2023-03-23, 17:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Så alla talar ukrainska och har det som modersmål runt Kiev? Jag vet att målet är det för nationalisterna men verkligheten ser annorlunda ut (fråga Zelenskyj).

Så du menar att pissryssarna har rätt att röva bort Ukrainska barn om de talar ryska?
Ni Kremlvänner är verkligen vidriga.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, jag kommer inte ihåg tidningen eller länken som skrev om dessa franska utredare. Som jag jag skrev svämmas google över av propaganda om man nu försöker söka i ämnet Bucha. Kanske det gällde "massmorden" i Izium där man försökte sig på en ny Bucha men misslyckades eftersom gravarna var för välordnade och de flesta hade dött av granater. Bortglömt idag. I Kherson brydde sig inte ukrainarna eftersom det blivit lite för mycket av propagandan och ryssarna redan evakuerat människorna (proryssarna).

"UNHCR found that ..." men dom har aldrig fått tillgång till alla kroppar och identiteter utan går helt efter ukrainska utredare. Man varken vill eller kan för då uppstår för många frågor.

Jag har sett den propagandavideon och den bevisar inget. Det var väl bland annat ryska soldater som tillfångatog medborgare i staden och guidade dom genom granatregnet men eftersom bilder finns så kan man väl spotta ur sig namn och om dom nu är döda. Sen är det väl en uppvisning av döda kroppar. Sen att ryska soldater dödat en och annat av olika skäl som panik eller vrede förekommer i alla krig men här utnyttjades det lite väl brutalt av Kievregimen genom att säga att 80% dog av ryska skott på nära håll. Man undra vad motivet till massmord skulle vara för ryska soldater för alla soldater har ett motiv om det inte är rena misstag misstag (för ukrainas nationalister är motiven rent hat). Här gäller det flera hundra människor och något hat från ryska soldater mot ukrainare fanns inte då innan tortyren och morden av ryska krigsfångar. Det finns inte nu heller egentligen eftersom man tar tillfånga många ukrainska soldater och sen överlämnar en del i byten. Därimot var denna historia en läxa för ryssarna eftersom Ryssland nu gärna håller sig nära sina försörjningsleder och istället mal ner ukrainska soldater där, inga spjutspetsattacker där man lämnar byar och städer efter sig som Kiev senare kan utnyttja i propagandasyfte.

Dessa flechette-granater tillverkades i Sovjet och både Ryssland och Ukraina har haft lager av dom. Ryssland påstår att man inte använder dom längre och vi har inte hört något från Ukrainska soldater som beklagar sig över dess grymma klustergranater. Av någon märklig anledning användes dom runt Kiev. Inget framkom förre Bucha men väl efter och man skulle ju kunna tycka att någon part skulle beklaga sig. Ska vi gissa att då ryssarna drogs sig tillbaka så drog ukrainska nationalister iväg vad man hade i lager precis som man gör i Doneskt och petalminor. Därimot använder ryssarna fosfor och termobariska vapen, lika grymt för soldaterna.

Vi kan nog släppa detta nu för tillfället. Du vet att årsdagen snart kommer upp här. Jag undra om man valt dag till att hedra minnet. Blir det dagen då ryssarna drog sig tillbaka, eller dagen man lämnade ett tiotal på vägarna, eller blir det fyra dagar efter då plötsligt alla brott uppdagades (trots att internet och kommunikation fanns innan i Bucha att upplysa världen)?

Jag tror inte du skulle tro att det var ryssarna om det fanns 4k film på allt som skedde i Bucha. Det är ingen propaganda video, dom leder ju massivs i flera lager av bevis men som sagt, tror inte du skulle köpa det så länge ryssland inte erkänner det. Även internationella utredningar skulle du hitta en anledning att mistro, kanske att flera är nederländerna och dom är ju med i NATO etc, dina ursäkter finner ingen gräns.

Föresten är det dessa som senare avrättas du menar leds genom granateld?
https://youtu.be/IrGZ66uKcl0?t=505

Ryssarna verkar inte direkt vara rädda för granater, eller kanske är det därför dom sparkar på dom, för att akta sig för granater bättre. Sen lägger dom ju humant ner dom på gatan ute och riktar vapen mot dom, för att skydda dom mot granater.

Vad är ditt perspektiv på det här då:
https://youtu.be/IrGZ66uKcl0?t=1162
försökte dom skrämma bort damen ifrån eventuellt granateld genom att skjuta nära henne?

Här skyddar dom återigen Ukrainare ifrån granateld genom att bakbinda och skjuta dom?:
https://youtu.be/IrGZ66uKcl0?t=1412

Vilka artelleri granater har ukraina som har Flechettes?
Senast redigerad av LortJohan 2023-03-23 kl. 17:40.
Citera
Medlem
Citat:
Så barn har framgånsrikt återförts av Ryssland? Vad bråkar man då om? Ett DNA prov från föräldrar eller anhöriga så är allt klart om dom nu inte bor där granater faller eller inte har råd att ta hand om dom. Jag tycker det är fint att man hjälper övergivna barn till säkerhet men andra tycker annat.

Dessa barn är nog mer ryssar och mest troligt är att dom även har ryska som modersmål trots att man tvingas i skolan att konvertera till den rätta läran av ukrainska nationalister.
Om ryssen inte hade startat kriget så hade inga granater fallit över barnen, men nu istället har 300.000 människor dött pga Rysslands anfallskrig.
Citera
2023-03-23, 17:34
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det kan mycket väl komma nya åtalspunkter från Haag, men det här med barnaroven är en förhållandevis enkel sak för juristerna.

För ett antal månader sedan utfärdade Putin ett presidentdekret (i Ryssland kallad "ukas") om att adoption av ukrainska barn skulle tillåtas till ryska föräldrar, även utan de biologiska föräldrarnas medgivande. Detta är ett brott mot folkrätten.

En ukas är en rysk konstitutionell specialitet som går tillbaka till tsardömets dagar. Den är ett presidentbeslut, som genom undertecknandet omedelbart får status av gällande lag. Varken det ryska parlamentet eller högsta domstolen har med detta att göra eller kan stoppa den. Men detta betyder också att bortrövandet av barnen direkt och uteslutande kan knytas till Putin personligen - och bara till honom. Juridiskt blir det också enkelt för åklagaren, eftersom ukasen själv utgör ett bevis som ligger i öppen dag, konstaterbart för alla.

I och med undertecknandet av denna ukas blev på ett bisarrt sätt Vladimir Putins individuella existens som biologisk organism ett slags brott mot folkrätten. Nästan. Men han har sig själv och sitt högmod att skylla för den situation han befinner sig i. Ingen tvingade honom att genomföra denna konstiga lag, utan allt verkar bara irrationellt. Men det gäller ju för hela kriget också.
Bättre kan brottet knappast formuleras, Tack!
Från AP- länken som CenturyVoltaire nyligen postade:
Citat:
Rysk lag förbjuder adoption av utländska barn utan samtycke från hemlandet, vilket Ukraina inte har gett. Men i maj undertecknade Putin ett dekret som gör det lättare för Ryssland att adoptera och ge medborgarskap till ukrainska barn utan föräldravård – och svårare för Ukraina och överlevande släktingar att vinna tillbaka dem.
https://apnews.com/article/ukrainian-children-russia-7493cb22c9086c6293c1ac7986d85ef6

Vill man vara alldeles tydlig så invaderar ryssen ett grannland dödar föräldrarna och kidnappar deras barn i välvilja att dom inte ska fara illa av att inte ha anhöriga eller föräldrar - iaf, inte deras egna Ukrainska 🇺🇦
Senast redigerad av Taggad 2023-03-23 kl. 17:47.
Citera
2023-03-23, 17:37
Medlem
Jag hinner inte följa detta men jag ser på sociala medier att det växlat över från dysterhet till mycket stor optimism.

Jag har ju själv studerat dom stora förlusterna för Ryssland men nu börjar vi också skönja att man har ytterst få kort att sätta in.

Fler och fler ser att Ryssland kommer att förlora kriget.
Citera
2023-03-23, 17:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Det var en S-300 som avfyrades av Ukraina.

Oooooch där önskar jag se granskade vetenskapliga studier ur vetenskapliga tidsskrifter.

You know the drill fucker.

Citat:
Du begriper fortfarande inte. Videoklipp och bilder utgör inte bevismaterial. Jag vill ha vetenskapliga studier publicerat i vetenskapliga tidsskrifter, Länkar du till annat så ägnar jag inte mer än en minut av min tid till detta trams.
Citera
2023-03-23, 17:50
Medlem
Delphinuss avatar
Är det någon som vet hur Leopard 2-stridsvagnarna ska användas av Ukraina? Ska de skjutas från långt avstånd eller ska de in i smeten och gröta?
Citera
2023-03-23, 17:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Ger er chansen att forska vidare, finns betydligt mer för er att läsa på

Är tanken att andra ska leta upp dina argument åt dig nu? Varför inte göra det själv?
Citera
2023-03-23, 17:52
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Min fetning.
Men va faan, det är ju det som det hela går ut på, har du och alla andra fattat noll

Ni är fan inte pålästa det minsta, bara massa skräntroll... är ni skrikvänsterns avkommor

Vilken klen respons. Jag såg fram emot att du till allmän beskådan skulle lägga ut dina hjärnspöken så man fick sig ett gott skratt men du får en ny chans. På vilket sätt fick inte ryssarna leva i fred, låt oss säga efter Sovjets sammanbrott? Du får pluspoäng om du använder Kremls språkbruk som "det sataniska väst", "russofobi" och "nazister".
Citera
2023-03-23, 18:01
Medlem
akademikerfyllos avatar
Ryssland har inlett förundersökningar om brott mot flera domare i ICC. Vad var det jag sa? Ryssland svarar med samma mynt.

Citat:
Russia never ratified the Rome Statute, and Moscow has responded to the warrant by saying the ICC has no authority or legitimacy. Former president Dmitry Medvedev said that the charges signaled a “complete collapse of international law.” Russian authorities have also initiated criminal proceedings against Khan and ICC judges Tomoko Akane, Rosario Salvatore Aitala and Sergio Gerardo Ugalde Godinez, involved in issuing the warrant.

https://www.rt.com/russia/573476-ukraine-icc-office-crimes/
Senast redigerad av akademikerfyllo 2023-03-23 kl. 18:07.
Citera
2023-03-23, 18:05
Medlem
Citat:
Ryssland har inlett förundersökningar om brott mot fler domare i ICC. Vad var det jag sa? Ryssland svarar med samma mynt.

Samma mynt? Hur ska han gripa dem i vilket som helst av 123 länder?

Domarna riskerar att gripas i Nordkorea och Syrien?

Dumma vatnik
Citera
2023-03-23, 18:10
Medlem
leachs avatar
Tvittret går att vatnik har lämnat Nova Kakhovka

⚡️Ukranian general staff reports that Russian forces have withdrawn from Nova Kakhovka, Russian sources picking up on it as well.
https://twitter.com/WarMonitors/status/1638947440710787072
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in