2023-03-22, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
J ville ha en lista på Ms googlesökningar när hon såg att hennes egna blivit uttagna.

Jag förstår. Om de varit av samma kaliber borde de väl varit med? Eller vill JJ göra det pinsamt för MH? Om hon vet att MH surfat på genanta sidor. Hon 'gillar ju att hämnas' .
Citera
2023-03-22, 15:45
Medlem
Maja kommer förmodligen dömas för delaktighet i någon form i mordet. Dels finns det väldigt mycket som sticker i ögonen med Majas berättelse, utöver att hon ändrar sin berättelse helt och går från att ha spytt jättemycket till att vara säker på att hon inte spytt alls, att mobilen har varit aktiv till och från hela tiden, samt att hon inte vaknar av de extremt höga ljud som Toves fall och död har gjort. Men det mest orimliga är kanske att hon hävdar att hon inte sett liket i lägenheten, varken när hon ber Johanna hämta mat från McDonalds, medan Johanna åker, eller när hon äter cheeseburgaren. Hon förklarar detta med att Johanna måste ha lagt liket i sin walk-in-closet eller i förrådet i trappan (man får anta för att dölja liket för Maja). Hon hävdar att hon får syn på liket först när hon vaknar och Johanna försöker forsla bort det. Det är en fullkomligt otrovärdig nödlögn. Johanna skulle alltså ha släpat ut Tove ur badrummet bara för att gömma henne från en Maja som helt uppenbart vaknar och använder mobilen titt som tätt.

Sen är det ju rätt orimligt att mordet skulle ha kunnat ske utan att de var två som hjälptes åt att hålla Tove. Det skulle väl vara om Tove verkligen blev medvetslös av fallet, men i så fall är det omöjligt att förklara sparkarna som kom efter dunsen.

Maja skulle också ha accepterat att locka hem Tove till Johanna trots att hon vet vad Johanna är kapabel till, hur djupt Johanna hatar Tove, samt hur tydligt Johanna har sagt att hon tänker hämnas på Tove.
Citera
2023-03-22, 15:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har fått tanken att Rullman inte vill ha M dömd för medverkan i mordet utan endast gravfridsbrott, därav endast EN rubricering som bara bygger på indicier.

Det skulle väl vara snudd på tjänstefel och Rullman har sedan dag ett gett ett gediget intryck så mina funderingar är nog helt ut i det blå. Men lite märkligt är det.

Ja jag är ju också lite inne på den linjen, men det är helt klart ”lite” spekulativt.

Hur som, jag kan inte se något possessivt ur någon synpunkt med att Maja skulle få tillbringa ett stort antal år i fängelse. Men då hamnar vi utanför juridiken, förstås.
Citera
2023-03-22, 15:50
Medlem
På ett sätt tycker jag faktiskt synd om Maja som sakta men säkert dragits in i Johannas värld. Maja är inte oskyldig, det säger jag inte, hon är högst sannolikt skyldig till medhjälp för mord. Att hon ska ha sovit sig igenom händelsen är en lögn som jag ser det. Hon är trots detta också ett offer. Att bli indragen i Johannas sjuka värld och ha henne som "mentor" och bli manipulerad att hålla med henne i vått och torrt kan inte ha varit lätt för en person som har känt sig utanför hela livet. Johanna är en ond psykopat, direkt livsfarlig för de som motsätter sig henne. Hon måste låsas in för gott. Maja ska såklart också dömas men hänsyn kommer nog att tas till hennes situation att hon blivit styrd av Johanna och det tycker jag är rätt.
Citera
2023-03-22, 15:50
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Jag vet att du och jag har varit väldigt oense om en annan psyksjuk brutta (får inte Johanna livstid lovar jag att tänka om ang Lydias straff ) men här kan jag hålla med dig i allt du säger.

Nu har jag inte hunnit till Majas förhör än så kan bara gå på magkänslan än så länge som jag fått genom Johannas, vänners, Majas familjs förhör och jag vågar nog påstå att Maja är ett offer för Johanna med.

Det fetade: Haft svårt tro att någon skulle kunna ta 1 platsen från Möller, annars kan de ju få dela prispall precis som de delar namn ^^

Hej igen, jaa !

Men du kan ju hålla med om att denna fup är typ 1 miljon ggr bättre än Bålsta-fallet, hahaa. Fanns det ett Nobelpris för årets bästa fup skulle det bli denna. Den är ju som en riktigt bra deckarroman, Jag är nästan fortfarande matt, hahaaa.

Annars håller jag med dig!

Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Rent krasst som jag förstår finns det ingenting som pekar på att det går fälla MH för mord. Om det ens är tanken ifrån Rullmans sida
Det finns ingen teknisk bevisning.

Bara

JJ säger att hon höll i armarna
Hon befann sej i lägenheten

Nej, ingen teknisk bevisning på att MH ens någonsin har satt sin fot/kropp i badrummet,. Men tekniskt bevisning på att hennes story under den kritiska ca timmen inte går ihop. MH svarar på JJs sms fast MH "sover", MHs telefon rör sig (sammanlagt ca 70-80 steg, tror jag) fast MH "sover".......

jag undrar om likgiltighetsuppsåt kan spela in här, MH är ju totalt likgiltig för vad som händer där och då, ja redan innan på kvällen faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Det är en sak som jag inte förstår:
• Polisen spårade ju jättesnabbt att Toves mobil varit t/r Mc D.
• Men varför tog det så oootroligt lång tid för dem att spåra JJ:s mobil till fyndplatsen?!

jag såg att den kunnige Avel redan svarat dig.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Maja bör ha varit i 16- års åldern när Johanna och hon började umgås.

Med de svårigheter Maja har haft, och de diagnoser hon lider av, är hon mentalt med all sannolikhet mycket yngre i sin mognad än jämnåriga.

Hon är bräcklig, verkar även vara bisexuell, svart, utanförskap, en känsla av att inte tillhöra.

Många barn och unga, kan ha identitetsproblem i unga år. Helt naturligt jobbig period.

Helt ärligt, du kan inte ha barn.

Allt är verkligen inte en kamp mellan ont och gott, även om världen kanstas mycket av detta. Maja har haft motgångar som varit mycket jobbiga för henne, och just då kom hennes "räddare" in.

Hon fick fribiljett in i en gemenskap. Hon fattade inte vem denna Johanna var, och uppenbarligen inte alla i deras vänskapskrets.

Men visst, man kan fundera över varför hon inte berättade för någon endaste om bränderna och att hon inte tog avstånd från Johanna tidigare. Och det är väl där jag intellektuellt kan förstå, men inte riktigt känslomässigt, denna bindning.

JJ blev MHs DROG, en drog hon inte kunde vara utan, inte kunde säga nej till.

Sedan rekommenderar jag dig verkligen att läsa fuppen från början, den är verkligen genialiskt upplagd, som bästa deckarromanen faktiskt.

Och utredarna "knäcker" JJ först med teknisk bevisning och genom det börjar JJ försöka att skylla på MH som bara den........JJ blir verkligen överrumplad, förvånad, chockad......Jag undrar om hon hade tänkt sig/planerat att MH skulle få största skulden, men JJ missbedömde MHs "tur" (om man kan kalla det för tur, men jag tror faktiskt det var mer tur än beräkning av MH)......
Citera
2023-03-22, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag förstår. Om de varit av samma kaliber borde de väl varit med? Eller vill JJ göra det pinsamt för MH? Om hon vet att MH surfat på genanta sidor. Hon 'gillar ju att hämnas' .

JJ vill bara att det ska vara rättvist! Världen är orättvis.

Nej, men jag misstänker att JJ inte riktigt begriper att hon framstår som sämre än MH i detta. Hon verkar sakna inlevelseförmåga. I hennes värld är det nog så att MH har varit med på allt. Hon inbillar sig kanske att MH haft precis samma inställning som hon själv vid bränningarna också, men avstått av feghet. Det här att hon helt seriöst frågar MH om de ska knuffa den där Pontus från balkongen tyder ju på en fullkomligt förvriden bild av världen och även hur andra ser på den.
Citera
2023-03-22, 15:55
Medlem
MH borde dömas till rättspsykiatrisk vård.

JJ till livstid utan tvekan.
Citera
2023-03-22, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
konstigt att hon inte klarar utav att göra en sådan enkel sak... det krävs inte speciellt mycket styrka för att kasta av en person ifrån din kropp med att göra en sådan rörelse speciellt om personen har båda sina armar runt om din hals...

Är du pilo och precis slagit huvudet i golvet så kan det nog vara lite svårare än vad du verkar tro
Citera
2023-03-22, 15:59
Medlem
LeeVans avatar
Det är faktiskt så att JJ har sådan makt över MH så att MH inte ens klarar att säga nej vid medverkan till mord.

"Ja hon har velat mörda Julia också. Eh, och hon alltså hon men det var, jag minns inte riktigt när det var med henne, eh, det var i alla fall, eh, vi planerade att vi skulle sova över i gäststugan hemma hos Johannas pappa och så där och då hade hon planerat att hon skulle på natten åka ut och ja bränna ner, eh, ja bränna inne Julia och hennes familj ja där de bor då på landet.

Eh, men, och då ville hon ju också att jag skulle följa med och en massa ja men då var det verkligen så här du ska följa med på detta och jag ville självklart inte. Jag ville ju inte vara med, alltså jag vill inte att något av det här skulle liksom ske att jag skulle vara med eller att bränna inne och det där, eh, men det ösregnade hela den natten och allting och jag bad liksom till Gud för mitt liv om att det skulle fortsätta regna och att hon skulle släppa tankarna på det här och allting."

Aktbilaga 153 / 1238
Citera
2023-03-22, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Nja MH är nog mer listig än många tror. Hon har lyckats dupera omgivningen med att verka som den lugna medan JJ varit som en öppen bok med sina narcissiska och psykopatiska drag.

Det är inte många 18-åringar som klarar av att ljuga och neka till brott i så många månader i häkte. MH har ett betydligt mer starkt psyke än JJ eftersom JJ är den som brytit ihop och erkänt att hon dödade TT.

Om det stämt att MH varit manipulerad av JJ hade hon talat ut vid det här laget. Åklagaren har god bevisning på att MH ljuger om sin delaktighet i själva mordet. Det var hon bevisligen, i viss mån, så varför bryter hon inte ihop och erkänner sin del?
Har just för någon minut sen avslutat läsandet av Majas vittnesmål i sin helhet.

Denna fråga är även hos mig tydlig, varför bryter hon inte ihop varför lägger hon aldrig korten på bordet, varför om hon nu har så taskig självkänsla varför visar hon inte det i även detta sammanhang, dvs genom att göra det polisen ber henne om så som en jag svag person skulle agerat?

Inte en endaste gång har hon blivit känslosam gråtit visat ånger äckel visat på att hon verkligen inte varit delaktig?
Citera
2023-03-22, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Hej igen, jaa !

Men du kan ju hålla med om att denna fup är typ 1 miljon ggr bättre än Bålsta-fallet, hahaa. Fanns det ett Nobelpris för årets bästa fup skulle det bli denna. Den är ju som en riktigt bra deckarroman, Jag är nästan fortfarande matt, hahaaa.

Annars håller jag med dig!

Nej, ingen teknisk bevisning på att MH ens någonsin har satt sin fot/kropp i badrummet,. Men tekniskt bevisning på att hennes story under den kritiska ca timmen inte går ihop. MH svarar på JJs sms fast MH "sover", MHs telefon rör sig (sammanlagt ca 70-80 steg, tror jag) fast MH "sover".......

jag undrar om likgiltighetsuppsåt kan spela in här, MH är ju totalt likgiltig för vad som händer där och då, ja redan innan på kvällen faktiskt.

jag såg att den kunnige Avel redan svarat dig.

JJ blev MHs DROG, en drog hon inte kunde vara utan, inte kunde säga nej till.

Sedan rekommenderar jag dig verkligen att läsa fuppen från början, den är verkligen genialiskt upplagd, som bästa deckarromanen faktiskt.

Och utredarna "knäcker" JJ först med teknisk bevisning och genom det börjar JJ försöka att skylla på MH som bara den........JJ blir verkligen överrumplad, förvånad, chockad......Jag undrar om hon hade tänkt sig/planerat att MH skulle få största skulden, men JJ missbedömde MHs "tur" (om man kan kalla det för tur, men jag tror faktiskt det var mer tur än beräkning av MH)......

Håller med dig på att fuppen är ganska beroendeframkallande läsning, och att strukturen är riktigt fin. Men hur menar du att hon försöker skylla på MH "som bara den"? Det stämmer förstås angående dikterna och sökningarna. Men till sist borde hon väl hävda hävdat att MH var den som ströp? Läser man alla förhör är det tydligt att JJ är ganska "generös" mot MH i slutändan. Hon väljer exempelvis att gå på Majas linje när hon den 25 november tar tillbaka att Maja varit med på haschkakeresan, även om detta så klart även har att göra med att MH:s mobil inte rör sig.

Vi får vara väldigt glada att de inte var smarta nog att förstöra sina mobiler. Hade de gjort det så hade liket förmodligen legat kvar där i skogen, kanske så länge som till nästa skövling.
Senast redigerad av vafallsvafalls 2023-03-22 kl. 16:10.
Citera
2023-03-22, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Nja MH är nog mer listig än många tror. Hon har lyckats dupera omgivningen med att verka som den lugna medan JJ varit som en öppen bok med sina narcissiska och psykopatiska drag.

Det är inte många 18-åringar som klarar av att ljuga och neka till brott i så många månader i häkte. MH har ett betydligt mer starkt psyke än JJ eftersom JJ är den som brytit ihop och erkänt att hon dödade TT.

Om det stämt att MH varit manipulerad av JJ hade hon talat ut vid det här laget. Åklagaren har god bevisning på att MH ljuger om sin delaktighet i själva mordet. Det var hon bevisligen, i viss mån, så varför bryter hon inte ihop och erkänner sin del?

Håller med dig om att folk kanske underskattar MH. Men att JJ bröt ihop berodde ju till stor del på att MH hade berättat vad som verkligen hände på resan. Vilket hon gjorde typ den andra december efter att ha blivit manipulerad av åklagarna att fundera mer på hur bra vän JJ verkligen var. Detta försatte JJ i stor fara, tänk om MH skulle berätta om mordet till sin egen favör?

Att MH fortfarande ljuger om sin delaktighet i själva akten handlar nog om rädsla, gissar jag, dels för att få sitta länge i fängelse, men mest för att hennes föräldrar också ska överge henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in