2023-03-21, 13:52
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Killgissar att de för under tusenlappen har en standardslipning och en standardbåge, medans din bekant valde en exklusivare båge och har en specialslipning.
Ja, det är progressiva. Plus att hon har lite olika synfel på ögonen, det kanske blir dyrare då.
Citera
2023-03-21, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är så dyrt alltså? Känns det inte lite riskabelt att gå omkring med glasögon för 10-15000kr? Jag har förstört tiotals läsglasögon genom året. Tappat, satt mig på, trampat på, tappat i golvet, knäckt på annat sätt - som tur är kostar såna bara nån hundralapp. Skulle inte våga använda glasögon för 15 papp.
Igentligen inte, har väl vant mig har haft glasögon i drygt 55år och är nog 40år sen jag slog sönder några.
Visst är det mycket pengar men en dryg 10a om dan kan jag acceptera för att ha den bästa möjliga synen jag kan få och dessutom att det skall var bekvämt.
Att läsglasögon som man slänger omkring och lägger ifrån sig går sönder får man räkna med, det är annorlunda med de som sitter på all vaken tid.
Men det handlar om prioriteringar och vad man har råd med, jag är nu inne på mitt 4e år med min telefon, finns de lägger 20 000 om året på telefoner. Jag byter glasögen var 3e så det blir inte så mycket beror på hur man ser det.
Citera
2023-03-21, 14:47
Medlem
zombie-nations avatar
Jag har tur och behöver bara vanlig slipning. Då kan man komma undan med 2000.

Men känner folk där inte glasen ens kan slipas i Sverige, de slipas i Tyskland. Har man ett så elakt synfel får man betala för detta.
Citera
2023-03-21, 15:35
Medlem
När jag jobbade som säljare inom IT (sålde feta 486DX på 33 MHz, 486SX åt den snåle. Fan var roligt vi hade) förklarade chefen för mig att de som hade bäst marginaler på de produkter de sålde, var just optiker. Över 50% kunde de ha. Kanske är så nuförtiden också?
Citera
2023-03-21, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
En dambekant var till Specsavers och skaffade nya glasögon, man ska tydligen göra det med ett par års mellanrum. 7800kr! Vad är det som kostar så mycket? Tycker man brukar se reklam om glasögon för under tusenlappen. Är det bara bluff eller lockpriser?

Det beror på att vi har en korrupt oligopolmarknad, där staten och kapitalet samarbetar och håller konkurrenter borta. På så sätt blir priserna höga på det mesta i Sverige i förhållande till vad folk tjänar.
Citera
2023-03-21, 16:05
Medlem
Det är inte så dyrt. Gav 2500 spänn och då är bågen ändå från ett av de största "modehusen".

I butik blir man lätt lurad. Eller om man ser otroligt illa så blir glasen ganska dyra.

Tips är att köpa på nätet och mata i sitt recept. Ofta halva priset från optiker i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag har tur och behöver bara vanlig slipning. Då kan man komma undan med 2000.

Men känner folk där inte glasen ens kan slipas i Sverige, de slipas i Tyskland. Har man ett så elakt synfel får man betala för detta.

Skulle bli extremt förvånad om särskilt många glas slipas i Sverige överhuvudtaget, oberoende av hur illa eller inte man ser.
Senast redigerad av kalleboool 2023-03-21 kl. 16:10.
Citera
2023-03-21, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggargott
De som gör din glasögon har lång utbildning och tar en hel del tid att slipa glasögonen om du ska ha av hög kvalité.
Haha vilket trams det är en maskin som gör det där. De matar in värden, maskinen fixar. Det är inget hantverk som det var förr.

Jag trodde det var sunt förnuft att man gör synundersökningen och sedan begär recept så man kan köpa glasögonen på nätet. Senast köpte jag 2 par under 500 inkl anti-reflex och repskydd på glasen. Vad jag har märkt är inte kvaliteten sämre än hos optikern.
Citera
2023-03-21, 17:41
Medlem
53....so whats avatar
Undersökning, 3 par glasögon, 1 par vanliga, 1 par terminal, 1 par solbrillor pilot för 2500:- är väl helt ok.
Reptåliga, med div behandlingar.
På Specsavers drive visserligen.
Citera
2023-03-21, 17:49
Avslutad
Jag börjar tro att optikerbranschen är en av de största bluffar som existerar. De verkar rikta in sig på att lura kvinnor. Flera flickvänner och andra kvinnliga släktingar pratar om att de betalat tusentals kronor för ett par läsglasögon. Jag säger inget men tänker för mig själv att de blivit toklurade.

De har betalat tiotusen kr för tre glasögon när de egentligen bara behöver ett par läsglasögon som man kan köpa för 50 spänn.
Senast redigerad av Juristen08 2023-03-21 kl. 18:14.
Citera
2023-03-21, 17:58
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Förstår inte varför det inte finns små butiker med låg hyra som endast utför ögon kontroll och ger en styrkan. Alltså som affärs ide.

Det är väl mest pensionärer som köper glasögon i butik nu för tiden.
Citera
2023-03-21, 18:32
Medlem
Beror väl på hur mycket butikspersonalen lyckas lura dig...jag har nog aldrig köpt ett par glasögon för mer än 2500kr

Senaste gången köpte jag både vanliga glasögon och solglasögon med styrka för 3000kr totalt, de håller i många år, folk som köper ett par glasögon för 7800 är dumma i huvudet.
Citera
2023-03-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggargott
De som gör din glasögon har lång utbildning och tar en hel del tid att slipa glasögonen om du ska ha av hög kvalité.

Du menar kineserna tar högt betalt? Det är importerat allt ihop...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in