2023-03-20, 23:35
  #324313
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Schlieffenplanen i mindre format. Kan bli stora problem på olika sätt med tanke på ryskt territorium, men om de bara är jävligt "diskreta" — who knows.
Haha, nu förflyttas man ju tillbaka till högstadiet igen när man läste om världskrigen. Ja alltså någon stor attack från UAF inne på ryskt territorium känns ju inte speciellt sannolik för mig iaf. Länder som ger vapen till Ukraina gillar heller inte att de används på ryskt territorium ju. En liten Schlieffenplan kanske man skulle kunna tänka sig?? Finns ju begränsat utrymme att utföra en sån manöver och sen anfalla ryssen i ryggen iofs. Men Wagner verkar ju vara nervösa nu för att bli "avskurna" vid Bakhmut så man får se vad som händer?
Citera
2023-03-20, 23:38
  #324314
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Jag slösade ca 13 minuter av mitt liv genom att titta på den där länkade videon med någon Alexander Mercouris.

Kan säga att i biten som avhandlade Bakhmut nämndes inga källor alls om att Ryssland skulle ha omringat staden utan allt kunde sammanfattas som "in my opinion". Dvs inte fakta.
Enda gången killen nämnde en källa var ett privat email han hade fått från någon och det avhandlade enbart topografin runt Bakhmut. En topografi jag kan ta fram genom några bilder på Google Maps.

Nej jag förstår inte hur denna lodare med en halvtaskig webbkamera kan användas som en seriös källa i detta krig.

Skummade igenom titlarna på hans propagandaklipp och kunde snabbt konstatera att där har vi förklaringen till varför fyllot är så tappad. Gubben som han länkade till har i flera månader pratat om att Bakhmut håller på att falla. Det där är tydligen fyllots ”källa”.

Tycker synd om killen som skriver här. Han bevisar bara att han är såpass dum och naiv så att han till och med skulle blivit lurad av ett Nigeriabrev.
Citera
2023-03-20, 23:39
  #324315
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
BNP per capita är inte ett bra mått på länders rikedom. Rikedom handlar mer om tillgångar minus skulder, och där ligger Ryssland väldigt bra till, med sina ädelmetaller, olja, naturgas, spannmål och skogar. En tredjedel av världens naturtillgångar. Dessutom är man självförsörjande avseende livsmedel och energi. Folk lider man ingen brist på heller. Då kan man kriga i årtionden om så skulle krävas. Nu börjar man inleda fördjupat ekonomiskt och militärt samarbete med bland annat Kina också... Den kombon blir oslagbar. Givetvis spelar Kina under täcket i Ukrainakonflikten...
Ja, du lever som sagt i en alternativ verklighet där rikedom i ett land är en slags balansräkning. Resten av oss tittar på vilken levnadsstandard man får i olika länder, och noterar då att t.ex. Estland har dubbla Rysslands BNP/capita, trots total avsaknad av de naturtillgångar du närmast religiöst vördar. På samma sätt kommer ryssen under vår livstid aldrig att komma i fatt japanen som inte heller har några naturtillgångar att tala om.

Något samarbete med Kina i vanlig bemärkelse skall nog Ryssland inte hoppas på. Kinas ekonomi är 10 ggr större än Ryssland, och Ryssland kan av helt uppenbara skäl inte ersätta de exportmarknader i väst som Kina behöver för fortsatt tillväxt. Ryssarna kommer också få lära sig den hårda vägen vad ”samarbete” med Kina innebär: överlåtelse av hamnar, gruvor, broar och järnvägar till Peking. Fråga Sri Lanka, Grekland eller ett antal länder i Afrika.
Citera
2023-03-20, 23:39
  #324316
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Jag slösade ca 13 minuter av mitt liv genom att titta på den där länkade videon med någon Alexander Mercouris.
Mark Twain skrev: ”Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience”.

Ergo: Titta inte på trollens filmer. Om du ska debattera med trollen, gör det inte på deras villkor.
Citera
2023-03-20, 23:40
  #324317
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Pinfärskt inlägg från Mercouris. Stora framgångar i Bakhmut för Ryssland. Snaran dras åt allt mer.
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Det finns massvis med källor i klippet. Lyssna.

Mercouris är ingen källa. Mercouris är en pro-rysk desinformatör. Ett troll som arbetar för den ryska staten. Han brukar bl.a skriva propagandaartiklar för RT, Sputnik, ITAR-TASS, Russia Insider mm.

https://www.flashback.org/sp80981983
https://www.flashback.org/sp80893529

Märkligt att någon som pratar om vikten av seriösa källor länkar till en sån där skojare. Men jag gissar att du gör det för att driva med oss?
Citera
2023-03-20, 23:40
  #324318
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Jag slösade ca 13 minuter av mitt liv genom att titta på den där länkade videon med någon Alexander Mercouris.

Kan säga att i biten som avhandlade Bakhmut nämndes inga källor alls om att Ryssland skulle ha omringat staden utan allt kunde sammanfattas som "in my opinion". Dvs inte fakta.
Enda gången killen nämnde en källa var ett privat email han hade fått från någon och det avhandlade enbart topografin runt Bakhmut. En topografi jag kan ta fram genom några bilder på Google Maps.

Nej jag förstår inte hur denna lodare med en halvtaskig webbkamera kan användas som en seriös källa i detta krig.
Han är bara alldeles för usel. Jämför med Douglas Macgregor, som också saknar källor och skiter ur sig mängder med overifierade påståenden på löpande band — han får gehör för det i kraft av sitt ämbete. Han är alltså en sorts auktoritet, kan man säga. Mercouris är en avstängd f.d. advokat. En humbug, kort sagt.

Nåja. Exempel på bättre ryssvänliga analytiker är Military Summary och The New Atlas. Rybar på Telegram kan också vara smått intressant för ett annat perspektiv (varning för möjlig desinformation på i synnerhet Rybar).
__________________
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-03-20 kl. 23:43.
Citera
2023-03-20, 23:45
  #324319
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Den ryska propagandisten Solovyev hotar Tyskland och Nederländerna med missilattacker på grund av ICC-efterlysningen. Han står med jacka på sig i en varm studio och har handen innanför jackan på samma sätt som Napoleon gjorde.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1637847487913361412

Vilket av följande alternativ skulle du välja om du var tvungen att välja ett:
  1. Bjuda hem Solovyev på middag och sakligt diskutera nazismen i Ukraina.
  2. Erbjuda Solovyev att ta hand om hans jacka och be honom vänligt att tona ner sig lite.
  3. Be Solovyev dra åt helvete. Eventuellt klippa hans fingernaglar alldeles för korta så att han får superont i fingertopparna.

4) Uppmuntra honom att pallra sig till fronten själv (+ hans familj) och styra upp skiten, de saknar frivilliga med övertygelse. På så sätt undvika WW3. Kommer säkerligen en "ny" Soloyey på rysk propaganda-tv.
Citera
2023-03-20, 23:46
  #324320
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Mercouris är ingen källa. Mercouris är en pro-rysk desinformatör. Ett troll som arbetar för den ryska staten. Han brukar bl.a skriva propagandaartiklar för RT, Sputnik, ITAR-TASS, Russia Insider mm.

https://www.flashback.org/sp80981983
https://www.flashback.org/sp80893529

Märkligt att någon som pratar om vikten av seriösa källor länkar till en sån där skojare. Men jag gissar att du gör det för att driva med oss?

Mercouris är inte mer partisk (snarare mer neutral) än de källor som ni själva ständigt länkar. Jag beklagar att ni låter er luras av den västliga propagandan, och har låtit paranoia, konfirmationsbias, och grupptänkande ta över. Att sanningen kommit på undantag i väst är just en av anledningarna till att proxykriget mot Ryssland kommer att förloras under förnedrande former. Världen blir både bättre och fredligare med den multipolära världsordning som komma skall. Detta är min fasta övertygelse.
Citera
2023-03-20, 23:47
  #324321
Medlem
Nytt fint litet stöd paket till Ukraina 1 miljon artilleri granter 😎 bör kunna döda 500.000 till ryska homo muppar.

Ja hur många ryssrunkare är kvar i tråden? Fyllot som aldrig vet vad han pratar om är det någon mer kvar?
Dom flesta homosexuella ryssrunkare har insett att kriget är förlorat för Ryssland nu 🧐
Citera
2023-03-20, 23:47
  #324322
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Den ryska propagandisten Solovyev hotar Tyskland och Nederländerna med missilattacker på grund av ICC-efterlysningen. Han står med jacka på sig i en varm studio och har handen innanför jackan på samma sätt som Napoleon gjorde.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1637847487913361412

Vilket av följande alternativ skulle du välja om du var tvungen att välja ett:
  1. Bjuda hem Solovyev på middag och sakligt diskutera nazismen i Ukraina.
  2. Erbjuda Solovyev att ta hand om hans jacka och be honom vänligt att tona ner sig lite.
  3. Be Solovyev dra åt helvete. Eventuellt klippa hans fingernaglar alldeles för korta så att han får superont i fingertopparna.
5. Visa honom ett klipp på den ryska björnen som han talar sig så varmt om: https://twitter.com/VolkerVonNebel/status/1637848219798437890
Citera
2023-03-20, 23:49
  #324323
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Sedan måste man väl göra nya investeringar och ha ett konstant löpande underhåll så grejorna funkar? Kan tänka mig att slitaget är stort i den ofta tuffa miljön där arbetet att ta upp oljan bedrivs.
Investeringar är ju långsiktiga men just nu verkar Putin tänka allt annat än långsiktigt. Det kommer stå ryssarna dyrt.
Det tragikomiska är att i princip all utrustning som Ryssland har i sina olje- och gasfält kommer ifrån väst, i huvudsak USA. Man kan tycka att ett industrialiserat land som har stora gas- och oljefyndigheter skulle ha en motsvarande teknikindustri, men icke. Bekvämare att bara köpa in från någon annan. Det är förstås möjligt för Ryssland att på sikt utveckla inhemsk utrustning för att t.ex. pumpa olja, men det är bara ett av många teknikområden de måsta täcka upp för samtidigt när sanktionerna skruvas åt. Ännu värre är det med LNG-terminalerna som de nu behöver; där är import det enda alternativet.

Bristen på rysk industriell kompetens går igen på nästan alla plan. Det är därför vi har noll rysk-utvecklade eller tillverkade produkter i väst. Jag har personligen aldrig ägt något i alla fall*, och definitivt aldrig varit inblandad i kommersiellt inköp av ryska varor.

*) någon påstod att Nokian hade en däcksfabrik i Ryssland förut, så kanske har jag rullat ryskt någon gång.
Citera
2023-03-20, 23:51
  #324324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Jag slösade ca 13 minuter av mitt liv genom att titta på den där länkade videon med någon Alexander Mercouris.

Kan säga att i biten som avhandlade Bakhmut nämndes inga källor alls om att Ryssland skulle ha omringat staden utan allt kunde sammanfattas som "in my opinion". Dvs inte fakta.
Enda gången killen nämnde en källa var ett privat email han hade fått från någon och det avhandlade enbart topografin runt Bakhmut. En topografi jag kan ta fram genom några bilder på Google Maps.

Nej jag förstår inte hur denna lodare med en halvtaskig webbkamera kan användas som en seriös källa i detta krig.

Denna Mercouris är som resten av hans influencers som kämpar för rubelns värde. De håller sig hårt fast vid sin lilla skara utav foliehattar och höjer dem till skyarna genom att upprepa vad de vill höra. Största skaran följare hittar du i Alabama, Serbien, Indonesien och på bakgårdarna i Mumbai.

Här var ju en annan som gav oss detta exemplet på de flesta av dem samlade i en hög. Professorer i kvadrat skulle jag säga

https://www.youtube.com/watch?v=mz13lPUVBUI&ab_channel=LazerPig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in