Citat:
Narcissister behöver ständigt fylla på med nya vänner då dom gamla tar avstånd när den rätta personligheten visar sig. J har själv sagt att det är väldigt viktigt för henne att ha många vänner, då detta troligen är ett kvitto på att hon är populär och omtyckt. Så när dessa börjar ta avstånd från henne mår hon dåligt och detta tar sig uttryck i konflikter och när vännen inte kan vinnas tillbaka övergår det till hämnd. Total avsaknad av självinsikt och förmåga att ändra på sig. Alla problem skjuts över på motparten.
Jag tror att M var i ett skede av livet där hon verkligen behövde en vän. J kom som ett brev på posten och tog med henne på massa spännande grejer som M tyckte var betydligt roligare än idrotten och det hårt styrda familjehemmet. Jag tror inte att M varit rädd för J. Hon var rädd för att förlora vänskapen och sitt nya liv. Priset hon fick betala var att följa J s minsta vink vilket hon gjorde. Men nån allvarlig störning förutom bekräftade diagnoser borde hon ha. Hennes agerande efter mordet och alla lögner (trots att polisen påminner henne om T s familjs mående) pekar mot nån empatistörning.
Ditt sista stycke. Ja, det är nog många i bekantskapskretsen som är oroliga (med all rätt) över att hon inte får nåt längre fängelsestraff. J s personlighetsdrag kommer hon få leva med. Det hon kan få hjälp med är att behandla symptomen.
Jag tror att M var i ett skede av livet där hon verkligen behövde en vän. J kom som ett brev på posten och tog med henne på massa spännande grejer som M tyckte var betydligt roligare än idrotten och det hårt styrda familjehemmet. Jag tror inte att M varit rädd för J. Hon var rädd för att förlora vänskapen och sitt nya liv. Priset hon fick betala var att följa J s minsta vink vilket hon gjorde. Men nån allvarlig störning förutom bekräftade diagnoser borde hon ha. Hennes agerande efter mordet och alla lögner (trots att polisen påminner henne om T s familjs mående) pekar mot nån empatistörning.
Ditt sista stycke. Ja, det är nog många i bekantskapskretsen som är oroliga (med all rätt) över att hon inte får nåt längre fängelsestraff. J s personlighetsdrag kommer hon få leva med. Det hon kan få hjälp med är att behandla symptomen.
Ja, det finns några som tar avstånd, och då kommer hoten som ett brev på posten. Minns nu inte på rak arm vem som berättar det.
Faktum är att jag tycker att Johanna anklar t ex Tove för exakt de problem hon själv har, projektion.
Vet inte om Maja inte är rädd för Johanna. Jag tror att det är en blandning, ilksom i vissa störda partnerrelationer. Johanna blandar korten och Maja hänger inte med.
Det du berättar om att Maja sitter fem timmar utanför Johannas dörr, är ju helt bisarrt, även om det handlar om att hon ätit hashkaka.