2023-03-23, 00:14
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Var det efter JJ fått reda på MH:s erkännande?

Vem erkände först egentligen för MH fick väl oxå höra att JJ erkänt?

Det var självklart efter att JJ erkännt stryp-dödandet.

Förhörsledaren frågar JJ om MH var med.

ps Intressant punkt du tar upp! Det där med om NÄR eller OM MH får reda på JJ:s bekännelse får jag inte riktig klarhet över. Överlag är MH:s förhör skitjobbiga att läsa. Talspråk in absurdum.

"Eh, jag,mm, kan inte, eh int svar, mm, kanske" - typ... ds
Senast redigerad av ziracorn 2023-03-23 kl. 00:23.
Citera
2023-03-23, 00:18
Medlem
Ur förhör 2022-11-07 sidan 956-

Förhörsledare har inget att tillägga Johanna, för stunden i alla fall.
Jag har lite saker som jag skulle vilja ha sagt. Vad som passar sig, jag vet inte. Det är saker
som jag tänkt på har dykt upp och jag känner att jag vill ha det sagt.
Det tycker jag absolut att du skall få.
Jag tycker att det är konstigt att det inte finns några mer misstänkta för det här. Hela den här
Mc Donalds resan tycker jag är en väldigt enkel förklaring. Grannen måste vara inblandat på
något sätt. Han är misstänkt i mina ögon eftersom att han stod med dörren öppen då jag kom
nedför trapphuset. Varför skulle han inte kunna stå med dörren öppen när Tove kom ner.
Tove är inte största personen, för honom skulle det nog vara ganska lätt att dra med henne in
på något sätt. Sen vet jag ju inte hur förloppet gick till, men det skulle ju kunna vara så att
dom åkte en sväng, det skulle definitivt kunna vara så att grannen är inblandad och så.

(hon pratar alltså om grannen som var vänlig gav henne skjuts mitt i natten)

"Men framförallt grannen han kan ha ett sexuellt motiv. Han har ju kapaciteten till att om det
skulle röra sig om ett människorov, så har han verkligen kapacitet i mina ögon att faktiskt
göra det. I och med att han är stark nog och han har bil. Han var verkligen konstigt inblandad."

(Mysig person den där Johanna, riktig fräsch.)
Citera
2023-03-23, 00:18
Medlem
Att någon har dyskalkyli eller dyslexi innebär inte att man är svagbegovad, om man inte får rätt stöd i skolan så får den personen automatiskt problem att klara det uppsatta målen stälda av skolverkets. Men det innebär inte att personen har lägre IQ.
Citera
2023-03-23, 00:23
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn

Där tror jag JJ talar sanning. Det var väl den nya advokaten som övertalade JJ att erkänna då det skulle göra henne mer trovärdig i rätten. Inte en chans att Maja låg och sov som hon påstod. Ska bli spännande att se om Maja orkar hålla sig vaken under rättegången.
Citera
2023-03-23, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Ur förhör 2022-11-07 sidan 956-

Förhörsledare har inget att tillägga Johanna, för stunden i alla fall.
Jag har lite saker som jag skulle vilja ha sagt. Vad som passar sig, jag vet inte. Det är saker
som jag tänkt på har dykt upp och jag känner att jag vill ha det sagt.
Det tycker jag absolut att du skall få.
Jag tycker att det är konstigt att det inte finns några mer misstänkta för det här. Hela den här
Mc Donalds resan tycker jag är en väldigt enkel förklaring. Grannen måste vara inblandat på
något sätt. Han är misstänkt i mina ögon eftersom att han stod med dörren öppen då jag kom
nedför trapphuset. Varför skulle han inte kunna stå med dörren öppen när Tove kom ner.
Tove är inte största personen, för honom skulle det nog vara ganska lätt att dra med henne in
på något sätt. Sen vet jag ju inte hur förloppet gick till, men det skulle ju kunna vara så att
dom åkte en sväng, det skulle definitivt kunna vara så att grannen är inblandad och så.

(hon pratar alltså om grannen som var vänlig gav henne skjuts mitt i natten)

"Men framförallt grannen han kan ha ett sexuellt motiv. Han har ju kapaciteten till att om det
skulle röra sig om ett människorov, så har han verkligen kapacitet i mina ögon att faktiskt
göra det. I och med att han är stark nog och han har bil. Han var verkligen konstigt inblandad."

(Mysig person den där Johanna, riktig fräsch.)

Just det där uttalandet är fantastiskt användbart eftersom att det är ett svart-på-vitt exempel på hurdan hennes karaktär är, att hon är villig och kapabel att lägga skulden på totalt utomstående och oskyldiga personer. En kanonkula för åklagarsidan att nyttja.
Citera
2023-03-23, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Såg det också.
Men hon menar väl att det var synd att hon också var med och "råkade" döda TT?

Det är inte något som man "råkade" att göra utan hon var väl medveten om vad hon gjorde.
Citera
2023-03-23, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Och sedan så klarade MH också p7 undersökningen. Så nej, det tyder trots allt på att MH är normalbegåvad trots att hon har ADHD. Och ADHD är detsamma som att vara överaktiv och då fungerar man bättre i mindre grupper och lär sig bättre.
Vet inte om du kanske missuppfattar vad en P7 är och vad den är tänkt att försöka ge svar på?
Den undersöker inte begåvning/IQ
Syftet med P7 är att undersöka om det vid undersökningstillfället finns tecken på allvarlig psykisk störning som t ex psykos, andra allvarliga vanföreställningar, djup depression m fl störningar och som skulle kunna utgöra grund för fängelseförbud vid en ev fällande dom.
Finner rättspsykiatrikern sådana tecken brukar denne rekommendera en RPU, dvs en mer omfattande psykiatrisk undersökning.
Citera
2023-03-23, 00:27
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ja precis... hon är rökt så de bara skriker om det.

men en sak som störde mig i fupen var hur hennes adoptivföräldrar pratade om deras förhållande till henne... det lät allt annat än normalt vilket får mig att undra om hur deras förhållande verkligen är.

Vad var det du reagerade på? Är hennes bror också adopterad?
Citera
2023-03-23, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn

ps Intressant punkt du tar upp! Det där med om NÄR eller OM MH får reda på JJ:s bekännelse får jag inte riktig klarhet över. Överlag är MH:s förhör skitjobbiga att läsa. Talspråk in absurdum.
Nej, precis för då ändrade MH:s sin berättelse också. Får kolla imorgon..
Citera
2023-03-23, 00:29
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Det är också ett troligt scenario... men i det scenariot så ser jag inte hur Tove ska ha kunnat göra det JJ påstår att Tove gjorde eller varför ens MH skulle ha behövt hålla fast hennes händer! men det du säger låter iafall rimligt.

Jaa, men jag tror inte att MH håller några händer, jag tror inte att MH är med i badrummet, men hon gör och har gjort annat som gör henne medskyldig. Men min teori utifrån fuppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Men hon klarade p7:an så nog är hon begåvad trots hennes diagnoser.

P7:an ska bara fastställa om hon led av allvarlig psykos under brottet.......

Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Var det efter JJ fått reda på MH:s erkännande?

Vem erkände först egentligen för MH fick väl oxå höra att JJ erkänt?

Ingen av dem erkände först, polisen slängde fram teknisk bevisning (mobiltömningar) framför JJ som visade på att MH kunde vara helt oskyldig........

Polisen hittade TTs kropp pga mobilens positioneringar, JJs mobils positioneringar. MHs mobil hade inte samma positioner, MHs mobil hade legat stilla, hemma hos JJ, MHs mobil styrkte alltså att MH låg hemma hos JJ och ex sov när TTs kropp dumpades.........

JJ blev då mycket, mycket orolig, och trodde kanske att MH börjat att snacka, och/eller ville kanske hinna först med att visa sug samarbetsvillig med polisen.......på den vägen var det......
Citera
2023-03-23, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vet inte om du kanske missuppfattar vad en P7 är och vad den är tänkt att försöka ge svar på?
Den undersöker inte begåvning/IQ
Syftet med P7 är att undersöka om det vid undersökningstillfället finns tecken på allvarlig psykisk störning som t ex psykos, andra allvarliga vanföreställningar, djup depression m fl störningar och som skulle kunna utgöra grund för fängelseförbud vid en ev fällande dom.
Finner rättspsykiatrikern sådana tecken brukar denne rekommendera en RPU, dvs en mer omfattande psykiatrisk undersökning.

Men att ha en psykisk störning har också att göra med hur begåvad man kan vara och hur klar i huvudet man kan vara.
Citera
2023-03-23, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Vad var det du reagerade på? Är hennes bror också adopterad?
Ja MH:s bror är adopterad, att döma av hans hudfärg i ett foto jag sett tidigare i tråden. Har för mig att han figurerar i en av MH:s TikTok-videor, men kan minnas fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in