Citat:
Ursprungligen postat av
Rimbolasse
En dambekant var till Specsavers och skaffade nya glasögon, man ska tydligen göra det med ett par års mellanrum. 7800kr! Vad är det som kostar så mycket? Tycker man brukar se reklam om glasögon för under tusenlappen. Är det bara bluff eller lockpriser?
Är väl lite alt.
Köper man ett enkelslipat "Glas"(Idag oftast i ett plastmatrial) med lågt brytningsindex och en standardbåge kan man få det billigt.
Sen kan man lägga på en del behandlingar för att få det mindre känsligt mot repor reflexer m.m.
Så troligen handlar det om lockpriser där man vill få in kunden i butiken för att kunna sälja på extra behandlingar och "Bättre" glas och designnågar.
Sen tror jag avansen på dessa lockpriser inte är så stor utan det branchen tjänar på är alla tillägg.
Sen förekommer massa rabatter etc. en ganska mutsig branch skulle jag vilja säga.
Själv är jag beroende av Glasögon sen barnsben och lägger oftast 10-15000 på mina glasögon vart 3e år.
Jag vet att jag Optikern tjänar på de delarna men jag är så beroende av bekväma bågar så jag kör alltit de mest högbrytande glasen, med den mest avanserade slipningen och behandlingarna,(Där huvuddelen av pengarna ligger. Bågarna väljer jag efter de som sitter bäst och bekvämast så där flukturerar jag mellan märkesbågar till standardbågar beroende på vad som finns i butiken när jag är på plats, och stuntar helt i om de kostar 300 eller 3000.