Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Nej, jag kommer inte ihåg tidningen eller länken som skrev om dessa franska utredare. Som jag jag skrev svämmas google över av propaganda om man nu försöker söka i ämnet Bucha. Kanske det gällde "massmorden" i Izium där man försökte sig på en ny Bucha men misslyckades eftersom gravarna var för välordnade och de flesta hade dött av granater. Bortglömt idag. I Kherson brydde sig inte ukrainarna eftersom det blivit lite för mycket av propagandan och ryssarna redan evakuerat människorna (proryssarna).
"UNHCR found that ..." men dom har aldrig fått tillgång till alla kroppar och identiteter utan går helt efter ukrainska utredare. Man varken vill eller kan för då uppstår för många frågor.
Jag har sett den propagandavideon och den bevisar inget. Det var väl bland annat ryska soldater som tillfångatog medborgare i staden och guidade dom genom granatregnet men eftersom bilder finns så kan man väl spotta ur sig namn och om dom nu är döda. Sen är det väl en uppvisning av döda kroppar. Sen att ryska soldater dödat en och annat av olika skäl som panik eller vrede förekommer i alla krig men här utnyttjades det lite väl brutalt av Kievregimen genom att säga att 80% dog av ryska skott på nära håll. Man undra vad motivet till massmord skulle vara för ryska soldater för alla soldater har ett motiv om det inte är rena misstag misstag (för ukrainas nationalister är motiven rent hat). Här gäller det flera hundra människor och något hat från ryska soldater mot ukrainare fanns inte då innan tortyren och morden av ryska krigsfångar. Det finns inte nu heller egentligen eftersom man tar tillfånga många ukrainska soldater och sen överlämnar en del i byten. Därimot var denna historia en läxa för ryssarna eftersom Ryssland nu gärna håller sig nära sina försörjningsleder och istället mal ner ukrainska soldater där, inga spjutspetsattacker där man lämnar byar och städer efter sig som Kiev senare kan utnyttja i propagandasyfte.
Dessa flechette-granater tillverkades i Sovjet och både Ryssland och Ukraina har haft lager av dom. Ryssland påstår att man inte använder dom längre och vi har inte hört något från Ukrainska soldater som beklagar sig över dess grymma klustergranater. Av någon märklig anledning användes dom runt Kiev. Inget framkom förre Bucha men väl efter och man skulle ju kunna tycka att någon part skulle beklaga sig. Ska vi gissa att då ryssarna drogs sig tillbaka så drog ukrainska nationalister iväg vad man hade i lager precis som man gör i Doneskt och petalminor. Därimot använder ryssarna fosfor och termobariska vapen, lika grymt för soldaterna.
Vi kan nog släppa detta nu för tillfället. Du vet att årsdagen snart kommer upp här. Jag undra om man valt dag till att hedra minnet. Blir det dagen då ryssarna drog sig tillbaka, eller dagen man lämnade ett tiotal på vägarna, eller blir det fyra dagar efter då plötsligt alla brott uppdagades (trots att internet och kommunikation fanns innan i Bucha att upplysa världen)?
Jag tror inte du skulle tro att det var ryssarna om det fanns 4k film på allt som skedde i Bucha. Det är ingen propaganda video, dom leder ju massivs i flera lager av bevis men som sagt, tror inte du skulle köpa det så länge ryssland inte erkänner det. Även internationella utredningar skulle du hitta en anledning att mistro, kanske att flera är nederländerna och dom är ju med i NATO etc, dina ursäkter finner ingen gräns.
Föresten är det dessa som senare avrättas du menar leds genom granateld?
https://youtu.be/IrGZ66uKcl0?t=505
Ryssarna verkar inte direkt vara rädda för granater, eller kanske är det därför dom sparkar på dom, för att akta sig för granater bättre. Sen lägger dom ju humant ner dom på gatan ute och riktar vapen mot dom, för att skydda dom mot granater.
Vad är ditt perspektiv på det här då:
https://youtu.be/IrGZ66uKcl0?t=1162
försökte dom skrämma bort damen ifrån eventuellt granateld genom att skjuta nära henne?
Här skyddar dom återigen Ukrainare ifrån granateld genom att bakbinda och skjuta dom?:
https://youtu.be/IrGZ66uKcl0?t=1412
Vilka artelleri granater har ukraina som har Flechettes?