2023-03-17, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanningensProfet
Något som jag tycker är intressant är hur folk som anklagar filmer och serier över att konstant vara "woke", samtidigt konstant bedömer fiktion utifrån hur "woke" fiktionen är, iställer för att reflektera kring fiktionens faktiska budskap eller åtminstone försöka tänka kritiskt gentemot fiktionens andra aspekter som inte hör med "wokeism" att göra

Om ni är så trötta på woke - vad sägs om att helt enkelt sluta fokusera på den? Den lär knappast försvinna

Men hur skall de kunna göra det när de faktiskt inte har sett filmen eller TV-serien i fråga, de vill ju bara uttrycka en åsikt gentemot fenomenet
Citera
2023-03-23, 03:43
Medlem
rikastistorstans avatar
En jude gör en serie om ett somaliskt geni. Hahaha, fy fan vilka vidriga krafter som styr detta landet. Jag behöver inte se skiten för att konstatera att det är en överkorsad geting i betyg.
Citera
2023-03-23, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
En jude gör en serie om ett somaliskt geni. Hahaha, fy fan vilka vidriga krafter som styr detta landet. Jag behöver inte se skiten för att konstatera att det är en överkorsad geting i betyg.

"Juden" skulle alltså vara Aron Levander? Och han är jude baserat på sitt förnamn? Det finns nästan 6000 personer som heter Aron i Sverige...

Levander är en släkt från Småland med över 700 personer i livet idag...
Citera
2023-03-23, 15:27
Medlem
Att man ska klaga på alla serier som svt visar!
Har svensken blivit helt fantastiska och köper SD propagandan rakt av? Men ärligt talat så är 4ans kapad inte bättre än ovanstående serie där är amerikanska och svenska säkert tjänster imaskop med varandra för att sätta arberna i klistret,så varför inte en smart somalier.
Det är bara i Sverige vi importerar analfabeter.
Övriga europeiska länder kollar upp vad som kommer in i landet
Citera
2023-03-23, 17:29
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Gav den en chans då jag tillbringade kvällen på ett tråkigt hotellrum. Sämsta tänkbara jävla smörja. Manuset kunde vara skrivet av min fjortonåriga dotter.
Vad är det som säger att din fjorton-ordiga dotter inte är ett manusförfattar geni?
Citera
2023-03-23, 17:34
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Jag såg halva första delen. Handlingen verkade rörig och den kvinnliga huvudpersonen var knäpp och osympatisk.
Jag vill veta hur den utredningstekniska genialiteten visar sig?`

Kan någon exemplifiera, ni min herre får uppgiften
Citera
2023-03-23, 17:55
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Jag vill veta hur den utredningstekniska genialiteten visar sig?`

Kan någon exemplifiera, ni min herre får uppgiften
Påminner lite om Sherlock Holmes, fundera, fundera, fundera under tystnad, och sedan slänga fram en finurlig lösning.

Jag tycker serien är smått underhållande, men inget mästerverk. Att detektiven är just den han är ingår i konceptet, att ingen tror att han kan vara så smart som han är. En Somalisk flykting på en flyktingförläggning, och med utvisningsbeslut.

Bland annat filar han till en nyckel i trä, som han sakta men säkert kopierar från den kvinnliga huvudpersonens nyckel genom att under deras samtal memorera hur den ser ut.
Citera
2023-03-23, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Påminner lite om Sherlock Holmes, fundera, fundera, fundera under tystnad, och sedan slänga fram en finurlig lösning.

Jag tycker serien är smått underhållande, men inget mästerverk. Att detektiven är just den han är ingår i konceptet, att ingen tror att han kan vara så smart som han är. En Somalisk flykting på en flyktingförläggning, och med utvisningsbeslut.

Bland annat filar han till en nyckel i trä, som han sakta men säkert kopierar från den kvinnliga huvudpersonens nyckel genom att under deras samtal memorera hur den ser ut.
Kul att någon inte bara vill gnälla på stv sedan är inte serien kanske det bästa Stv vissar för närvarande, men den har klarat sina egna budskap
Citera
2023-03-24, 20:53
Medlem
Lillamig72s avatar
Tittade på lexbase för skoj skull. För här i min stad är kriminaliteten hög bland somaliska män 20-40. Och skådespelaren är somalisk i den här tv-serien.
Jomen visst. Nasir Dhagole namn står i lexbase. Någon som vet vad han blivit dömd för?
Citera
2023-03-25, 00:12
Medlem
Ha! Ha! Ha!

Jösses vilken propaganda-pjäs av SVT. Verkligen ett mästerverk i den genren. Somalier som genier, mysiga på alla vis och väldigt synd om, bögerier…..Svenskar som inkompetenta tomtar med starka drag av narcissism….Verkligen allt har de fått med.

Det enda som är lite oklart är varför somalierna hamnar i ett litet land långt upp i norr, passerandes en hel hög med länder på vägen. Men det är ju bara film…..

Edit: Japp! Jag har sett de 4 avsnitt som för närvarande ligger uppe.
Senast redigerad av Siix 2023-03-25 kl. 00:20.
Citera
2023-03-25, 08:27
Medlem
Stormpiskares avatar
Tyckte de första tre avsnitten var rätt okej, sevärda. Men avsnitt fyra, vad hände? Har serien plötsligt blivit en komedi?
Citera
2023-03-25, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Tyckte de första tre avsnitten var rätt okej, sevärda. Men avsnitt fyra, vad hände? Har serien plötsligt blivit en komedi?

Jag tycker den känslan infinner sig litegrann rakt genom. Det är så överspelat på flera håll. Men sen är det i mellanåt våldsamma inslag och lite mörkt, för att åter igen kort efter kännas lite som en parodi. Och då syftar jag inte på det parodiska i propagandan, utan i handlingen och det teatrala. Framförallt åklagaren och polisen känns parodiska. Den perfekta nyckeln av trä, tillverkad endast efter minnet, polisen Mats som stirrar argt i varje scen, åklagaren som gör bort sig och får sparken i varje avsnitt. Stövlar in som en pajas framför tv-kameror…För att inte tala om hennes familj…..Den elaka systern och den drakoniska pappan. Som sagt, får parodi-vibbar mest hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in