2023-03-21, 13:26
Medlem
En dambekant var till Specsavers och skaffade nya glasögon, man ska tydligen göra det med ett par års mellanrum. 7800kr! Vad är det som kostar så mycket? Tycker man brukar se reklam om glasögon för under tusenlappen. Är det bara bluff eller lockpriser?
Citera
2023-03-21, 13:32
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
En dambekant var till Specsavers och skaffade nya glasögon, man ska tydligen göra det med ett par års mellanrum. 7800kr! Vad är det som kostar så mycket? Tycker man brukar se reklam om glasögon för under tusenlappen. Är det bara bluff eller lockpriser?
Killgissar att de för under tusenlappen har en standardslipning och en standardbåge, medans din bekant valde en exklusivare båge och har en specialslipning.
Citera
2023-03-21, 13:32
Medlem
Jag tog ett syntest hos optikern...400kr å recept...sen beställde jag på nätet..ca 300kr till 600kr för glasögon med frakt...å jag har brytningsfel....bestälde både vanliga samt för dataskärm å väldigt nära... billigt å lätt...kommer aldrig köpa hos en optiker igen.
Citera
2023-03-21, 13:34
Medlem
Citat:

beror på synfel (vissa synfel och funktioner (finns alla möjliga, polariserade, antrirepglas, Fotokromatiska.

så från någon 1000lapp till 10`000 lax allt beronde på vad man behöver och vill ha extra.

här finns en bra beskrivning/prislista

https://www.synoptik.se/glasogon/glastyper-och-priser
Citera
2023-03-21, 13:35
Avstängd
Citat:

Något jag också har funderat på, speciellt när specsevers erbjuder två par till kostnader av ett par? Med andra ord så skulle det kunna kostat hälften.
Citera
2023-03-21, 13:36
Medlem
Citat:

Ungefär vad jag gav för mina. För ett par hundringar fick man ett extra par. Ville pracka på mig en försäkring också men jag tackade nej. Specsavers har tre olika kvalitéer på sina glas. Tog det dyraste. Räknar inte med att köpa nya glasögon de närmsta tio åren så i långa loppet är det inte så farligt. Hade mina förra i över tio år. Enda som stör mig är att de inte hört av sig om linser jag också skulle köpa. Sa att beställningen skulle dröja men hur länge är det rimligt att vänta? Snart över en månad. Borde gett mig recept så jag själv kunde beställa över nätet.

Glasögonen är fina iallafall.
Citera
2023-03-21, 13:38
Medlem
De som gör din glasögon har lång utbildning och tar en hel del tid att slipa glasögonen om du ska ha av hög kvalité.
Citera
2023-03-21, 13:43
Medlem
Citat:

Är väl lite alt.
Köper man ett enkelslipat "Glas"(Idag oftast i ett plastmatrial) med lågt brytningsindex och en standardbåge kan man få det billigt.
Sen kan man lägga på en del behandlingar för att få det mindre känsligt mot repor reflexer m.m.
Så troligen handlar det om lockpriser där man vill få in kunden i butiken för att kunna sälja på extra behandlingar och "Bättre" glas och designnågar.
Sen tror jag avansen på dessa lockpriser inte är så stor utan det branchen tjänar på är alla tillägg.

Sen förekommer massa rabatter etc. en ganska mutsig branch skulle jag vilja säga.
Själv är jag beroende av Glasögon sen barnsben och lägger oftast 10-15000 på mina glasögon vart 3e år.
Jag vet att jag Optikern tjänar på de delarna men jag är så beroende av bekväma bågar så jag kör alltit de mest högbrytande glasen, med den mest avanserade slipningen och behandlingarna,(Där huvuddelen av pengarna ligger. Bågarna väljer jag efter de som sitter bäst och bekvämast så där flukturerar jag mellan märkesbågar till standardbågar beroende på vad som finns i butiken när jag är på plats, och stuntar helt i om de kostar 300 eller 3000.
Citera
2023-03-21, 13:48
Medlem
Citat:

Jag betalade 400kr för nytt syntest för både linser och glasögon, och köpte nya glasögon för 750kr, det är med flera olika synfel så det är inte den enklaste slipningen.

Man bör ställa sina frågor där och då, istället för efteråt.
Citera
2023-03-21, 13:51
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Är väl lite alt.
Köper man ett enkelslipat "Glas"(Idag oftast i ett plastmatrial) med lågt brytningsindex och en standardbåge kan man få det billigt.
Sen kan man lägga på en del behandlingar för att få det mindre känsligt mot repor reflexer m.m.
Så troligen handlar det om lockpriser där man vill få in kunden i butiken för att kunna sälja på extra behandlingar och "Bättre" glas och designnågar.
Sen tror jag avansen på dessa lockpriser inte är så stor utan det branchen tjänar på är alla tillägg.

Sen förekommer massa rabatter etc. en ganska mutsig branch skulle jag vilja säga.
Själv är jag beroende av Glasögon sen barnsben och lägger oftast 10-15000 på mina glasögon vart 3e år.
Jag vet att jag Optikern tjänar på de delarna men jag är så beroende av bekväma bågar så jag kör alltit de mest högbrytande glasen, med den mest avanserade slipningen och behandlingarna,(Där huvuddelen av pengarna ligger. Bågarna väljer jag efter de som sitter bäst och bekvämast så där flukturerar jag mellan märkesbågar till standardbågar beroende på vad som finns i butiken när jag är på plats, och stuntar helt i om de kostar 300 eller 3000.
Det är så dyrt alltså? Känns det inte lite riskabelt att gå omkring med glasögon för 10-15000kr? Jag har förstört tiotals läsglasögon genom året. Tappat, satt mig på, trampat på, tappat i golvet, knäckt på annat sätt - som tur är kostar såna bara nån hundralapp. Skulle inte våga använda glasögon för 15 papp.
Citera
Medlem
Har du recept är det bara beställa på nätet...tillverkas nog i Kina men va gör det...köpt 4 nu å är helnöjd...3 veckors leverans rätt i brevlådan.
Citera
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag handlar alltid på Mister Spex.
Köpte ett par Tom Ford-glasögon med smala glas för underkant av 4.000 kr.
På Synsam var det dubbla priset för samma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in