2023-03-24, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Märkligt att Johanna sa till Maja att hon skulle ta livet av sig om hon hamnar i fängelse.

Samtidigt som de släpar ut ett lik i skogen.

Hur tänker man då ?

Dagens ungdomar har nog inte insett hur många spår en beslagtagen mobiltelefon lämnar, rena smörgåsbordet för utredarna.

Hittades Toves mobil i sjön ? Gick det att få ut något ur den ?

Enligt MH ska hon vid ett annat tillfälle varit aktiv med JJs telefon på en plats utanför stan för att ge alibi till JJ. Svårt att avgöra sanningshalten i det uttalandet.

Ts telefon var inte funnen när FUP skrevs.
Citera
2023-03-24, 09:46
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det låter onekligen som att hon försöker, men har lite svårt att få ihop en vettig lögn. Hon förefaller inte vara någon "predestinerad" lögnhals. Att hon med urusla lögner gör allt för att förminska sitt deltagande ser inte bra ut och får motsatt effekt.

Den sista meningen får jag till ett erkännande att hon faktiskt befann sig i badrummet, oklart dock om hon deltog aktivt med att hålla, jag tvivlar.

Min ståndpunkt just nu är att M varit med och sett hela förloppet, men att hon inte deltagit aktivt mer än att bära. Jag tror inte att hon tycker hon gjort något (fel) och därför kanske inte har skuldkänslor.

Hennes känslor runt det hela kan jag inte gissa mig till utifrån hennes agerande eller utsagor. Det skulle lika gärna kunna vara starkt obehag som iskall likgiltighet, som jag ser det.

Att J påstår att M hållit, ser jag fortfarande som ett sätt för J att framhålla att M deltagit och dela med sig av skulden.

Jag har oerhörda problem att se MH helt stilla i badrummet.

Logiken säger att hon borde antingen hjälpt JJ eller hindrat henne. Ser det binärt här.

Med tanke på MHs lojalitet ser jag stor sannolikhet att hon hjälpt JJ, med det sagt kanske inte med målet att döda TT utan bara skada henne.
Citera
2023-03-24, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
En bedrift att sparka när man är avtuppad. Men fine, det är inte sämsta teorin i detta forum.

Tänker att det kanske är J som dunkat henne, därav ljuden grannarna hört.

Men vem vet?

Hoppas dom båda får vad dom förtjänar!
Citera
2023-03-24, 09:58
Medlem
Citat:
Det låter onekligen som att hon försöker, men har lite svårt att få ihop en vettig lögn. Hon förefaller inte vara någon "predestinerad" lögnhals. Att hon med urusla lögner gör allt för att förminska sitt deltagande ser inte bra ut och får motsatt effekt.

Den sista meningen får jag till ett erkännande att hon faktiskt befann sig i badrummet, oklart dock om hon deltog aktivt med att hålla, jag tvivlar.

Min ståndpunkt just nu är att M varit med och sett hela förloppet, men att hon inte deltagit aktivt mer än att bära. Jag tror inte att hon tycker hon gjort något (fel) och därför kanske inte har skuldkänslor.

Hennes känslor runt det hela kan jag inte gissa mig till utifrån hennes agerande eller utsagor. Det skulle lika gärna kunna vara starkt obehag som iskall likgiltighet, som jag ser det.

Att J påstår att M hållit, ser jag fortfarande som ett sätt för J att framhålla att M deltagit och dela med sig av skulden.

Vi tror ju olika om M s delaktighet, vilket är bra för diskussionen.

Om jag bortser från detaljerna finner jag det helt enkelt osannolikt att M s redogörelse innehåller är full av lögner och orimligheter, men när det kommer till badrummet så talar hon sanning. Just den biten som kan fälla henne för mord är hon sanningsenlig.

Även den biten om T s skador som jag inte anser är förenlig med 1 gm. Men det är väl nåt som rättsläkaren för klargöra. Känns som det mesta hänger på rättsläkarens vittnesmål.
Citera
2023-03-24, 10:00
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är också lite underligt hur detaljerat M beskriver hur J har fått ner T på golvet när hon inte såg det. M verkar allmänt likgiltig och apatiskt och ställer väldigt få frågor. J har alltså berättat i detalj hur hon fällde T med sitt knä på baksidan av T s knä.
Till förhörsledarna svarar Maja att dom inte pratade någonting om varför Tove var död. FH frågade flertalet ggr om Maja hade pratat med JJ om vad som hänt när Tove låg död på ett lakan i hallen .Maja ställde inga frågor till JJ om detta och ingen av dom sa något.
Citera
2023-03-24, 10:06
Medlem
Saxat ur första och andra förhöret då J berättar om händelsen i badrummet:

Sammanfattat så säger hon att M var med på toan men kan inte minnas vart hennes händer varit exakt. Sista meningen: "Nej hon var ju med och hon rörde ju liksom Tove också då så att säga. Maja var med. Mmm, tyvärr så var hon ju det." Där förklarar hon att M var med och rörde T och det stämmer säkert till en början för att få bort händerna men att J skulle strypa henne till döds är jag tveksam till att M förstod där och då, hon höll knappast fast händerna någon lång stund och kanske J i tidigt skede ändrade position för att ta hand om armarna själv. Att lura med T hem, planera slå henne någonstans på vägen, visa henne upp i lägenheten och att senare dra med henne i badrummet fastän det "inte var mycket att se" var uttänkt enbart av J, hon skulle ju ha sin hämnd. Detaljen med låst toalettdörr som M berättar om kan stämma, J låste in dem alla där då hon stod vid dörren, båda var helst säkert i badrummet men J var mycket mer aktiv än M och med låst dörr var hon tvungen att bevittna allt och det vill hon nog helst glömma och säger att hon sov. Denna rättegång kommer bli så spännande att följa!
Citera
2023-03-24, 10:08
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karoline76
Tänker att det kanske är J som dunkat henne, därav ljuden grannarna hört.

Men vem vet?

Hoppas dom båda får vad dom förtjänar!

Jag lutar också åt denna teori då MH uppgett till sin cellkamrat att Tove var grovt misshandlad + att ljuden inte beskrevs som ”snabba sparkar”, utan som dunsar med mellanrum emellan.
Citera
2023-03-24, 10:15
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerx
Saxat ur första och andra förhöret då J berättar om händelsen i badrummet:

Sammanfattat så säger hon att M var med på toan men kan inte minnas vart hennes händer varit exakt. Sista meningen: "Nej hon var ju med och hon rörde ju liksom Tove också då så att säga. Maja var med. Mmm, tyvärr så var hon ju det." Där förklarar hon att M var med och rörde T och det stämmer säkert till en början för att få bort händerna men att J skulle strypa henne till döds är jag tveksam till att M förstod där och då, hon höll knappast fast händerna någon lång stund och kanske J i tidigt skede ändrade position för att ta hand om armarna själv. Att lura med T hem, planera slå henne någonstans på vägen, visa henne upp i lägenheten och att senare dra med henne i badrummet fastän det "inte var mycket att se" var uttänkt enbart av J, hon skulle ju ha sin hämnd. Detaljen med låst toalettdörr som M berättar om kan stämma, J låste in dem alla där då hon stod vid dörren, båda var helst säkert i badrummet men J var mycket mer aktiv än M och med låst dörr var hon tvungen att bevittna allt och det vill hon nog helst glömma och säger att hon sov. Denna rättegång kommer bli så spännande att följa!

Håller med, JJ:s skildringar av MH:s deltagande var stundom väldigt vaga. ”Rörde vid” är inte detsamma som att hålla fast armarna medan JJ ströp henne under antagligen flera minuter.

Jag tror också att hon var närvarande och antagligen rörde vid Tove, exempelvis tog bort hennes händer från JJ:s hals vid något tillfälle. Efter det tror jag att JJ överdriver hennes aktiva medverkan.

Jag ser framför mig hur MH dissocierar och försöker gömma sig från det som händer. Kanske till och med går in i sängen, kryper ihop och håller för öronen, därav hennes närhet till lögnen om att sova sig igenom alltihop.

Alternativt springer runt som en yr höna.

Det kan ju till och med vara så att hon var närvarande först men sedan gick ut från badrummet, JJ låste och ”färdigställde sitt verk”.
Senast redigerad av ellaaa 2023-03-24 kl. 10:21.
Citera
2023-03-24, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Håller med, JJ:s skildringar av MH:s deltagande var stundom väldigt vaga. ”Rörde vid” är inte detsamma som att hålla fast armarna medan JJ ströp henne under antagligen flera minuter.

Jag tror också att hon var närvarande och antagligen rörde vid Tove, exempelvis tog bort hennes händer från JJ:s hals vid något tillfälle. Efter det tror jag att JJ överdriver hennes aktiva medverkan.

Jag ser framför mig hur MH dissocierar och försöker gömma sig från det som händer. Kanske till och med går in i sängen, kryper ihop och håller för öronen, därav hennes närhet till lögnen om att sova sig igenom alltihop.

Alternativt springer runt som en yr höna.

Det kan ju till och med vara så att hon var närvarande först men sedan gick ut från badrummet, JJ låste och ”färdigställde sitt verk”.

Exakt. J säger ju att M "var kvar i badrummet", vilket kan betyda att hon lämnar det vid ett senare tillfälle.

F: Sen berättade du förra gången att hon tog ett tag mot din hals?
J: Mmm först så säger hon det liksom va fan håller ni på med och då vet jag att hon tog sina
händer om min hals då och ja, runt där omkring är ju Maja hon är ju kvar i badrummet och då
försöker hon ju ta undan Toves händer.
Senast redigerad av zerx 2023-03-24 kl. 10:35.
Citera
2023-03-24, 10:32
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Om Maja hade gråtit skulle det stått. Tvärtom så tyckte förhörsledarna att Maja var likgiltig. Inte så ledsen timmarna efter mordet heller då Maja åkte hem och började spela ett spel på mobilen. Iskall människa.

Ja sådan information måste noteras om misstänkta. Förhör skrivs ut i flera format. Ett som kan gå in i FUP och ett mer detaljerat som stannar hos åklagare och utredare.

Det talade ordet kan vara falskt men kroppsspråk och känsloyttringar avslöjar dig. Det är därför utredare och åklagare vet att MH deltagit i mordet eftersom de studerat och analyserat henne noga under förhören.
Citera
2023-03-24, 10:38
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vi tror ju olika om M s delaktighet, vilket är bra för diskussionen.

Om jag bortser från detaljerna finner jag det helt enkelt osannolikt att M s redogörelse innehåller är full av lögner och orimligheter, men när det kommer till badrummet så talar hon sanning. Just den biten som kan fälla henne för mord är hon sanningsenlig.

Även den biten om T s skador som jag inte anser är förenlig med 1 gm. Men det är väl nåt som rättsläkaren för klargöra. Känns som det mesta hänger på rättsläkarens vittnesmål.
Enligt obduktionsprotokollet var bådas berättelser fullt möjliga, men det kan tänkas att det framkommer mer under rättegången.

Gör det någon juridisk skillnad om M hållt i armarna eller ej?
Citera
2023-03-24, 10:40
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
Enligt obduktionsprotokollet var bådas berättelser fullt möjliga, men det kan tänkas att det framkommer mer under rättegången.

Gör det någon juridisk skillnad om M hållt i armarna eller ej?
Ja. Medhjälp till mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in