Citat:
Ursprungligen postat av
Regnpojken
kan tänka mig hur förnedrande det måste vara när Indier och Kineser lägger skambud på den ryska oljan.
Jag tror inte folk riktigt har fattat hur stor maktförskjutning det har skett regionalt i området.
Ryssland har fallit som en sten och Indien, Kina och rent av kazakstan har tagit en del av Rysslands inflytande.
Jag förundras allitd över hur Rysslandskramare som fyllot m.fl. målar upp en ljus bild för Ryssland pga dess naturtillgångar. De tycks ha missat att få länder blir rika på enbart detta, och t.ex. Japan, Sydkorea och Kina är alla väsentligt framgångsrikare än Ryssland trots obefintliga naturtillgångar (iaf per capita).
Problemet med att leva på olja och gas är dels att priset fluktuerar, dels att de stora vinsterna i en sektor driver kostnader i hela samhället (kika på Norge). Det finns heller inget incitament att investera utanför energisektorn. Ryssland har en lång industriell tradition, men är idag inte konkurenskraftigt inom något område, möjligen undantaget vissa vapensystem. Återigen är jämförelsen med de asiatiska länderna talande, med den tidigare jordbruksnationen Sydkorea som paradexempel. Dess BNP/capita är dubbelt så hög som Rysslands:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita