2023-03-23, 01:20
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gravyyou
Priskontroller är fullständigt meningslöst och kontraproduktivt. Det leder bara till brist på varor. Så folk får köa istället.

Nä, korkad idé. Även om jag hatar att priserna gått upp som alla andra, är å andra sidan realist och lever i verkligheten.
Gör du som tror att priser på varor och tjänster av en slags inbyggd ekonomisk naturkraft "går upp" när de högst medvetet höjs av mänsklig girig hand.
Senast redigerad av kubun 2023-03-23 kl. 01:22.
Citera
2023-03-23, 01:20
Medlem
Aaarghhhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Lidl öppnade sina första butiker i Sverige den 25 september 2003. Och i början var större andel av deras produkter från Tyskland än idag, det stämmer. En del saknar större utbud av tyska varor enligt andra trådar. Svenskarna var inte heller så hemma med deras kassor de hade i början. Det fanns inget band och uppsamling av varorna efter de registrerats i kassaapparaten utan det var meningen att man skulle packa direkt ner i kassar man hade i vagnen innan man betalade.
vill minnas bristen på ett band, inget snus och lite annat i början var sådant som avskräckte medans idag tycker jag att bristen på orginalitet börjar bli ett sänke, men just bandet och snuset, 2 episka missar, undrar hur de för etableringen ansvariga resonerade men iallafal, lär bli mer lidl nästa vecka.
Senast redigerad av Aaarghhh 2023-03-23 kl. 01:32.
Citera
2023-03-23, 01:22
Medlem
Aaarghhhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Deras krämiga grekiska yoghurt från Milbona slår allt du kan hitta i de svenska butikerna.
https://storage.googleapis.com/gcp-bloggse-storage/2131/2131650/milbona_5391fc619606ee6b362fba5f.jpg

Deras skivade Gouda-ost, också från Milbona, är lagommjuk, lagomtjock och lagommild för mig.
Föredrar den framför de hårda smaklösa prästosten alla dar i veckan.
https://images.openfoodfacts.org/images/products/20280239/front_sv.24.full.jpg

Deras potatsmos, från Harvest Basket, är inte bara mer prisvärd än Felixs äckliga variant, den är betydligt godare också!
https://images.openfoodfacts.org/images/products/20702977/front_sv.12.400.jpg

Lidls utbud är minst lika goda som ICAs och Hemköps alternativ i det mesta, förutom djupfrysta fisken och potatisbullar.
ölet grafenwalder och deras mineralvatten
Citera
2023-03-23, 01:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Nu är det ju inte speciellt mycket som är proffsigt med någon av våra politiker. Uppfattningen på 90-talet var ju att lidl bara har en massa billig tysk skit men tror att folk tänker till lite mer än så idag.

När Lidl lanserades i Sverige floppade de totalt så de ändrade sitt utbud helt å hållet
Citera
2023-03-23, 01:28
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Här är någon som har koll! Det var länge sen de andra butikernas "budgetmärken" kunde mäta sig med lidls kontra pris.

Ska faktiskt gå dit imorgon och kika läget! Har haft en precis bredvid mig länge, men frugan har envisats med Willys som jag inte gillar riktigt. Hatar märket Garant.

Gå till blomavdelningen och köp nåt fint till frugan. Alltid fräscha fina växter. Går inte jämföra med de halvdöda stackarna i stans övriga butiker.
Citera
2023-03-23, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Gå till blomavdelningen och köp nåt fint till frugan. Alltid fräscha fina växter. Går inte jämföra med de halvdöda stackarna i stans övriga butiker.
Bra tips faktiskt!
Citera
2023-03-23, 01:46
Medlem
Mikaelias avatar
Bra drag från Lidl marknadsföringsmässigt. Många som inte brukar handla där för att man tror att lägre pris har sämre kvalitet. Lidl har faktiskt riktigt bra kvalité på sina varor och fräsch frukt och grönt. Det som suger i deras innerstadsbutiker är att det är ganska rörigt, iaf här i Göteborg.
Men brukar handla på Lidl när jag har vägarna förbi och tror fler lär göra det framöver.
Citera
2023-03-23, 01:53
Medlem
Köpte på Lidl ett 6-pack bröd som skall gräddas i ugn innan förtäring för 9,50:-

bra strategiskt gjort av dom att ta några hundra tusen kunder som sedan vänjer sig med ny butik.
Citera
2023-03-23, 02:08
Medlem
HassanVonEssens avatar
Jag jämför priser dagligen och springer från Lidl till Supermarket till Maxi till Kvantum till Willys till Coop till CityGross då jag har gångavstånd till samtliga. Tycker inte priserna skiljer sig nämnvärt på basföda. ICA-butikerna har billigare frukt och grönt. Lidl har billigare ägg och mejerivaror. Men skillnaden är liten. Det är samma priser på frysta färdigrätter men frysta kycklingklubbor är billigare på ICA och Willys då Lidl saknar ett vettigt storpack. Havregryn ungefär samma.

Dock siktar jag in mig på särskilt bra erbjudanden och då måste man springa överallt. Lidl har ett bra system med prisnedsättningar på korta datum, ofta halva priset på färdigrätter, även om deras "Chef Select"-sortiment inte är någon höjdare. Supermarket har en trevlig separat kyl med korta datum men dessa produkter är mer populära än på Lidl och försvinner snabbt. Maxi är överlägset billigast på frysta bär och överlägset bäst på nybakat, men rätt dyra i övrigt. Kvantum har bäst erbjudanden på juice och råsaft, samt trevligast delikatessdisk. CityGross i sin tur har bäst räkmackor. Coop ligger sämst till i min bok.

Summa summarum: man får plocka guldkornen från respektive butik.
Senast redigerad av HassanVonEssen 2023-03-23 kl. 02:12.
Citera
2023-03-23, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Enligt ett pressmeddelande från Lidel så kommer man sänka eller frysa priset på drygt 100 varor från och med nästa vecka. Vad tror ni konsekvenserna blir av det blir det priskrig på mat framöver eller väljer de övriga kedjorna att inte svara på Lidls sänkningar?
https://www.expressen.se/ekonomi/lidl-sanker-och-fryser-priser/
https://via.tt.se/pressmeddelande/lidl-agerar-for-att-dampa-inflationen-sanker-och-fryser-priset-pa-over-hundra-varor?publisherId=2265 114&releaseId=3343136&lang=sv
Äntligen något positivt och jag hoppas på att det leder till att ICA och de andra matvarukedjorna blir tvungna att haka på prissänkningarna för at inte bli utkonkurrerad . Sen kan jag hoppas på att flera konkurrerande företag som bedriver grossistverksamhet kan öppna x-antal grossistföretag och sen att det finns inget som säger att butiker måste låsa sig fast hos en enda grossist . och att riksdagen borde ge förslag om att förbjuda matvarukedjor att bilda karteller

Det är bara till att grattulera Lidl som har tagit ett stort steg åt rätt håll för nu börjar man anse att matvarorna har blivit på tok för dyrt här i Sverige .Dessutom så har folk börjat tröttna på att lisvedelskedjorna höjer priset stup i kvarten och att politikerna äntligen har hört varningsklockorna klinga alarmerande högt om att matvarorna har stigit kraftigt och jag kan hoppas på att politikerna antingen sänker matmomsen från 12 procent ner till 5 procent eller att man skrotar matmomsen helt och hållet och att butikerna kan börja sänka matvarorna så att folk ska kunna ha råd att handla matvaror.
Senast redigerad av Umpalavemang 2023-03-23 kl. 03:06. Anledning: Redigering
Citera
2023-03-23, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Köpte på Lidl ett 6-pack bröd som skall gräddas i ugn innan förtäring för 9,50:-

bra strategiskt gjort av dom att ta några hundra tusen kunder som sedan vänjer sig med ny butik.
Jag gjorde ett bra klipp på Lidl man kunde köpa 6 frallebullar för endast 12 kronor och då snackar vi inte om tillfälliga kampanjerbjudande det är Lidls egna pris för folk går hellre till Lidl och köper 6 frallebullar för endast 12 kronor istället för att gå till svindyra ICA som tar hela astronomiska 30 spänn för 6 frallebullar .
Citera
2023-03-23, 03:22
Medlem
Det är ju bra av Lidel, men tyvärr ligger de bortom all ära och jävla redlighet från där jag bor, så jag får hoppas på genomslag hos de vanliga kedjorna som måste möta konkurrensen.

Jag har varit inne några gånger och det är ett par saker som skiljer. När man kommer in i butiken så luktar det som om en flock apor har självdött.
Man hittar inte alltid den typ av mat som man brukar äta. Sedan deras spanska typ av kassor där inget utrymme finns efter kassörskan så varorna har ingenstans att ta vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in