2023-03-22, 13:20
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är säkert inte slut vid den friande dom för mordet i TR? Överklagande?

Jag har bara läst en bråkdel av FUP, men som jag ser det nu kan jag inte se några tydliga indicier, mer än möjligen armbågsskadorna, på att Maja deltagit i mordet. Men jag tror att försvaret kan komma att visa på att de skdorna kan ha uppkommit genom att Tove varit delvis utslagen av huvudskadorna och att det inte krävdes mer än att Johanna satt på Toves bröskorg/mage och hade knäna över armarna när Tove försvagad och hjälplös (inga avvärjningskador heller) försökte röra sig.

Ingen mening att sätta åtalspunkten dråp, eller vållande till annans död heller, då det ser ut som mord för Johanna?

Någon pratade om rubriceringen medhjälp, men däär får jag läsa på.

Jag önskar att Maja berättar sanningen i rätten, att allt kommer fram. Men hittills har hon varit mer hårdkokt än man kunnat förvänta sig, trots att jag tyckt att förhörsledarna har varit både skickliga, och vädjat till hennes egna känslor.

Men Stefans fru Hanna (Lena mordet), fortsatte sina lögner trots att det gått år innan rättegången.

Har svårt att förstå dynamiken.

Tror dock inte att Maja är känslokall på det vis Johanna är, utan det är andra psykologiska hinder.
rättsläkaren sa med att armskadorna visade på att det gått till så att Maja varit med men att det lika gärna kunde visa på att de tillkommit på andra sättet så där kan det nog bli svårt fälla Maja om det tex inte finns annat som säkert visar på det.

Än så länge är jag fortfarande på Johannas förhör men närmar mig nog Majas.

Det jag ville inflika här i tråden innan jag fortsätter gotta mig var det här heh:
"jag tycker inte om när, dels när någon rör
mina saker och jag tycker definitivt om när någon sitter i min säng
så det var väl liksom en
reflex kan man säga att jag bara reagerade på och blev arg för att hon hade ju fortfarande
jacka på sig och allting så då blev jag ju lite arg för att hon låg i min säng då och jag hade en
massa saker där men det var ingen stor grej så där"

Hon har bara timmar innan dödat en människa, fraktat bort kroppen och tänt på, och hon blir arg på Maja som somnat i hennes säng..

Jag finner inga ord som kan beskriva denna tjej, för varje rad jag läser i hennes förhör blir jag mer och mer förvånad,rädd,arg,ilsken,skrämd? finner inga ord..
Citera
2023-03-22, 13:26
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är säkert inte slut vid den friande dom för mordet i TR? Överklagande?

Jag har bara läst en bråkdel av FUP, men som jag ser det nu kan jag inte se några tydliga indicier, mer än möjligen armbågsskadorna, på att Maja deltagit i mordet. Men jag tror att försvaret kan komma att visa på att de skdorna kan ha uppkommit genom att Tove varit delvis utslagen av huvudskadorna och att det inte krävdes mer än att Johanna satt på Toves bröskorg/mage och hade knäna över armarna när Tove försvagad och hjälplös (inga avvärjningskador heller) försökte röra sig.

Ingen mening att sätta åtalspunkten dråp, eller vållande till annans död heller, då det ser ut som mord för Johanna?

Någon pratade om rubriceringen medhjälp, men däär får jag läsa på.

Jag önskar att Maja berättar sanningen i rätten, att allt kommer fram. Men hittills har hon varit mer hårdkokt än man kunnat förvänta sig, trots att jag tyckt att förhörsledarna har varit både skickliga, och vädjat till hennes egna känslor.

Men Stefans fru Hanna (Lena mordet), fortsatte sina lögner trots att det gått år innan rättegången.

Har svårt att förstå dynamiken.

Tror dock inte att Maja är känslokall på det vis Johanna är, utan det är andra psykologiska hinder.

Det är väl en väldig skillnad?

Vad vi vet så har inte TT gjort MH något ont. MH har ingen anledning att hata TT.

Däremot så hade HD all anledning att hata Lena, som hade haft ett långt förhållande med hennes man. Och hade gjort allt hon kunde för att förstöra HDs och barnens liv. Varför skulle hon bry sig om att hjälpa utredningen?

Det går inte att jämföra med det här fallet. Hon visste inte vad Stefan planerade. Hon var inte med vid mordet och kunde hindrat honom.

M visste vad J planerat sedan länge och hon var med och kunde stoppat det. Antagligen var hon delaktig och hindrade TT att försvara sig. Antagligen så hade JJ inte lyckats om inte MH varit delaktig. Du kan hitta på hur många ursäkter som helst men utan MHs hjälp så kunde TT fortfarande ha levt.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-03-22 kl. 13:30.
Citera
2023-03-22, 13:27
Medlem
Jag läste att JJs ex F berättat i förhör att JJ nämnt om dörrbranden utanför Hs dörr för honom. Att hon startade den. Men han gjorde inte slut när han fick veta för han 'var kär.'

JJ ska också samma dag som hon sprayade Es bil berättat för honom att hon tänkte göra det men han avrådde inte då hon hade gjort det ändå. Då var även MH med.

Det är uppenbarligen fler än MH som hade kunnat varna omgivningen för JJs beteende...
Märkligt att den branden inte utreddes mer av polisen.
Citera
2023-03-22, 13:31
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag har läst precis varenda bokstav i Eksjö TR B 1877-22 aktbilaga 153, alla 1289 sidorna, och jag håller inte med dig. Jag har ett barn (man kan kalla det sladdbarn, mitt barnbarn som jag har vårdnad om) och hen fungerar till en del som MH, mycket svårt att ta in och PROCESSA vad som sägs, speciellt vid situationer/tillfällen de inte är bekväma i, som inte "roliga", inte intressanta för dem själva, de blir extremt stressade då, och upplever då att omgivningen blir arga på dem, att omgivningen tycker att de är dumma i huvudet, korkade, hör dåligt osv. Sedan, någon/några dagar senare så trillar många poletter ner samtidigt och de fullkomligt bubblar ur dem vad som hände då,det man har försökt att fråga dem om, svaret kommer då som en blixt från klar himmel för oss mer normala.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sensory_processing_disorder

Och, jag tror faktiskt att MH inte var med i badrummet och aktiv i mordet, jag tror nämligen att JJ ville njuta av det helt själv........och så länge som möjligt, TTs dödskamp. Så sjuk tror jag att JJ faktiskt är.....en tvättäkta lustmördare.....

MH är faktiskt helt onödig där, JJ är så stor och stark att hon klarar den fysiskt mindre TT helt själv, och med fulgrepp som hon kör, ett nacksving med krokben, bakåt. Sedan sitter/sätter JJ sig på TTs mage/bröstkorg (det var några revben knäckta på TT) och då lär hon sitta på TTs armar och händer också, med sina knän, och sedan direkt ett mycket hårt struptag, struphuvudet krossas tror jag.......förhoppningsvis var TT medvetslös av att ha slagit bakhuvudet i golvet

Möjligen att MH har lurat in TT i badrummet under förevändning att hon mår dåligt, låtsas att ramla, behöver att kräkas.......läkarstuderande TT är nog snabbt på plats i badrummet där för att hjälpa till.........TT har ju dåliga erfarenheter av JJ och badrum från tidigare, så jag tror hon är lite misstänksam egentligen, hon försöker nog att undvika just badrummet i JJs lgh, men luras dit av MHs plötsliga "sjukdomstillstånd".......

Jag tror att MH är genuint rädd för JJ och uppfattar hoten mot sig och sin familj som verklighet. JJ demonstrerar ju även samma kväll på Nöjet hur "värdelösa" poliser är, om man behöver hjälp av dem.......något som MH då har färskt i sitt minne.......

Fy faaan vad sjuk denna JJ är, Johanna Möller kan slänga sig i väggen, och hon får nog passa sig för JJ om de hamnar på samma ställe..........

Undrar vad för slags psykologi JJ läste på gymnasiet, inom vilket psykologiområde hon skev sin uppsats?
Vad för slags sjuksköterska är hennes mamma??

MH och även TT KAN ju ha blivit drogade innan också, JJ verkar ju ha ett intresse för droger, och troligen tillgång också, kanske på mammas jobb, och för travhästar som skadar sig ofta, pappa som har cancer (hans medicinskåp).......en liten tablett i TT, MH och Louise drink på Nöjet.......Louise mår ju så dåligt dagen efter att hon ställer in ridningen som de tidigare planerat.......

Det är väl redan konstaterat att TT dog av strypning.

man kan spy av en ordentlig hjärnskakning också, men jag tror att JJ hann lägga händerna hårt om TTs hals innan hon hann spy........
Jag vet att du och jag har varit väldigt oense om en annan psyksjuk brutta (får inte Johanna livstid lovar jag att tänka om ang Lydias straff ) men här kan jag hålla med dig i allt du säger.

Nu har jag inte hunnit till Majas förhör än så kan bara gå på magkänslan än så länge som jag fått genom Johannas, vänners, Majas familjs förhör och jag vågar nog påstå att Maja är ett offer för Johanna med.

Det fetade: Haft svårt tro att någon skulle kunna ta 1 platsen från Möller, annars kan de ju få dela prispall precis som de delar namn ^^
Citera
2023-03-22, 13:34
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag läste att JJs ex F berättat i förhör att JJ nämnt om dörrbranden utanför Hs dörr för honom. Att hon startade den. Men han gjorde inte slut när han fick veta för han 'var kär.'

JJ ska också samma dag som hon sprayade Es bil berättat för honom att hon tänkte göra det men han avrådde inte då hon hade gjort det ändå. Då var även MH med.

Det är uppenbarligen fler än MH som hade kunnat varna omgivningen för JJs beteende...
Märkligt att den branden inte utreddes mer av polisen.
har för mig att han även var med dom den kvällen i bilen? Fast han sa han var en bit ifrån. (rätta mig någon om jag har fel)
edit: sprayningen av bilen alltså
Citera
2023-03-22, 13:45
Medlem
Rent krasst som jag förstår finns det ingenting som pekar på att det går fälla MH för mord. Om det ens är tanken ifrån Rullmans sida
Det finns ingen teknisk bevisning.

Bara

JJ säger att hon höll i armarna
Hon befann sej i lägenheten
Citera
2023-03-22, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Det är ingen som ihop det eftersom hon ljuger om allt.

Ni som kritiserar hur hon daltades med under förhören. Tänk så här: de visste nog att M skulle prata och spelade med hennes dumheter för att få henne att göra bort sig (snacka) ännu mer. Hon är pinsam och det är uppenbart att hon spelar dummare än hon är.
Jag tycker inte hon spelar dummare, jag tycker hon är riktigt lågintelligent och därför inte ens kan ljuga ordentligt. Ett exempel är hur hon håller kvar i lögnen att JJ skulle köpa mat till henne, eller att hon trillade inne på badrummet, även om alla involverade (som förhörsledare, advokater osv) redan förstår det var något de sa i början innan de erkände Tove fälldes ned och JJ skulle springa iväg med hennes nycklar och mobil innan grannen hann stoppa henne i trappan. Men MH är så korkad så hon förstår inte rent logiskt att hon inte ska fortsätta ljuga om det som redan har avslöjats. Känns som hon verkligen inte ens kan förstå hur man ”ljuger på rätt sätt”. Hade hon bara spelat dum hade hon ändrat på annat sätt, sagt att JJ skulle springa iväg med saker medan hon satt kvar i rädsla i lägenheten och väntade när JJ fick dra en nödlögn om McD och åka dit. Eftersom det inte finns riktigt teknisk bevis för hennes involvering i själva mordet kan hon, om hon spelar dum, hitta på allt möjligt annat. INTE fortsätta säga hon skulle ha en cheeseburgare efter Tove dödades, kom in i spelet MH för fan. Det ser bara värre ut för henne inför en rättegång. Att hålla kvar i gamla lögner som redan har förklarats som lögner är inte bra för henne inför en domare. Noll trovärdighet.
Men hon förstår helt enkelt inte det.
Citera
2023-03-22, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
har för mig att han även var med dom den kvällen i bilen? Fast han sa han var en bit ifrån. (rätta mig någon om jag har fel)
edit: sprayningen av bilen alltså

Ja jag tror det stämmer
Citera
2023-03-22, 13:53
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
MH och JJ har kontakt med varandra via olika telefoner - bl. a. "burners".

Detta skall naturligtvis polisen lägga stor vikt vid för det är mycket viktigt. Har någon eller några "burners" hittats hos vare sig MH eller JJ?

Deras ”burners ” lär även ha använts när de beställde ingredienser till kladdkakan, haschkakan som Johanna drog en rövarhistoria om i förhör.
Dumpade Johanna och Maja sina burners på samma plats som T:s mobil?
Det är definitivt inget fel på Johannas fantasi, frågan är hur länge hon funderat ut vilka berättelser hon ska servera om hon åker fast.
Citera
2023-03-22, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Känns som att MH glider under radarn men är mycket mer medveten och involverad än hon visar. Tror inte hon är ett olyckligt litet offer som endast följer JJ. Hon vet vad som är rätt och fel hon är vuxen och hon måste ta sitt eget ansvar för vad som hänt. Hon kunde hela tiden sökt hjälp eller larmat.
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Ha! Väldigt praktiskt att kunna dra fram en diagnos ur rockärmen när man ska stå till svars för mindre bra handlingar. Maja hade inga som helst problem med att hålla reda på när Louise kom och gick från Nöjet och lyckades till och med, med bragden att ta både teori och metod körkort vid första tillfället. Jag tror att hon är bortklemad och lat med ett extremt uppmärksamhets- och bekräftelsebehov. Hon verkar trivas i offerkoftan men den lär hon få ta av sig när Rullman ställer henne till svars.
Jag förväntar mig att hon får frågor på ciderburken för Maja verkar ha osedligt bra koll på vem som dricker vad på vägen till Nöjet. Vad vet Maja om den brända ciderburken på fyndplatsen?
Så är det. Allt snack om hennes låga IQ, är det också önsketänkande eller finns det svart på vitt någonstans?
Citera
2023-03-22, 13:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Nyanserad analys och antagligen väldigt nära sanningen. Min gissning är att även den frireligiösa uppväxten har präglat M.
De barnen brukar bli väldigt bra på att tiga när det är något de inte vill ska komma fram. I synnerhet om det handlar om att de själva gjort fel och den felaktiga handlingen kan skada familjens/ föräldrarnas anseende inför församlingen. EDIT. Och framförallt sätta barnet i en situation där de utsätts för ”korsförhör” och kritik av föräldrarna. Nu är ju M vuxen, men väldigt ung. Och har de svårigheter du lyfte fram i form av skadad självkänsla av mobbing, adoptionsrelaterade trauman + låg intellektuell begåvning.

Sant, den frireliösa uppfostran kan absolut ha bidagit. Och när du säger det, kommer jag att tänka på hur Maja ofta sa till kompisar "förlåt" för olika saker, vilket kan ha betytt att hon ofta kände skuldkänslor. Ett utmärkt sätt att komma åt någon, om man är Johanna.

Att utsättas för Johanna kan ha inverkat ytteligare på en ung och redan bräcklig person, genom att bryta ner hennes självkänsla på en manipulativt sätt, och bryta ner hennes morlaiska kompass.
Citera
2023-03-22, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Är det möjligt att man dör utav ett stryptag som är 10s? Eller ens 20 sekunder?
Om man nu ska tro på att det var under så liten tid.
Tove hade druckit alkohol också.

Citat:
Ursprungligen postat av Norris1234
Hade inte mcd resan gjorts så hade inte utredningen kommit igång så fort, det var ju eftersom toves telefon färdats till mcd och tillbaka som polisen drog öronen åt sig då JJ påstod vid första kontakten att tove gått hem strax innan.

Så ja det är tack vare grannen som insisterade på att köra JJ.

Det är en sak som jag inte förstår:
• Polisen spårade ju jättesnabbt att Toves mobil varit t/r Mc D.
• Men varför tog det så oootroligt lång tid för dem att spåra JJ:s mobil till fyndplatsen?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in