2023-03-25, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Inte ett spår av något som kan härröras till judendom...

https://www.pinterest.se/johannajansson2002/
Vad snackar du om? det är davidsstjärnor i massor där ju...
Citera
2023-03-25, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanWie
Ser så söt och snäll ut på profilbilden till P .
Men utsidan matchar tydligen inte insidan .
Citera
2023-03-25, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
En sak jag har funderat på att enligt fup så verkar det ha varit god stämning på hemvägen både genom samtal och när de filmade rådjuret.

Har klurat lite på om de har lurat Tove till att de ska hetsdricka på hemvägen, men att då Tove hetsdruckit medans MH och JJ tagit "låtsasklunkar" för att sedan vänta på att alkoholen ska börja verka?
De hade ju alkohol med sig som de berättat att de haft med sig i påsen och gömt utanför nöjet och samma påse återfinns i JJs lägenhet.

Det går ju ändå en stund från det att de har kommit hem tills dunsarna hörs(ca 30-40min).
Ja det är ju en teori god som någon. Stämningen var uppenbarligen god under promenaden iaf det kan vi nog säga iaf när de såg rådjuret. Din teori är inte alls omöjlig.

Eller så var bara JJ ochMH inställsama och vaggade in Tove i falsk säkerhet. JustMHs närvaro tror jag jag kan ha bidragit till att Tove ändå kände sig så pass trygg att hon vågade följa med tjejerna hem till JJ.

Tove underskattade JJ vem gjorde inte det iofs . Ändå intressant i många förhör jag läst senaste dagarna hur många som säger att jag förstod direkt att det var JJ och MH som var de gripna kvinnorna .
Citera
2023-03-25, 12:06
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Hon kommer nog berätta hur det gick till.

Hoppas hon har fått träffa sin mamma nu och inte är helt isolerad. Hon hade bara Johanna och hennes planer att förhålla sig till när hon satt i häktet…men nu blir det på allvar när hon ska konfronteras och samtidigt möta människor som älskade Tove.

Hmm.. Nu gjorde du mig lite fundersam. Är restriktionerna för de båda MGM förändrad sedan åtal väckts och rättegång inväntas?
Citera
2023-03-25, 12:07
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheforest
Hmm.. Nu gjorde du mig lite fundersam. Är restriktionerna för de båda MGM förändrad sedan åtal väckts och rättegång inväntas?

Jag vet inte, men jag hoppas att hon har fått träffa någon.
Citera
2023-03-25, 12:13
Avslutad
"Bilder med citat" på JJ's Pinterest, får ju en "bokstavlig" innebörd i vissa fall.
https://www.pinterest.se/johannajansson2002/bilder-med-citat/
Citera
Medlem
Citat:
Vet att det sagts tidigare, men säger det igen: enormt tacksamt att du delar med dig, och ger förenklade förklaringar, av den tekniska kunskap du besitter

Intressant och informativ video. Bra exempel på att bara tillgången till en mobiltelefon kan ge en hel del information. Exempelvis Device Locations, som visat sig varit av stor vikt för att hitta platsen där MGM dumpat TT.
Nu kanske du redan har beskrivit det men jag missat det, men vad är skillnaden i informationen för locations som tillgås i läget utan och sedan det med lösenkod? Om det ens är någon skillnad..?
Registrerade även att båda lägen ger tillgång till Chats och SMS Messages. Kommer man även åt eventuella raderade chatt- och sms-meddelanden i båda lägena, eller kräver det läget med lösenkod?

Tack för feedbacken. Varje dag sker ny teknisk landvinning i detta men nästan i samma takt samtidigt så gör Google och Apple det svårt för IT-forensiker att komma åt innehållet då särskilt utan lösenkod.

Det blir väldigt tekniskt om jag ska gå in på alla detaljer och undantag men det som lösenkoden gör är inte bara att låsa upp mobilen utan den dekrypterar även innehållet som är krypterat.

Kollar man i Inställningar så ser man att ”viktiga platser” är krypterat för det skriver Apple rakt upp och ner där i en förklaring.

Lösenkoden är också till för att ge en dator tillåtelse att kommunicera med mobilen och då med USB-kabel.

I ett visst läge och efter en viss tid så stänger mobilen av möjligheten att kommunicera genom USB och det är ju den vägen som IT-forensiker får ur datan ur mobilen.

Sen så har jag nog skrivit i den här tråden eller nån annan om BFU och AFU lägen en iPhone kan vara i.
Det förstnämnda, Before First Unlock, är när mobilen har startats eller startats om(bootat) och lösenkoden inte är inskriven inte ens en gång efter det. Då är det svårare att få ut data.

AFU är After First Unlock och då har lösenkoden skrivits in efter ”omstart” och då är mobilen och datan mer tillgänglig för IT-forensiker.

Även om lösenkoden inte är känd så kan man dock i BFU-läge göra en partiell filsystemsextrahering och få ut en del grejer.

Det kan skrivas mer om dessa processer men kortfattat så ja man får ut mer om man har lösenkoden.

Är man intresserad att plugga in lite om sånt här så har Belcomsoft, Belkasoft, Cellebrite, Magnet Forensics mfl både bloggar, bruksanvisningar, webinars, Youtube-kanaler, poddar, tävlingar m.m. m.m. publicerade på nätet.

Och har man som yrkesman då inom IT-forensik följt vad som händer i branschen så ska man inte ha missat ”significant locations” eller på svenska då ”viktiga platser” i iPhonen för när de upptäcktes gick liksom de som sysslar med de här upp i brygga av upphetsning och har skrivit spaltmeter om databaser och annat. Googla ”significant locations iphone” så har man att läsa ett tag m a o.

Sen är det ju så att de som jobbar som IT-forensiker inte liksom alltid är det mer än i sin titel inom Polismyndigheten. De kan var tagna från en annan typ av ”datatjänst” och internutbildade inom polisen i de system och verktyg som används där.

Det betyder att man inte kan liksom ”kvalitetssäkra” en IT-forensiker då det inte är dokumenterst eller för den delen examinerat,certifierat eller legitimierat vad man kan. Ja förutom nåt diplom då inom polisen. Tillägg: Finns utbildningar i detta på högskola men därifrån kommer långt från alla som jobbar med det hä är då det är en ganska ny utbildning.

Och det leder då till att kunskapen är väldigt ojämn får man väl dra som slutsats då det dyker upp mer avancerarade analysuppdrag.

Men det var det inte frågan om här med känd lösenkod och jag tycker videon talar för sig själv.
Senast redigerad av Avel 2023-03-25 kl. 12:35.
Citera
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanWie
Nu svarade jag en annan person...

Men du ska få en hint, det stavas Ironi
Citera
2023-03-25, 12:14
Medlem
Citat:

Kan inte tro att restriktionerna ändrats, skulle vara mycket ovanligt isf. De kommer att hänga kvar tills rättegången är över, ev längre.
Åkl brukar yrka på (iaf ibland) att restriktioner skall vara kvar även efter huf, det är ju upp till TR att bestämma.
Citera
2023-03-25, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Hade klåparna sin mobil med sig snacka om idioter.

I det här fallet så framstår det som att polisen och åklagare varit väldigt effektiva.
Men ja hur hade fallet sett ut om de inte använt mobiler som de gjort och fortsatt tiga? Lite knivigare va? Hade Tove ens varit hittad?

(Och typ inte köpt bensin och nya lakan på Dollarstore…)
Citera
2023-03-25, 12:17
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag vet inte, men jag hoppas att hon har fått träffa någon.

Hon har ju tillgång till att träffa sin advokat, och vad framkommit tidigare här i tråden finns även möjlighet till viss kontakt med personal på häktet.
Utan att veta om det skett förändring i de restriktionerna som de haft tidigare har jag svårt att tro att Rullman godkänner att de träffar exempelvis familjemedlemmar nu i väntan på rättegången. De kan ju på något vis påverka MGMs tankegångar och redan uttalade svar i förhör. Såvida det inte sker under väldigt kontrollerade former.

Får jag fråga varför du hoppas att hon får träffa någon? Tänker du att kontakt med en närstående kan bidra till att hon vågar/vill öppna upp sig gällande sanningen?
Citera
2023-03-25, 12:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Näää, Maja är bra mycket smartare än Johanna, alt. har hon en bättre försvarare/Advokat...
Maja har lärt sig hur hennes vän( JJ) funkar samtidigt som hon säkerligen varit livrädd för henne länge...
Tom JJ tror ju på att Maja glömt mobilen när de åkte ut i skogen alt. som vanligt inte tog med den för att föräldrarna skulle se var hon var..... Maja var smart...hon gjorde det nog på fest o så men i det här läget för att inte synas där....
JJ hade aldrig en tanke om det, hon verkar skydda Johanna helt till skillnad mot övriga vänner....
och Maja sa ju aldrig till JJ att mobilen kan spåras heller, jag får för mig att det var en tyst hämd från MH
M hade mest troligt en känsla av att transporten var något "förbjudet" och när hon skulle göra något förbjudet hade hon vanan inne att inte ta tfn med, så jag tror inte hon tänkte så mycket. Det gick nog per automatik.

Hur J vågade lämna M ensam i lgh när hon drog till McD har nötts och blötts här.
En MÖJLIG förklaring kan vara att J virade in T i lakan och släpade ut "paketet" i hallen och att M faktiskt inte visste att T var död. J kände M väl, visste att det tog tid för poletterna att trilla ner och satsade KANSKE fullt ut på att M inte skulle reagera på paketet även om hon såg det.

Det kan tyckas märkligt att M inte skulle "se" och fundera över paketet, men med kännedom om NPF är det inte helt otänkbart. Hon skulle mycket väl kunna sett det och registrerat att det inte fanns där innan utan att för den skull fundera vidare på vad det var och varför det låg där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in