2023-03-23, 22:00
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickeymus
Ja, må vara att det är prestigefyllt, men det varken förklarar eller legitimerar varför det inte görs mer för att sålla ut dessa personer, helst redan innan de kommer in på ST, men så är det också mycket nepotism och personligt tyckande som verkar avgöra. Inte så mycket testning. Detta utifrån vad jag hört och det lilla jag sett.

Jag har viss insyn i ämnet. Vissa specialiteter har större egon än andra, om man generaliserar. Ett skämt som jag hört från en narkosläkare: "vad är skillnaden mellan Gud och en thoraxkirurgi? -Gud vet att han inte är thoraxkirurg."

Vad jag förstått så är det kärl- neuro- och thorax-kirurger som har störst ego, även om man nog kan säga att de alla har mer eller mindre uppblåst ego. Macchiarini var inget undantag, han var bara mindre kompetent än genomsnittet. Måhända skicklig med skalpell och sutur, men i övrigt en klåpare. Med stort ego. En farlig kombination. Tyvärr tror jag att detta är en miljö där personer med en grandios självbild belönas. De VILL ha personer med den utstrålningen.
Citera
2023-03-23, 22:01
  #62
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markel
Ja och tittar man på bilderna i FUP:en när han blandar crack i köket så ser han mer ut som en småbarnspappa som bakar bullar än en tung missbrukare. Intressant och ovanligt fall.

Tja, han har väl jobbat som Kirurg några år så helt värdelös verkar han ju inte varit, knarket till trots!
Kanske det som behövs för att jobba inom vården!
Citera
2023-03-23, 22:05
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Jag har viss insyn i ämnet. Vissa specialiteter har större egon än andra, om man generaliserar. Ett skämt som jag hört från en narkosläkare: "vad är skillnaden mellan Gud och en thoraxkirurgi? -Gud vet att han inte är thoraxkirurg."

Vad jag förstått så är det kärl- neuro- och thorax-kirurger som har störst ego, även om man nog kan säga att de alla har mer eller mindre uppblåst ego. Macchiarini var inget undantag, han var bara mindre kompetent än genomsnittet. Måhända skicklig med skalpell och sutur, men i övrigt en klåpare. Med stort ego. En farlig kombination. Tyvärr tror jag att detta är en miljö där personer med en grandios självbild belönas. De VILL ha personer med den utstrålningen.

Ortopedkirurger, herregud. Ortopeder över lag. Neurokirurger som låtsas att de inte tycker de är bäst för att de tycker de är bäst.

Skälet att de belönas är för att de anställs av personer som är likadana. Det behövs systematisering av hur tex tillsättning av ST-tjänster går till.
Citera
2023-03-23, 23:27
  #64
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Jag har viss insyn i ämnet. Vissa specialiteter har större egon än andra, om man generaliserar. Ett skämt som jag hört från en narkosläkare: "vad är skillnaden mellan Gud och en thoraxkirurgi? -Gud vet att han inte är thoraxkirurg."

Vad jag förstått så är det kärl- neuro- och thorax-kirurger som har störst ego, även om man nog kan säga att de alla har mer eller mindre uppblåst ego. Macchiarini var inget undantag, han var bara mindre kompetent än genomsnittet. Måhända skicklig med skalpell och sutur, men i övrigt en klåpare. Med stort ego. En farlig kombination. Tyvärr tror jag att detta är en miljö där personer med en grandios självbild belönas. De VILL ha personer med den utstrålningen.
Jag har pratat med läkare som har jour på sahlgrenska sjukhuset. Alla läkare hälsar på dom utan de på thorax-kliniken. Jag har även diskuterat det där med en sköterska som arbetade där som bekräftade denna uppfattning.

Håller neurologer på likadant tro?
Citera
2023-03-24, 05:39
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
https://www.linkedin.com/in/allan-dagstan-66811a151/?originalSubdomain=se

Sjukt.
Han ser ut som "en helt vanlig kille". Otippat om jag ska vara ärlig.


Har du kontrollmätt hans huvudform?
Citera
2023-03-24, 05:48
  #66
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3tterniklas
https://delafil.se/2dd48ee3b9059306/Lunds_TR_B_5838-22_Aktbil_78_-_maskad.pdf

https://delafil.se/c968ff33f926da38/Lunds_TR_B_5838-22_Aktbil_79_-_maskad.pdf

https://delafil.se/a9d96a4a7c1094c0/Lunds_TR_B_5838-22_Aktbil_80_-_maskad.pdf
Tack!

Vilken misär, man får hoppas han kommer ur sitt missbruk och kommer på rätt köl igen...
Citera
2023-03-24, 07:14
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Tack!

Vilken misär, man får hoppas han kommer ur sitt missbruk och kommer på rätt köl igen...

Håller helt med dig! Hoppas han får hjalp. Kirurger kan vi inte vara utan. Och vem vet, kanske har han aldrig åkt fast førut heller. Alla ska få en chans.
Citera
2023-03-24, 08:49
  #68
Medlem
sfrges avatar
Frågan är ju om han får behålla sin läkarlegitimation om han döms. Oftast så är ju jobbet det som är kvar som håller dom här människorna hyfsat flytande.

Blir du av med jobbet så är risken stor att hela livet rasar ihop.
Citera
2023-03-24, 09:32
  #69
Medlem
Mycket tragisk berättelse. Hoppas de båda får hjälp med sitt missbruk och kan leva ett normalt liv.
Citera
2023-03-24, 12:38
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Frågan är ju om han får behålla sin läkarlegitimation om han döms. Oftast så är ju jobbet det som är kvar som håller dom här människorna hyfsat flytande.

Blir du av med jobbet så är risken stor att hela livet rasar ihop.

Beslut om återkallad legitimation kan fattas på åtta grunder:

Grov oskicklighet
Allvarlig brottslighet
På annat sätt har visat sig vara uppenbart olämplig att utöva yrket
Sjukdom eller liknande omständighet
Under pågående prövotid på nytt visat sig olämplig att utöva sitt yrke
Underlåtenhet att följa beslutad prövotidsplan
Egen begäran om återkallelse
Yrkesutövaren som förelagts att låta sig läkarundersökas har inte följt föreläggandet

Klart han blir av med leg. Hellre hans liv rasar än 100tals patienter sin riskerar att fara illa. Det är ingen rättighet att vara läkare utan ett förtroende. Det tycker jag är förbrukat.
Citera
2023-03-24, 13:22
  #71
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3tterniklas
Beslut om återkallad legitimation kan fattas på åtta grunder:

Grov oskicklighet
Allvarlig brottslighet
På annat sätt har visat sig vara uppenbart olämplig att utöva yrket
Sjukdom eller liknande omständighet
Under pågående prövotid på nytt visat sig olämplig att utöva sitt yrke
Underlåtenhet att följa beslutad prövotidsplan
Egen begäran om återkallelse
Yrkesutövaren som förelagts att låta sig läkarundersökas har inte följt föreläggandet

Klart han blir av med leg. Hellre hans liv rasar än 100tals patienter sin riskerar att fara illa. Det är ingen rättighet att vara läkare utan ett förtroende. Det tycker jag är förbrukat.

Där håller jag med. Han verkar ju ha blivit varnad tidigare också. Han kanske har fått erbjudande om vård också. Det brukar vara praxis om du har en fast anställning.
Men har man ingen sjukdomsinsikt så kanske man tackar nej till den hjälp man kan få.
Citera
2023-03-25, 01:02
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slev
Något om utvisning efter avtjänad vård..?

Blir du inte trött på dig själv? El kan du inte läsa? På riktigt.

Din fråga är lika relevant som Något om gul tröja efter båttur..? 🤦🏼
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in