2023-03-23, 14:35
Medlem
SloppySecondss avatar
ping notknapparen försöker skicka pm till dig.
det är ang. en sida med sökbara dokument, undrar om det kan vara av intresse.
Citera
2023-03-23, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, verkligen sant.

Och det minns man ju själv att man gjorde grejor, kompisar likaså.

Men här är det ändå en dynamik, som vi alla vet i en relation som inte är ömsesidig.

Johanna söker konflikter, är långsint, utalar dödshot om andra, beter sig känslokallt och bestraffande. Allt detta ser Maja, men känner att Johanna är hennes allt. Maja berättar allt för Johanna, hon vill inte förlora henne. Maja har problem med seperationer, aldrig känt sig älskad.

Hon är i en position där hon gör det Johanna säger till henne. Skillnad på relationer där ungdomar gör uppror mot föräldrar och kanske vill passa in i gäng s a s.

A 153/1157

"F: Vi pratade om rädd för Johanna. På vilket sätt skulle det vara att du är rädd för Johanna
eller att du känner dig rädd för henne?
M: Men det jag tror att det handlar mycket om att jag både har varit rädd att förlora henne för
att hon har varit så pass nära mig liksom och hon är den som jag har anförtrott mig till om i
stort sett allt och sen att ja hon, ja hon, blir liksom, när hon blir arg så blir hon ju väldigt arg
och det är liksom, ja jag har svårt för när folk höjer rösten och blir alltså hon, även fast hon
aldrig har slagit mig så, så har det känts hotfullt.
F: Okej det har känts hotfullt?
M: Mmm.
F: Förklara!
M: Nej jag vet inte alltså någonting i blicken och så.
"

Min fetning som jag instämmer i. Hon har fått ta del av J s mörka sidor och är medveten om att J är livsfarlig för folk runtomkring. Men Hon prioriterar sitt eget välbefinnande till priset av att andra riskerar livet.

Hade M visat ånger eller på annat sätt hjälpt anhöriga att få reda på vad som hänt hade jag haft större sympati för hennes problematik.
Citera
2023-03-23, 14:36
Medlem
Har läst tråden sen första dagen, men varit borta från den sen FUP:en släpptes, så sorry om jag skriver det femtioelva personer har skrivit innan mig.

Jag har läst hela FUP:en nu och JJs skuld i det hela är ju solklar. Hon borde dömas till livstidsfängelse för mord och grovt gravfridsbrott. Sen borde hon åka på mordbrand också.

Men MH.. jag blir inte klok på henne. Jag köper inte att hon sovit när Tove mördades, men jag är inte helt säker på att hon var aktiv i mördandet. Hon var helt klart med när mordet hände, hon såg vad som hände och stoppade det inte, men om hon aktivt medverkat är jag inte säker på.

Skadorna på Toves armar kan JJ själv ha orsakat genom att sitta på Toves bröstkorg och hållit i Toves armar (kan det va så att Tove hade sina armar ner längs sidorna och JJ satt med ett underben/knä på var sida om armarna när hon satt på bröstkorgen?). Sannolikheten är liten, men det är ju det där med att det ska ställas bortom all rimlig tvivel.

MH borde egentligen inte åka på grovt gravfridsbrott då det inte är hon som tänt på kroppen, två (!!) gånger.
Så MH borde kunna komma undan med 8-10 år.

Bryt ner mitt resonemang om jag är helt ute och cyklar, men var gärna konstruktiv. Jag blir galen på detta fall!

(Ny användare då min andra blev avslöjad och jag inte längre var anonym)
Citera
2023-03-23, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koping-king
Men MH.. jag blir inte klok på henne. Jag köper inte att hon sovit när Tove mördades, men jag är inte helt säker på att hon var aktiv i mördandet. Hon var helt klart med när mordet hände, hon såg vad som hände och stoppade det inte, men om hon aktivt medverkat är jag inte säker på.

Skadorna på Toves armar kan JJ själv ha orsakat genom att sitta på Toves bröstkorg och hållit i Toves armar (kan det va så att Tove hade sina armar ner längs sidorna och JJ satt med ett underben/knä på var sida om armarna när hon satt på bröstkorgen?). Sannolikheten är liten, men det är ju det där med att det ska ställas bortom all rimlig tvivel.

MH borde egentligen inte åka på grovt gravfridsbrott då det inte är hon som tänt på kroppen, två (!!) gånger.
Så MH borde kunna komma undan med 8-10 år.

Nej Maja blir man inte klok på haha... och tror det blir problem för åklagaren iochmed detta.
Hon ljuger, och hittar på saker som egentligen inte spelar roll i fallet ...eller hittar hon på? Man fattar ingenting. Hur ska man som åklagare attackera henne.

Hennes diagnoser och allt hon har i sitt bagage ligger henne i det här fallet inte till last heh.

Tycker väl inte heller hon ska behöva åka på mer än gravfridsbrott, samt medhjälp till någon form... vållande eller mord.
Citera
2023-03-23, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad gäller de yngre, så verkar många tycka och tro att Johanna bara slänger ur sig saker, att hon inte menar det. T ex berättar några om att JJ har sagt att hon blir så arg på Tove att hon skulle vilja döda henne, kasta in en Molotov- cocktail hos Tove (förhör T*uva A 153/783). De verkar inte tro att hon menar allvar, utan att det är sådant som hon bara säger. Oftast verkar JJ också samlad när hon säger det. Inte upprörd, skriker och gapar.

Sedan vet jag inte vad de äldre får höra om JJ. Tänker ändå att t ex Maja försöker ju hålla en del hemligt, och vill inte att de ska veta allt hon gör eller vad JJ pysslar med.

Och Maja verkar inte riktigt förstå hur taskig JJ är, som låter henne ligga utanför lgh hela natten när hon är jätterädd efter att ha ätit haschkaka. JJ verkar förbannad på Maja för att hon inte ville gå ut, och straffet blir uteslutning. Jättehemskt beteende, men Maja är ändå kvar som vän. Tror inte att de vuxna fattade digniteten av Johannas mycket farliga beteende och tankar.

Förhör dec med Maja:

Jag har nu inte läst alla förhör, men läste att Majas föräldrar enligt Maja inte gillade att hon umgicks med vissa. Därför hade hon en app med platsdelning. Det var att vissa var äldre, men vad gällde Johanna handlade det mer om att de tyckte att JJ styrde och ställde med Maja, och att Maja inte kan säga nej, utan gör det som JJ vill.

Vilket ju verkar stämma, både utifrån vad hon själv säger och vad andra berättar:

A 153/1152

"F: Just det och Johanna då? Varför har de inte gillat ditt umgänge med Johanna?
M: Men dom har tyckt att hon har styrt och ställt över mig. Ja. Och dom har väl tänkt och
tyckt att jag, att jag inte har så mycket att säga till om typ
"
//
""M: Mmm men dom bygger väl det på att, ja men innan jag träffade Johanna, alltså jag var
mest hemma och liksom gick i mina egna tankar och så men efter att jag träffade Johanna då
har det typ inte varit en enda lugn stund utan vi har hittat på grejer liksom fram och tillbaka
och så.
F: Ja. Och vad är det så att säga som de inte har tyckt om i det då?
M: Ja men dom har tänkt liksom att jag inte kan säga nej tror jag. Eh, att ja men jag säger ja
bara för att ja för att hon vill typ
"
//
"M: Ja alltså det har väl blivit mer att jag har blivit arg på mamma och pappa och så och att jag
har blivit närmare Johanna.
"
//
"jag har levt ett extremt fartfyllt och ganska dekadent liv sen hon kom in i
mitt liv och mycket fester, sena kvällar. Ja men jag har väl liksom, ja hur säger man? Eh, jag
har liksom gått över mina egna gränser lite mer för vad jag orkar med egentligen.
"
//
"F: Jag tänker om du tänker tillbaka på ditt umgänge med Johanna. Har det funnits situationer
som du nu tänker annorlunda kring jämfört du gjorde innan?
M: Eh, ja det skulle jag säga. Eh, nej men det här med ja hasch kakan och ja hela den
situationen och sen att när vi var i Göteborg på Ed Sheeran i somras så gick vi till en
strippklubb i Göteborg då och jag var ju så här innan, men det känns inte rätt och det, ja det är
inget liksom, det är inget jag vill stötta egentligen så, men ja jag gjorde det ändå.
F: Hur hamnade ni på den där strippklubben som du säger?
M: Nej men Johanna ville ju gå dit och jag tänkte väl att det är ju i Sverige och det kanske
inte är så illa men ja. Nu i efterhand så.
"
//
"M: Ja men då tyckte jag att det inte var så farligt sen då men nu när jag har fått tänka efter på riktigt så, så känns det inget bra alls.
F: Nej. Och vad är det som inte känns bra i det sammanhanget?
M: Nej men det går emot liksom vad jag står för och mina värderingar
"

Jag tycker det här är så talande.
Maja tar mer avstånd från sina föräldrar, men gör "övergrepp" på sig själv, vad hon egentligen vill och sin egen moral.
Går över sina egna gränser...

Rimlig analys. Det MH säger här tror jag stämmer.
Citera
2023-03-23, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Nej Maja blir man inte klok på haha... och tror det blir problem för åklagaren iochmed detta.
Hon ljuger, och hittar på saker som egentligen inte spelar roll i fallet ...eller hittar hon på? Man fattar ingenting. Hur ska man som åklagare attackera henne.

Hennes diagnoser och allt hon har i sitt bagage ligger henne i det här fallet inte till last heh.

Jag tror också att det kommer att bli problem för åklagaren.
Anledningen till att JJ säger att MH varit aktiv tror jag beror på att JJ won't go down alone.
Citera
2023-03-23, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti

Hennes diagnoser och allt hon har i sitt bagage ligger henne i det här fallet inte till last heh. På

Tycker väl inte heller hon ska behöva åka på mer än gravfridsbrott, samt medhjälp till någon form... vållande eller mord.

Hoppas Rullman är stenhård i sitt förhör så hon slingrar in sig i lögner och försäger sig. Förvånad att hon inte redan gjort det dock men i rätten med fullt med folk så kommer nervositeten säkert vara på max.
Citera
2023-03-23, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag är väldigt fascinerad av hur människor blir som dom blir, och vad som får dom att begå hemska handlingar. Trots att det forskas mycket om det här, finns det inga entydiga svar. Orsaken till många personlighetsstörningar tros beror både på arv och miljö med slagsida för arv när det kommer till psykopati.

När det kommer till narcissism är det omvänt. Där tros miljön spela större roll som t.ex bli uppfostrad i en tävlingsinriktad familj, ha få nära vänner utanför familjen, överbeskyddande och övervärdering av barnet m.m. J s föräldrar separerade i en känslig ålder (7 år om jag minns rätt) och dom flyttade en del när hon var ung. Detta har säkert påverkat henne.

Autism är ovanligt medans adhd är betydligt vanligare hos barn. Maja verka lida av båda. Dessa diagnoser är vanligt att man utreder medans narcissism och antisocialt personlighetssyndrom/psykopati knappt existerar som diagnos hos barn. Min egen tolkning är att man fokusar väldigt mycket på hur barnet mår, och ser mellan fingrarna när det kommer till avvikande beteende som när barnet inte visar ånger, är orädd, ljuger mycket och stöter bort de som inte ger dem uppmärksamhet och beundran.

I mångt och mycket är en narcissist som ett stort barn. Dom jobbar hela tiden för att tillgodose sina egna behov.

Intressant och lärorikt att läsa.
Citera
2023-03-23, 14:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag är väldigt fascinerad av hur människor blir som dom blir, och vad som får dom att begå hemska handlingar. Trots att det forskas mycket om det här, finns det inga entydiga svar. Orsaken till många personlighetsstörningar tros beror både på arv och miljö med slagsida för arv när det kommer till psykopati.

När det kommer till narcissism är det omvänt. Där tros miljön spela större roll som t.ex bli uppfostrad i en tävlingsinriktad familj, ha få nära vänner utanför familjen, överbeskyddande och övervärdering av barnet m.m. J s föräldrar separerade i en känslig ålder (7 år om jag minns rätt) och dom flyttade en del när hon var ung. Detta har säkert påverkat henne.

Autism är ovanligt medans adhd är betydligt vanligare hos barn. Maja verka lida av båda. Dessa diagnoser är vanligt att man utreder medans narcissism och antisocialt personlighetssyndrom/psykopati knappt existerar som diagnos hos barn. Min egen tolkning är att man fokusar väldigt mycket på hur barnet mår, och ser mellan fingrarna när det kommer till avvikande beteende som när barnet inte visar ånger, är orädd, ljuger mycket och stöter bort de som inte ger dem uppmärksamhet och beundran.

I mångt och mycket är en narcissist som ett stort barn. Dom jobbar hela tiden för att tillgodose sina egna behov.
Nu minns jag inte helt säkert, men M har väl drag av autism utan att uppfylla kriterierna för diagnos? Den biten gör tolkning av hennes beteende och utsagor knepig. Vilka delar är det som saknas för diagnos?
Rent generellt ljuger de med autism inte för att fantasiförmågan oftast saknas och att de inte förstår poängen med sådant som inte finns. Men ofta finner de heller ingen poäng i att berätta något som inte gagnar dem utan kan utan omsvep totalförneka allt och vidmakthålla förnekelsen. Det uppfattas då ofta som lögn, men för individen är det bara en oviktighet, onödig att tala om. Nu har jag ingen aning om hur just M fungerar, men inom autismspektrat döljer sig mycket som kan vara svårt för omgivningen att förstå.

Är inte Trotssyndrom lite av motsvarighet till vuxnas antisociala beteende om än inte lika uttalat?

Edit:
Jag borde kanske tillägga att generella svårigheter vad det gäller fantasiskapande inte föreligger för ADHD/ADD, heller inte udda uppfattning om vad som är sanning eller lögn.
Senast redigerad av sybel 2023-03-23 kl. 15:25. Anledning: Edit:
Citera
2023-03-23, 14:51
Medlem
argusmaximuss avatar
Tror så här.

JJs sista version är nog så nära sanningen vi kommer av den enkla anledning att hon har ingen anledning att ljuga där - hon säger att det är hon som stryper, ingenting annat i storyn är något som hon behöver dölja. Det enda försvårande som hon behöver skruva ner är tiden hon stryper TT.

Förutom stryptiden förlorar hon inte på att säga sanningen om vad som hände i lägenheten. Därför är hon trovärdig. Att hon pekar ut MH som medskyldig får också anses trovärdigt, dels på grund av att det är svårt att så snabbt mörda TT (det handlar om en, max tre, minuter) men också för att MH inte kan ge trovärdig förklaring till hennes tid i lägenheten.

MH däremot har många anledningar att ljuga. Dels för att hon inte, likt JJ, gör en helomvändning utan fortfarande blandar uppenbara lögner med spår av sanning. Hon har medhjälp att ljuga om. Det är därför vi får en helt hejdlös historia som slutar med att TT förmodligen är i walking closet, tyst och obemärkt, alternativt i förrådet. Naturligtvis spontana lögner tagna på volley.

JJ har ju ljugit konstant, men då är det välmotiverade lögner där hon försöker skydda sig själv. I senaste förhören har hon inte haft den pressen vad gäller lägenhetsvistelsen - därför tror jag polisen och åklagaren sätter stor tilltro till den.

Sedan ljuger hon, och spelar ner, andra delar, men där har hon anledning till det.
Citera
2023-03-23, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koping-king
Jag tror också att det kommer att bli problem för åklagaren.
Anledningen till att JJ säger att MH varit aktiv tror jag beror på att JJ won't go down alone.

Exakt, det blir ju svårt för åklagaren att presentera en bild av Maja och vad hon har gjort och inte, svårt att måla upp en röd linje för rätten att följa till en fällande dom för mord utom rimligt tvivel iaf tror jag. Hela Majas berättelse och person är ju ett enda stort frågetecken. Men han har kanske någon taktik som kommer funka, vi får se
Citera
2023-03-23, 14:54
Medlem
Krimrummet (podden) släppte idag ett till avsnitt om Tove, någon som lyssnat och i så fall är det värt att lyssna på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in