2023-03-25, 13:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Se nedan länk avseende begreppet ”Tillsammans och i samförstånd” av Suzanne Wennberg professor i straffrätt vid Stockholms universitet

https://www.nordiskjurist.org/wp-content/uploads/2013/10/Referent147.pdf

Utifrån de rättsfall hon diskuterar under detta begrepp så verkar det som att det som kommer ligga MH till last är hennes ”främjande” av brottet och underlåtenhet att agera.

De stora bevisen hon har emot sig avseende främjandet är enligt mig följande:

- Kamerabilder från Nöjet när hon går in och kontrollerar huruvida Tove är på väg ut för att de ska få med henne hem till JJ.
- Hennes vetskap (som hon även uppgett i förhör) att JJ önskar livet ur Tove
- Hennes vetskap att JJ försökt mordbränna Tove vid tidigare tillfälle (MH uppgett i förhör)
- De gemensamt och i samförstånd lurar Tove till lägenheten vilket MH borde uppfatta som problematiskt med tanke på JJs agerande och hat gentemot Tove sedan tidigare.

MH har alltså främjat mordet genom att tillsammans med JJ få Tove till lägenheten där mordet äger rum.

Underlåtenhet att agera är att även om hon t ex inte höll i Toves händer och befann sig i annat rum/utanför toaletten så lastas hon för att inte ingripa. För rätten kommer inte anse det troligt att hon sov igenom de höga dunsarna och sparkarna i väggen med tanke på att det var så högljutt att grannarna knackar på dörren. Så summa summarum, det spelar ingen roll huruvida hon höll i Toves händer eller inte då hon främjat möjligheten till mordet och underlåtit att agera.
Tack!
Med den formuleringen förstår jag Rullman säkerhet. M är körd oavsett hennes deltagande i själva dödandet.
Citera
2023-03-25, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Hon kommer nog berätta hur det gick till.

Hoppas hon har fått träffa sin mamma nu och inte är helt isolerad. Hon hade bara Johanna och hennes planer att förhålla sig till när hon satt i häktet…men nu blir det på allvar när hon ska konfronteras och samtidigt möta människor som älskade Tove.

MH kommer nog att bryta ihop helt under rättegången.
Citera
2023-03-25, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Tack!
Med den formuleringen förstår jag Rullman säkerhet. M är körd oavsett hennes deltagande i själva dödandet.

Ja det återstår att se om t ex de uppräknade punkterna är tillräckliga för att det ska anses vara främjande och underlåtenhet att agera. Det kanske finns ännu fler saker som jag inte tänkt på här. Men tror att det är det här Rullman kommer att trycka på och inte så mycket i huruvida MH höll i händerna eller inte.
Citera
2023-03-25, 13:21
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja att häva restriktioner i ett läge där de åtalade fått tillgång till fup och då i detalj skulle kunna snacka ihop sig hade varit minst sagt märkligt, och det skulle nog också ha skrivits om det isf.

Tippar på att både J och M har fått träffa nära anhöriga/föräldrar vid något/några tillfällen, och att utredarna då har närvarat.
Inte då kanske primärt för att få fram info ang fallet, utan då mer av ”humanitära” skäl.

Det är ofta så folk börjar snacka, när någon från utsidan släpps in den där bubblan personen sitter fast i.
Citera
2023-03-25, 13:22
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Leader
Skulle du då kunna fixa ljudfilerna ifrån måndagen om det inte går att få dom per mail?

Jag mailar TR under helgen och frågar vad dom har för policy runt just ljudfiler. Så förhoppningsvis har jag ett svar under måndagen.

Bra jobbat!
Citera
2023-03-25, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Tack för info, jag har också fått känslan att Majas familj är en varm familj och förhoppningsvis vågar hon berätta. Hon borde inse så småningom att inget kan bli värre än det är just nu och allt hon kan göra är att vara ärlig och med hjälp av anhöriga acceptera att hon får leva med det som hänt.

JJ är en annan sorts människa. Utom all räddning. Det är min teori och jag sitter och lusläser fup nu.

Instämmer.
Ja MH får ta konsekvenserna av de val och handlingar hon gjort.
Citera
2023-03-25, 13:38
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja att häva restriktioner i ett läge där de åtalade fått tillgång till fup och då i detalj skulle kunna snacka ihop sig hade varit minst sagt märkligt, och det skulle nog också ha skrivits om det isf.

Tippar på att både J och M har fått träffa nära anhöriga/föräldrar vid något/några tillfällen, och att utredarna då har närvarat.
Inte då kanske primärt för att få fram info ang fallet, utan då mer av ”humanitära” skäl.

Ja, nu när du säger det, media hade med stor sannolikhet uppmärksammat ifall det varit förändrade restriktioner.

Min kunskap gällande häktningar är aningens begränsad, men låter inte helt fel att JJ och MH eventuellt kan ha haft möjligheten att träffa anhöriga för, som du skriver, humanitära skäl. Självklart är de förlängda häktningarna med specifika restriktioner satta av en anledning, men helt utan samvete och medkänsla är nog ingen.
Citera
2023-03-25, 13:44
Medlem
Citat:
Ja det återstår att se om t ex de uppräknade punkterna är tillräckliga för att det ska anses vara främjande och underlåtenhet att agera. Det kanske finns ännu fler saker som jag inte tänkt på här. Men tror att det är det här Rullman kommer att trycka på och inte så mycket i huruvida MH höll i händerna eller inte.

Det här blir mycket spännande. Så svårt att tro att man verkligen kan få fram att MH har varit delaktig när dem enda 2 som vet sitter och ljuger om allt från var sitt håll.

Om vi vänder på det, vad har MH till sin fördel?

1. Hon är lägre begåvad och kanske rentav oförmögen att förstå vad som skulle hända.

2. Hon har uppenbarligen varken varit hatisk eller drivande.

3. Hon har inte velat deltaga i varken transport eller brand.

4. Hon har inte tagit några som helst initiativ utan endast följt JJs pipa.

5. Hon har varit uppenbart rädd att gå emot JJ iom vetskapen om vad som händer hennes fiender.

6. Det verkar inte finnas något som med 100% kunnat påvisa att MH var delaktig eller medveten om själva mordet eller planeringen av den.
Citera
2023-03-25, 14:06
Medlem
Ett fruktansvärt brott har begåtts. Och en overklighetskänsla infinner sig vid läsningen av fupen
Hur är detta ens möjligt? H u r i hela friden tänkte MGM när brottet begicks? Att föreställa sig tanken mord har väl många gjort som har "alla besticken i lådan", men att faktiskt mörda personen då krävs ett helt annat psyke
En önskan är att allt blir klarlagt under rättegången och sedan därifrån kunna gå vidare. Utan spekulationer högt och lågt
Alla tre berörda familjer m syskon o föräldrar, släktingar, vänner o bekanta måste för all framtid leva med detta, och det är en sorglig läsning i fupen

Maja har en diagnos om jag har läst rätt - ADD?
Isf kan det förklara något av hennes underliga beteende i allvarliga situationer som t ex vid förhör
Citera
2023-03-25, 14:08
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag trodde att det förhöll sig så, men ställde frågan här för länge sedan till en som jag trodde hade koll. Svaret jag fick var helt annat än förväntat, vilket gjorde att jag blev osäker. Det där med att tolka lagtext är inte helt enkelt.
Citera
2023-03-25, 14:10
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack för feedbacken. Varje dag sker ny teknisk landvinning i detta men nästan i samma takt samtidigt så gör Google och Apple det svårt för IT-forensiker att komma åt innehållet då särskilt utan lösenkod.

Det blir väldigt tekniskt om jag ska gå in på alla detaljer och undantag men det som lösenkoden gör är inte bara att låsa upp mobilen utan den dekrypterar även innehållet som är krypterat.

Kollar man i Inställningar så ser man att ”viktiga platser” är krypterat för det skriver Apple rakt upp och ner där i en förklaring.

Lösenkoden är också till för att ge en dator tillåtelse att kommunicera med mobilen och då med USB-kabel.

I ett visst läge och efter en viss tid så stänger mobilen av möjligheten att kommunicera genom USB och det är ju den vägen som IT-forensiker får ur datan ur mobilen.

Sen så har jag nog skrivit i den här tråden eller nån annan om BFU och AFU lägen en iPhone kan vara i.
Det förstnämnda, Before First Unlock, är när mobilen har startats eller startats om(bootat) och lösenkoden inte är inskriven inte ens en gång efter det. Då är det svårare att få ut data.

AFU är After First Unlock och då har lösenkoden skrivits in efter ”omstart” och då är mobilen och datan mer tillgänglig för IT-forensiker.

Även om lösenkoden inte är känd så kan man dock i BFU-läge göra en partiell filsystemsextrahering och få ut en del grejer.

Det kan skrivas mer om dessa processer men kortfattat så ja man får ut mer om man har lösenkoden.

Är man intresserad att plugga in lite om sånt här så har Belcomsoft, Belkasoft, Cellebrite, Magnet Forensics mfl både bloggar, bruksanvisningar, webinars, Youtube-kanaler, poddar, tävlingar m.m. m.m. publicerade på nätet.

Och har man som yrkesman då inom IT-forensik följt vad som händer i branschen så ska man inte ha missat ”significant locations” eller på svenska då ”viktiga platser” i iPhonen för när de upptäcktes gick liksom de som sysslar med de här upp i brygga av upphetsning och har skrivit spaltmeter om databaser och annat. Googla ”significant locations iphone” så har man att läsa ett tag m a o.

Sen är det ju så att de som jobbar som IT-forensiker inte liksom alltid är det mer än i sin titel inom Polismyndigheten. De kan var tagna från en annan typ av ”datatjänst” och internutbildade inom polisen i de system och verktyg som används där.

Det betyder att man inte kan liksom ”kvalitetssäkra” en IT-forensiker då det inte är dokumenterst eller för den delen examinerat,certifierat eller legitimierat vad man kan. Ja förutom nåt diplom då inom polisen. Tillägg: Finns utbildningar i detta på högskola men därifrån kommer långt från alla som jobbar med det hä är då det är en ganska ny utbildning.

Och det leder då till att kunskapen är väldigt ojämn får man väl dra som slutsats då det dyker upp mer avancerarade analysuppdrag.

Men det var det inte frågan om här med känd lösenkod och jag tycker videon talar för sig själv.

Ja att lösenkoden ger tillgång till signifikant mer information och filer är självklart. Att jag blev fundersam om skillnaderna var främst för att videon du länkade till visade tillgång till en hel del liknande innehåll i både lägena (men av integritetsskäl valde att inte visa). För att unvika att gå på djupet i tekniska termer - kan det vara så att man kan säga att BFU ger en förhandsvisning av innehållet, medan AFU ger tillgång till innehållet? Eller är det en alldeles för enkel beskrivning?

Nu har det ju framkommit att teknisk bevisning kommer väga tungt i det här fallet då MGM uppger olika versioner av händelser och händelseförlopp. Då är det uppskattat att du med din tekniska kunskap gör mig (och alla andra i tråden) uppmärksammade om exempelvis den långa tiden mellan tillgång till telefoner (och lösenkoder?) och extrahering av dem. Sen är det nog tyvärr som du skriver, att det kan handla om att den/de IT-forensiker som i första hand skötte arbetetet med telefonerna inte hade tillräcklig kunskap. Det i sin tur kanske bidrar till att polisen tar lärdom av detta och uppmanar fler internt att utvidga sina IT-kunskaper.
Citera
2023-03-25, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Ett fruktansvärt brott har begåtts. Och en overklighetskänsla infinner sig vid läsningen av fupen
Hur är detta ens möjligt? H u r i hela friden tänkte MGM när brottet begicks? Att föreställa sig tanken mord har väl många gjort som har "alla besticken i lådan", men att faktiskt mörda personen då krävs ett helt annat psyke
En önskan är att allt blir klarlagt under rättegången och sedan därifrån kunna gå vidare. Utan spekulationer högt och lågt
Alla tre berörda familjer m syskon o föräldrar, släktingar, vänner o bekanta måste för all framtid leva med detta, och det är en sorglig läsning i fupen

Maja har en diagnos om jag har läst rätt - ADD?
Isf kan det förklara något av hennes underliga beteende i allvarliga situationer som t ex vid förhör
ADD/ADHD är inget som förklarar Ms beteende /svar/förståelse/uttryck i förhör. Jag tror hon har en kognitiv funktionsnedsättning i sådana fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in