2023-03-20, 18:43
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Skulle beviset att MHs mobil rör sig i Hälsa appen med steg i JJs lägenhet, tillsammans med hennes lögn o att hon svarar på sms vara tillräckligt för att hon ska bli dömd till mord?
Rullman menar att de gjort det i samförstånd då MH hållit i TTs armar/händer mot golvet….
Kan någon hjälpa mig vad som sägs från obduktionen om det? Jag har läst alltså men får uppfattningen om att rättsläkaren säger att det kan vara som MH säger… 😳minns jag rätt? Tror jag har rört till det…
Alltså finns det något som styrker att hon var med o dödade TT fr rättsläkaren?

Vad jag förstått finns det inget som klart styrker att MH höll i Tove. Det tycks som om Rullman precis som media direkt köpt JJ:s narrativ och inte tagit hänsyn till det faktum att hon är en hämndlysten lögnare och sociopat. Hon har en agenda med allt hon säger.

Förutom hämndlystnad (för att MH ”förrådde” henne och började prata) skulle det kunna vara ett sätt att få mordet att se ut mer som ett ömsesidigt slagsmål.

Tove var nog redan halvt medvetslös när hon ströps eftersom den första dunsen (”50-100 kg rätt i golvet”) var hennes huvud som slog i golvet. JJ behöver därför en story som visar att hon ”försvarade sig” och inte ströp ett hjälplöst offer till döds.

Dessutom vill hon inte ”go down alone”. MH ska inte komma undan om inte hon gör det.

Jag är rädd att de hemska bilderna som dök upp i huvudet när JJ skildrade att MH höll i armarna medan hon ströp Tove tilltalar människors sensationslystnad. Det är en så klassisk grotesk bild. Och nu tycks den ha fastnat.

Jag tror inte att MH sov sig genom allt, men jag tror på henne när hon säger att JJ låste dörren till toaletten. Antagligen klarar hon inte av att erkänna att hon tillät mordet att ske utan att ingripa.
Citera
2023-03-20, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det vet vi inte hur det förhöll sig.

Varken du eller jag. Från en person som JJ kan förvänta sig vad som helst.

Veta och veta. Ingen utav deras anhöriga och bekanta påstod det. Visst kan man ha ett hemligt förhållande, men då hade det väl framkommit genom kärleksfulla sms osv. Så man skall nog utgå ifrån att dom enbart var vänner och inte försöka få det till något annat.

Och om dom haft sex ihop är det väl mindre relevant också.
Citera
2023-03-20, 18:47
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thehonestswede
Det är intressant att MH:s sömn i lägenheten verkar vara ett påhitt från hennes advokat, Mikael Svegfors.

"Svegfors går tillbaka till stunden där Maja berättade om hurdan Tove var när hon lämnade
lägenheten och undrade om Maja inte då var på toaletten och kräktes
? Maja svarar att hon
hade inte börjat kräkas utan var på väg in till toan. Han frågar om Tove lämnade lägenheten
innan Maja gick in i badrummet? Hon säger att hon var precis inne i badrummet och därifrån
ser man inte ytterdörren.

Han undrar om det kan ha hänt att Maja slumrade lite i lägenheten, i Johannas soffa eller säng då de innan kom fram till att hon var där ganska länge. Maja säger att det kan ha hänt.
Förhörsledaren frågar då var i lägenheten hon i så fall slumrade? Hon svarar att hon slumrade
till lite vid köksbordet och rörde sig sedan in vardagsrummet. Hon tillfrågas om hon någon
gång var i sängen? Hon svarar att hon tror att hon satt där för hon tror att telefonen låg i
sängen.

Det vore intressant om åklagaren fångar upp det. Det är ju ändå j-kligt intressant att det inte är något hon själv kommit på (och det här var från förhör 3 eller 4).

Jag lade också märke till det, men undrar om det inte är så att MH och advokaten pratat om detta tidigare? För mig lät det lite som en vuxen som guidar ett barn och påminner om vad i deras berättelse som är lägligt att berätta i den stunden. Men jag kan absolut ha fel.
Citera
2023-03-20, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det finns egentligen inget som entydigt bevisar att M varit delaktig i mordet, så det rätten får ta ställning till är hennes likgiltighet. Hur kommer de att bedöma den?

Svårt att utröna.
Citera
2023-03-20, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Inga sådana skador

Inte? Då har jag fått det om bakfoten. Jag trodde att tungbenet hade krossats.
Citera
2023-03-20, 18:49
Medlem
Citat:
Det finns egentligen inget som entydigt bevisar att M varit delaktig i mordet, så det rätten får ta ställning till är hennes likgiltighet. Hur kommer de att bedöma den?

Hur menar du? Om hon inte varit delaktig i mordet, så kan hon ju inte ha varit likgiltig inför det????
Citera
2023-03-20, 18:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slut-kant
Rättsläkaren skriver att det är möjligt att skadan kan uppstå vid fall baklänges, men att det är troligare att TT har fått ett slag mot sitt bakhuvud.

.

Båda skadorna (nr 44 och 45/91) på bakhuvudet skriver rättsläkarna att de kan ha uppkommit av både slag av tillhygge eller (nästintill lika troligt ) slag vid fall. De skriver lite längre fram också att skadora kan ha uppkommit i början av förloppet och att det är lika troligt att de kan ha uppkommit på golvet:

A 149/98 ff

"Den påvisade sårskadan i bakhuvudet (nr 44) med underliggande mjukdelsblödning i tinningmuskeln (nr 98)har utseende som starkt tlar för att den orsakats av fokalt anlagt trubbigt våld med ett mindre hårt föremål eller föremål med liten anslagsyta. Vidare har skadan utseende och lokalisation som är förenliga med att den orsakats av annan person genom slag med ett sådant föremål. Att den uppkommit till följd av islag i/stöt mot föremål i omgivningen ( t ex knoppen på väggskåpet i badrummet, ventilationsrören eller liknande) i samband med fall ner hon knuffats av annan person eller under delar av händelsen som utspelat sig på golvet är nästintill lika troligt.
"

//

"Mjukdelsblödningen baktill i huvudsvålen (nr 45/91) samt sparsamma traumatiskt betingade blödningar mellan de mjuka hjärnhinnorna på baksidan av hjärnbryggan och den förlängda märgen har ett utseende och lokalisation som är förenlig med att de orsakats av trubbigt våld i form av slag med/islag i/stöt emot en hård yta eller föremål. De kan ha orsakats av annan person genom slag med ett sådant föremål, men att de uppkommit till följd av islag i/stöt mot ytor eller föremål i omgivningen ( t ex vägg, golv) i samband med fall ner hon knuffats av annan person eller under delar av händelsen som utspelat sig på golvet är nästintill lika troligt.

Längre fram skriver rättsläkarna också att skadorna är förenliga med det som JJ berättat om att den avlidna hamnat på rygg på golvet och att hennes armar hållits och tryckts mot golvet av MH, samtidigt som JJ hållit strypgrepp om Toves hals med tummgrepp mot struphuvudet, samtidigt som JJ suttit på bröst/mage när Tove legat på ett hårt underlag.

"Att skadorna på huvudet har uppkommit initialt i förloppet innnan den avlidna hamnade på golvet är lika möjligt som att de uppkommit under delar av förloppet som utspelat sig på golvet. Vidare är det lika möjligt att skadorna på huvudet uppkommit i ett och samma eller två olika skeden av förloppet."
Citera
2023-03-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske var den där burken som grannen nämnde att han såg i påsen i Toves cykelkorg?

De ska väl ha gjort sig av med påsen (A153/472 "L*ahanj sade att det såg ut som att det låg en dricksburk i påsen.").

Berättar inte JJ att de samlar ihop Toves tillhörigheter i en svart soppåse? Vad hände med den påsen?

Kanske burken rullade ut, eller så och de bestämde sig att den skulle brännas där med Tove?

Har inte kommit så långt att jag har koll på det.

Jo. Det har hon berättat.

Antar att hon eldat upp det ihop med Tove men det är inget jag läst så får själv kolla upp.

Burken var oöppnad va?
Citera
2023-03-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag köper inte M s historia att J skulle bemästra allt själv, utan att få några avvärjningsskador. Det enda T kunde göra var att sparka med benen i väggen vilket hon gjorde.

Det utdragna förloppet och T s dödsångest kommer rätten ta i sitt beaktande. Finns många försvårande omständigheter (framför allt för J) som rätten kommer ta hänsyn till vid straffpåföljd.

Däremot år jag osäker om åklagaren får igenom grovt gravfridsbrott för M. Jag har bara kunnat läsa mig till att hon burit kroppen. Inte tänt på

Det räcker. Rekvisitet för Gravfridsbrott är: "Den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik eller avlidens aska, öppnar grav eller eljest gör skada eller ofog på kista, urna, grav eller annat de dödas vilorum eller på gravvård"
Citera
2023-03-20, 18:53
Medlem
Citat:
Nej, men T hade tryckskador på armbågarna. Dessa kan ha åstadkommits av antingen J eller M, bådas berättelser är lika möjliga.
Tack! Ja precis…om hon inte tröck med armarna med sina knän och smalben o låste henne så men det känns enormt svårt att klara det själv samtidigt som hon gjorde det andra… Ursch
Citera
2023-03-20, 18:54
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nej det säger hon inte.

Hur kan du förvränga det du läser i en så enkel text och sen ljuga om det här.

Ta det lugnt. Jo jag har läst i FUPen, där hon för övrigt ändrar sin historia hela tiden, att hon påstod hon sov men vaknade till och svarade på JJ mess. Detta var i något av förhören där FL ifrågasatte att hon sov när JJ var på donken.
Citera
2023-03-20, 18:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Hur menar du? Om hon inte varit delaktig i mordet, så kan hon ju inte ha varit likgiltig inför det????

Likgiltig i den meningen att hon inte brydde sig om TTs öde och ingrep.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in