2023-03-20, 15:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Narcissister behöver ständigt fylla på med nya vänner då dom gamla tar avstånd när den rätta personligheten visar sig. J har själv sagt att det är väldigt viktigt för henne att ha många vänner, då detta troligen är ett kvitto på att hon är populär och omtyckt. Så när dessa börjar ta avstånd från henne mår hon dåligt och detta tar sig uttryck i konflikter och när vännen inte kan vinnas tillbaka övergår det till hämnd. Total avsaknad av självinsikt och förmåga att ändra på sig. Alla problem skjuts över på motparten.

Jag tror att M var i ett skede av livet där hon verkligen behövde en vän. J kom som ett brev på posten och tog med henne på massa spännande grejer som M tyckte var betydligt roligare än idrotten och det hårt styrda familjehemmet. Jag tror inte att M varit rädd för J. Hon var rädd för att förlora vänskapen och sitt nya liv. Priset hon fick betala var att följa J s minsta vink vilket hon gjorde. Men nån allvarlig störning förutom bekräftade diagnoser borde hon ha. Hennes agerande efter mordet och alla lögner (trots att polisen påminner henne om T s familjs mående) pekar mot nån empatistörning.

Ditt sista stycke. Ja, det är nog många i bekantskapskretsen som är oroliga (med all rätt) över att hon inte får nåt längre fängelsestraff. J s personlighetsdrag kommer hon få leva med. Det hon kan få hjälp med är att behandla symptomen.

Ja, det finns några som tar avstånd, och då kommer hoten som ett brev på posten. Minns nu inte på rak arm vem som berättar det.

Faktum är att jag tycker att Johanna anklar t ex Tove för exakt de problem hon själv har, projektion.

Vet inte om Maja inte är rädd för Johanna. Jag tror att det är en blandning, ilksom i vissa störda partnerrelationer. Johanna blandar korten och Maja hänger inte med.

Det du berättar om att Maja sitter fem timmar utanför Johannas dörr, är ju helt bisarrt, även om det handlar om att hon ätit hashkaka.
Citera
2023-03-20, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
Kan du precisera sida i del av FUP eller är det bara dina snuskiga fantasier?

Läst det också, att vakterna trodde så.

Men obviously är dom inte ett kärlekspar.
Citera
2023-03-20, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror att du mycket väl kan ha rätt.

Handlade det inte om bl. a. MHs bror? Är helt övertygad att JJ har manipulerat och hjärntvättat sin väninna vilket säkert inte var svårt att göra. Det var en evinnerlig tur att de greps efter mordet på T. Man vet inte vad detta annars hade kunnat sluta. Med andra ord: En mycket farlig duo.

Precis mycket handlade om brodern men enligt JJ var föräldrarna även kontrollgalna och dysfunktionella.
Citera
2023-03-20, 15:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja just nu är det mycket att smälta hur den här tjejen funkar eller snarare inte funkar.

Åklagaren bör ju lägga ärendet hos IT-forensiker via någon form av chef för dem.
I samband med det ser det ut att ha tagits nåt lite tokigt beslut.

I länken finns exempel på tömda ”viktiga platser”.

https://gofile.io/d/eKvlEG

Och då är det uppdelat så en viss tabell visar själva koordinaterna, en annan visar de namn eller adresser som är kopplade till de ”viktiga platserna” eller vilken enhet som har varit på de ”viktiga platserna”.

På tal om minimalistiskt så har det redovisats en tabell i utredningen. Och då en beskuren bild ur en sån här tabell som visas.

Förenklat det ni ser på bilderna är att ett annat program har läst iPhonens filer och det här programmet plockar ur den data som syns.

Så proceduren är enkel. Öppna filen och filtrera på vänstra sidan på det man vill kika på. Ser ganska intuitivt hur man gör med användargränssnittet tänker jag.

Ja de har gjort ett väldigt gediget jobb. Utredningen andas effektivitet men det finns skäl till att inte ha så bråttom ibland och väljer man förenklade metoder i kritiska delar så kan det bli som det blir nu.

IT-forensikerna har nog använt den metod som fanns till buds eller föreslogs av deras chef men någon måste haft ansvaret att avgöra hur man får mest koordinater ur en mobil och det är där det brustit.

Och som sagt det handlade om försvunnen person och människorov och MGM pratar själv tidigt i utredningen 19/10 om att det kan finnas platsdata i mobilen efter haschrundan. Där bör de blivit påminda om den mer avancerade tömningen och satt fokus på att finna koordinater kopplat inte bara till Snapchat och Google utan då till själva iPhonens operativsystem och dess platstjänster.

Det fångar man upp två veckor senare i o m åklagarens beslut om husrannsakan via distans i Google, Snapchat och iCloud och den ”full file system” tömning som görs efter det.
Om jag inte missminner mig, hade de initialt inte tillgång till "full file system". Anledningen till det tyckte jag lät märklig, lite av idiotförklaring av läsaren i stället för att erkänna att de klantat med tillgången.
Citera
2023-03-20, 15:29
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag hittade gamla bilder här.

Okänd uppladdare...

https://imgur.com/a/HyU6Edf
Citera
2023-03-20, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
MH berättade i förhör att kvällen då J tände eld på sitt ex ytterdörr, att hon även brände ner den obebodda villan för att avleda misstankarna mot den första branden. Avskrevs dom misstankarna?

Det skulle ju rubriceras som mordbrand också hur obebott det än är kan man aldrig va hundra att inte en uteliggare sover över tex när man tuttar på.
Citera
2023-03-20, 15:30
Medlem
Finns det vittnen som sett trion sällskap hem till JJ efter Nöjet?
Om det då varit hätska toner dom emellan?
Eller helt lugnt?
Citera
2023-03-20, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Läst det också, att vakterna trodde så.

Men obviously är dom inte ett kärlekspar.
OK. Du kunde inte svar på min fråga. Nvmnd. Du snackar antagligen kakka.
Citera
2023-03-20, 15:35
Medlem
Fibonaccitals avatar
JJ´s tidigare hem är fortfarande osålt verkar det som.

Tror nog att det blir svårsålt...

https://www.hemnet.se/bostad/gard-vetlanda-kommun-hadderodje-bjorkholm-19709575
Citera
2023-03-20, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slut-kant
Rättsläkaren skriver att det är möjligt att skadan kan uppstå vid fall baklänges, men att det är troligare att TT har fått ett slag mot sitt bakhuvud.

.
Kanske JJ smällde till Tove med ciderburken i bakhuvudet så hon skulle trilla. Inte så kraftfullt kanske men förstår inte varför hon skulle bränna upp ciderburken annars med Tove.
Citera
2023-03-20, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkisen72
Finns det vittnen som sett trion sällskap hem till JJ efter Nöjet?
Om det då varit hätska toner dom emellan?
Eller helt lugnt?

MH filmade ett rådjur på vägen till JJ och det lät glatt i bakgrunden.
A ringde väl också till Tove under tiden.
Citera
2023-03-20, 15:40
Medlem
J är ju ruskigare än Johanna M. Det blir livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in