2023-03-24, 17:35
Medlem
Behöver nåt mot ångest ( gad )
Provade seroquel depot 50 mg men fick myrkrypningar av dom…så slutade efter typ 3 dagar.
Kan detta vara övergående?
Någon som äter dessa mot ångest? Vad är er erfarenhet?
Citera
2023-03-24, 17:48
Medlem
Ja det kan ge myrkrypningar när det sätts in, men tanken är ju inte att man ska sluta efter 3 dagar. Gör du det med SSRI och SNRI också, så når du ju aldrig att få uppleva effekten. Det tar minst 2-3 veckor, ibland mer.

Finns inget annat ångestdämpande som inte är beroendeframkallande, som dom vanliga stesolid, sobril och alprazolam, och alternativt mot GAD, Lyrica.

Har du fått din GAD diagonostiserad?

Prova ta 25 mg quetiapin, du sover gott på den.
Citera
2023-03-24, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ja det kan ge myrkrypningar när det sätts in, men tanken är ju inte att man ska sluta efter 3 dagar. Gör du det med SSRI och SNRI också, så når du ju aldrig att få uppleva effekten. Det tar minst 2-3 veckor, ibland mer.

Finns inget annat ångestdämpande som inte är beroendeframkallande, som dom vanliga stesolid, sobril och alprazolam, och alternativt mot GAD, Lyrica.

Har du fått din GAD diagonostiserad?

Prova ta 25 mg quetiapin, du sover gott på den.
Ja, jag har diagnosen gad.
Trodde eftersom de var mer snabb-verkande än ssri att det liksom inte var insättningssymtom på samma sätt som ssri eftersom effekten inte behöver byggas upp… men om det är övergående kanske jag vågar ge det en chans
Citera
2023-03-24, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidansidan
Ja, jag har diagnosen gad.
Trodde eftersom de var mer snabb-verkande än ssri att det liksom inte var insättningssymtom på samma sätt som ssri eftersom effekten inte behöver byggas upp… men om det är övergående kanske jag vågar ge det en chans

Sömneffekten nås bara på 25mg, och ångestdämpningen likaså. Högre doser än 25 är inte att rekommendera, då läkemedlet är en antipsykosmedicin och används primärt hos patienter med konstaterad schizofreni och psykossjukdom.
Citera
2023-03-24, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Sömneffekten nås bara på 25mg, och ångestdämpningen likaså. Högre doser än 25 är inte att rekommendera, då läkemedlet är en antipsykosmedicin och används primärt hos patienter med konstaterad schizofreni och psykossjukdom.
Läkaren sa att jag måste upp i 150 mg /dag för ångestdämpning… lägre än så är som att ta atarax typ. Det e vad hen sa.
Citera
2023-03-24, 20:57
Medlem
Farenellis avatar
Köp magnesiumbrustabletter. Hjälper mig vid myrkryp.
Citera
2023-03-24, 21:20
Medlem
zombie-nations avatar
Seroquel och quetiapin är samma. Man kan få olika biverkningar av depot och snabbverkande. Myrkrypningar kallar man RLS, men jag misstänker att i detta fallet är det akatisi. Båda beror på att hjärnan får dopaminbrist.

Akatisi är hemskt, iallafall om man har det allvarligt. Går inte att beskriva känslan. Jag har varit med om på två andra mediciner att akatisi försvunnit efter två veckor. Men det finns inga garantier på att den försvinner.

Har man för jobbig akatisi men ändå vill pröva läkemedlet kan man sätta in det på en lägre dos. Bara att säga till läkaren, de brukar ha förståelse.

I ett fall försvann min akatisi av att jag fick propranolol ett par veckor. Men det är tydligen inte alls en vedertagen behandling. Vet inte varför jag fick den.

Jag har däremot inte haft den biverkningen på Seroquel, men har bara testat ett fåtal gånger och haft andra biverkningar. Jag hade den som sömnmedicin. De trodde den skulle funka på min ångest med men fick ökad ångest. Jag märker dock att mina effekter inte är vanliga, folk brukar uppleva den medicinen mer lugnande.
Citera
2023-03-25, 00:05
Medlem
Zuzumbas avatar
Man ska inte använda neuroleptika emot GAD. Det är ett jävla påfund som börjat senare åren och som tyvärr blivit en trend.

Du kan prova Buspiron istället, om du inte vill hoppa på SSRI-tåget.
Citera
2023-03-25, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Man ska inte använda neuroleptika emot GAD. Det är ett jävla påfund som börjat senare åren och som tyvärr blivit en trend.

Vad skiljer egentligen ssri och buspiron?
Citera
2023-03-25, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farenelli
Köp magnesiumbrustabletter. Hjälper mig vid myrkryp.
Funkar verkligen det?
Citera
2023-03-25, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba

Buspiron är väl inte så effektivt om jag förstått det rätt… att döma verkar folk tycka det e som sockerpiller
Citera
2023-03-25, 14:47
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidansidan
Vad skiljer egentligen ssri och buspiron?

De flesta som testar Buspar känner inget. Det är rent kemiskt ett neuroleptikum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in