Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Jag är väldigt fascinerad av hur människor blir som dom blir, och vad som får dom att begå hemska handlingar. Trots att det forskas mycket om det här, finns det inga entydiga svar. Orsaken till många personlighetsstörningar tros beror både på arv och miljö med slagsida för arv när det kommer till psykopati.
När det kommer till narcissism är det omvänt. Där tros miljön spela större roll som t.ex bli uppfostrad i en tävlingsinriktad familj, ha få nära vänner utanför familjen, överbeskyddande och övervärdering av barnet m.m. J s föräldrar separerade i en känslig ålder (7 år om jag minns rätt) och dom flyttade en del när hon var ung. Detta har säkert påverkat henne.
Autism är ovanligt medans adhd är betydligt vanligare hos barn. Maja verka lida av båda. Dessa diagnoser är vanligt att man utreder medans narcissism och antisocialt personlighetssyndrom/psykopati knappt existerar som diagnos hos barn. Min egen tolkning är att man fokusar väldigt mycket på hur barnet mår, och ser mellan fingrarna när det kommer till avvikande beteende som när barnet inte visar ånger, är orädd, ljuger mycket och stöter bort de som inte ger dem uppmärksamhet och beundran.
I mångt och mycket är en narcissist som ett stort barn. Dom jobbar hela tiden för att tillgodose sina egna behov.
Nu minns jag inte helt säkert, men M har väl drag av autism utan att uppfylla kriterierna för diagnos? Den biten gör tolkning av hennes beteende och utsagor knepig. Vilka delar är det som saknas för diagnos?
Rent generellt ljuger de med autism inte för att fantasiförmågan oftast saknas och att de inte förstår poängen med sådant som inte finns. Men ofta finner de heller ingen poäng i att berätta något som inte gagnar dem utan kan utan omsvep totalförneka allt och vidmakthålla förnekelsen. Det uppfattas då ofta som lögn, men för individen är det bara en oviktighet, onödig att tala om. Nu har jag ingen aning om hur just M fungerar, men inom autismspektrat döljer sig mycket som kan vara svårt för omgivningen att förstå.
Är inte Trotssyndrom lite av motsvarighet till vuxnas antisociala beteende om än inte lika uttalat?
Edit:
Jag borde kanske tillägga att generella svårigheter vad det gäller fantasiskapande inte föreligger för ADHD/ADD, heller inte udda uppfattning om vad som är sanning eller lögn.