Citat:
Ursprungligen postat av
Ganonito
Det finns inget närvarokrav i riksdagen. De behöver inte ens skriva några motioner. De kan rent teoretiskt ligga hemma på soffan och pilla navelludd i 4 år och ändå håva in 73K. Till råga på det så har de över 3 månaders semester då riksdagen har stängt på sommaren. Utöver det så har de gratis taxiresor, rätt till gratis övernattningslägenhet om de bor ett visst antal km från riksdagen och SÄPO skyddar dem så fort de råkar i trubbel. Jag skulle nog säga att deras jobb är bra jävla mycket enklare än de flestas. De har dessutom ett betalkort från riksdagen där de kan handla lite vad de känner för. Han tar nog de flesta restaurangbesök på det. Hans barn är väl troligtvis vuxna också, så dem lär han inte ha några utgifter för.
Ja, visst finns det rötägg som utnyttjar systemet (vad heter hon nu som driver massagesalong i Tyresö och är mamma till en annan politiker och som kände sig lite ”utbränd” och inte kunde närvara i riksdagen men ändå lyfte arvode?). Men - de åker ju av partilistorna till nästa val om de inte levererar.
Tror du på fullt allvar att man bara för att man har ett riksdagskort kan handla vad som helst på det? Det ska ju redovisas och ja koppling till uppdraget, annars blir det tobleroneskandal av det hela.
Nej, det luktar politikerförakt om vad du skriver. Jag skulle också kunna ligga på soffan och pilla mig i naveln på betald arbetstid, men då skulle jag så småningom också få sparken. Same same. Frihet under ansvar heter det ju… Och visst kan man ge han i att ta ansvar, men då åker man ju ut.
Förresten, bara en tanke… Hur många år får en politiker harva runt och jobba gratis på fritiden innan de får ihop så mycket erfarenhet att de hamnar på riksdagslistorna…?
På vilket sätt skyddar SÄPO politiker som hamnat i trubbel så vida du inte bara menar personskyddet, som endast vissa av dem behöver stå ut med?