2023-03-22, 10:16
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin6666
I sammanfattningarna av P7 undersökningarna så står det att MH mår dåligt och är ledsen till och från.

I JJs står det att hon genomgående är neutral i sina känslouttryck. Vilket ger mig kalla kårar när jag läser.

MH känns väldigt lättpåverkad och utsatt för JJs påverkan. Tänker också på hennes googling, ”avvisa narcissist”.
Hon är också ansedd som lågbegåvad enligt bup, vilket skulle göra henne ytterligare skör för ngn som JJ.
Men att hon lyckas hålla tyst så länge tyder på att hon är betydligt intelligentare än vad omgivningen trott. Det är oerhört svårt att hålla fast vid en historia för barn och unga samt personer med låg intelligens. Även om deras historia skulle vara sann så påverkas dom ofta lätt.
Det är vanligt att autister bedöms som lågintelligenta av sjukvård och skola, när dom egentligen kanske har IQ långt över medel. Sådana bedömningar är överhuvudtaget ineffektiva.
Möjligtvis skulle hon kunna tiga så konsekvent pga stark lojalitet till JJ.

Ovanligt stark lojalitet är typiskt för vissa autister.

Jag håller helt med dig i detta, och jag tycker mig se att MH har svårt att processa ord, språk och att hon mer verkar se världen i bilder, varför det kan vara en strategi (inlärd eller påfunnen) att stänga av/"sova" när det blir jobbiga synintryck, allmänt kaosaktat runt omkring henne.......
Citera
2023-03-22, 10:18
Medlem
Det är inte MH som är så smart att vrida och vända på sanningen i hennes förhör.. jag tror att hon får fina råd från sin advokat …. Då man hör från förhör till förhör, hur hon skruvar på sina tidigare svar.. samt att hon sover väldigt mycket överallt… det tror ja inte det minsta på .. det är väldigt bra att ta till för då vet man ju inte mycket… detta är hittepå.. säkert med hjälp från försvaren… själv tror ja hon är super aktiv under kvällen och natten.. tror inte hon ligger, sitter och sover överallt… Hon är lika skyldig oxå…
Man kan verkligen hoppas att åklagaren oxå ser detta mönstret…
Citera
2023-03-22, 10:18
Medlem
Det som slår mig när jag läser i tråden är hur många självutnämnda läkare och psykologer det finns här. Ungefär tio procent tillför någonting i tråden. Resten framstår som idioter, ungefär som jag här.
Citera
2023-03-22, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Det som slår mig när jag läser i tråden är hur många självutnämnda läkare och psykologer det finns här. Ungefär tio procent tillför någonting i tråden. Resten framstår som idioter, ungefär som jag här.

Håller med!! Spårat ur fullständigt, igen, fattar inte att så många måste sätta alla sina, mer eller mindre sannolika, tankar och idéer på pränt. Tråden druknar..
Problemet blir att det är lätt att missa vettiga inlägg som dom från Avel, t,ex.

Ja, jag vet jag behöver inte läsa...
Citera
2023-03-22, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmordsbenagen
Påstår fortf att T kvävdes av sina spyor. När skulle hon spytt annars? Efter döden? Hade de ringt 112 så hade det aldrig blivit någon big deal av det här. Istället blev det gravfridsbrott av det sjukare slaget.

Från obduktionsrapporten:

"I muskulaturen från den vänstra nedre tungbensmuskeln och muskelvävnaden mellan struphuvudet och matstrupen ses rikliga blödningar..."

Om TT, som du skriver, kvävts av sina spyor, skulle väl ej dessa rikliga blödningar har uppstått?

Det bör väl istället vara ett bevis på våld mot halsen, alltså strypning.

Vad gäller JJ, kommer det definitivt inte att bli frågan om enbart gravfridsbrott.
Citera
2023-03-22, 10:51
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag håller helt med dig i detta, och jag tycker mig se att MH har svårt att processa ord, språk och att hon mer verkar se världen i bilder, varför det kan vara en strategi (inlärd eller påfunnen) att stänga av/"sova" när det blir jobbiga synintryck, allmänt kaosaktat runt omkring henne.......

Nja MH är nog mer listig än många tror. Hon har lyckats dupera omgivningen med att verka som den lugna medan JJ varit som en öppen bok med sina narcissiska och psykopatiska drag.

Det är inte många 18-åringar som klarar av att ljuga och neka till brott i så många månader i häkte. MH har ett betydligt mer starkt psyke än JJ eftersom JJ är den som brytit ihop och erkänt att hon dödade TT.

Om det stämt att MH varit manipulerad av JJ hade hon talat ut vid det här laget. Åklagaren har god bevisning på att MH ljuger om sin delaktighet i själva mordet. Det var hon bevisligen, i viss mån, så varför bryter hon inte ihop och erkänner sin del?
Citera
2023-03-22, 10:55
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av convict76
Håller med!! Spårat ur fullständigt, igen, fattar inte att så många måste sätta alla sina, mer eller mindre sannolika, tankar och idéer på pränt. Tråden druknar..
Problemet blir att det är lätt att missa vettiga inlägg som dom från Avel, t,ex.

Så blir det alltid när det skrivs något nytt i media. Då kommer det nya skribenter och allt ska dras igen.
Nästa vecka blir det ännu värre när rättegången är.
Citera
2023-03-22, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Nja MH är nog mer listig än många tror. Hon har lyckats dupera omgivningen med att verka som den lugna medan JJ varit som en öppen bok med sina narcissiska och psykopatiska drag.

Det är inte många 18-åringar som klarar av att ljuga och neka till brott i så många månader i häkte. MH har ett betydligt mer starkt psyke än JJ eftersom JJ är den som brytit ihop och erkänt att hon dödade TT.

Om det stämt att MH varit manipulerad av JJ hade hon talat ut vid det här laget. Åklagaren har god bevisning på att MH ljuger om sin delaktighet i själva mordet. Det var hon bevisligen, i viss mån, så varför bryter hon inte ihop och erkänner sin del?

Håller med till fullo…
Citera
2023-03-22, 10:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hon visste vad JJ höll på med. Hon kunde ha varnat omgivningen.

Ja, jag återkommer till det i mina tankar och försöker förstå. Varför?

Maja har ju vetat om Johannas svarta hatiska tankar, redan innan mordet. Det gäller till exempel mordbränderna (ja, jag ser det som att intentionen har varit att döda, skad. Inte skrämmas).

Maja berättar själv om att hon inte hade några vänner under uppväxten, och det har handlat om utanförskap. Även tillitsproblematik, pga av sin adoption berättar hon om. Vet inte om jag hittar det nu. Men Maja berättar att hon upplever att hon är rädd för relationer, då hon känner att hon tycker om någon, investerar känslomässig, så blir hon lämnad.

Det här tllsammans med hennes diagnoser och ett lågt IQ gör henne extremt känslig för Johannas psykopatiska beteende. Ett "utmärkt" offer att sätta klorna i så att säga.

Vänner beskriver ju hur Maja beundrar Johanna, en del tror att Maja är kär i henne. Hon beskrivs som att göra vad som helst för Johanna, försvarar henne i varje situation. Osäker inuti, men klär sig och verkar tuff på utsidan, sa någon.

Och jag misstänker att det är kittet i deras vänskap.

Johanna har en helt lojal "medarbetare". En som inte ifrågasätter hennes onda tankar, iaf inte öppet. Som aldrig skulle ligga med en av Johannas ex-ligg, som förvarar henne, som lyder minsta vink.

Och man kan också se att på Majas vittneslista på vänner, finns inte många.

Jag har sannerligen inte läst mycket i FUP, men mönstret i det jag läst är återkommande. Att Maja är i ett starkt underläger till den mycket driftiga men mörka Johanna. Jag tänker att Maja känner att det är fel, men för en gångs skull är hon accpeterad och involverad. Och det sista en människa vill är att vara utfrusen, och inte accepterad.

Jag har i Patriktråden citerat Hjalmar Söderberg/Dr Glas. Ett känt citat, då det beskriver något som många känner igen sig i, förstår och som kan beskriva hur människor kan fungera. Särskilt tydligt blir det ju när man kan se någon som inte fungerar i samspelet med andra:

"Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill ha kontakt till varje pris som helst."

Jag tror att Maja blev Johannas "underlydnad", undergiven, lojal, såg upp till Johanna, älskade henne(?), för att hon aldrig fått denna uppmärksamhet och acceptans tidigare. Johanna stark, driftig och ledargestalt.

Som bortadopterad finns inte sällan bara där en övergivenhetsproblematik som sätter djupa sår, på det en mängd olika diagnoser som gör att hon varken själv klarar av att interagera på vanligt sätt, men också lätt blir mobbad, hamnar i utanförskap, inte har förmågan att hatera situationen, att hon är svart...

A153/1131

"å. Jag har varit utfrusen mycket också under, ja under min uppväxt. Det var därför jag
slutade med fotboll och handboll på grund av det och ja.
F: Mmm. Jag förstod ju då att du hade vänner genom eller jag du hade kompisar i idrotten
men du blev utfrusen? Var det därför du slutade med det?
M: Mmm.
F: Men har du haft några nära vänner om man säger under uppväxten?
M: Nej inte under uppväxten så utan det var när jag började på Comeback."
//
"F: Mmm. Och idag vem är så att säga den närmsta vännen idag för dig?
M: Eh, menar du dom?
F: Nej är min fråga öppen. Vem är din närmsta vän idag?
M: Johanna.
"

Men ja, det blir lite som med H*anna Davidsson, Stefan Ds fru.

Hon hamnar i någon slags konstig situation där hon går Stefans ärenden, det trots att det är hon som har blivit bedragen under åratal. Hon ljuger i förhören, hon ljuger till vänner. Hon ljuger i rätten. Visserligen skiljer hon sig så småningom, fixar en lgh i närheten av Stefan. Men hon fortsätter att umgås med Stefan som inget har hänt. De delar semester tillsammans på hennes föräldrars gård, de geocahar, köper grejor ihop och lever som gifta ändå. Och hon förtsätter att ljuga...

Jag tror på att om man är utsatt för den här typen av person, så blir ens själ, hjärta, hjärna kidnappad. Gaslighting, ständiga utfrysning/kärleksbombning gör att du är helt hjärntvättad efter flera år.

Jag tänker på hur Johanna stänger ute Maja när hon som mest behöver hjälp. I flera timmar. Sedan blir hon åter tagen i Johannas armar. Då känns det så bra igen. Bättre än det hade känts om hon inte hade blivit utfrusen. I iskylan. Så effektfullt.

Johanna hotar med exakt det som är det känsligaste för Maja. Hon vet hur, var och när hon ska sätta in stöten. Hon hotar med att hon tar livet av sig om hon hamnar i fängelse. Därför blir Maja skydlig till hennes död om hon gör så att hon hamnar där.

Ja, jag har ändå svårt att förstå hur Maja inte värjer sig av alla onda tankar och allt dåligt som händer runt Johanna. Att hon varken avslöjar eller lämnar. Att det går så långt att hon antingen medverkar i ett mord, har sett det eller minst vet om det. Att hon medverkar till att forsla bort kroppen.

Och inte hjälper till att hitta kroppen, fast hon vet att anhöriga lider all helvetes krav, och hon själv sitter misstänkt för det mest ohygggliga. Man kan ju inte låta bli att tänka att hon inte bara skyddar Johanna utan även sig själv.
Citera
2023-03-22, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Skitsnack det är inte typiskt men det kan förekomma oftare. Jag har en 19-årig son (sladdbarn) som är autistisk. Han utrycker sina känslor när han behöver, ungefär som jag gör. En av hans starka sidor är färghållning.

Nej det är verkligen inte skitsnack.

Allas känsloliv ser olika ut. Vissa är väldigt känsliga och andra är mindre känsliga. Gäller samma sak för de med autism. Men många med autism visar känslor på ett sätt som kan vara svårt för omgivningen att förstå eller inte visar särskilt mycket känslor alls. Trots att känslor finns där.

Det betyder inte att din son har svårt att uttrycka sina känslor bara för att han har autism.
Citera
2023-03-22, 11:31
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Håller med till fullo…

Åklagaren har lyckligtvis också sett igenom henne. Det kan förstås krävas erfarenhet och utbildning. Till och med resultaten i P7or kan ibland vara fel.

Jämför med andra fall där omgivningen blir chockad när någon begår mord. "Han/hon som var så lugn och snäll!". Det är ett vanligt fenomen. Ofta uppvisar inte mördare narcissistiska och psykopatiska tendenser innan mordet som JJ har gjort.
Citera
2023-03-22, 11:39
Medlem
Muffin6666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av convict76

Ja du, är tex lite tröttsamt när man får bläddra sida efter sida med småpojkar (åldersadekvat eller bara mentalt) som diskuterar hur fula eller snygga mördarna och mordoffret är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in