2023-03-21, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag trodde faktiskt inte på denna siffra. Den lät extremt låg.

Men du har helt rätt.

https://www.reuters.com/world/china-customs-says-trade-with-russia-hit-new-high-2022-2023-01-13/

Detta är ändå under 2022 då Rysslands handel redan ökat markant under 2022. Så den var ännu lägre i procent 2021.

har aldrig förståt de där argumentet som syftar till "mäktiga kina", "mäktiga ryssland" och "mäktiga brics" är så fåniga så bara får som går på vilken random bloggrubrik somhelst och inte kan räkna på grundskolenivå går på den.

oftast är det idioter som svamlar om geopolitk, ett ämnde som ligger nära något jag har en universitetsexamen i, inte för att det behövs om man förstår skillnaden mellan 3% och 100% eller att siffran 4 är större än siffran 2 osv....

2023-03-21, 14:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nu är det så att den ena (järnväg/vägar utmed) försöjningsleden in till Avdivka är helt avskuren och den andra går över öppna fält i synastånd från ryssarna så den har situationen just nu för ukrainarna är ohållbar.

Liknade är läget i Bakhmut.

Att retirera organsierat under sådana förhållanden är mycket svårt och det behövs nog motoffensiver vid båda städerna innan sådan kan komma till stånd.

Båda städerna har stort symbolvärde för befolkningen och soldaterna i både Ukraina och Ryssland.

Jag har bara tittat på uppdateringar från tidigt i morse och vet inget om fortsata utvecklingen.

Det finns en lite överraskande faktor som jag inte hört mycket om tidigare. Både de ryska jägarförbanden och Wagner som strider på dessa platser är utrustade med mycket mörkerhjälpmedel till skillnad från ukrainarna som strider där - det har gjort att ryssarna helst gör sina framryckningar nattetid,

(Förhållandena vad gäller mörkerutrustning kan säkert vara de omvända på andra frontavsnitt.)

I Bakhmut hann ju Ukraina dra tillbaka en hel del välutrustade och välutbildade krigserfarna förband och ersätta dem med illa förberedda nyrekryterade men man undrar om de hunnit med sådant i Avdivka.
Så vitt jag kan se från situationskartorna så har ryssarna lyckats tränga fram ca 2 km på två veckor ett par mil norr om staden. Söder och öster om staden har i princip inget hänt på ett år. Ukraina håller en 10 km bred utbuktning vid staden. Vad är det som tyder på en större förändring?
https://deepstatemap.live/en#9/48.2494/37.5375
2023-03-21, 14:31
Medlem
[quote=Conception|83886609]Den där kan vi diskutera. Eftersom ingen har insyn i Rysslands ekonomi fullt ut så finns det ingen som vet hur det är ställt. De siffrorna som Ryssland själva presenterar är de enda som många bedömare har att gå på och då blir det problematiskt.

Vissa siffror läcker dock ut. Ryssland bilindustri har på årsbasis gått ner nästan 78%. Det låter knappast som en ekonomi som inte blivit hårt drabbad.
https://finance.yahoo.com/news/russian-car-production-down-77-160001623.html

Jo, Kina gynnas såklart av att Ryssland är svagt och tvingas sälja sin gas och olja till dem. Då kan de själva sätta priset. Så Kina gynnas enormt av detta.[/QUOTE
Säljer ju inte enbart till Kina]
2023-03-21, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Så vitt jag kan se från situationskartorna så har ryssarna lyckats tränga fram ca 2 km på två veckor ett par mil norr om staden. Söder och öster om staden har i princip inget hänt på ett år. Ukraina håller en 10 km bred utbuktning vid staden. Vad är det som tyder på en större förändring?
https://deepstatemap.live/en#9/48.2494/37.5375

Jag skrev ju precis i mitt inlägg vad de senaste förändringarna betyder. Både vad järnväg och vägar beträffar.

Skall jag behöva förklara för dig hur viktig logistik i ett krig är och problemet med arr kunna bli beskjuen från flera håll?
2023-03-21, 14:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Säljer ju inte enbart till Kina
Nej, det är fler länder som gynnas av att Ryssland måste hålla uppe sin olje- och gasförsäljning.
2023-03-21, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ett annat perspektiv på Advivka från morgonens uppdatering av Kenneth Gregg:

Lustigt sätt det där du har att lägga in en text som sedan inte går att kommentera så jag får väl citera själv:

"I västmedia har vi börjat höra att [UAF] blir inringade vid Avdiivka eftersom [ryssarna] avancerat några tiotal meter. Avdiivka är långt ifrån att bli inringat eftersom samma sak händer där som i Vuhledar, massor av pansar blir förstört i nya minfält och artilleribakhåll. När vi ser på den förstörelse av pansar förstår vi att [UAF] har fått nya effektiva väst-minor, speciellt sådana som sprängs när ett större ansamling av metall närmar sig"

Varifrån hämtar Kenneth Grägg sin uppgifter och vad är det som gör att du tror på dem angående Avdivka?
2023-03-21, 15:26
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Varifrån hämtar Kenneth Grägg sin uppgifter och vad är det som gör att du tror på dem angående Avdivka?
Han hämtar dem direkt från olika källor inom den ukrainska armén. Antagligen inte direkt utan från ej längre sekretessbelagd information från olika staber/befäl.

Men OSINT har hittills vidimerat det han skriver så än finns det ingen uppenbar lögn från hans sida även om han bevisligen är enormt partisk.

EDIT: Han har förresten skrivit flera gånger att han tror Bakhmut kommer att falla men själv blivit överraskad när den inte gjort det.
Senast redigerad av Conception 2023-03-21 kl. 15:32.
2023-03-21, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Kenneth Gregg har inte haft många rätt.
Han har aldrig haft fel
2023-03-21, 16:39
Medlem
Citat:
Jag trodde faktiskt inte på denna siffra. Den lät extremt låg.

Men du har helt rätt.

https://www.reuters.com/world/china-customs-says-trade-with-russia-hit-new-high-2022-2023-01-13/

Detta är ändå under 2022 då Rysslands handel redan ökat markant under 2022. Så den var ännu lägre i procent 2021.
Ryssland är ett mycket litet land industriellt. Så dom kommer inte att komma så mycket högre. Usa är kinas utan tvekan viktigaste handels partner. Det är i princip enbart export och import från väst. Många ryssrunkare förstår inte hur viktiga väst är för kina utan väst så hade kinas ekonomi varit mindre än Spaniens.
Går kina in på Rysslands sida så är det självmord av dom. Sanktioner kommer hagla över kina som direkt skulle kracha
2023-03-21, 17:07
Medlem
Citat:
Han hämtar dem direkt från olika källor inom den ukrainska armén. Antagligen inte direkt utan från ej längre sekretessbelagd information från olika staber/befäl.

Men OSINT har hittills vidimerat det han skriver så än finns det ingen uppenbar lögn från hans sida även om han bevisligen är enormt partisk.

EDIT: Han har förresten skrivit flera gånger att han tror Bakhmut kommer att falla men själv blivit överraskad när den inte gjort det.

Jag tror han är fullt upptagen med sina "affärer" och skummar av twitter när han skall uppdatera. Alla de här olika privatmiliserna som styrs av säkerhetstjänsten har folk som twittrar och lämnar ofta helt andra påståenden än vad ukrainska armen gör.

Den Ukrainska befälhavaren över Donbassfronten har för kanske en vecka sedan sagt att man förbereder en motoffensiv vid Bahkmut men att den skjutuits upp pga marken som varit för våt.

Kan aldrig i livet föreställa mig att han kommer avfärda situationen i Avdivka på samma lättvindiga sätt som Kenneth Grägg gör.

Om man skall få vettiga upplysningar om den militära situationen i Ukrana skall man nog se upp för påståenden från säkerhetstjänsten och den brokiga skaran av miliser som lyder under denna utan hålla sig till reguljära armen.

Har Kenneth Grägg fått ukrainskt medborgarskap? Han behövde ju det för att kunna öppna eget bankkonto i Ukraina eftersom han är skyldig finska staten närmare 20 miljoner SEK.
2023-03-21, 17:39
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Nu är det så att den ena (järnväg/vägar utmed) försöjningsleden in till Avdivka är helt avskuren och den andra går över öppna fält i synastånd från ryssarna så den har situationen just nu för ukrainarna är ohållbar.

Liknade är läget i Bakhmut.

Att retirera organsierat under sådana förhållanden är mycket svårt och det behövs nog motoffensiver vid båda städerna innan sådan kan komma till stånd.

Båda städerna har stort symbolvärde för befolkningen och soldaterna i både Ukraina och Ryssland.

Jag har bara tittat på uppdateringar från tidigt i morse och vet inget om fortsata utvecklingen.

Det finns en lite överraskande faktor som jag inte hört mycket om tidigare. Både de ryska jägarförbanden och Wagner som strider på dessa platser är utrustade med mycket mörkerhjälpmedel till skillnad från ukrainarna som strider där - det har gjort att ryssarna helst gör sina framryckningar nattetid,

(Förhållandena vad gäller mörkerutrustning kan säkert vara de omvända på andra frontavsnitt.)

I Bakhmut hann ju Ukraina dra tillbaka en hel del välutrustade och välutbildade krigserfarna förband och ersätta dem med illa förberedda nyrekryterade men man undrar om de hunnit med sådant i Avdivka.
Ja, försörjningsvägarna till både Bakhmut och Avdiivka är problematiska och faller de så blir det reträtt. Hur ordnad den blir beror väl på, men vi är inte där ännu.

Det fetade ovan är nys, man roterar regelbundet alla styrkor vid fronten så det är nog mer blandat mellan erfarna och nyare och oerfarna än man kanske kan få för sig om man läser mycket ryska källor (som jag gör för att få en motvikt till de ukrainska).

Vad gäller mörkerutrustningen så har du rätt skulle jag tro, de flesta anfallen börjar vid mörkrets inbrott och har gjort så under en längre tid. Huruvida även Ukraina har tillgång till tillräckligt med mörkerutrustning vet jag inte, men har svårt att tro att de har tillräckligt (inte för att jag riktigt tror att ryssarna har det heller).
2023-03-22, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Ja, försörjningsvägarna till både Bakhmut och Avdiivka är problematiska och faller de så blir det reträtt. Hur ordnad den blir beror väl på, men vi är inte där ännu.

Det fetade ovan är nys, man roterar regelbundet alla styrkor vid fronten så det är nog mer blandat mellan erfarna och nyare och oerfarna än man kanske kan få för sig om man läser mycket ryska källor (som jag gör för att få en motvikt till de ukrainska).

Vad gäller mörkerutrustningen så har du rätt skulle jag tro, de flesta anfallen börjar vid mörkrets inbrott och har gjort så under en längre tid. Huruvida även Ukraina har tillgång till tillräckligt med mörkerutrustning vet jag inte, men har svårt att tro att de har tillräckligt (inte för att jag riktigt tror att ryssarna har det heller).

Det där jag fetade var väl ändå liiite konstigt uttryckt ändå? Försörjningsvägarna är ju trots allt de man kan göra någorlunda snabb och ordnad reträtt på?

I Avdivka verkar det pågå strider ganska nära den enda försörjningsvägen som finns vad jag förstår. Häromdagen när ryssarna gjorde en så stor framryckning vid Avdivka och jag startade tråden så verkade ukrainarnas försvar kommit i riktig oordning men ukrainarna har någ knappast hunnit med att förskansa sig bra i de samhällena mot angrepp från alldelses flr håll (nordväst) i de byarna. Nåja vi får se.

Jag tycker du verkar ha en relativt nyanserad blid av hur armeerna fungerar eller inte fungerar, skall tillstå att jag verkligen själv har svårt att ta till mig "dåliga nyheter" men i Bakhmut finns det ganska många klagomål från ukrainare att det är så pass många oerfarna ukrainare som strider där nu inne i staden. Det finns/fanns även påståenden om att de nyrekryterade hade gröna armbindlar och sådana har man sett många av på filmerna. Vilka är det som har gröna armbindlar? Territorialbataljonerna? Den snabbaste och för ukrainarna allvarkligaste framryckningen norr om Bakhmut gjorde ryssarna gjorde ändå ryssarna när det sänts fram en skandalöst dåligt utrustad nyinsatt bataljon - de hade nästan ingen ammunition och blev tvungna att retirera direkt.

Att den ena sidans arme inte fungerar bra i alla lägen gör ju inte att den andra sidan gör det bättre? Eller hur?

På gott och ont tror jag ryssarna har en fallenhet för stora grandiosa planer. Det verkar ju trots allt som de samordnar de olika frontavsnitten och försöker trötta ut ukrainarna genom att gå i offensiv där ukrainarna inte har förstärkningar. Nästan som man tror pausen de gjort vid Bakhmut varit för att låtsas svaga för att locka ukrainarna till stor motoffensiv. Och så går man till häftigt angrepp vid Avdivka...

Har faktiskt inte hört en enda som pratar om vad för trupper som försvarar Avdivka?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in