Citat:
Ursprungligen postat av
Lucas49
Sedan måste man väl göra nya investeringar och ha ett konstant löpande underhåll så grejorna funkar? Kan tänka mig att slitaget är stort i den ofta tuffa miljön där arbetet att ta upp oljan bedrivs.
Investeringar är ju långsiktiga men just nu verkar Putin tänka allt annat än långsiktigt. Det kommer stå ryssarna dyrt.
Det tragikomiska är att i princip all utrustning som Ryssland har i sina olje- och gasfält kommer ifrån väst, i huvudsak USA. Man kan tycka att ett industrialiserat land som har stora gas- och oljefyndigheter skulle ha en motsvarande teknikindustri, men icke. Bekvämare att bara köpa in från någon annan. Det är förstås möjligt för Ryssland att på sikt utveckla inhemsk utrustning för att t.ex. pumpa olja, men det är bara ett av många teknikområden de måsta täcka upp för samtidigt när sanktionerna skruvas åt. Ännu värre är det med LNG-terminalerna som de nu behöver; där är import det enda alternativet.
Bristen på rysk industriell kompetens går igen på nästan alla plan. Det är därför vi har noll rysk-utvecklade eller tillverkade produkter i väst. Jag har personligen aldrig ägt något i alla fall*, och definitivt aldrig varit inblandad i kommersiellt inköp av ryska varor.
*) någon påstod att Nokian hade en däcksfabrik i Ryssland förut, så kanske har jag rullat ryskt någon gång.