Jag vill gärna veta, hur går rättegången till på måndag?
Är MH och JJ plus anhöriga till de och Toves anhöriga där antar jag?
Vad börjar de med? Rullmans berättar? Sen följer förhör?
Här kan du läsa "allt" om hur en rättegång går till:
För mig är OP och RL beskrivning av Toves skador ganska klara och beskrivande.
Vad jag är mer frågande om är varför Tove gjorde följe med J & M.
Var det ett behov av normalisering av deras relation då Tove troligen har misstankar om att J försökte starta en mordbrand vid Toves och hennes familjs boende?
Samtidigt vittnar majoriteten om att Tove blir ologisk.. irrationella beslut osv när hon har druckit.. jag funderar hela tiden på varför en hel oktober fest inte la märke till Tove.. ingen kan precisera saker.. och varför satt hon typ i en halv timme vid stängning inne.. inte precis till garderoben.. de flesta hon står o pratar med har fått sina jackor o gått.. inte hon.. självklart säger mördarna att det var toppen stämning.. och oj råkar filma lr fota medans hon ler o är glad.. mördarna har lurat henne.. hon hade druckit och tänkte inte rätt med alkohol i kroppen, en kombination mördarna satsade på för att utöva sina planerade gärningar
Det var ju exakt det jag sa som du började säga emot???
Jag sa att de har lurat henne till att det är bra stämning osv, och då var min tanke att de lurat henne till att hetsdricka... typ "woho nu sveper vi" fast MH och JJ tar låtsasklunkar medans Tove tar riktiga klunkar just för att de vill få henne mer onykter och lättare att handskas med.
Resten som du pratar om är något helt annat och inte det vi diskuterade...
Jag vill gärna veta, hur går rättegången till på måndag?
Är MH och JJ plus anhöriga till de och Toves anhöriga där antar jag?
Vad börjar de med? Rullmans berättar? Sen följer förhör?
Törs MHs och JJs släktingar visa sig i byggden? är inte risken för att nån ger sig på dem rätt hög med tanke på all media rapportering.
Det är en förhörsledare som nämner matrester i lungorna. Information som denne i sin tur måste ha fått från rättsmedicin.
Så, ja, vad är dödsorsaken om du kräks samtidigt som någon stryper dig? Är det så självklart? Tror ej det.
Har hon blivit ihjälstrypt av personen som senare brände hennes kropp i skogen, eller har hon slängt sig själv på golvet så våldsamt att grannarna reagerar, sparkat i väggen, och sen plötsligt spytt ihjäl sig av ren olyckshändelse? Ja detta får vi klura på hela natten
Dödsorsaken är naturligtvis strypning. Att hon skulle ha dött av kräkning under ett pågående mord och råkat dö av det istället är både långsökt och irrelevant eftersom det fortfarande är mord oavsett exakt hur hon dog under mordet.
Senast redigerad av Tjunky 2023-03-25 kl. 02:11.
Jag har inte orkat läsa hela FUP, men har JJ fått veta att MH nekar till att ha varit inblandad i TT's död?
Har hon fått ta del av hela MH's förhör och kommit med något svar på det?
Åtal är ju väckt och då har de båda fått ta del utav förundersökningen, så ja det det har hon.
Törs MHs och JJs släktingar visa sig i byggden? är inte risken för att nån ger sig på dem rätt hög med tanke på all media rapportering.
Det har jag inte hunnit fundera över...men jag tar för givet att man som föräldrar i all fall är där för sitt barn ...i deras fall, oavsett hur besvikna de är....
Fast i o för sig.... Med tanke på vad JJ erkänt tror jag inte hennes familj, varken mamma eller pappa kommer, det är väl om de vill se sin dotter för sista gången innan hon blir inlåst......kanske eller stödja Toves Familj...nog helt ensam utan några vänner familj
Det har jag inte hunnit fundera över...men jag tar för givet att man som föräldrar i all fall är där för sitt barn ...i deras fall, oavsett hur besvikna de är....
Fast i o för sig.... Med tanke på vad JJ erkänt tror jag inte hennes familj, varken mamma eller pappa kommer, det är väl om de vill se sin dotter för sista gången innan hon blir inlåst......kanske eller stödja Toves Familj...nog helt ensam utan några vänner familj
En förälder älskar normalt sett sitt barn oavsett vad de har gjort. Det finns ingen anledning att tro att hennes föräldrar är annorlunda.
För mig är OP och RL beskrivning av Toves skador ganska klara och beskrivande.
Vad jag är mer frågande om är varför Tove gjorde följe med J & M.
Var det ett behov av normalisering av deras relation då Tove troligen har misstankar om att J försökte starta en mordbrand vid Toves och hennes familjs boende?
Men vad hade Tove gjort gentemot JJ innan för att JJ försökte att starta mordbranden vid Toves familjs bostad (hus)?
Snyggt! Tror du att det är möjligt att MH legat i sängen under tumultet och att hon inte vaknat till förrän JJ börjat öppna och stänga dörren? Och att TT antingen är gömd eller att det är redan vid det tillfället som MH ser att TT är död?
Att äta en hamburgare känns fan svårt om det precis skett ett mord mitt framför ögonen på en. Men det verkar ju som att hon åt upp den, den fanns iaf inte i soptunnan.
Bra och relevant frågeställning. Ja, efter att ha läst igenom förhören med M och J, lutar jag åt att M har varit frånvarande under mordet, både fysiskt och bildligt. Påståendet om att M skulle ha varit dåsig och halvsovande alltsedan hemkomsten, håller jag för trovärdig. I det inledande förhöret med J nämns M:s låga energi.
När/om M stapplar till toaletten av illamående så har J vid det laget hunnit svepa ett lakan om T och dra ut henne i hallen, eventuellt övertäckt med ytterkläder.
Aktiveringarna av hälsoappen vid angivna tidpunkter är i sig intressanta och kan bidra med vägledning.
Förhör J 30/1, s.1053: Ja alltså jag behövde ju inte berätta vad som hände i badrummet i och med att Maja också var där, eh, sen pratade vi ju om och jag sa till Maja att hon skulle sen säga en annan version då i början, den versionen som jag berättade i början. Det sa jag till Maja att hon skulle ljuga då i början.
Förhör M 18/10, s.1070: Tove och Johanna satte sig i köket. Efter ett tag gick hon till dem och sade att hon inte mådde så bra och sen gick hon in på toaletten.
Därifrån hörde hon Tove säga hej då. Maja ramlade inne på toaletten och sen så spydde hon ner golvet och toaletten. Johanna hjälpte till att torka upp.
Senare åkte Johanna till McDonald ́s med en granne. Hon kom sen tillbaka, Maja åt lite och mådde sen bättre efter några timmar. Sen skjutsade Johanna hem henne.
Den ursprungliga versionen: T visas runt i lägenheten efter att de har tagit av sig ytterkläderna i hallen. Efteråt (c: a 02:00) sätter sig J och T i köket för att prata om sin pågående konflikt. M går, enligt egen utsaga, till vardagsrummet för att sova."Efter uppskattningsvis 20 minuter gick hon ut i köket", uppger M i samma förhör; se aktivitet på M:s hälsoapp 02:19.
M går efter att ha passerat köket, in på toaletten på grund av illamående.
Förhör M 25/1, s. 1127: M: Eh, Johanna och Tove går och sätter sig i köket. Eh, och efter en stund så kommer jag, går jag upp ur sängen helt enkelt och säger att jag mår illa och så där och går till toan men jag spydde inte. Eh, det vet jag utan jag men jag kände att jag mådde illa men jag spydde inte där då. Eh, så jag, eh, så jag går tillbaka sen då när jag känner att det lugnat sig lite och alltså jag går tillbaka till sängen.
Förhör J s.1054, innan Mc Donald´s:
BF: Under den här som du berättar då att du åkte till Mc Donald ́s först och sen är ute och flyttar cykeln var finns Tove?
J: Eh, då är hon nog kvar vid badrummet. Det måste hon vara, ja. Jag är inte säker för vi, eh, flyttade henne också till hallen sen, eh, i ett lakan men jag tror att det var efter vi hade eller jag hade varit på Mc Donald ́s och efter jag hade flyttat cykeln men jag är inte riktigt, riktigt hundra säker där.
F: Du säger vi flyttade?
J: Ja jag drog väl men Maja var ju fortfarande med och hjälpte till men det var framför allt jag som släpade Tove kan man säga då till hallen. Maja hjälpte ju till lite med när vi skulle trä på soppåsarna och så. Så först var det var väl mest jag och sen hjälpte ju Maja till då.
Förhör M s.1271, innan Mc Donald´s:
M: Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har kört hem henne. Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta. Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså på toan då och Johanna skriver ett sms liksom att ja jag är på Donken nu och jag skickar liksom en tumme upp och sen så kommer ju Johanna tillbaka.
Kommentarer fetad stil:
Lämnar J T:s cykelnyckel?
I samband med att J lämnar lägenheten uppger M att hon går och hämtar sin mobil som ligger kvar i sängen; se aktivering av hälsoapp 02:43. J lämnar lägenheten en andra gång 02:46. - Går M och hämtar sin mobil första eller andra gången J lämnar lägenheten? Första gången är mera förenlig med tidslinjen. Vilket förutsätter att det finns ett sanningsvärde i M:s berättelse.
J uppger i förhör att när hon går ner i trapphuset första gången så är det för att flytta cykeln. Hon möter grannen och låtsas vara på väg till Mc Donald´s varvid hon går upp igen, tar med sig mobilerna och frågar om M vill ha mat?
Förhör J: F: Men om vi börjar med när du kommer tillbaka från Mc Donald ́s, kan du dra dig till minnes var du ser Maja? J: Ja hon är, det är ju en liten vägg som delar av från sovrummet då till vardagsrummet kan man säga och där stod hon ju vill jag minnas så det skulle ju kunna vara så att hon kanske då hade rest sig upp ur sängen men hon stod ju upp så jag väckte ju inte utan hon stod ju upp. Eh, ja vid väggen ungefär vid min säng där någonstans och mitt piano står ju där och så. Så det, där var hon ju.
I de sista förhören är M och J överens om att M befunnit sig i sovrummet; i M:s version har hon legat och slumrat till, i J:s version har hon stått upp intill sängen.
Läser vidare...
Senast redigerad av Reviews 2023-03-25 kl. 03:03.