2023-03-25, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Gav den en chans då jag tillbringade kvällen på ett tråkigt hotellrum. Sämsta tänkbara jävla smörja. Manuset kunde vara skrivet av min fjortonåriga dotter.

Lite märklig serie, 4:e avsnittet fick man tyvärr spola sig fram till slutet, Malins överläpp stör,
tänker som du, ge serien en chans trots allt.
Citera
2023-03-25, 11:52
Medlem
ungtkaffes avatar
Det enda som är bra med den här serien är Malin Levanon. Otroligt vacker och enligt mig en duktig skådis resten njaa... Premissen är löjlig, gillar inte sci-fi så är väl därför inte serien faller mig i smaken.
Citera
2023-03-25, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ungtkaffe
Det enda som är bra med den här serien är Malin Levanon. Otroligt vacker och enligt mig en duktig skådis resten njaa... Premissen är löjlig, gillar inte sci-fi så är väl därför inte serien faller mig i smaken.

Vacker? Njae. Tur smaken är delad. Bra skådis? Tycker det är överspelat i den här rollen. Kanske färgas av att karaktären är så jävla oskön. Men hon är ju långt ifrån sämst i denna serie. Ska sluta gnälla. Men förväntar man sig svensk kriminalserie så blir det fel. För det här är en genre för sig känns det som. Ibland blir man osäker på om det är parodi….
Citera
2023-03-28, 18:23
Medlem
Amazingthings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Tittade på lexbase för skoj skull. För här i min stad är kriminaliteten hög bland somaliska män 20-40. Och skådespelaren är somalisk i den här tv-serien.
Jomen visst. Nasir Dhagole namn står i lexbase. Någon som vet vad han blivit dömd för?

Oj, ja det har du rätt i. Flertalet grejer han är dömd för, kan inte se alla domar men ser ut att röra sig om två domar om återbetalning av försörjningsstöd samt kört bil utan körkort. Men han dyker också upp för att någon som står som c/o på hans adress har varit inblandad i en jäkla härja med tafsning, knivslagsmål och misshandel
Citera
2023-04-03, 01:10
Medlem
Ha ha, har sett fem avsnitt och blir bara mer och mer förtjust. Karaktärerna blir bättre och bättre ju längre tiden går. Levanon som spelar Tilda Renström är smått fantastisk i rollen som den galna åklagaren i hennes ljugande, fuskande och allmänna själviskhet. Det blir en karikatyr av en människa. Det är humor.

Flyktingar/invandrare med hemskt förflutet finns det en eller två ja och de utnyttjas men alla porträtteras inte lika "positivt". Det där är inget att hänga upp sig på för er som inte vågar se serien för att ni har förutfattade meningar och för er som tror att ni bara kommer att bli arga.

Som en sidonot kan jag säga att jag är oroad över vår vårdslösa migrationspolitik, riktigt oroad till och med, men vill inte att de som kommer hit ska fara illa för det.

Tycker inte att serien tar ställning för eller emot egentligen men skildrar (på ett kanske tillspetsat sätt) galenskapen som har med migrationen hit att göra, hur det ljugs och fuskas (på ett annat sätt än Tilda Renström) och krånglas hit och dit. Även skuggsamhället visar sitt fula och kaotiska tryne.

Som sagt, det är rätt mycket humor, samtidigt som sorgligheter är som en slags bakgrundskuliss.

Tror aldrig jag har sett en serie med en sådan brokig och rätt tokig samling karaktärer.
Citera
2023-04-04, 20:29
Medlem
ReedMes avatar
Blev glatt överraskad av den här serien. Huvudrollsinnehaverskan är ju kanon. Blir säkert en säsong 2.

Kan man tjäna pengar på att skriva ordet "woke" i var och varannan mening eller?
Citera
2023-04-07, 00:54
Avslutad
Är på avsnitt 4 nu. Verkar bra, dock störde det mig att den svarta homosexuella som Ibrahim träffade på det nya boendet påminde mig om bästa Lafayette i ”True Blood”..även dennes rum påminde om Lafayettes hus i färger, inredning osv. Lafayette (R.I.P skådespelaren) är ikonisk och det blev lite fel känsla där..

Tycker förövrigt inte den är särskilt ”Woke”. Underhållande!
Citera
2023-04-07, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
"Juden" skulle alltså vara Aron Levander? Och han är jude baserat på sitt förnamn? Det finns nästan 6000 personer som heter Aron i Sverige...

Levander är en släkt från Småland med över 700 personer i livet idag...

Dom är bra på att byta namn dessa judar. Min judar ger också utslag. Han ser definitivt inte ut som en smålänning heller. Troligtvis någon Levin som bytt namn till Levander någonstans inte alltför långt tillbaka i släktträdet...
Citera
2023-04-07, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
En jude gör en serie om ett somaliskt geni. Hahaha, fy fan vilka vidriga krafter som styr detta landet. Jag behöver inte se skiten för att konstatera att det är en överkorsad geting i betyg.

Lite svårt att avgöra om det ändå inte är komiskt att folk fortfarande tar dessa kretiner på allvar och typ: Vad spännande SVT har en ny deckare som dessutom tar upp intressanta samtidsproblem. Wow det måste jag bara se! Förstå hur efterbliven man måste vara för att inte förstå hur det är propagandabajs som smetas rakt i ditt ansikte helt utan subtiliteter...
Citera
2023-04-07, 19:05
Moderator
Psilosophers avatar
Regi och skådespeleri: Katastrof. Business as usual alltså. Enda behållningen är Ibrahin. Äcklig och irriterande musik också, har de lyssnat på White Lotus-soundtracket och vill vara lite edgy? Fy.
Citera
2023-04-09, 13:53
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Nu har jag sett sjätte avsnittet. Åklagaren är en riktig MILG. Snygg och hrt. Blir det flrr avsnitt det slutade lite abrupt.
Citera
2023-05-05, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
SVT:s stora satsning. Nej det är inte ett 1 april skämt.

https://www.expressen.se/noje/spoiler-alert/svt-detektiven-fran-beledweyne/

Vad tror ni om den nya serien? Någon som ska följa den. Håller med Anna Croneman om att det är originellt. Flykting från Somalia utredningsgeni. Man har tagit steget upp från "läkare i hemlandet. Kör buss i Sverige". Är det värt priset för tv-licensen..
Är det verkligen bara jag som tycker att den är väldigt uppfriskande? Alla andra krimserier har alltid någon man ska sympatisera med. Den oskyldigt misstänkte, den smarta utredaren, den missförstådda sidekicken. Här är alla otrevliga på ett eller annat sätt. Den ljugande och manipulerande Tilda, avundsjuka kollegor, otrevlig syster, nedvärderande pappa. Och inte minst ”24an själv! Överlägsna kommentarer och man får aldrig veta vad han gjort där i sitt hemland, vad flyr han från egentligen?
Man blir nyfiken på om och hur de ska få ihop det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in