2023-03-22, 19:40
Medlem
CrackerPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det är ju inte BARA ett jippo, utan det finns en äkta finansiell strategi för att sno marknadsandelar.

Jippo hade varit att bara annonsera om prissänkning, men sedan inte sänka priserna, eller ha någon plan överhuvudtaget.

Jag är säker på att de har en plan och att de sneglat på Norge. Där är det också oligopol. Det verkar ju ha fallit ut bra för Kiwi.
-
Vi håller med varann. Du fattar inte att reklamjippo kan ske på många olika sätt. Semantiskt argument. Kalla det vad du vill. Det kommer att leda till mer cash för Lidl.
Senast redigerad av CrackerPower 2023-03-22 kl. 19:44.
Citera
2023-03-22, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gravyyou
Priskontroller är fullständigt meningslöst och kontraproduktivt. Det leder bara till brist på varor. Så folk får köa istället.

Nä, korkad idé. Även om jag hatar att priserna gått upp som alla andra, är å andra sidan realist och lever i verkligheten.

Det är väl bra att det finns valmöjligheter om inget annat, även om det innebär köande för de som finner det vara värt det.
Citera
2023-03-22, 19:50
Medlem
Detta är en kopia av vad Kiwi gjorde i Norge. De har ökat sin marknadsandel med flera procent genom denna marknadsföring "frysta priser". Lidl har garanterat sett vad som hände i Norge;

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mQvRg4/kiwi-fortsetter-prisfrys-de-kan-ta-livet-av-oss

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/76jWm3/norska-matkedjans-prisstopp-sankte-inflationen
Citera
2023-03-22, 19:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Javisst alla säljer skräp.

Villfarelsen är att folk fortfarande tror att Ica och Coop är bra.
De har det bredaste utbudet ihop med Hemköp. Coops problem är deras ”gröna” satsning, det ger mycket ekologiskt odlat vilket drar upp priserna rätt mycket.
Citera
2023-03-22, 19:53
Medlem
Lidl befinner sig i expansionsfas i Sverige och har verkligen läge att ta marknadsandelar nu.
Känns som butikerna man handlat i förr vill råna en istället.

Grattis Lidl ni har värvat en ny kund (fixa snabbkassor)
Citera
2023-03-22, 19:55
Medlem
Kanske köper folk mindre så får de sänka priset eller förlora pengar på grejer som tar plats?
Citera
2023-03-22, 20:05
Medlem
Rashygiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Lidl är fattigmansbutik.

De kom hit för de skulle va ett budgetalternativ till de andra stora typ ica coop osv men de e fan lika dyrt och riktigt SKIT!

Lidls varor är budget så vill man leva som en jude kan man ju handla där.. jag fortsätter handla på de större kedjorna dä jag vill ha kvalitet.

Extremt jobbigt att handla på lidl då man måste stressa o packa ner allt pga 1cm långt kassabord.
Max 1 kassa öppen trots extrem kö..
Ska jag behöva gå i 2 butiker om jag vill storhandla? Nej tack lidl har ju knappt de man vill ha vilket ica o coop osv har

Exakt sådär är det. Har gett Lidl några ärliga försök men det går verkligen inte.
Citera
2023-03-22, 20:08
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Lidl käkar marknadsandelar nu. Finns artiklar från i höstas att de växer sju gånger snabbare än andra och är på väg mot tio procents andel av marknaden. De är alltså ännu små. Hur deras marginaler är vet vi väl inte. Skulle gärna köpa aktier i Lidl, men har för mig de inte är publika. Måste vara jobbigt för de svenska matjättarna att stå och inte kunna förklara varför priserna gått upp när det förmodligen mest handlar om att bensinen till chefernas bentley blivit dyrare. Konstigt att inte kineserna upptäckt svensk livsmedelshandel än och samma oligopol nu Lidl lågaktnlingsfullt rundar, de klafsar ju in annars överallt och är "billiga".

Jag tror att de förlorar pengar eller break even, men vinner marknadsandelar och lojalitet. Brukar handla vissa varor på Lidl eftersom jag tycker de är bättre. ICA är jag dessvärre tvungen att handla hos, för vissa varor är bättre där. ICA har 50% av marknaden tror jag.

Tänker på hyreshöjningarna i Stockholm. Ingen av hyresvärdarna vill vara med och dela på inflationen. De kommer att göra exakt samma vinst nästa år. Lidl föregår med gott exempel. De delar på smärtan med sina kunder. Det skapar lojalitet, tillskillnad från hyresbolag som varje år gör 700 miljoner i vinst oavsett konjunktur.
Citera
2023-03-22, 20:09
Medlem
SoberZealots avatar
Var i en Lidl affär i Kroatien. Såg likadant ut i den butiken, som alla de andra jag varit inne i. Verkar vara uppstyrt hur produkterna är uppradade i en Lidl butik.

Finns ett par bra varor, men överlag så känns det lite konstigt med kassorna och så.
Citera
2023-03-22, 20:14
Medlem
Citat:
Priskontroller är fullständigt meningslöst och kontraproduktivt. Det leder bara till brist på varor. Så folk får köa istället.

Nä, korkad idé. Även om jag hatar att priserna gått upp som alla andra, är å andra sidan realist och lever i verkligheten.

Är dom? Tillfälliga kampanjer alltså som detta handlar om?
Har du missat ICA:s just nu sänkt priskampanj?

Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Lidl är fattigmansbutik.

De kom hit för de skulle va ett budgetalternativ till de andra stora typ ica coop osv men de e fan lika dyrt och riktigt SKIT!

Lidls varor är budget så vill man leva som en jude kan man ju handla där.. jag fortsätter handla på de större kedjorna dä jag vill ha kvalitet.

Extremt jobbigt att handla på lidl då man måste stressa o packa ner allt pga 1cm långt kassabord.
Max 1 kassa öppen trots extrem kö..
Ska jag behöva gå i 2 butiker om jag vill storhandla? Nej tack lidl har ju knappt de man vill ha vilket ica o coop osv har

Är dom? Förra året hade de drive på Ängens färska chokladmjölk i 1 liters tetra. Under halva priset mot puckos kylda.. tillverkad av Arla i samma fabrik med exakt samma smak och innehållsförteckning.

ICA Basic är verkligen kvalité. Hallalslaktad kyckling från Danmark i sina produkter.

När handlade du där senast... väldigt långa kassor där jag handlar. De tyska kassorna är ett minneblott sen årtal.

Citat:
Vad tror du händer om man har en massa varor som är under marknadspris?

Är skrämmande hur totalt efterbliven gemene man är som inte ens förstår grundläggande ekonomi.

I en tillfällig kampanj.
Att man tar tar marknadsandelar, vad sägs om det?

Citat:
Ursprungligen postat av CrackerPower
-
Väldigt kapitalistiskt och härligt.
Personligen har jag eller kommer aldrig sätta min fot på Lidl.
Ät hälften så mycket och inga halvfabrikat och bara det renaste.
Billigt och rent.

Denna veckan har de bland annat svensk färsk högrev, ekologisk blandfärs samt svensk majskyckling på kampanj.
Är det halvfabrikat?
När läste du senast ett av deras annonsblad?
Det borde du göra.. deras svenska lagrade Cocgnacsost som de kör lite då och då är supergod.

Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Det här är bara marknadsföring och många i tråden verkar äta upp det. Lidl har bedömt att den största prisökningen redan har skett. Två månader är ingen jättelång tid. Flera produkter, framförallt frukt och grönsaker, borde sjunka i pris när medelhavsländerna går in i skördesäsongen.

Förstår inte själv varför man bygger Lidl-butiker med fler än två kassor då det aldrig är fler som är öppna samtidigt.

Klart att du har rätt. De vill nämligen få in folk i butiken så att folk ska få se vilka fina butiker dom har.
De butiker jag handlar i har ofta 3 öppna, när så behövs.
Prata med butikschefen och ring kundtjänst och klaga.

Citat:
Ursprungligen postat av qft123
Lidl befinner sig i expansionsfas i Sverige och har verkligen läge att ta marknadsandelar nu.
Känns som butikerna man handlat i förr vill råna en istället.

Grattis Lidl ni har värvat en ny kund (fixa snabbkassor)
Kanske dom har såna men jag vet inte. Vad jag vet är att i en av deras butiker jag ofta handlar i så installerade dom såna som man scannade själv i.. sen var dom helt plötsligt borta.... Jag frågade varför.
Fick svaret att dom funkade ju aldrig. Vilket iofs var halvsant för de var oftare av än på. Deras kassa system funkade inte.
Citera
2023-03-22, 20:21
Medlem
Durochmolls avatar
Jag var förbi en Lidl-butik här om veckan, och det var redan kaos, så mycket folk i butiken en vanlig vardag vid lunchtid. Sjukt nog var priserna inte speciellt bra. Jag gick in för att söka billiga basprodukter, havremjölk (22 kronor), kex (20 kr), 15-pack ägg (44 kronor) och bananer (39 kr/kg). Jämfört med priserna på Hemköp, Havremjölk från Eldorado (14 kr), kex (10 kr), 15-pack ägg (34 kr) och bananer (27 kr/kg). Bra att de sänker och fryser priserna dock, men jag tror många gånger man blir lurad att det är billigt bara för att det är Lidl.
Citera
2023-03-22, 20:27
Avslutad
Vilken bra nyhet! Heja Lidl, åker dit när det sätter igång. Är så jäkla tröttna snik ICA och Coop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in