Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-03-24, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Men om du missar de sämsta dagarna (och perioderna) är inte det också ganska bra?
Det är så men man kan inte förutse framtiden tyvärr och står man utanför så riskerar man att missa fina dagar. Bättre då att ha en grund av fina bolag och fylla på om man har likvider? Inte säljer man sitt hus bara för att bopriserna går upp eller ned (tror jag hämtar från W Buffet här) och någon skriker sälj?
Citera
2023-03-24, 23:02
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Ingen idé Lund-NoGo-Zone; kidzen fattar varken ironi eller sarkasm...

Apropå diskussionen som bröt ut ovan så ligger det nog en hel del sanning i det; ung; "så länge Fed fortsätter höja ingen tokrisk för ras". Tvåprocentsmålet är det sista man offrar, då det i USA och Eurozonen till skillnad från i Sverige tas på allvar. Thedéen har ägnat veckor åt att snacka upp SEK, han har noll trovärdighet kvar om man avstår från åtm 50 punkter i april. Risken finnes, det kommer heta "finansiell oro", "kronan stabiliserats" (tror fan det! En dollar borde kosta 8-9 spänn, med en "realekonomisk" analys) etc etc. Inflationsmålet var bara viktigt när inflationen pga frånvaro av krig, globaliseringens produktivitets- och kostnadsvinster etc, låg på 1,99% trots högkonjunktur - då jävlar gällde det minusränta och hela skiten. Idioter! Högbelånade gåsleverätare först!

Någon skrev att "när alla nationalekonomer är ense kan man vara säker på att det är åt helvete!!!" Stämmer. Kom ihåg konsensusen kring kronförsvaret 92. Wicksell, Cassel och alla andra "tungviktare" var rörande överens 1919 att det var en god idé att återställa 1914-års prisnivå , vilket utlöste en helt hemmagjord 20-talskris som överskuggar 30-tals-"depressionen" och framkallade veritabla hungerkravaller på Stockholms gator. Lägg ner all makroekonomisk "forskning"! Jag tog mitt ansvar genom att vänligt men bestämt för kvartsseklet sedan tacka nej till en plats på ansett PhD-program.
Thedeen är ju helt ny på jobbet,vaffan har han gjort för helt sakna förtroende?
Citera
2023-03-24, 23:05
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det är så men man kan inte förutse framtiden tyvärr och står man utanför så riskerar man att missa fina dagar. Bättre då att ha en grund av fina bolag och fylla på om man har likvider? Inte säljer man sitt hus bara för att bopriserna går upp eller ned (tror jag hämtar från W Buffet här) och någon skriker sälj?

Du har rätt i att mitt boende aldrig har varit avsett att vara spekulativt (säger jag trots att värdet på min bostad gått upp 4X på 21 år). Det är alldeles för bökigt att flytta in och ut. Mina ETF'er köper jag dock med ett klick, utan att behöva flytta på en enda möbel.
Citera
2023-03-24, 23:11
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Thedeen är ju helt ny på jobbet,vaffan har han gjort för helt sakna förtroende?

En pajas. "Vi ska minsann ta tag i inflationen". Vänta tills i april när han skiter i att höja räntan. Nu är jag inte den (är heterosexuell) som kan avgöra om han är snygg, men kommer osökt att tänka på Lennon om McCartney i How do you sleep; "A pretty face may last a year or two, but pretty soon they´ll see what you can do...". Rate hike talks - bullshit walks.

Tänker Thedéen på vad som långsiktigt är för svensk ekonomis bästa eller väljer han att rädda de överbelånade gåsleverätarna? Vi får se i april, fruktar det senare.
Citera
2023-03-24, 23:14
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Du har rätt i att mitt boende aldrig har varit avsett att vara spekulativt (säger jag trots att värdet på min bostad gått upp 4X på 21 år). Det är alldeles för bökigt att flytta in och ut. Mina ETF'er köper jag dock med ett klick, utan att behöva flytta på en enda möbel.

Dessutom är det svårt - även mha en home stylist - att inreda ett aktiebrev... (finns ju inte kvar heller i fysisk form.).
Citera
2023-03-24, 23:38
Medlem
Citat:
Alltså vad jag eller W Buffet menar är att du måste förstå värdet i bolaget du investerar i och att du äger en del av ett bolag. Liknelsen med att äga ett hus var alltså inte så bokstavligt talat utan mer av förklarande natur i ett pedagogiskt syfte. Inte desto mindre kan jag förstå humorn i ditt inlägg.
Citera
2023-03-24, 23:46
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Men om du missar de sämsta dagarna (och perioderna) är inte det också ganska bra?

Jo så är det. De bästa och de sämsta dagarna är oftast nära inpå varandra så ofta missar man båda. Detta gör att datapunkterna som säger hur farligt det är att missa de bästa dagarna är lite överdrivna.

Men, rent empiriskt är det så att det sämsta investerare kan göra är att köpa och sälja för mycket. Det som fungerar är att välja en strategi och sen fortsätta investera i den vad som än händer. Folk som inte gör detta utan tror att man ska ut och in ur marknaden samt ut och in ur olika strategier presterar mycket sämre i genomsnitt.
Citera
2023-03-26, 20:39
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
En pajas. "Vi ska minsann ta tag i inflationen". Vänta tills i april när han skiter i att höja räntan. Nu är jag inte den (är heterosexuell) som kan avgöra om han är snygg, men kommer osökt att tänka på Lennon om McCartney i How do you sleep; "A pretty face may last a year or two, but pretty soon they´ll see what you can do...". Rate hike talks - bullshit walks.

Tänker Thedéen på vad som långsiktigt är för svensk ekonomis bästa eller väljer han att rädda de överbelånade gåsleverätarna? Vi får se i april, fruktar det senare.
Jag förväntar mig att han höjer med femtio, minst.

Det som talar mot 75 är att han redan målat in sig i 25 eller 50 innan inflationen tog fart igen i USA

Mitt intryck av honom i intervjuer tidigare är att han är mycket kritisk till den höga skuldsättningen på bolån och inte att man ska dadda med de människorna
Citera
2023-03-26, 20:45
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Jag förväntar mig att han höjer med femtio, minst.

Det som talar mot 75 är att han redan målat in sig i 25 eller 50 innan inflationen tog fart igen i USA

Mitt intryck av honom i intervjuer tidigare är att han är mycket kritisk till den höga skuldsättningen på bolån och inte att man ska dadda med de människorna

Hoppas du har rätt men tror på 25... Hans hök-käft är sedan synad.
Citera
2023-03-27, 12:34
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Hoppas du har rätt men tror på 25... Hans hök-käft är sedan synad.
Vad är det för konkret händelse du syftar på när du säger att han redan är synad?
Citera
2023-03-27, 17:51
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Vad är det för konkret händelse du syftar på när du säger att han redan är synad?

SEK stärks inte längre när den pajasen öppnar käften, gjorde den i början. Nu har marknaden insett att den har att göra med Ingves 2.0...
Citera
2023-03-27, 21:49
Medlem
Tratten52s avatar
Man kan fundera på om det stora raset kommer eller när det kommer. Kurvan för DJ 30 har snart en exponentiell riktning uppåt för dom senaste 10 åren. Hela bubblan spricker väl snart. Kan det hålla på hur länge som helst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in