Citat:
Jag är enig.
Det finns ju "pelare" i argumentationen när det kommer till Engström som GM.
1. Signalementet. Där trycker man på specifika detaljer.
2. Att de som inte står i motljus och inte enbart ser GM bakifrån ser en keps, alt hatt/Sherlock Holmes mössa/något platt på huvudet. Vi har även rocken, låga skor samt väskan.
3. Vi har observationen av LJ som måste ske längs GMs flyktväg.
4. Vi har Engströms frånvaro i materialet efter skotten.
5. Men det som inte togs upp av KP och som är mest förbryllande för mig är förväxlingen.
Jag blir helt enkelt inte klok på den.
Och jag anser att det är obestridligt att Engström själv forcerar fram denna "teori".
6. Han går längst ut på trottoaren och snedar in för att bli kortvarigt stående vid Götabanken.
Han är snabbt frame på mordplatsen och blir stående över LOP.
Han gör observationen av LJ.
Han gör en språngmarsch.
7. Det går helt enkelt inte att snacka bort att Engström uppenbarligen vill bli förväxlad med GM.
Och fröet till detta behov finns ju redan där 1 mars. Både enligt ME, RB och hur han uttrycker sig till polisen.
8. Jag kan inte uttrycka mig på något annat sätt än att det "stör" mig och jag känner mig inte tillfreds med förklaringen att han bara är ett snurrigt/tokigt vittne.
Det finns uppenbarligen avsikt i hans utsagor. Det finns incitament.
Han misstar sig inte. Han har en agenda.
Vad nu denna agenda är kan man självklart diskutera, men att måla upp honom som någon "mysfarbror" som "snurrar till det" med tiderna ibland anser jag vara totalt felaktigt.
Det finns ju "pelare" i argumentationen när det kommer till Engström som GM.
1. Signalementet. Där trycker man på specifika detaljer.
2. Att de som inte står i motljus och inte enbart ser GM bakifrån ser en keps, alt hatt/Sherlock Holmes mössa/något platt på huvudet. Vi har även rocken, låga skor samt väskan.
3. Vi har observationen av LJ som måste ske längs GMs flyktväg.
4. Vi har Engströms frånvaro i materialet efter skotten.
5. Men det som inte togs upp av KP och som är mest förbryllande för mig är förväxlingen.
Jag blir helt enkelt inte klok på den.
Och jag anser att det är obestridligt att Engström själv forcerar fram denna "teori".
6. Han går längst ut på trottoaren och snedar in för att bli kortvarigt stående vid Götabanken.
Han är snabbt frame på mordplatsen och blir stående över LOP.
Han gör observationen av LJ.
Han gör en språngmarsch.
7. Det går helt enkelt inte att snacka bort att Engström uppenbarligen vill bli förväxlad med GM.
Och fröet till detta behov finns ju redan där 1 mars. Både enligt ME, RB och hur han uttrycker sig till polisen.
8. Jag kan inte uttrycka mig på något annat sätt än att det "stör" mig och jag känner mig inte tillfreds med förklaringen att han bara är ett snurrigt/tokigt vittne.
Det finns uppenbarligen avsikt i hans utsagor. Det finns incitament.
Han misstar sig inte. Han har en agenda.
Vad nu denna agenda är kan man självklart diskutera, men att måla upp honom som någon "mysfarbror" som "snurrar till det" med tiderna ibland anser jag vara totalt felaktigt.
Låt oss titta på "pelarna" i teorin SE som GM:
1. "Signalementet. Där trycker man på specifika detaljer." låter som taget ur en lärobok hur man beskriver "körsbärsplockning" eller "tunnelseende". De detaljer som det trycks på pekar alla åt att SE är GM om det är där man vill lägga trycket.
2. Du vet kanske inte att LP som sett GM ur lite olika vinklar och ljusförhållanden inte pratar om någon keps på mordplatsen? Att alla andra säger att GM hade något på huvudet är ju något du själv hittat på. Flera vittnen beskriver GM som barhuvad. Det är fakta. När fantombilden publiceras och detta av en spaningsledning som direkt efter mordet gått ut med "keps" på GM så syns kepsen inte alls i fantombilden. (Kanske vittnet som gjorde fantombilden såg GM i motljus?)
3. Det finns inget som hindrar att LJ syyns från mordplatsen. Denna punkt är helt obegriplig för alla över 4 års ålder. Det går utmärkt att se LJ i den position som SE gör från mordplatsen. Att påstå något annat är trams.
4. Allt tyder på att SE kom fram sent. Höll sig i observerande i bakgrunden. Sprang in i gränden då alla tittade på ambulansen som vinkades in. Besökte Bohemia några minuter och när han återvände till mordplatsen blev avvisad av polisen och småsprang till Hötorgets tunnelbanestation och missade tåget innan han återvände till Skandias reception. [b]Att ingen såg SE på mordplatsen är inget "mysterium".] Dessutom var han endast på platsen några få minuter.[/B
5. SE som vittne har ingen direkt historia att berätta, men han har åtminstone hört LP säga "blå täckjacka" när hon springer omkring på mordplatsen. Här kan SE "vara med och ta bort ett signalement eller pusselbit som inte hör till mordpusslet". SE fortsätter att hävda att han blev förväxlad med GM fram till sin död. "Förväxlingsteorin" är ingen psykologisk gåta om Se var ett vittne.
6. Att SE går på trottoaren mot tunnelbanan som är målet för promenaden är inte något mysterium som är svårt att förstå om SE är ett vittne. Hela "speglingsteorin" är så korkad att man har svårt att sätta sig in i hur de tänker som problematiserar att vittnet SE går på trottoaren i en logisk riktning om han ska till tunnelbanan.
7. Vittnet SE såg inget av mordet och hans enda "clame to fame" är att hans signalement "felaktigt" gått ut på mordnatten. SE hade ju hört LP säga "mörkblå täckjacka". Det är obegripligt hur detta är svårt att acceptera givet SEs personlighet och att han var ett vittne.
8. Att SE är ett vittne är väl den enda informerade slutsatsen som går att dra? Något annat är ju endast osannolikt cluedofantiserande som inte har förankring i materialet.
Studerar man "pelarna" i teorin SE som GM, så är de misstänkt lika "lerfötter." Men alla ska bli saliga på sin tro, så i ett speglat, osannolikt cluedouniversum kan man säkert plocka ut lingonen ur SE-kakan och med grumliga Glenmillerglasögon i motljus och med dimmig folkskolejournalistlogik faktiskt bortse från hårda fakta och se SE som GM utan såväl motiv som mordvapen. Även om det blir en helt "osannolik mördare"!
Annars är förklaringsmodellen att SE "bara" var ett vittne ganska bra också!