2023-03-25, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheTerminator
För en dryg timma sedan publicerades en artikel på Vetlanda-posten där Sven-Erik Alhem (tidigare överåklagare), yttrar sig angående att Rullman endast valt att åtala för mord och grovt gravfridsbrott.

Här är två korta citat, saxat ur det som skrivs. Källa: Vetlanda-Posten.

"Åklagaren har dock valt att åtala båda för mord, utan alternativa brottsrubriceringar.

Men det är inte det centrala, poängterar Sven-Erik Alhem, som är ordförande för Brottsofferjouren och tidigare överåklagare. I stället är det viktiga hur åtalet är formulerat".

och längre ner i artikeln:

"Allmänheten har en väldig tilltro till brottsrubriceringen. Men det är ointressant ur domstolens synvinkel, säger han.
De (domstolen) är bara bundna av själva gärningsbeskrivningen, så om den täcker in alternativa brottsrubriceringar, är det fullt tillräckligt
".

Så det bör med andra ord inte ens behöva gå så långt som att Rullman lägger in alternativa brottsrubriceringar först i Hovrätten, kan man tolka det som.

Va bra, då är det fullt möjligt att dömas för med medhjälp till mord också. Så länge domstolen gör sitt jobb vill säga.
Citera
2023-03-25, 17:05
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Vi får se hur högt upp i leden den mänskliga faktorn har påverkat men tänker ingen skugga ska falla över en enskild medarbetare där (iaf inte på lägre nivå s a s) utan problemet är nog större än så.

Processen de använt ser ju annars ut att:

1. Nånting oklart görs men de får inte ut koordinaterna.

(Två veckor går)

2. Åklagaren beslutar om husrannsakan i Google, Snapchat och iCloud. I samband med det speglar man JJ:s konto i en dator och ser de här ”viktiga platserna”. Metoden antar jag är att klicka på varje rubrik och läsa eller titta på fönstrets innehåll och ja där var nåt med platsdata.

3. IT-forensikerna förstår iaf att dessa platser de hittat i speglingen måste ha data på ett djupare plan i datorn. Alltså själva rådatan.

4. Man tar kontakt med NOA och får till en ny tömning med ”full file system”. En till alltså. Frågan är vilken skillnad det är på den data de får ut första gången det görs ( när?) och den här analysen som görs vad jag antar är 1/11 för det är en tisdag förhörsledaren relaterar till i förhör med JJ.

Speglingen finns det ett förenklat protokoll till med diverse screenshots från den forensiskt säkra datorn men ingenstans protokoll vare sig av den första ”full file system” (om den ens gjorts?) eller den andra?

Däremot så finns det diverse skärmklipp från extraheringen eller att analytikern skrivit in datan i en Excel för att översätta ”rubrikerna” i tabellen med koordinater och datum.

Om jag inte misstolkar så finns inte möjligheten att göra en ”full file system” på RC3 som ör It-brottscentrum som är i Linköping men som täcker Jänköoing då.

Och där ligger NFC som har verktygen för detta men där finns inga spår av någon förfrågan men hade NFC fått ärendet så hade det nog tagit år innan hon hittades om man får vara sån. Långa väntetider alltså.

Ja du har förstått hur jag tänker där att Polismyndigheten som sådan har ju en del resurser att tillgå. Samtidigt kan det vara svårt för en förundersökningsledare att ha koll på allt det tekniska så den vägen är också svår som kvalitetssäkring. Lite retoriskt kan man fråga sig vem ska egentligen ha koll på detta?

Ska man vara lite krass så döljer de i protokollen vad som dröjt och kommer det info kring vilken programvara som använts, vad som blev galet med uppdateringen och anledningen till att åklagaren beslutar om husrannsakan på distans först efter två veckor sedan de har MGM inom lås och bom 17/10 så får vi se vad som händer.

Sen kan nämnas att de här tömningarna kan göras ute i ”fält”. Alltså om det anses bråttom. Det är inte ovanligt att det vid en husrannsakan eller teknisk undersökning av brottsplats eller MGM bostad att en IT-forensiket åker med och läser av mobil eller dator på plats. Speciellt då man misstänker att främst dator kan vara riggad med nåt som raderar hårddisken om den ”rörs” på fel sätt så följer de med kanske inte för att tömma på plats men att se till så evtl bevismaterialet i datorn hanteras på rätt sätt iaf.

Håller med till fullo om att inte peka ut specifika medarbetare. De har säkerligen gjort vad de kan, med den kunskap, de medel och verktyg de har tillgång till. Men det är oundvikligt att inte bli fundersam till varför inte mer gjordes under de begynnande två veckorna när tillgång till mobiltelefoner fanns. Tänker högt här nu: kan det ha varit för att förundersökningsledaren förlitade sig på att förhör och nära samarbete med Missing People skulle ge flest ledtrådar, eller kanske för att eventuell process för husrannsakan tog tid att få igenom?

Just det sista du nämner här, om att göra tömningar ute på fält, känns på något sätt extra relevant i ett ärende som detta. Tänker då på att de två MGM är 18 och 20 år gamla, det vill säga stor sannolikhet frekventa mobilanvändare (undantag finns, men talar rent genrellt). Att det kan finnas bevisning i mobilerna som är av vikt för utredningen känns som en no-brainer.
Citera
2023-03-25, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Jag utgick från bekräftade tider från mobiler och google, lade till grannarnas vittnesmål, och räknade bakåt.

Det kan självklart variera med någon/några minuter, grannarnas uppgifter kan diffa något, men av det vi vet så var de i lägenheten 40-50 minuter innan mord.

02.38 Dunsar
02.40 Granne: ringer på hos JJ, hör sparkar vid dörr
02.41 Granne: går ner
02.41-02.44 TT: dör sannolikt under denna tid
02.42-02.44 Granne: enl uppgift hemma tre minuter, hör dörr öppnas och stängas och steg
02.45-02-46 Granne: öppnar dörr, pratar kort med JJ i trappuppgång
02.47 Granne: tar på sig kläder och skor
02.47: JJ: till lägenhet igen, tar med TT-mobil
02.47: TTs telefon förflyttar sig BEKRÄFTAT
02.48 JJ: startar McDonaldsappen BEKRÄFTAT (troligtvis direkt i bil, granne ser mobilaktivitet)
02.48 JJ: åker från lägenhet BEKRÄFTAT
Tack! Jag har inte orkat sammanställa tiderna…
Varför ljuger JJ om att hon fällde henne i stort sett 5 min efter hemkomsten? Vad kan anledningen vara? För det måste hon ju göra eller är hon så fast i händelsen att det är hon som har minnesluckor eller tidsuppfattning inte stämmer….
Väldigt intressant vad det är hon vill dölja…
Misshandlar de Tove innan under de 50 min? Tänker på skadorna i övrigt, flyr TT till toaletten redan slagen?
Det står inga frågor om det från förhören vad jag sett, kan det vara så att de kommer först på rättegången? Går inte att få ihop det….
Citera
2023-03-25, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Ja det skulle rimma bättre med tiden.
Men visst kan det varit så att MH rusat upp.

Eller så finns det nåt i det MH säger med att hon låste in sig. Motade in och fällde TT, låste dörren och kastade sig på henne... MH stod utanför och kom inte in.

JJ visste nog att hon inte kunde lita på att MH ville skada nån så jag har svårt att tro att hon skulle sitta och hålla i armarna om TT är helt i underläge och låtit TT dö framför hennes ögon.
Jag tror tvärtom! dom har nog pratat många gånger om att skada TT hot var samspelta. JJ visade MH sina mörka sidor tidigt och många gånger och MH räddes det icke. Hon har nog en del mörka sidor också. Och hade JJ låst in sig med TT finns möjligheten ringa 112 el när JJ var på McDonalds. Nä som sagt tror MH var högst delaktig. Därav minimalt med skador på JJ och inget skrik. Plus att döden gick fort. En fällning sen strypning! lätt när man är två längre personer som är starka. Kallt och fort trots att dom hör grannen utanför.
Senast redigerad av FMR 2023-03-25 kl. 17:58.
Citera
2023-03-25, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Exakt , då noterade de säkert att M rättade felsägning en. Vem har trott att de skulle vara schyssta mot M. Sen visste jag inte att hon sökte jobb , trodde hon gick i skolan. Att klara sig i samhället kan tex betyda att man utvecklas , tar körkort tex.
Ja, hur korkad får man vara?! Rätta tiden… när man skulle kunna ha hjälp av sin dyskalki
Citera
2023-03-25, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Jag utgick från bekräftade tider från mobiler och google, lade till grannarnas vittnesmål, och räknade bakåt.

Det kan självklart variera med någon/några minuter, grannarnas uppgifter kan diffa något, men av det vi vet så var de i lägenheten 40-50 minuter innan mord.

02.38 Dunsar
02.40 Granne: ringer på hos JJ, hör sparkar vid dörr
02.41 Granne: går ner
02.41-02.44 TT: dör sannolikt under denna tid
02.42-02.44 Granne: enl uppgift hemma tre minuter, hör dörr öppnas och stängas och steg
02.45-02-46 Granne: öppnar dörr, pratar kort med JJ i trappuppgång
02.47 Granne: tar på sig kläder och skor
02.47: JJ: till lägenhet igen, tar med TT-mobil
02.47: TTs telefon förflyttar sig BEKRÄFTAT
02.48 JJ: startar McDonaldsappen BEKRÄFTAT (troligtvis direkt i bil, granne ser mobilaktivitet)
02.48 JJ: åker från lägenhet BEKRÄFTAT

Då lägger vi till det som också är BEKRÄFTAT i fup:

01:51 positionerar telefonen i höjd med Storgatan 71 (JJs bostad) !!

0256 position McDonalds
0259 sms tillbaka att hon är i Driven
0300 maja svarar
0309 åter i lägenhet

Det är alldeles för långt tid att dem är i lgh tills det dunsar och hon går ner till grannen. Maja har inte sovit då och det kan knappast skett direkt!
Citera
2023-03-25, 17:13
Medlem
Fibonaccitals avatar
De där kraftiga dunsar som grannen hörde.

Jag undrar fortfarande var de kom ifrån.
Jag har uttryckt tidigare min känsla var de kom ifrån.
Jag trodde och tror fortfarande att de kom från, antingen en hantel eller ett handfat.
Eller någon som stampade kraftigt i golvet. Vem vet?

Jag har gått igenom FUP:arna med bilder från badrummet.
Där finns ju inget handfat. Däremot finns det utanför dörren.

Tvättställ: (Handfat)
https://imgur.com/a/5n67MXI

Såå, min teori är att detta användes på TT.
Det handfatet som fanns tidigare, före renoveringen väger mellan 5-7 kg.

Jo, jag vet. Dum teori... Men jag ville enbart lyfta upp min dumma teori...
Citera
2023-03-25, 17:31
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital

Jag trodde och tror fortfarande att de kom från, antingen en hantel eller ett handfat.

Skulle väl inte påstå att det är en dum teori - det är en teori på vad du tror kan ha hänt, och teorier har vi alla. Däremot tror jag att avsaknaden av fokus på handfatet i FUP indikerar på att det inte är en trolig teori. De som undersökt bostaden har säkerligen uppmärksammat handfatet men inte funnit något som talar för att det använts (vid mordtillfället).
Vad mer utöver dunsarna gör att du misstänker hantel eller handfat?
Citera
2023-03-25, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital

Kan det vara så att handfatet ramlat ner om ex TT slagit i huvudet i det? Men varför ligger handfatet utanför lägenheten? Är det då inte mer troligt att det är från renoveringen?

Är inte det mest troliga att antingen faller TT i golvet för att hon blir fälld så som JJ säger. Eller så brottas de och drar i golvet båda två. Eller varför tror inte du det kan vara orsaken?

Jag kanske har missat något i FUPen eller om någon info utanför FUPen kommit fram.
Citera
2023-03-25, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheforest
Helt klart förståeligt att de upplevs som ledsna och har full förståelse för att de lämnar gudstjänsterna tidigare. Utifrån egen erfarenhet som närstående till en som begått brott vet jag att det kan vara påfrestande att möta omgivningens nyfikenhet men även medmänsklighet. Allra helst i början, när man försöker få grepp om helhetsbilden. Vet inte om de går igenom exakt samma, men jag minns att första veckorna var jag väldigt ifrågasättande till om jag hade kunnat göra något för att förhindra det brott som min närstående gjort, och ibland blev tankarna så pass mörka att jag till och med funderade om jag hade påverkan till det som skedde. Otroligt hemsk tid som jag inte önskar någon att behöva uppleva.
Oavsett de tankar och känslor jag kan ha för MH och JJ så hoppas jag innerligt att deras familj och närstående har och brukar de stöd som hjälper dem igenom allt.

Vilken svår situation du hamnade i! Det är lätt att som förälder anklaga sig själv men ens barn gör ju sina egna val i slutändan.
Jag känner ju som sagt inte Ms föräldrar själv men jag gissar att de hittar styrka i sin tro och därför väljer att besöka gudstjänsterna.
Citera
2023-03-25, 17:44
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Tack!
Läste lite mer… fattar inte varför man ska få 2/3 …sjukt! ( alltså inte någon nyhet för mig men osäker på detaljerna)
Men vad händer med JJ o MH om de döms alltså mord 18 år, grovt gavfridsbrott och narkotikabrott samt mordbrand eller om det blev skadegörelse?
Ingår då de andra brotten i Livstidsdomen?
Kan dessa andra brott då få följden att ansökan om tidsbegränsat avslås?

Javisst, hur man sköter sig i finkan påverkar oxå. (Fortsatt brottslighet, annat jidder…)
(Att man ansöker om tidsbestämt betyder inte att får tidsbestämt.)
Senast redigerad av Alonen 2023-03-25 kl. 18:16.
Citera
2023-03-25, 17:46
Medlem
Som tur var gjorde JJ och MH en del misstag: 1 bråkade offentligt med TT och tog med henne hem. Medans vittnen visste det. svårt få bort kroppen genom ett hyreshus obemärkt utan spår samt eventuella vittnen i huset och utanför. Dock otur att dom lyckades! 2 Tog med sig TT telefonen till McDonalds. 3 Tog med sin egen telefon när dom skulle dumpa kroppen. Spår i sökhistorik på dator samt låt texter. 4 Dumpa en kropp på en bekant plats. Dessutom under jakt säsong. 5 Tro att det är lätt bränna ett lik. 6 Tidigare misslyckade försök med brottsligheter som dom inte hållt tyst om. Eller doms avsky mot vissa individer. Det som dom tyvärr lyckades med:1 Lura hem henne. 2 så pass fysiskt starka att dom klarade mörda henne fort och forsla bort ett lik fort + lura in henne i en fälla=toan. Vilket tydde på att dom mentalt har förberett att något sådant kommer ske någon gång=samspelta och vet vars dom har varandra. Därav av att JJ lugnt lämnar MH med kroppen och vet att MH hjälper henne mörda samt forsla bort kroppen 3 Lyckades göra sig av med hennes saker. 4 förstöra bevis på kroppen med bränning,samt att de ändå tog så pass lång tid att hitta den. Så att både insekter och djur förstört kroppen en del. Synd att man inte hittade henne tidigare. 5 lämna MH telefon. 6 Dom höll samma historia länge. Vilket visar att dom bara ser till sig själva och har ingen ånger över vad dom gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in