Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
Det där jag fetade var väl ändå liiite konstigt uttryckt ändå? Försörjningsvägarna är ju trots allt de man kan göra någorlunda snabb och ordnad reträtt på?
Hur definierar du en ordnat reträtt? Jag tänker att Ukraina inte har ett överflöd av väldigt väsentlig materiel (stridsfordon framför allt, deras artilleri är inte omringat, det vet vi redan), så det som ska evakueras är i princip enkom personal. Detta kan man göra utan att för den saken skull ha tillgång till bilvägar, vi talar om någon kilometer till fots i båda fallen för att ta sig ur de områden där en inringning kan äga rum.
Av denna anledning tror jag Ukraina kommer vara kvar så länge som de kan få in tillräckligt med förnödenheter och ammunition och utan att riskera inringning.
Citat:
I Avdivka verkar det pågå strider ganska nära den enda försörjningsvägen som finns vad jag förstår. Häromdagen när ryssarna gjorde en så stor framryckning vid Avdivka och jag startade tråden så verkade ukrainarnas försvar kommit i riktig oordning men ukrainarna har någ knappast hunnit med att förskansa sig bra i de samhällena mot angrepp från alldelses flr håll (nordväst) i de byarna. Nåja vi får se.
Det skulle förvåna mig mycket om inte Ukraina har ett stort antal förberedda försvarsställningar på djupet längs i princip hela fronten, så ett ryskt genombrott kommer inte leda till några längre framryckningar för de ryska förbanden innan de springer på nästa ukrainska hinder.
Citat:
Jag tycker du verkar ha en relativt nyanserad blid av hur armeerna fungerar eller inte fungerar, skall tillstå att jag verkligen själv har svårt att ta till mig "dåliga nyheter" men i Bakhmut finns det ganska många klagomål från ukrainare att det är så pass många oerfarna ukrainare som strider där nu inne i staden. Det finns/fanns även påståenden om att de nyrekryterade hade gröna armbindlar och sådana har man sett många av på filmerna. Vilka är det som har gröna armbindlar? Territorialbataljonerna? Den snabbaste och för ukrainarna allvarkligaste framryckningen norr om Bakhmut gjorde ryssarna gjorde ändå ryssarna när det sänts fram en skandalöst dåligt utrustad nyinsatt bataljon - de hade nästan ingen ammunition och blev tvungna att retirera direkt.
Jag inte i detalj insatt i de olika bindlarnas betydelse, i alla fall inte vad som symboliserar nyrekryterade (tror inte någon sådan finns, men kan ha helt fel). Jag talade med en som varit i Bakhmut alldeles nyligen och han beskrev situationen som mycket allvarlig, med stora förluster dagligen på ukrainska sidan, men med större på den ryska. Nu har denna person så klart bara begränsad insyn, men han utbildar, som frivillig, ukrainska förband och säger han det är en mycket allvarlig situation så tror jag på det. Han hävdade dock att så länge som man får in förnödenheterna och så länge som de ryska förlusterna är större än de ukrainska så trodde inte han att man kommer att backa, vilket är en av anledningarna till min hållning i frågan.
Citat:
Att den ena sidans arme inte fungerar bra i alla lägen gör ju inte att den andra sidan gör det bättre? Eller hur?
En helt korrekt observation, men jag tror inte att ryssarna är alltigenom urusla på att strida, det har jag aldrig hävdat. Det jag tror är att motivationen för de ukrainska soldaterna är oerhört mycket starkare och det kompenserar kanske inte erfarenhet i alla lägen, men det hjälper till.
Citat:
På gott och ont tror jag ryssarna har en fallenhet för stora grandiosa planer. Det verkar ju trots allt som de samordnar de olika frontavsnitten och försöker trötta ut ukrainarna genom att gå i offensiv där ukrainarna inte har förstärkningar. Nästan som man tror pausen de gjort vid Bakhmut varit för att låtsas svaga för att locka ukrainarna till stor motoffensiv. Och så går man till häftigt angrepp vid Avdivka...
Detta är nog i många delar korrekt, båda sidor försöker lura den andra sidan till att begå misstag, det är ett utnötningskrig för närvarande.
Citat:
Har faktiskt inte hört en enda som pratar om vad för trupper som försvarar Avdivka?
Vad jag vet är det en mekaniserad brigad och Azov som försvarar staden, men det finns andra förband också och jag är inte insatt i vilka.