2023-03-22, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Det stod ju klart och tydligt i ingressen att Ukrainas stora förbrukning av ammunition i Bakhmut äventyrar en eventuellt kommande storoffensiv. Om väst hade stora och i princip outsinliga lager vore så icke fallet. Du kan alltså redan i ingressen förstå att väst inte klarar av att försörja Ukraina med dessa mängder ammunition.

Det finns självklart enorma lager som inte ännu skickats till Ukraina.
Minns du när det var slut på himars och sen visade sig att det var himars som stod och drällde på lager som var slut? I verkligen hade man bara skickat en halv årsproduktion av himars.
Lite överskottslager och avlagt skit håller på att krossa Ryssland.

Som sagt. Du greppar inte styrkeförhållanden.
Citera
2023-03-22, 19:36
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det finns självklart enorma lager som inte ännu skickats till Ukraina.
Minns du när det var slut på himars och sen visade sig att det var himars som stod och drällde på lager som var slut? I verkligen hade man bara skickat en halv årsproduktion av himars.
Lite överskottslager och avlagt skit håller på att krossa Ryssland.

Som sagt. Du greppar inte styrkeförhållanden.

Styrkeförhållande? Du menar att USA:s krigsindustri klarar av att producera två dagars artilleriförbrukning åt Ukraina per månad? Det kallar inte jag styrkeförhållande. Väst måste ju hålla tillräckligt i lager för att försvara sig själva också.
Citera
2023-03-22, 19:36
Medlem
Citat:
Jag förtydligar mig då jag medger att det var oklart uttryckt: ingen kan få straffansvar för påstådda krigsbrott innan dom har fallit. Det gäller ju givetvis båda sidor i den här konflikten. För du inbillar dig väl inte att Azov med flera är oskyldiga lamm? Sedan artilleribeskjutningen av civila i Donbass, med tiotusentals civila och minst 150 döda barn. Är inte det krigsbrott?

Saknar en källa här?
Citera
2023-03-22, 19:41
Medlem
Citat:
Styrkeförhållande? Du menar att USA:s krigsindustri klarar av att producera två dagars artilleriförbrukning åt Ukraina per månad? Det kallar inte jag styrkeförhållande. Väst måste ju hålla tillräckligt i lager för att försvara sig själva också.

Det är en rubrik du har gått på bara.

du ser väll att ryssland inte gjort några nämvärda framsteg sedan i somras, (ukraina har dock gjort otaliga under samma period)

väst slås med totalt lufthärravälde. inte med massiva planlösa artelleri krevader utan styrning och zonrör.
Citera
2023-03-22, 19:41
Medlem
Citat:

Försvara sig själva? Du påstod att vi var nere på nödlager men sanningen är alltså att vi har enorma lager för att att försvara oss mot Kina.
Om det krävs kommer så klart nån promille av detta att skickas till Ukraina.
Citera
2023-03-22, 19:42
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Bryr du dig lika mycket om krigsbrott som Ukraina begår jämfört med de Ryssland begår?

Är du öppen för att Ryssland begår krigsbrott liksom det påstående du gör om att Ukraina begår krigsbrott?

Ja, jag är öppen för att enskilda ryska befäl och soldater kan ha begått krigsbrott i Ukraina. Samma sak för den ukrainska sidan. Att det skulle finnas systematiska och överlagda krigsbrott, planerade och beordrade från högre ort har jag inte sett några som helst belägg för.
Senast redigerad av akademikerfyllo 2023-03-22 kl. 19:45.
Citera
2023-03-22, 19:44
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är en rubrik du har gått på bara.

du ser väll att ryssland inte gjort några nämvärda framsteg sedan i somras, (ukraina har dock gjort otaliga under samma period)

väst slås med totalt lufthärravälde. inte med massiva planlösa artelleri krevader utan styrning och zonrör.

Att ta strategiskt viktiga Soledar, och sedan omringa Bakhmut måste ändå betecknas som väldigt signifikanta framgångar.
Citera
2023-03-22, 19:44
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Du tror att inget brott existerar innan dom?

Vad han menar är att Palmemordet aldrig har ägt rum. Ingen har ju slutligen fällts för det.

Citat:
Sedan artilleribeskjutningen av civila i Donbass, med tiotusentals civila och minst 150 döda barn. Är inte det krigsbrott?

Du slirar lika mycket med sanningen som de oseriösa källor du brukar hänvisa till.

3400 civila dog under perioden 2014 - 2021 i Donbass. Totalt på bägge sidor. Såväl ryssar som ukrainare. (källa)

Ytterst är samtliga döda i Donbass Rysslands fel, eftersom Ryssland invaderade Donbass 2014. Hade inte Ryssland invaderat 2014, så hade ju aldrig allt detta hänt. Ukraina hade inget intresse av ett krig i Donbass 2014. Ryssland och deras agenter och soldater satte igång allting.
Citera
2023-03-22, 19:46
Medlem
Citat:
Ja, jag är öppen för att enskilda ryska befäl och soldater kan ha begått krigsbrott i Ukraina. Samma sak för den ukrainska sidan. Att det skulle finnas systematiska och överlagda krigsbrott, planerade och beordrade från högre ort har jag inte sett några som helt belägg för.
Är det inte ett krigsbrott i sig själv att starta ett anfallskrig mot en annan suverän stat?
Citera
2023-03-22, 19:47
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Jag förtydligar mig då jag medger att det var oklart uttryckt: ingen kan få straffansvar för påstådda krigsbrott innan dom har fallit. Det gäller ju givetvis båda sidor i den här konflikten. För du inbillar dig väl inte att Azov med flera är oskyldiga lamm? Sedan artilleribeskjutningen av civila i Donbass, med tiotusentals civila och minst 150 döda barn. Är inte det krigsbrott?
De flesta siffror talar för femtusen döda civila, så du tar definitiv i.

Ingen är oskyldig, och det går även att hitta begågna krigsbrott av allierade under andravärdskriget, Irakkriget osv osv. Problemet är att Ryssland står anklagad för dels aggressionsbrott, brott mot mänskligheten och såklart även krigsbrott. De två första är av särskild allvarlig karaktär.
Citera
2023-03-22, 19:47
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vad han menar är att Palmemordet aldrig har ägt rum. Ingen har ju slutligen fällts för det.

Du slirar lika mycket med sanningen som de oseriösa källor du brukar hänvisa till.

3400 civila dog under perioden 2014 - 2021 i Donbass. Totalt på bägge sidor. Såväl ryssar som ukrainare. (källa)

Ytterst är samtliga döda i Donbass Rysslands fel, eftersom Ryssland invaderade Donbass 2014. Hade inte Ryssland invaderat 2014, så hade ju aldrig allt detta hänt. Ukraina hade inget intresse av ett krig i Donbass 2014. Ryssland och deras agenter och soldater satte igång allting.

Sedan dess så har Ukraina fortsatt att beskjuta civilbefolkningen i Donbass. Man har även skjutit på kärnkraftverk intagna av Ryssland, förmodligen i syfte att få ett radioaktivt utsläpp som man sedan skyller på Ryssland. Ukraina är korrumperade skurkar, och västmaffian är inte steget långt efter.
Citera
2023-03-22, 19:48
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Är det inte ett krigsbrott i sig själv att starta ett anfallskrig mot en annan suverän stat?
Jo, det kallas aggressionsbrott och är föreskrivet i FN:s stadga. Hitlerregimen stod anklagad för just aggressionsbrott (då kallat brott mot freden).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in