2023-03-19, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är framför allt en av de otäckaste sakerna i trafiken. I somras satt jag och körde landsväg med barn i baksätet, när jag tittade bakåt och såg en lastbilsfront täcka hela bakrutan. Han låg inte ens en meter ifrån mig.
Det var absolut inte så att jag bromsat eller sänkt hastigheten, utan körde stadigt strax över 80. Lastbilen hade medvetet kört upp och lagt sig så nära.

Ta nu detta på rätt sätt…
Nej, han låg garanterat inte ”inte ens en meter” ifrån dig, utan det var garanterat en synvilla vilket är mycket vanligt i sådana lägen, att felbedöma hur långt bakom en bil ligger.

Att han låg för dig obehagligt nära, det köper jag absolut. Och att han även låg för nära enligt reglerna, japp.

Men mest sannolikt är att tradaren låg säkerligen runt minimum 1 billängd eller mer bakom din bil.
Detta för att på det avståndet så ser det i dina backspeglar ut som den ligger extremt nära då den tycks fylla hela innerslangen så du bara ser en stor tradargrill, och även i sidospeglarna skulle den se helt enorm ut. Så att du uppfattade det som du beskriver förstår jag, men avståndet var som sagt garanterat mycket mer än 1 meter.
Detta för att med ”inte ens” 1 meter ifrån så skulle en förare i en tradare antagligen bara se din bild motorhuv sticka ut i sitt eget synfält nedifrån i sin vindruta. Och att ligga på landsväg i farter runt 80 och knappt ens se bilen framför sig är det ingen som gör. Utan han hade säkerligen din bils bakände fullt synlig från sin förarplats, vilket då istället handlar om säkerligen minst 1 billängd i avstånd. Vilket i sig absolut är för lite som du skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
då släpper du bara gasen, så han går ut och kör om, sen när han är halvvägs förbi dig, så gasar du på igen och lägger dig strax framför. osv osv tills han tiltar

Är det inte du som brukar vurma för att vi i trafiken bara ska göra det som står i trafiklagarna att vi ska göra, och inget annat….?
Kan du då visa oss var i trafiklagarna det står att man vid situationer när nån ligger för nära bakom, ska agera så som du beskrev här ovan…..

Och om du inte finner det, vilket jag vet att du inte gör, så kan vi kanske enas om att du bara är en oseriös tramsputte med sådana inlägg/påståenden i denna tråd liksom i andra trådar som t ex VB-tråden…
Citera
2023-03-21, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
då släpper du bara gasen, så han går ut och kör om, sen när han är halvvägs förbi dig, så gasar du på igen och lägger dig strax framför. osv osv tills han tiltar

Skulle knappast våga släppa gasen . Inte säkert en uttröttat eventuellt drog eller alkohol påverkad chaufför skulle märka att man släpper på gasen. Om de kör som fan utanför tätorten bryr man sig knappast om för där ligger alla över gränsen ändå men genom städer har lastbils chaffissar jävligt bråttom .
Citera
2023-03-21, 16:24
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Folk som på 70 sträckor stannar mitt i filen när dom ska svänga av. Herregud människa? Ska det va så svårt att tänka till lite och lägga sig i kanten eller mot mitten?

Även folk som ska svänga av och bromsar tills dom nästan står stilla för att sedan svänga.
Citera
2023-03-23, 11:07
Medlem
retardators avatar
E4 södergående, Linköping några år sedan: ett stort beläggningsarbete, fredag eftermiddag, vägarbetarna har gått hem. Jättefin asfalt, känns som att åka inomhus. Hastighetsbegränsning 120, många ligger i 140. Plötsligt lyser en 70-skylt över höger fil, nästa skylt visar 50. Vänsterfilen är inte sänkt, 120-140 taggar folk i.

Förvirring råder: perfekt asfalt och vissa ligger i 50 i högerfil, men börjar inse att något inte stämmer. Jag ska svänga av och ligger i högerfil bakom en klent motoriserad, vinröd Renault vars förare fattar ett heroiskt beslut: här ska bytas fil! NU!

Vederbörande blinkar vänster och slänger sig ut i vänsterfil, inser inte att Renaulten är slö och ser sig inte för. En yngling i en Honda som garanterat höll 150 får tvärnita och det var nog asfaltens förtjänst att han inte fick en Renault i knät.

HUR I HELVETE KAN SITUATIONEN ENS UPPSTÅ?
Vad i upplägget främjar säkerheten?

Nästa: Så sent som igår upplevde jag att jag hade en vit Golf i ändtarmen, en Yugobitch med luren i handen ligger så nära att hennes lysen inte syns i backspegeln. Fyrfilig 70-väg, jag ligger till höger när vi kommer fram till ett rödlyse och tänker att hon borde dra förbi i vänsterfilen, men icke. Hon ligger bakom mig. Jag ska svänga vänster in på en liten, illa underhållen väg och hon följer efter. 1 meter lucka.

Åtgärd: koppla ur antispinn, i med trean och plattan i mattan. Smattret av grovsingel, grus och is som fullständigt PEPPRADE hennes front, huv och vindruta överröstade musiken i min bil. MYCKET tillfredsställande, det blev inte billigt för henne.
Citera
2023-03-23, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retardator
E4 södergående, Linköping några år sedan: ett stort beläggningsarbete, fredag eftermiddag, vägarbetarna har gått hem. Jättefin asfalt, känns som att åka inomhus. Hastighetsbegränsning 120, många ligger i 140. Plötsligt lyser en 70-skylt över höger fil, nästa skylt visar 50. Vänsterfilen är inte sänkt, 120-140 taggar folk i.

Förvirring råder: perfekt asfalt och vissa ligger i 50 i högerfil, men börjar inse att något inte stämmer. Jag ska svänga av och ligger i högerfil bakom en klent motoriserad, vinröd Renault vars förare fattar ett heroiskt beslut: här ska bytas fil! NU!

Vederbörande blinkar vänster och slänger sig ut i vänsterfil, inser inte att Renaulten är slö och ser sig inte för. En yngling i en Honda som garanterat höll 150 får tvärnita och det var nog asfaltens förtjänst att han inte fick en Renault i knät.

HUR I HELVETE KAN SITUATIONEN ENS UPPSTÅ?
Vad i upplägget främjar säkerheten?

Nästa: Så sent som igår upplevde jag att jag hade en vit Golf i ändtarmen, en Yugobitch med luren i handen ligger så nära att hennes lysen inte syns i backspegeln. Fyrfilig 70-väg, jag ligger till höger när vi kommer fram till ett rödlyse och tänker att hon borde dra förbi i vänsterfilen, men icke. Hon ligger bakom mig. Jag ska svänga vänster in på en liten, illa underhållen väg och hon följer efter. 1 meter lucka.

Åtgärd: koppla ur antispinn, i med trean och plattan i mattan. Smattret av grovsingel, grus och is som fullständigt PEPPRADE hennes front, huv och vindruta överröstade musiken i min bil. MYCKET tillfredsställande, det blev inte billigt för henne.

Kort kommentar till dina målande beskrivningar.

Händelse 1
Snubben som bytte fil åt vänster gjorde fel, för dålig uppsikt etc.
Ynglingen i Hondan gjorde också fel, för dålig risk och konsekvensbedömning samt för håg hastighet.
Risk för delad skuldbörda i händelse av kollision.

Händelse 2.
Tjejen gjorde fel med mobilbruk samt avstånd
Du gjorde fel med att utan hänsyn medvetet orsaka stensprut på andra fordon.
Risk för skuldbörda för henne om kollision bakifrån skulle ske (så länge ingen framför avsiktligt tvärbromsar, då kan denne riskera hela skuldbördan…)
Och risk för dig att få skuld för att avsiktligt orsaka stensprut vid skador på bakomvarandes bil.

Det finns mycket i trafiken man nog kan irritera sig på… Men, om kan låter sig irriteras så visar man bara att man inte är en god förare, och sänker man sig till att ge igen så är det än värre.

Jag är klar över att vi alla är olika och vi alla kan göra fel och missar, därför måste man tåla när andra gör fel och ha överseende med det.
Citera
2023-03-23, 12:58
Medlem
De som kör om på höger sida när det inte är motiverat!
Citera
2023-03-23, 15:29
Avslutad
Citat:

Låter mer som nånting du hade velat göra. Ett slags önsketänkande i efterhand, och som låter ballt att lägga upp på FB för att visa hur tuff man är.

(men hoppas det var sant )
Citera
2023-03-24, 10:44
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kort kommentar till dina målande beskrivningar.

Händelse 1
Snubben som bytte fil åt vänster gjorde fel, för dålig uppsikt etc.
Ynglingen i Hondan gjorde också fel, för dålig risk och konsekvensbedömning samt för håg hastighet.
Risk för delad skuldbörda i händelse av kollision.

Händelse 2.
Tjejen gjorde fel med mobilbruk samt avstånd
Du gjorde fel med att utan hänsyn medvetet orsaka stensprut på andra fordon.
Risk för skuldbörda för henne om kollision bakifrån skulle ske (så länge ingen framför avsiktligt tvärbromsar, då kan denne riskera hela skuldbördan…)
Och risk för dig att få skuld för att avsiktligt orsaka stensprut vid skador på bakomvarandes bil.

Det finns mycket i trafiken man nog kan irritera sig på… Men, om kan låter sig irriteras så visar man bara att man inte är en god förare, och sänker man sig till att ge igen så är det än värre.

Jag är klar över att vi alla är olika och vi alla kan göra fel och missar, därför måste man tåla när andra gör fel och ha överseende med det.

Händelse 1: Jag är på det klara med att bägge gjorde fel. Min undran, om än oklart formulerad, gällde hur situationen kan uppstå att två filer bredvid varann kan ha hastighetsgränser som skiljer sig så mycket åt! Ljustavlor med 50 km ovanför högerfil, men ovanför vänsterfil var tavlan släckt, dvs 120 km, eller är det 110? Inga "analoga" skyltar om sänkt hastighet, inga "fildelare", ingen heldragen linje eller ens en antydan om förklaring till 50-tavlorna. Körde upp på motorvägen igen efter kanske en timme och FORTFARANDE lyste 50 över högerfil. Ju längre folk satt och undrade varför inget hände som kunde motivera situationen, desto fler började högfartsdrömma och svamla ut i "elitfilen" eller haka på den smyghöjning som folksjälen tids nog fann rimlig: mitt emellan någonstans, lagom km/tim...80. Nästan lappen.

Hela situationen var Kafkaotisk, det kändes som ett trafiksocialt experiment eller dolda kameran eller, kom jag på nu: östergötlands mest lukrativa plats att smacka upp en fartkamera på.

Situation 2: Alldeles bortsett ifrån att jag har absolut noll förtroende för hårdsminkade kvinnor från fjärran kontinenter (egalt vilken) som dessutom smsar bakom ratten, allt i ett väglag hon inte stött på förrän i vintras, så handlar det om respekt. Det är jävligt oartigt att ligga en billängd bakom i 70 km/tim i synnerhet när det är fyrfiligt. Jag vill inte bli av med bilen en månad för att HON inte kan bete sig, och en krockad bil blir sällan sig själv igen.

Inte mer än rätt att grovblästra lite extra. Inte heller så att jag började blästra från stillastående, ďet vore fegt, men när den jävla grisekossan FORTFARANDE låg en billängd efter i 50 km/tim på en gropig och vanskött väg fick jag nog. Inte första gången jag gör så, inte sista heller. Påpekas bör att jag inte gör så av ilska eller för att näpsa någon, utan av säkerhetsskäl.
Citera
2023-03-24, 12:46
Medlem
Citat:
Händelse 1: Jag är på det klara med att bägge gjorde fel. Min undran, om än oklart formulerad, gällde hur situationen kan uppstå att två filer bredvid varann kan ha hastighetsgränser som skiljer sig så mycket åt! Ljustavlor med 50 km ovanför högerfil, men ovanför vänsterfil var tavlan släckt, dvs 120 km, eller är det 110? Inga "analoga" skyltar om sänkt hastighet, inga "fildelare", ingen heldragen linje eller ens en antydan om förklaring till 50-tavlorna. Körde upp på motorvägen igen efter kanske en timme och FORTFARANDE lyste 50 över högerfil. Ju längre folk satt och undrade varför inget hände som kunde motivera situationen, desto fler började högfartsdrömma och svamla ut i "elitfilen" eller haka på den smyghöjning som folksjälen tids nog fann rimlig: mitt emellan någonstans, lagom km/tim...80. Nästan lappen.

Hela situationen var Kafkaotisk, det kändes som ett trafiksocialt experiment eller dolda kameran eller, kom jag på nu: östergötlands mest lukrativa plats att smacka upp en fartkamera på.

Situation 2: Alldeles bortsett ifrån att jag har absolut noll förtroende för hårdsminkade kvinnor från fjärran kontinenter (egalt vilken) som dessutom smsar bakom ratten, allt i ett väglag hon inte stött på förrän i vintras, så handlar det om respekt. Det är jävligt oartigt att ligga en billängd bakom i 70 km/tim i synnerhet när det är fyrfiligt. Jag vill inte bli av med bilen en månad för att HON inte kan bete sig, och en krockad bil blir sällan sig själv igen.

Inte mer än rätt att grovblästra lite extra. Inte heller så att jag började blästra från stillastående, ďet vore fegt, men när den jävla grisekossan FORTFARANDE låg en billängd efter i 50 km/tim på en gropig och vanskött väg fick jag nog. Inte första gången jag gör så, inte sista heller. Påpekas bör att jag inte gör så av ilska eller för att näpsa någon, utan av säkerhetsskäl.

Händelse 1.
Kanske bara nåt fel på tekniken.

Händelse 2.
Självklart gjorde du så av ilska och för att näpsa av henne, du har ju själv med målande beskrivningar gjort det synnerligen klart att du blev irriterad och ilsken på hennes uppförande. Dock gjorde inte hennes fel att dina egna grova fel sprungna ur din irritation och ilska blev mindre allvarliga eller ok att göra.
Och det du gjorde hade inte ett skit med säkerhetsskäl att göra, för då skulle du gjort som körskolan lärde dig, om du nu minns vad det var i sådana situationer….? De lärde knappast ut att göra som du gjorde….
Citera
2023-03-24, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickesRevenge
De som kör om på höger sida när det inte är motiverat!
Det måste du utveckla. Är du en mittfilare? Två fel gör inte ett rätt, men med åren har man tröttnat på mittfilare och orkar inte med fyra filbyten i stället för två vid omkörning. Man brukar kunna hålla lagstadgad hastighet i högerfilen vid gles trafik och de enda man kör om är återkommande mittfilare var annan minut.
Citera
2023-03-26, 16:13
Medlem
rex144s avatar
När en bilist letar efter en parkeringsplats på en gata och saktar ner utan ge blinkers,
så att bakomvarande bil kan köra om utan att sakta ner.
Det är jävligt irriterande, dessa idioter ger blinkers först när de hittat en ledig plats.
Citera
2023-03-27, 13:05
Medlem
Citat:
Situation 1:"Kanske bara nåt fel på tekniken" Va???
Vem som helst utom du hajar att om det är "fel på tekniken" lyser inte tavlorna med en idiotisk, totalt omotiverad och i slutänden LIVSFARLIG hastighetsbegränsning, "tekniken" funkar som så att den vidarebefordrar vad någon beordrar den att vidarebefordra!! Vad menar du med "fel på tekniken"? Har någon slarvat bort 70-knappen eller skulle 50-skylten lika omotiverat lyst över vänster körfält också? Finaste asfalten på hela resan Stockholm-Gränna bjuder på den mest trafikfarliga situationen PGA SKIT BAKOM SPAKARNA!!

Jag är rätt säker på att du inte är fullständigt insatt i vilken teknik och hur dessa system fungerar, vilka ev fel som kan uppstå och vad som då kan ske.
Så ja, vi kan i detta läge inte utesluta att det kan ha varit fel på tekniken.

Citat:
Situation 2: JAG har inte begått något lagbrott OCH FRAMFÖRALLT INTE ÄVENTYRAT TRAFIKSÄKERHETEN!!

Jo, du begick definitivt ett lagbrott, och dessutom en trafikförseelse.
Du körde avsiktligt på ett sätt som sprätte sten på andra trafikanter.
Du kanske inte vet det men det är t ex inte heller tillåtet att spruta ner fotgängare med vatten. Där har du alltså en solklar Trafikförseelse.

Sen har vi denna lilla trefliga paragraf i TF som du min lille gosse bör ha som som kvällslektyr.

Citat:
Hastighet
3 Kap
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Du kanske skulle ha testat att göra samma sak i körskolan och under din uppkörning, och se hur det skulle gått för dig…
Eller varför inte göra samma sak framför en polisbil, så får de förklara för dig att det klassas som att inte ha kontroll och att köra vårdslöst (och förargelseväckande/störande beteende) om man på allmän väg, i trafiken åker och spinner på sätt som är uppenbarligen avsiktligt och utsätter andra trafikanter för stensprut etc. Vilket skulle rendera dig en pratstund med Polisen samt en fet bot…

Tyvärr så var filtret för barnslig dynga aktiverat, så 85% av ditt inlägg filtrerades bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in