2023-03-22, 18:51
Medlem
CrackerPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Lidl tjänar säkerligen på det och konsumenten tjänar på det i och med ökad konkurrens. Winwin.
-
Väldigt kapitalistiskt och härligt.
Personligen har jag eller kommer aldrig sätta min fot på Lidl.
Ät hälften så mycket och inga halvfabrikat och bara det renaste.
Billigt och rent.
Citera
2023-03-22, 18:52
Medlem
Eastwings avatar
Lidl kommer bli den sv elpriser och höga räntors nya butik för medelklassen.
Smart och bra drag av Lidl.

Bästa sättet att hålla ner priset på maten är att jämföra veckans erbjudaneden från alla butiker inklusive Lidl.
Citera
2023-03-22, 18:53
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Min första tanke är att det är ett bra drag av Lidl. Det kommer bli intressant att följa priserna de kommande veckorna.

Ja, ica handlar man av gammal vana. Ica kan gärna få en pungspark av Lidl.
Citera
2023-03-22, 18:57
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrackerPower
-
Väldigt kapitalistiskt och härligt.
Personligen har jag eller kommer aldrig sätta min fot på Lidl.
Ät hälften så mycket och inga halvfabrikat och bara det renaste.
Billigt och rent.
Inte jag heller, alldeles för mycket svettiga hucklen. Men på det positiva lär jag märka av det i min butik oavsett då alla tvingas ned.
Citera
2023-03-22, 18:59
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Det här är bara marknadsföring och många i tråden verkar äta upp det. Lidl har bedömt att den största prisökningen redan har skett. Två månader är ingen jättelång tid. Flera produkter, framförallt frukt och grönsaker, borde sjunka i pris när medelhavsländerna går in i skördesäsongen.

Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Extremt jobbigt att handla på lidl då man måste stressa o packa ner allt pga 1cm långt kassabord.
Max 1 kassa öppen trots extrem kö..
Ska jag behöva gå i 2 butiker om jag vill storhandla? Nej tack lidl har ju knappt de man vill ha vilket ica o coop osv har

Förstår inte själv varför man bygger Lidl-butiker med fler än två kassor då det aldrig är fler som är öppna samtidigt.
Citera
2023-03-22, 19:05
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Lidl käkar marknadsandelar nu. Finns artiklar från i höstas att de växer sju gånger snabbare än andra och är på väg mot tio procents andel av marknaden. De är alltså ännu små. Hur deras marginaler är vet vi väl inte. Skulle gärna köpa aktier i Lidl, men har för mig de inte är publika. Måste vara jobbigt för de svenska matjättarna att stå och inte kunna förklara varför priserna gått upp när det förmodligen mest handlar om att bensinen till chefernas bentley blivit dyrare. Konstigt att inte kineserna upptäckt svensk livsmedelshandel än och samma oligopol nu Lidl lågaktnlingsfullt rundar, de klafsar ju in annars överallt och är "billiga".
Lidl har dock ökat mest i pris procentuellt och är ingen billig affär. Dessutom bygger de inga nya affärer. De har heller inget fullt sortiment som andra vanliga butiker som man MÅSTE alltid komplement-handla om man går till Lidl. Så nej allt det du skriver stämmer inte.
Citera
2023-03-22, 19:08
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Ica och Coop svettas redan, panik i leden; https://www.svt.se/nyheter/inrikes/matjattarna-da-kan-matpriserna-sjunka
Haha, du fattar inget förstår jag. Vetepriset och elpriserna har sjunkit mycket men det tar ofta 6-12 månader innan nya priser kan implementeras på grund av avtal. Således var en prissänkning beräknad och har inget med att Svantesson agerade korkat populist.
Citera
2023-03-22, 19:08
Medlem
Tidigare när jag inte kikade priser så mycket som nu så handlade man på ica för att det är trevligare känsla i butikerna. Inför LIDL självskanning kommer de andea kedjorna att blöda.
Citera
2023-03-22, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Problemet med Lidl är att de saknar självscanning. Det går inte att ha i de områden där deras butiker brukar ligga.

Så det blir enorma köer som jag inte har tålamod med. Nu lär det bli ännu värre efter det här.
Vissa av Lidls butiker har självscanning.

Omvänt, en massa Ica och Willys har självscanning, men 90 procent av kunderna står i kö till vanliga kassan ändå.
Citera
2023-03-22, 19:09
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gravyyou
Priskontroller är fullständigt meningslöst och kontraproduktivt. Det leder bara till brist på varor. Så folk får köa istället.

Nä, korkad idé. Även om jag hatar att priserna gått upp som alla andra, är å andra sidan realist och lever i verkligheten.

Verkar funka rätt bra i Norge och i Frankrike. Norge ligger på 9% prishöjning på mat, Sverige ligger på 22%.

I Norge kör man priskontroller och pristak på vissa varor. Funkar bra.
Citera
2023-03-22, 19:12
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Det här är bara marknadsföring och många i tråden verkar äta upp det. Lidl har bedömt att den största prisökningen redan har skett. Två månader är ingen jättelång tid. Flera produkter, framförallt frukt och grönsaker, borde sjunka i pris när medelhavsländerna går in i skördesäsongen.

Förstår inte själv varför man bygger Lidl-butiker med fler än två kassor då det aldrig är fler som är öppna samtidigt.
Precis bra skrivet. De vet att prissänkningarna var påväg liksom ICA och Coop. Men svenskar är stenkorkade och handlar gladeligen på lågprisaffärer som för ut svenska skattekronor som kunde stannat i Sverige till tyska miljardärer.
Citera
2023-03-22, 19:13
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Verkar funka rätt bra i Norge och i Frankrike. Norge ligger på 9% prishöjning på mat, Sverige ligger på 22%.

I Norge kör man priskontroller och pristak på vissa varor. Funkar bra.
Funkar inte alls. Kiwi som införde pristak förlorar miljoner dagligen och kan inte hålla på så mycket länge till. Vad tror du det leder till? Chockhöjdning av priserna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in