2023-02-04, 22:40
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
[Fritt ur minnet] För några år sen gick det inflation i begärda utdrag då vissa arbetsgivare missbrukade systemet för att gallra bort arbetssökande som tidigare begått brott. Många krävde även att man lämnade över kuvertet oöppnat, vilket inte är tillåtet. Detta resulterade i att vissa (ihärdigt arbetssökande) personer blev tvungna att begära ut nya utdrag på löpande band. Polisen började knorra över ökad arbetsbelastning, och påpekade att det bara är gratis en gång om året.[/Fritt ur minnet]

Huruvida polisen faktiskt tog betalt av någon stackare vet jag inte.

Som arbetslös och arbetssökande är man i ett kraftigt underläge gentemot en potentiell arbetsgivare och dennes krav för att man ska gå vidare i rekryteringsprocessen. Menar, det är svårt att stå på sig om att kuvertet "inte alls behöver lämnas över oöppnat" när ens frys innehåller 2 skivor bröd och en Billys..

Ogillar den typen av översitteri!

Hittade ett inslag från SVT (2021) som visar hur antalet utdrag har ökat sen 2007:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...rottsregistret

Är vi överens om att det kan kosta (> 1ggr/år), men troligtvis inte? Slå släpper jag detta haha
Instämmer om kraven från arbetsgivare, tycker det borde vara olagligt att begära utdrag om det inte är specifikt är tillåtet för yrket. Förstår att det behöver kollas för folk som ska hantera stora mängder kontanter, läkemedel, eller andra värdesaker, t.ex. Men för en receptionist eller servitris? Kom igen.

Ja, alltså, det står ju svart på vitt i lagen att man bara har rätt att få ut ett gratis utdrag per år. Sen är det upp till polisen att bestämma om de tar betalt eller inte för fler utdrag än så. Såvitt jag vet så gör de inte det då jag så sent som förra året beställde ett flertal utdrag utan avgift, men de kan börja ta betalt för det om de vill.
Citera
2023-02-04, 22:54
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maestro8
Hej,

Vet inte om ja missat något.
Blev dömd för misshandel i september 2012.

Något jag ångrar att jag gjort och har sett fram emot september 2022 för att få ett rent belastningsregister.
I oktober fick jag det men misshandeln stod kvar. Tänkte att det kanske rensas vid årsskiftet, idag fick jag hem nästa och ännu finns det kvar.
Ingen dom har tillkommit efter det..
Det var inte grov misshandel eller så, domen blev samhällstjänst som motsvarar 1 månad.
Varför står den fortfarande med på mitt register. Det är riktigt störande...
Någon som vet?

Lite osäker, men i ditt fall tror jag det är 10 år efter avtjänat straff, inte när domen föll. När var du klar med samhällstjänsten?
Citera
2023-02-20, 14:55
Medlem
Blev dömd till villkorlig dom 17/4 2013, är det på dagen detta året som det inte syns i belastningsregistret? Håller nämligen på att få nytt jobb och de kräver att man presenterar belastningsregistret. Tänkte försöka dra ut på det tills domen är borta på något sätt
Citera
2023-02-20, 15:19
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fysik34
Blev dömd till villkorlig dom 17/4 2013, är det på dagen detta året som det inte syns i belastningsregistret? Håller nämligen på att få nytt jobb och de kräver att man presenterar belastningsregistret. Tänkte försöka dra ut på det tills domen är borta på något sätt
Japp, 10 år efter domen. Vet inte om det betyder exakt den 17 eller 18 april, men något av de två, iaf.
Citera
2023-02-27, 15:04
Medlem
vaginalprolapss avatar
Jag är misstänkt för en ringa narkotika, men det har inte lämnats in till åklagare, det är imorgon. Kommer det stå i brevet att jag är misstänkt för ringa? vore ju extremt pinsamt att sitta på en intervju och inte vara beredd på vad som står
Citera
2023-02-28, 09:41
Medlem
Hallåj! Kan man se vem som begär utdrag ur belastningsregistret?
Tänker när man söker jobb exempelvis. Isåfall hur kan man se det?
Citera
2023-02-28, 10:49
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siz1
Hallåj! Kan man se vem som begär utdrag ur belastningsregistret?
Tänker när man söker jobb exempelvis. Isåfall hur kan man se det?
Det är bara du själv som kan begära utdrag ur belastningsregistret när du söker jobb, med några få undantag. Det är därför man oftast måste beställa utdrag själv, och lämna in det i oöppnat kuvert till arbetsgivaren.

Skrivelser till och från myndigheter är som grundregel offentliga, så du borde kunna kontakta polisen och fråga dem om någon begärt ut ditt belastningsregister.
Citera
2023-03-03, 02:42
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaginalprolaps
Jag är misstänkt för en ringa narkotika, men det har inte lämnats in till åklagare, det är imorgon. Kommer det stå i brevet att jag är misstänkt för ringa? vore ju extremt pinsamt att sitta på en intervju och inte vara beredd på vad som står

Well.. öppna och läs brevet innan du lämnar över det!

Uppgifter från misstankeregistret lämnas sällan ut:

https://lagen.nu/1998:621
Citera
2023-03-09, 09:50
Medlem
vaginalprolapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Well.. öppna och läs brevet innan du lämnar över det!

Uppgifter från misstankeregistret lämnas sällan ut:

https://lagen.nu/1998:621

Jag fick inte öppna det innan intervjun, annars hade jag självklart bara öppnat det och läst. Men jag var kanske otydlig, my bad.

jag ångade upp det och förslöt det igen och det stod ingenting i det, så det var ju bra.
Citera
2023-03-21, 15:50
Medlem
En fråga. Om man är dömd för till följande:

* Ringa Narkotikabrott
* hemfridsbrott
* bidragsbrott

för 5 år sedan där det sedan längst ner står

"Villkorlig dom | Dagsböter 40 om 50KR"

hur skulle då chanserna till en anställning med registerkontroller med tillhörande säkerhetssamtal. kunna se ut. är det värt att ens försöka ?
Citera
2023-03-21, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av userserv

* Ringa Narkotikabrott
* hemfridsbrott
* bidragsbrott

Det kan du glömma tyvärr.
Citera
2023-03-21, 16:15
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av userserv

* Ringa Narkotikabrott
* hemfridsbrott
* bidragsbrott

för 5 år sedan där det sedan längst ner står

"Villkorlig dom | Dagsböter 40 om 50KR"

hur skulle då chanserna till en anställning med registerkontroller med tillhörande säkerhetssamtal. kunna se ut. är det värt att ens försöka ?
Beror på vilken sorts tjänst det är. Eftersom du nämner säkerhetssamtal så låter det som att det är en säkerhetsklassad befattning. I så fall är nog chansen mycket liten, är jag rädd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in