2023-03-25, 12:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja det är nog inte helt lätt att fastslå. Fraserna som rättsläkarna använder som ”kan inte utesluta” och ”visst medvetandepåverkan” är långt ifrån ett konstaterande att huvudtrauma har lett till medvetslöshet.

Normalt tar det ju minst nån minut för offret att tuppa av när man stryper lufttillförseln till lungorna. Att hon skulle vara helt utslagen så lång tid har jag svårt att tro. Förhoppningsvis kan rättsläkaren ge detaljerade svar på dessa avgörande frågor i rätten.

Ja, jag hoppas att vi får lite mer klargörande där, men jag utgår från att rättsläkaren inte kan säga mer exakt än det hon har gjort.

Nu är det ju både skallskador och på det sedan strypning som kan påverka medvetandet i Toves fall.

Det kan innebära allt från helt medveten, till medvetslöshet tänker jag. Men eftersom rättsläkaren skriver "viss medvetandepåverkan vad gäller specifikt huvudskadorna, lutar det väl mer åt ej medvetslös initialt iaf.

Citera
2023-03-25, 12:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Ibland kanske en förhörsledare inte har tillräckligt med följdfrågor eftersom förhörsledaren blir helt ställd av MHs otaliga lögner gång efter gång.
Det skulle även kunna vara så att Ms lögner är så ologiska och uppenbara att FL inte anser det fruktbart att provocera fram ännu fler.
Citera
2023-03-25, 12:28
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Kan inte tro att restriktionerna ändrats, skulle vara mycket ovanligt isf. De kommer att hänga kvar tills rättegången är över, ev längre.
Åkl brukar yrka på (iaf ibland) att restriktioner skall vara kvar även efter huf, det är ju upp till TR att bestämma.

Jo, precis så tror även jag att det är. De fulla restriktionerna (med vissa undantag) är ju satta av en anledning, och att häva dem nu i väntan på rättegång känns väl inte helt logiskt.
Men visst, det kanske skulle kunna finnas en smart tanke bakom att tillåta MGM träffa någon närstående*, då självklart under kontrollerade former med tanke på de restriktioner de haft, om man ser att det kan gynna bevisning eller liknande på något vis..?

(*endast spekulation utifrån osäker ifall restriktionerna har ändrats eller ej)
Citera
2023-03-25, 12:28
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheforest
Hon har ju tillgång till att träffa sin advokat, och vad framkommit tidigare här i tråden finns även möjlighet till viss kontakt med personal på häktet.
Utan att veta om det skett förändring i de restriktionerna som de haft tidigare har jag svårt att tro att Rullman godkänner att de träffar exempelvis familjemedlemmar nu i väntan på rättegången. De kan ju på något vis påverka MGMs tankegångar och redan uttalade svar i förhör. Såvida det inte sker under väldigt kontrollerade former.

Får jag fråga varför du hoppas att hon får träffa någon? Tänker du att kontakt med en närstående kan bidra till att hon vågar/vill öppna upp sig gällande sanningen?

Svar: ja.
Citera
2023-03-25, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Hon kommer nog berätta hur det gick till.

Hoppas hon har fått träffa sin mamma nu och inte är helt isolerad. Hon hade bara Johanna och hennes planer att förhålla sig till när hon satt i häktet…men nu blir det på allvar när hon ska konfronteras och samtidigt möta människor som älskade Tove.

M har träffat sina föräldrar i häktet. De har stöd från sin församling. Enligt medlemmar där går de fortfarande på gudstjänster men lämnar innan de är slut. Jag har fått uppfattningen att de är s a s 'hederliga' människor'. (M gjorde själv valet att inte vara aktiv i kyrkan).

Jag skulle tippa att de uppmanat M att säga exakt vad som hänt. Sedan om hon gör det under rättegången är en annan sak. MH har ju ljugit en hel del. Om det är så att hon deltog i själva mordet eller stod vid sidan och såg det hända är det nog oavsett svårt att erkänna det för föräldrarna.
Citera
2023-03-25, 12:37
Medlem
Se nedan länk avseende begreppet ”Tillsammans och i samförstånd” av Suzanne Wennberg professor i straffrätt vid Stockholms universitet

https://www.nordiskjurist.org/wp-content/uploads/2013/10/Referent147.pdf

Utifrån de rättsfall hon diskuterar under detta begrepp så verkar det som att det som kommer ligga MH till last är hennes ”främjande” av brottet och underlåtenhet att agera.

De stora bevisen hon har emot sig avseende främjandet är enligt mig följande:

- Kamerabilder från Nöjet när hon går in och kontrollerar huruvida Tove är på väg ut för att de ska få med henne hem till JJ.
- Hennes vetskap (som hon även uppgett i förhör) att JJ önskar livet ur Tove
- Hennes vetskap att JJ försökt mordbränna Tove vid tidigare tillfälle (MH uppgett i förhör)
- De gemensamt och i samförstånd lurar Tove till lägenheten vilket MH borde uppfatta som problematiskt med tanke på JJs agerande och hat gentemot Tove sedan tidigare.

MH har alltså främjat mordet genom att tillsammans med JJ få Tove till lägenheten där mordet äger rum.

Underlåtenhet att agera är att även om hon t ex inte höll i Toves händer och befann sig i annat rum/utanför toaletten så lastas hon för att inte ingripa. För rätten kommer inte anse det troligt att hon sov igenom de höga dunsarna och sparkarna i väggen med tanke på att det var så högljutt att grannarna knackar på dörren. Så summa summarum, det spelar ingen roll huruvida hon höll i Toves händer eller inte då hon främjat möjligheten till mordet och underlåtit att agera.
Senast redigerad av Pippilotte 2023-03-25 kl. 12:48.
Citera
2023-03-25, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag hoppas att vi får lite mer klargörande där, men jag utgår från att rättsläkaren inte kan säga mer exakt än det hon har gjort.

Nu är det ju både skallskador och på det sedan strypning som kan påverka medvetandet i Toves fall.

Det kan innebära allt från helt medveten, till medvetslöshet tänker jag. Men eftersom rättsläkaren skriver "viss medvetandepåverkan vad gäller specifikt huvudskadorna, lutar det väl mer åt ej medvetslös initialt iaf.

Hon kan nog inte säga så mycket mer om själva skadorna i sig. Men däremot hur skadorna har påverkat T s kropp och förmåga att röra sig. Där bör det finnas mer att säga, Iaf i generella termer.

Obduktionsrapporten är inte entydig och öppnar för spekulation. Ingen av dom två händelseförloppen gällande mordet kan uteslutas med hjälp av enbart obduktionsrapporten. M s historia som helhet kan däremot uteslutas, vilket påverkar hennes trovärdighet i alla avseenden.
Citera
2023-03-25, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Se nedan länk avseende begreppet ”Tillsammans och i samförstånd” av Suzanne Wennberg professor i straffrätt vid Stockholms universitet

https://www.nordiskjurist.org/wp-content/uploads/2013/10/Referent147.pdf

Utifrån de rättsfall hon diskuterar under detta begrepp så verkar det som att det som kommer ligga MH till last är hennes ”främjande” av brottet och underlåtenhet att agera.

De stora bevisen hon har emot sig avseende främjandet är enligt mig följande:

- Kamerabilder från Nöjet när hon går in och kontrollerar huruvida Tove är på väg ut för att de ska få med henne hem till JJ.
- Hennes vetskap (som hon även uppgett i förhör) att JJ önskar livet ur Tove
- Hennes vetskap att JJ försökt mordbränna Tove vid tidigare tillfälle (MH uppgett i förhör)
- De gemensamt och i samförstånd lurar Tove till lägenheten vilket MH borde uppfatta som problematiskt med tanke på JJs agerande och hat gentemot Tove sedan tidigare.

MH har alltså främjat mordet genom att tillsammans med JJ få Tove till lägenheten där mordet äger rum.

Underlåtenhet att agera är att även om hon t ex inte höll i Toves händer och befann sig i annat rum/utanför toaletten så lastas hon för att inte ingripa. För rätten kommer inte anse det troligt att hon sov igenom de höga dunsarna och sparkarna i väggen med tanke på att det var så högljutt att grannarna knackar på dörren. Så summa summarum, det spelar ingen roll huruvida hon höll i Toves händer eller inte då hon främjat möjligheten till mordet och underlåtit att agera.

Bra klargörande!
Citera
2023-03-25, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Tänker också strypning när man läser om dunkande ljud från lägenheten. Den som överlevt ett strypanfall vet att man inte skriker så mycket när den pågår utan sparkar mest och försöker ta sig loss. Urinblåsan kan även tömmas under akten 🥲
Ja. Naturligtvis ströps T till döds av J. Frågan är hur mycket M var tillhjälplig.
Citera
2023-03-25, 13:02
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
M har träffat sina föräldrar i häktet. De har stöd från sin församling. Enligt medlemmar där går de fortfarande på gudstjänster men lämnar innan de är slut. Jag har fått uppfattningen att de är s a s 'hederliga' människor'. (M gjorde själv valet att inte vara aktiv i kyrkan).

Jag skulle tippa att de uppmanat M att säga exakt vad som hänt. Sedan om hon gör det under rättegången är en annan sak. MH har ju ljugit en hel del. Om det är så att hon deltog i själva mordet eller stod vid sidan och såg det hända är det nog oavsett svårt att erkänna det för föräldrarna.

Tack för info, jag har också fått känslan att Majas familj är en varm familj och förhoppningsvis vågar hon berätta. Hon borde inse så småningom att inget kan bli värre än det är just nu och allt hon kan göra är att vara ärlig och med hjälp av anhöriga acceptera att hon får leva med det som hänt.

JJ är en annan sorts människa. Utom all räddning. Det är min teori och jag sitter och lusläser fup nu.
Citera
2023-03-25, 13:03
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja men bara en av dagarna. På onsdag.
Skulle du då kunna fixa ljudfilerna ifrån måndagen om det inte går att få dom per mail?

Jag mailar TR under helgen och frågar vad dom har för policy runt just ljudfiler. Så förhoppningsvis har jag ett svar under måndagen.
Citera
2023-03-25, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheforest
Jo, precis så tror även jag att det är. De fulla restriktionerna (med vissa undantag) är ju satta av en anledning, och att häva dem nu i väntan på rättegång känns väl inte helt logiskt.
Men visst, det kanske skulle kunna finnas en smart tanke bakom att tillåta MGM träffa någon närstående*, då självklart under kontrollerade former med tanke på de restriktioner de haft, om man ser att det kan gynna bevisning eller liknande på något vis..?

(*endast spekulation utifrån osäker ifall restriktionerna har ändrats eller ej)

Ja att häva restriktioner i ett läge där de åtalade fått tillgång till fup och då i detalj skulle kunna snacka ihop sig hade varit minst sagt märkligt, och det skulle nog också ha skrivits om det isf.

Tippar på att både J och M har fått träffa nära anhöriga/föräldrar vid något/några tillfällen, och att utredarna då har närvarat.
Inte då kanske primärt för att få fram info ang fallet, utan då mer av ”humanitära” skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in