2023-03-24, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Flera minuter efter första dunsarna och när grannen kommer upp, plingar och står precis utanför då dunkar JJ Ts huvud lite till i golvet? Nja jag tror inte hon vågade göra såna ljud med grannen utanför dörren. Hon hade ingen aning om vem det var och om någon skulle stå kvar eller försöka komma in.
Men tror inte heller på det var sparkar. Är tveksam till att Tove levde när grannen plingade på dörren. Svårt att veta vad exakt dessa ”sparkar” kan vara. Om inte en av dem fick något utbrott och började slå huvudet i väggen men det tvekar jag verkligen på.

Såg ni också bilden utredarna lagt in i FUP (när de skrev de beslagtog toarullar), hur JJ hade flyttat ut lilla papperskorgen, toarullarna och toaborsten ur toaletten? Hon måste verkligen skrubbat loss därinne på golvet och spolat massor. Jag tror det var rätt blodigt. Grov misshandel? Därför hon nämner hur Tove slog till huvudet vid flytten flera gånger. Hon är ju för korkad för att förstå en rättsläkare faktiskt kan se skillnad på om skadorna uppstod före eller efter döden.
Hade hon svabbat golvet tror jag ändå att man hade kunnat hitta blodspår (med uv eller vad det nu är de använder), och då de undersökte lägenheten innan rubriceringen ändrades till mord så borde rubriceringen ändrats redan då. Nej, jag tror det handlar om urin från Tove, (och möjligtvis kanske kräks). Inte ovanligt att blåsan tömmer sig vid dödens inträffande/död genom stryp
Citera
2023-03-24, 17:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är ju det där som är knäckfrågan! Kan en person lyckas kväva sitt offer och åsamka så många skador på offret utan att själv får några avvärjningsskador? Teoretiskt är det säkert möjligt, men jag har aldrig läst om någon som lyckats med bedriften, att kväva en vuxen friskt människa framifrån med sina händer utan att själv får några skador. Någon för gärna överbevisa mig.

De rättsmedicinska läkarna drog ju den slutsatsen att det inte var uteslutet att huvudskadorna hade påverkat medvetandegraden.

Jag har citerat en del där det framommer.

Jag kan faktiskt tänka mig att det skulle kunna hända, genom att Tove dels slog sig i fallet, möjligen själv skadat sig när hon gjort visst motstånd trots skallskador, och sedan sparkar pga kvävningen och/eller för att få hjälp.

Tove har ju inte ens hunnit skrika, så allt har kunnat gå väldigt fort från fällandet.

Misstänker dock att vi aldrig får det fullständiga sanna svaret. Båda ljuger för att skydda sig själva.
Citera
2023-03-24, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Då tror jag att pappan har rätt. Det stämmer bättre.
Tror inte alls att TT och JJ har suttit i köket och pratat. Överfallet och mordet skedde så gott som omedelbart när dessa 3 tjejer klev innanför dörren. Alltså runt 2.05 och 02.10

Pappan är mer rätt ute men jag vet inte. Jäkligt synd att den andra grannen som florerat i media i själva verket inte hade hört något själv.
Citera
2023-03-24, 17:41
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
...Vid transkriptionen försvinner sedan ännu ett lager av mänsklighet, då det bara är svarta ord på vitt underlag kvar.

Sedan när vi sitter och läser fup hemma i vår lilla soffa, med ett upprört och dömande sinne, så projicerar vi våra egna idéer på de här personerna. Vilket är väldigt lätt med tanke på den bristande informationen...

Det här har jag faktiskt reflekterat en hel del över i veckan. Att läsa ett transkriberat förhör, utan någon visuell representation, kräver en viss form av fantasi för att ta till sig och bearbeta det vi läser. Har varit en del diskussioner här i tråden nu i dagarna gällande hur MH och JJ framstår i förhör med dem. Exempelvis verkar några anse att MH ibland framstår som korkad/lite efter, andra får känslan av att hon är nonchalant. Men precis som du skriver så tror jag att vi projicerar vi våra egna idéer på de här personerna. Att vi föreställer oss själva i förhöret, i rummet, i den förhördes skor. Därtill så har vi alla en egen bild av hur vi tror att de som förhörs är som. Deras personligheter, egenheter, tankesätt, och så vidare.
Ett exempel från förhör med JJ:
F: Och det här är under tiden som du håller kring Toves hals?
J: Mmm.
F: Och trycker till som du säger.
J: Mmm.

Här kan "Mmm" läsas och tolkas på flera olika sätt. Kort och koncist, hårt betonat, utdraget, lågmält, instämmande, nonchalant, kanske rentav efterblivet, med mera.
Citera
2023-03-24, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
Till er som tror att mh var helt frånvarande vid mordet
Varför ljuger hon då så uppenbart i sin historia kring hela kvällen? För ni kan väl inte tro på allt hon säger?
Hennes ramlande på toan, mcdonaldshistorian osv
Uppenbara lögner som var till att från början fria båda, nu återanvänds de o d blir helt fel
Varför ser hon ingen kropp när hon är ensam i lägenheten osv?
Kan bara svara för mig själv, tror det handlar mer om jag försöker tänka utifrån hur de som dömer i rätten ser bevisen framför sig. Och om man får en tydlig bild av hur Tove verkligen mördades och hur aktiva båda var i mordet. Rätt viktigt ändå för exakt straff. Och jag tycker det är jättesvårt att få en tydlig bild, för skadorna på armbågarna är inte självklara det enbart är från tryck ned mot golvet utan kan även uppstått vid att exempelvis slagit i eller stött emot golvet. Tror det är därför vi diskuterar det så mycket. För att försöka förstå hur det verkligen gick till när Tove dog.
Alla vet och kan se Maja ljuger jättemycket. Det kommer även vara negativt för henne under rättegången.

Jag tycker den enda gång MH protesterar rätt mycket är när anklagelsen kommer om att hon hållit fast Toves armar. Jag reagerade på det. Men antar vi nog aldrig kommer få reda på sanningen om hur det verkligen gick till.
Citera
2023-03-24, 17:50
Medlem
Citat:
Detta tror jag hände, efter att jag har läst obduktionsrapporten:

Eftersom JJ, säkert 75-80 kilo tung, satt på TTs bröst och mage (obduktionen visar bland annat revbensbrott) så var TT i totalt underläge. Är övertygad om att Rullman kommer kunna bevisa att JJ låste TTs armar med sina knän. Därför inga avvärjningsskador på JJ. Det gick fort och ytterst brutalt.

När JJ tog stryptag på TT så kräktes TT (eftersom JJ satt p hennes bröst och mage). Detta kräks fastnade i TTs luftstrupe (INTE i lungorna). Säger obducenten.

Medan JJ ströp henne försökte TT att bli av med både JJ och kräkset(därav att TTs tunga kom ut), kräks som hotade att gå ner i lungorna om inte övergreppet slutade, men JJ fortsatte strypandet tills TT var död. I obduktionen redovisas att TT inte hade spyor i lungorna, men i strupen.

Instämmer fullt ut.

Att JJ hörde grannen ringa på dörren kan ha påskyndat dödsförloppet, att hon dunkade TTs huvud i golvet, satt med sin fulla tyngd på TTs bröstkorg samt tog ett våldsamt och hårt strypgrepp.
Citera
2023-03-24, 17:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Natten mot den 17 oktober sitter JJ och MH och kuckilurar i den omtalade bilen vid Illharjen.

Undrar vad som skulle ha hänt om någon hade gått eller cyklat förbi bilen och då tittat in i den?

Polisen tittade ju in.
Citera
2023-03-24, 17:53
Avstängd
MrDonutss avatar
Citat:
Detta tror jag hände, efter att jag har läst obduktionsrapporten:

Eftersom JJ, säkert 75-80 kilo tung, satt på TTs bröst och mage (obduktionen visar bland annat revbensbrott) så var TT i totalt underläge. Är övertygad om att Rullman kommer kunna bevisa att JJ låste TTs armar med sina knän. Därför inga avvärjningsskador på JJ. Det gick fort och ytterst brutalt.

När JJ tog stryptag på TT så kräktes TT (eftersom JJ satt p hennes bröst och mage). Detta kräks fastnade i TTs luftstrupe (INTE i lungorna). Säger obducenten.

Medan JJ ströp henne försökte TT att bli av med både JJ och kräkset(därav att TTs tunga kom ut), kräks som hotade att gå ner i lungorna om inte övergreppet slutade, men JJ fortsatte strypandet tills TT var död. I obduktionen redovisas att TT inte hade spyor i lungorna, men i strupen.

Detta måste stämma! Hade Johanna suttit på Toves mage hade Tove haft en chans kunnat "skjuta iväg" Johanna medan hon sparkade/tog stöd av väggar. Men sitta på bröst med benen över armarna sjunker chansen att få bort henne dramatiskt! JJ har ju nån stypsexfetish, hon vet nog EXAKT vad hon gör när hon håller händerna över en hals... hur det inte blir märken o hur man ska hålla för bäst effekt m.m.
Jag tror inte MH var i badrummet ens. Hon spydde säkert inte heller utan det var Toves spya M/J torkade upp
Senast redigerad av MrDonuts 2023-03-24 kl. 18:02.
Citera
2023-03-24, 17:53
Medlem
Citat:
Men HUR har i såfall MH inkapaciterat TT genom att hålla armarna på TT? Fattar inte hur det då ska ha gått till.

TROR att jj låste TTs armar med sina knän, medan hon satt på TT. Vad MH gjorde i det läget - det vete fan.

Håller med! Ser ingetting som skulle tyda på annat faktiskt..
Citera
2023-03-24, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
Är det inte slut på straffrabatter nuförtiden?

De tror jag knappast, de är fortfarande Morgan lagar, och jag tror han bara tog bort straffrabatter för dom som är 20 år, så Johanna kanske inte får rabatter förhoppningsvis
Citera
2023-03-24, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Kan bara svara för mig själv, tror det handlar mer om jag försöker tänka utifrån hur de som dömer i rätten ser bevisen framför sig. Och om man får en tydlig bild av hur Tove verkligen mördades och hur aktiva båda var i mordet. Rätt viktigt ändå för exakt straff. Och jag tycker det är jättesvårt att få en tydlig bild, för skadorna på armbågarna är inte självklara det enbart är från tryck ned mot golvet utan kan även uppstått vid att exempelvis slagit i eller stött emot golvet. Tror det är därför vi diskuterar det så mycket. För att försöka förstå hur det verkligen gick till när Tove dog.
Alla vet och kan se Maja ljuger jättemycket. Det kommer även vara negativt för henne under rättegången.

Jag tycker den enda gång MH protesterar rätt mycket är när anklagelsen kommer om att hon hållit fast Toves armar. Jag reagerade på det. Men antar vi nog aldrig kommer få reda på sanningen om hur det verkligen gick till.

JJ poängterar att hon släpat och tappat T både i trappen och i skogen. Jag tror inte det är en slump.

Samtidigt. Många spekulerade tidigt i att JJ skulle komma dragandes med en historia som ligger väldigt nära sanningen men som avviker på avgörande detaljer som får det att se ut som en olycka. MH håller kvar i stora delar vid den game plan som spikades på söndagen. Det blir nästan komiskt ibland som när MH fortfarande hävdar att cheeseburgaren inte var en skenmanöver trots att det är bevisat att hon inte spytt och att JJ egentligen hade en annan agenda vid tidpunkten.
Citera
2023-03-24, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är ju det där som är knäckfrågan! Kan en person lyckas kväva sitt offer och åsamka så många skador på offret utan att själv får några avvärjningsskador? Teoretiskt är det säkert möjligt, men jag har aldrig läst om någon som lyckats med bedriften, att kväva en vuxen friskt människa framifrån med sina händer utan att själv får några skador. Någon för gärna överbevisa mig.

Är du snabb, stark, svartsjuk och fullt fokuserad på att mörda är det fullt förståeligt.

Har du någon gång haft 75 kg på din bröstkorg? Någon som sitter på din bröstkorg och dina armar?

Revben går sönder, blodtillförsel stryps, blodkärl skadas, hjärnan får syrebrist, du kräks, du blir medvetslös, lägg därtill ett hårt strypgrepp, ev skallskada- döden instäffar lättare och snabbare än vad många tror i sådana lägen....

Det är inte som på film att man har 27 liv........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in