2023-03-22, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Instämmer helt!

Får man ge åtalade lugnande/starkare mediciner inför rättegång?
Kan ju påverka sanningsenligheten?

ps Sen tycker jag personligen att det är onödigt att spekulera i MH:s sexualitet. Vi vet inget om det. ds
Det va ingen spekulation om sexualitet. Jag försökte väga in hur pass jobbigt de skulle va för MH att se Johanna, om hon utöver allt annat som redan är jobbigt, även hade känslor för henne, romantiska känslor!
Citera
2023-03-22, 11:58
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Nja MH är nog mer listig än många tror. Hon har lyckats dupera omgivningen med att verka som den lugna medan JJ varit som en öppen bok med sina narcissiska och psykopatiska drag.

Det är inte många 18-åringar som klarar av att ljuga och neka till brott i så många månader i häkte. MH har ett betydligt mer starkt psyke än JJ eftersom JJ är den som brytit ihop och erkänt att hon dödade TT.

Om det stämt att MH varit manipulerad av JJ hade hon talat ut vid det här laget. Åklagaren har god bevisning på att MH ljuger om sin delaktighet i själva mordet. Det var hon bevisligen, i viss mån, så varför bryter hon inte ihop och erkänner sin del?

Håller med
Citera
2023-03-22, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag återkommer till det i mina tankar och försöker förstå. Varför?

Maja har ju vetat om Johannas svarta hatiska tankar, redan innan mordet. Det gäller till exempel mordbränderna (ja, jag ser det som att intentionen har varit att döda, skad. Inte skrämmas).

Maja berättar själv om att hon inte hade några vänner under uppväxten, och det har handlat om utanförskap. Även tillitsproblematik, pga av sin adoption berättar hon om. Vet inte om jag hittar det nu. Men Maja berättar att hon upplever att hon är rädd för relationer, då hon känner att hon tycker om någon, investerar känslomässig, så blir hon lämnad.

Det här tllsammans med hennes diagnoser och ett lågt IQ gör henne extremt känslig för Johannas psykopatiska beteende. Ett "utmärkt" offer att sätta klorna i så att säga.

Vänner beskriver ju hur Maja beundrar Johanna, en del tror att Maja är kär i henne. Hon beskrivs som att göra vad som helst för Johanna, försvarar henne i varje situation. Osäker inuti, men klär sig och verkar tuff på utsidan, sa någon.

Och jag misstänker att det är kittet i deras vänskap.

Johanna har en helt lojal "medarbetare". En som inte ifrågasätter hennes onda tankar, iaf inte öppet. Som aldrig skulle ligga med en av Johannas ex-ligg, som förvarar henne, som lyder minsta vink.

Och man kan också se att på Majas vittneslista på vänner, finns inte många.

Jag har sannerligen inte läst mycket i FUP, men mönstret i det jag läst är återkommande. Att Maja är i ett starkt underläger till den mycket driftiga men mörka Johanna. Jag tänker att Maja känner att det är fel, men för en gångs skull är hon accpeterad och involverad. Och det sista en människa vill är att vara utfrusen, och inte accepterad.

Jag har i Patriktråden citerat Hjalmar Söderberg/Dr Glas. Ett känt citat, då det beskriver något som många känner igen sig i, förstår och som kan beskriva hur människor kan fungera. Särskilt tydligt blir det ju när man kan se någon som inte fungerar i samspelet med andra:

"Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill ha kontakt till varje pris som helst."

Jag tror att Maja blev Johannas "underlydnad", undergiven, lojal, såg upp till Johanna, älskade henne(?), för att hon aldrig fått denna uppmärksamhet och acceptans tidigare. Johanna stark, driftig och ledargestalt.

Som bortadopterad finns inte sällan bara där en övergivenhetsproblematik som sätter djupa sår, på det en mängd olika diagnoser som gör att hon varken själv klarar av att interagera på vanligt sätt, men också lätt blir mobbad, hamnar i utanförskap, inte har förmågan att hatera situationen, att hon är svart...

A153/1131

"å. Jag har varit utfrusen mycket också under, ja under min uppväxt. Det var därför jag
slutade med fotboll och handboll på grund av det och ja.
F: Mmm. Jag förstod ju då att du hade vänner genom eller jag du hade kompisar i idrotten
men du blev utfrusen? Var det därför du slutade med det?
M: Mmm.
F: Men har du haft några nära vänner om man säger under uppväxten?
M: Nej inte under uppväxten så utan det var när jag började på Comeback."
//
"F: Mmm. Och idag vem är så att säga den närmsta vännen idag för dig?
M: Eh, menar du dom?
F: Nej är min fråga öppen. Vem är din närmsta vän idag?
M: Johanna.
"

Men ja, det blir lite som med H*anna Davidsson, Stefan Ds fru.

Hon hamnar i någon slags konstig situation där hon går Stefans ärenden, det trots att det är hon som har blivit bedragen under åratal. Hon ljuger i förhören, hon ljuger till vänner. Hon ljuger i rätten. Visserligen skiljer hon sig så småningom, fixar en lgh i närheten av Stefan. Men hon fortsätter att umgås med Stefan som inget har hänt. De delar semester tillsammans på hennes föräldrars gård, de geocahar, köper grejor ihop och lever som gifta ändå. Och hon förtsätter att ljuga...

Jag tror på att om man är utsatt för den här typen av person, så blir ens själ, hjärta, hjärna kidnappad. Gaslighting, ständiga utfrysning/kärleksbombning gör att du är helt hjärntvättad efter flera år.

Jag tänker på hur Johanna stänger ute Maja när hon som mest behöver hjälp. I flera timmar. Sedan blir hon åter tagen i Johannas armar. Då känns det så bra igen. Bättre än det hade känts om hon inte hade blivit utfrusen. I iskylan. Så effektfullt.

Johanna hotar med exakt det som är det känsligaste för Maja. Hon vet hur, var och när hon ska sätta in stöten. Hon hotar med att hon tar livet av sig om hon hamnar i fängelse. Därför blir Maja skydlig till hennes död om hon gör så att hon hamnar där.

Ja, jag har ändå svårt att förstå hur Maja inte värjer sig av alla onda tankar och allt dåligt som händer runt Johanna. Att hon varken avslöjar eller lämnar. Att det går så långt att hon antingen medverkar i ett mord, har sett det eller minst vet om det. Att hon medverkar till att forsla bort kroppen.

Och inte hjälper till att hitta kroppen, fast hon vet att anhöriga lider all helvetes krav, och hon själv sitter misstänkt för det mest ohygggliga. Man kan ju inte låta bli att tänka att hon inte bara skyddar Johanna utan även sig själv.

Intressant analys. Passande citat.
Oavsett om MH tryckte ned en av TTs armar eller stod vid sidan av och såg mordet hända var hon ju delaktig och hade möjligheten att larma. Så självklart försöker hon att skydda sig själv och minimera både straffpåföljd och skuldkänslor.

Fick Stefan Ds fru något straff för att ha ljugit?
Citera
2023-03-22, 12:25
Medlem
Känns som att MH glider under radarn men är mycket mer medveten och involverad än hon visar. Tror inte hon är ett olyckligt litet offer som endast följer JJ. Hon vet vad som är rätt och fel hon är vuxen och hon måste ta sitt eget ansvar för vad som hänt. Hon kunde hela tiden sökt hjälp eller larmat.
Citera
2023-03-22, 12:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Från obduktionsrapporten:

"I muskulaturen från den vänstra nedre tungbensmuskeln och muskelvävnaden mellan struphuvudet och matstrupen ses rikliga blödningar..."

Om TT, som du skriver, kvävts av sina spyor, skulle väl ej dessa rikliga blödningar har uppstått?

Det bör väl istället vara ett bevis på våld mot halsen, alltså strypning.

Vad gäller JJ, kommer det definitivt inte att bli frågan om enbart gravfridsbrott.

Exakt!

Jag har tänkt skriva samma, men inte kommit dit ännu.
Det är inga småskador som det handlar om på halsens mjukdelar. Det är skador djupt ner i muskulaturen, precis där det brukar finnas skador vid stypning. Även om inte sködldbrosk och tungbenet har frakturer, så är skadorna synliga djupt inne på halsen och synliga trots tre veckor ute i naturen.

Även om trycket på buken/bröstkorgen har bidragit med immobilisering av andning och aspiration av magsäcksinnehåll, vilket skulle kunna vara Johannas försvar (att hon inte tänkte och var beredd på följderna av det), så har trycket på halsen inte varit lätt och säkert inte heller kortvarigt(?) som hon själv beskriver.

Att ta stryptag på någon, bara det är ju i sig något som vanligen kan ses som ett försök till att döda någon, inte hota. Det är något som händer när man tappat kontrollen och går efter halsen i försök till mord/dråp.

Jag tror att fynden här på halsen kommer att ligga Johanna till last.

__________________________________________________ _______________________

149/96
Mikroskpiska undersökningsfynd

"- halsen med huvudsakligen symmetriska och tämligen fokala mjukdelsblödningar i fettvävnaden på halsens framsida (nr. 102), i djupare musklerna på halsen båda sidor (nr.103,104), blodstockade lymfkörtlar på halsens båda sidor med en mindre mjukdelsblödning kring körtelhinnorna på höger sida (nr. 103, 104), i den djupa muskulaturen vid sidan av halskotpelaren (nr. 105), en mjukdelsblödning i vävnaden mellan struphuvudets vänstra övre horn och matstrupen (nr. 108) och mycket små skador samt microblödningar i den vänstra halsartären (nr. 106)"

Saxat:

149/100

Dödsorsak

Undersökningsfynden talar starkt för att dödsorsaken varit kvävning till följd av manuellt yttre våld mot halsen (s k manuell strypning). Kompromettering av andningsrörelser genom tryck mot buken och åtminstone partiell immobilisering av bröstkorgen genom tryck mot bröskorgen kan ha varit av bidragande betydelse för uppkonsten av dödsfallet."

A 149/101
Dödssätt

"Undersökningsfynden talar starkt för att dödsfallet orsakats av annan person"

Svar på särskilda frågeställningar

"Angående skadorna och den sammantagna skadebilden"

"Skadorna på huvudet har i sig inte varit dödliga. Det kan inte uteslutas att de gett upphov till viss medvetandepåverkan.

Avsaknaden av avvärjningsskador på misstänkt och avsaknad av DNA (från misstänkt) i nagelskrapet hos den avlidna varken bekräftar eller utesluter att målsäganden har (haft möjlighet) att värja sig.
"

"Angående fynd talande på yttre våld mot halsen"

"Samtliga påvisade skadorna på halsen är karakteristiska för yttre våld mot halsen utövat av annan person."

Det beskrivs också om hur fynden ser ut i luftvägarna med akut blod- vätske-luftstockning i lungorna som ses vid kvävning, men också kan ses vid tryck på buk/bröstkorg (olika kvävningsmekanismer), liksom microblödningar i hjärnan.
Citera
2023-03-22, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Nja MH är nog mer listig än många tror. Hon har lyckats dupera omgivningen med att verka som den lugna medan JJ varit som en öppen bok med sina narcissiska och psykopatiska drag.

Det är inte många 18-åringar som klarar av att ljuga och neka till brott i så många månader i häkte. MH har ett betydligt mer starkt psyke än JJ eftersom JJ är den som brytit ihop och erkänt att hon dödade TT.

Om det stämt att MH varit manipulerad av JJ hade hon talat ut vid det här laget. Åklagaren har god bevisning på att MH ljuger om sin delaktighet i själva mordet. Det var hon bevisligen, i viss mån, så varför bryter hon inte ihop och erkänner sin del?

Min teori är att hennes frikyrkliga uppfostran med pappa som pastor omedvetet har tränat henne hela uppväxten i att tiga och förneka när hon gjort fel och hålla fast vid det.
Citera
2023-03-22, 12:31
Medlem
snooper123s avatar
Om det nu inte finns tillräckligt med bevis för att döma MH för mord, varför åtalas hon då för det?
Jag menar, åklagaren skulle väl aldrig åtala för mord om hon inte var säker på att hon kan dömas för det?
Citera
2023-03-22, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Om det nu inte finns tillräckligt med bevis för att döma MH för mord, varför åtalas hon då för det?
Jag menar, åklagaren skulle väl aldrig åtala för mord om hon inte var säker på att hon kan dömas för det?

Åklagaren anser sig ha tillräckliga bevis för en fällande dom för mord. Annars åtalar han inte. Rätten kommer behöva ta ställning till om M s beskrivning av händelseförloppet kan överensstämma med dom skador T har. Om om gör det kommer hon inte fällas.

Åklagaren har även en andra chans i hovrätten där han kan välja att lägga till alternativa rubriceringar som medhjälp till mord eller skyddande av brottsling som ex.
Citera
2023-03-22, 12:38
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Åklagaren anser sig ha tillräckliga bevis för en fällande dom för mord. Annars åtalar han inte. Rätten kommer behöva ta ställning till om M s beskrivning av händelseförloppet kan överensstämma med dom skador T har. Om om gör det kommer hon inte fällas.

Åklagaren har även en andra chans i hovrätten där han kan välja att lägga till alternativa rubriceringar som medhjälp till mord eller skyddande av brottsling som ex.
Jaha då förstår jag. Tack!
Citera
2023-03-22, 12:40
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Så blir det alltid när det skrivs något nytt i media. Då kommer det nya skribenter och allt ska dras igen.
Nästa vecka blir det ännu värre när rättegången är.

Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Håller med i allt. M försöker göra sig dummare än vad hon är , och lojaliteten försvann all världens väg , nu tar hon t.om upp saker som J har gjort men inte har med detta fall att göra. Detta sovande hela tiden ; i bilen , efter hamburgaren osv osv. Lider hon av narkolepsi också 😲

Ha! Väldigt praktiskt att kunna dra fram en diagnos ur rockärmen när man ska stå till svars för mindre bra handlingar. Maja hade inga som helst problem med att hålla reda på när Louise kom och gick från Nöjet och lyckades till och med, med bragden att ta både teori och metod körkort vid första tillfället. Jag tror att hon är bortklemad och lat med ett extremt uppmärksamhets- och bekräftelsebehov. Hon verkar trivas i offerkoftan men den lär hon få ta av sig när Rullman ställer henne till svars.
Jag förväntar mig att hon får frågor på ciderburken för Maja verkar ha osedligt bra koll på vem som dricker vad på vägen till Nöjet. Vad vet Maja om den brända ciderburken på fyndplatsen?
Citera
2023-03-22, 12:41
Medlem
Bara en liten notis.
Intressant att Maja berättar att Johanna skickat sms med information att hon tagit trav vagnen för att dölja bilspåren. Polisen ifrågasätter det men lämnar det sen, för det har väll inte kommit fram i tömningen av telefonerna.
Än en gång, dom har kontakt via andra telefoner också ”burners”
Dom har medgivit att Maja har Johannas gamla telefon så hennes föräldrar inte kan se henne på Hitta.
Hur kan utredarna inte lägga vikt vid att hitta dessa burner telefoner?
Citera
2023-03-22, 12:42
Medlem
Vilken sida i fup finns JJ samt MH förhör????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in