2023-03-25, 17:52
Medlem
Håll dig ifrån neuroleptika som skadar hjärna, nerv och hormonsystem, ofta permanent. Försök att behandla din ångest på naturliga sätt. Det bör vara brottsligt att förskriva en psykosmedicin off label mot ångest.
Men som svar på dig fråga, nej de försvinner inte med tiden.
Citera
2023-03-26, 20:09
Medlem
Farenellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidansidan
Funkar verkligen det?

Ja, för mig iallafall.
Citera
2023-03-26, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farenelli
Ja, för mig iallafall.
Tar du seroquel?
Citera
2023-03-26, 20:44
Medlem
Farenellis avatar
Citat:
Tar du seroquel?
Jag gjorde förut, men gick upp så mycket i vikt av den att jag slutade.
Nu tar jag alememazin (theralen fast i tablettform) och den ger myrkryp. Jag tar ca 5 brustabletter per kväll innan jag somnar.
Citera
2023-03-26, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farenelli
Jag gjorde förut, men gick upp så mycket i vikt av den att jag slutade.
Nu tar jag alememazin (theralen fast i tablettform) och den ger myrkryp. Jag tar ca 5 brustabletter per kväll innan jag somnar.
Jag tar oxå alimemazin men får inga myrkryp av dom.
Hur mkt seroquel tog du när du åt det? Och vad åt du det för? Hoppas ok att jag frågar
Citera
2023-03-26, 20:50
Medlem
Farenellis avatar
Citat:
Jag tar oxå alimemazin men får inga myrkryp av dom.
Hur mkt seroquel tog du när du åt det? Och vad åt du det för? Hoppas ok att jag frågar
Jag tog den för att sova. Men det var nog 10 år sedan. Då hade jag inte hört talas om att man kunde ta magnesium mot myrkryp.
Citera
2023-04-01, 00:35
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Vad skiljer egentligen ssri och buspiron?

SSRI's hämmar primärt återupptaget av serotonin genom att man inhiberar SERT (serotonergt transportprotein). Detta leder till att mer serotonin finns tillgängligt i nervceller, som sedan kan signaleras vidare.

Buspiron påverkar delvis serotonin, men då specifika sub-receptorer, särskilt 5HT1A genom agonistisk verkan. När 5HT1A-receptorn "aktiveras" så ses olika effekter, bland annat ångestdämpning. Buspiron inhiberar inte SERT.
Citera
2023-04-01, 00:38
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Buspiron är väl inte så effektivt om jag förstått det rätt… att döma verkar folk tycka det e som sockerpiller

Buspiron har enligt ett par studier visat likvärdig effekt vs olika bensodiazepiner, gällande ångestdämpning. Problemet är att effekten i regel ses efter 2-4 veckors dosering, vilket inte är optimalt om vi pratar akuta ångesttillstånd som måste behandlas snabbt. Det man kan se är dock att ca 50 % av patientfallen inte upplever någon särskild effekt, vilket också kan ha att göra med dos.
Citera
2023-04-01, 00:41
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Buspiron har enligt ett par studier visat likvärdig effekt vs olika bensodiazepiner, gällande ångestdämpning. Problemet är att effekten i regel ses efter 2-4 veckors dosering, vilket inte är optimalt om vi pratar akuta ångesttillstånd som måste behandlas snabbt. Det man kan se är dock att ca 50 % av patientfallen inte upplever någon särskild effekt, vilket också kan ha att göra med dos.

Hur kan det skilja så mycket från det jag sett. Mindre än en av tio jag pratat med har haft hjälp av Buspar och ja, då har de testat i runt två månader.

Själv fick jag ökad ångest, men det får jag ju av neuroleptika, men på den tiden trodde man att Buspar var SSRI.
Citera
2023-04-01, 00:51
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De flesta som testar Buspar känner inget. Det är rent kemiskt ett neuroleptikum.

Det finns några studier som visar på att dopaminerga receptorer blockeras, det finns även ett par studier som visar på att dopaminsignalering ökar i vissa regioner. Svårt att sia om, men förstår vad du är inne på. Visst, sekundära aktionen i sin farmakodynamik, och dosbenäget, så skulle man kunna påstå att ämnet har svag neuroleptisk verkan. Men primära effekten ligger ju i att agera agonist för 5HT1A.

Kikar man på hur ämnet binder gällande receptorer så är det inte särskilt kraftigt, möjligen hyfsat till D4-receptorn. I högre doser till D2. Kikar man på läkemedelhistoria så utvecklades buspiron från början som en neuroleptika, men visade sig vara effektlöst - om vi går efter D2-hypotesen, i att hämma positiva symptom vid Schizofreni.

Kul att du verkar insatt och känner till preparatet!

Har du sett forskningsstudier där man kombinerar buspiron ihop med melatonin, och antidepressiv effekt ses? Riktigt intressant. Läsning rekommenderas...
Citera
2023-04-01, 00:58
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Det finns några studier som visar på att dopaminerga receptorer blockeras, det finns även ett par studier som visar på att dopaminsignalering ökar i vissa regioner. Svårt att sia om, men förstår vad du är inne på. Visst, sekundära aktionen i sin farmakodynamik, och dosbenäget, så skulle man kunna påstå att ämnet har svag neuroleptisk verkan. Men primära effekten ligger ju i att agera agonist för 5HT1A.

Kikar man på hur ämnet binder gällande receptorer så är det inte särskilt kraftigt, möjligen hyfsat till D4-receptorn. I högre doser till D2. Kikar man på läkemedelhistoria så utvecklades buspiron från början som en neuroleptika, men visade sig vara effektlöst - om vi går efter D2-hypotesen, i att hämma positiva symptom vid Schizofreni.

Kul att du verkar insatt och känner till preparatet!

Har du sett forskningsstudier där man kombinerar buspiron ihop med melatonin, och antidepressiv effekt ses? Riktigt intressant. Läsning rekommenderas...

På min tid ansågs Buspar inte funka utan SSRI.
Citera
2023-04-01, 17:42
Avslutad
Äter seroquel 300 mg depot. Jag har akineton mot myrkrypningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in