2023-03-20, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja MHs pappa uppger ju i förhör att han frågat henne flera gånger om de var ihop
MH och JJ träffades första gång på en fest där de kysstes. För JJ var det säkert en annan rolig, spontan grej, för MH kan det uppstått känslor med tanke på hon inte är hetero.
MH:s mamma sa hon också hade frågat om deras relation var mer än bara vänskap.
Jag är helt säker på att en av väkterna på Nöjet som har sett tjejerna där flera gånger sa att de var ett kärlekspar. Men har svårt att hitta det nu i FUP.
Citera
2023-03-20, 14:49
Medlem
Jag tror rättegången är 27-30 mars.
Citera
2023-03-20, 14:50
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ska man vara snäll i sin analys av M så verkar hon vara trollbunden av J s omfamnande av henne, trots att J har behandlat M illa flera gånger. Som t.ex då M mådde dåligt efter att ha ätit en haschkaka och inte ville följa med till Nöjet. J blir då arg och springer hem till lägenheten, men vägrar släppa in M. M får då stå utanför J s lägenhet i 5 timmar. Dagen efter blir J återigen arg på M eftersom hon inte vill följa med ut och festa. Livrädd för att bli avvisad och påhoppad av J, (då hon vet vad som kan hända) väljer hon att stå vid hennes sida, trots att hon vet vad hon är kapabel till.
Kollade på Google Maps och det är 1,6 km mellan deras bostäder. Så att Maja väntat 5 timmar utanför Johanna istället för att gå hem är helt ologiskt. Såvida det inte handlade om att hon var rädd för att föräldrarna skulle se henne påverkad.

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Att J blir arg på M efter att M lagt sig för att vila i hennes säng strax efter dom kommit tillbaks efter dumpningen är också stört. Vem f…bryr sig om sånt i det läget?
Johanna hade tagit sängkläderna för att paketera Tove, och när de kom tillbaka la sig Maja direkt på sängen med den smutsiga jackan på. Finns en bild i FUP på en massa barr i sängen. Poliserna som var i lägenheten reagerade också på avsaknaden av sängkläder.
Citera
2023-03-20, 14:51
Medlem
Citronfjerils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Har inte tillgång till fup.

Bar de ut kroppen innan eller efter donken ?

Cykel ?

Först donken. Sedan kör JJ bort cykeln, sedan kör hon fram bilen så den är utanför porten. Där efter bärs kroppen ut.
Citera
2023-03-20, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Var Albin JJ:s ex?
Nej, de kände varandra och hade varit vänner innan tove o albin bröt kontakten me JJ
Citera
2023-03-20, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Den intelligenta J framstår som otroligt korkad.

Då är väl It-delen en arbetsledningsfråga? Och om de jobbar utifrån en frågeställning behöver Rullman ta sig en funderare.
Är det kanske så att It-delen inte är specificerad i metodboken?

Jag tycker mig skönja en minimalistisk inställning hos Rullman, samtidigt som utredningen känns gedigen.

Ja just nu är det mycket att smälta hur den här tjejen funkar eller snarare inte funkar.

Åklagaren bör ju lägga ärendet hos IT-forensiker via någon form av chef för dem.
I samband med det ser det ut att ha tagits nåt lite tokigt beslut.

I länken finns exempel på tömda ”viktiga platser”.

https://gofile.io/d/eKvlEG

Och då är det uppdelat så en viss tabell visar själva koordinaterna, en annan visar de namn eller adresser som är kopplade till de ”viktiga platserna” eller vilken enhet som har varit på de ”viktiga platserna”.

På tal om minimalistiskt så har det redovisats en tabell i utredningen. Och då en beskuren bild ur en sån här tabell som visas.

Förenklat det ni ser på bilderna är att ett annat program har läst iPhonens filer och det här programmet plockar ur den data som syns.

Så proceduren är enkel. Öppna filen och filtrera på vänstra sidan på det man vill kika på. Ser ganska intuitivt hur man gör med användargränssnittet tänker jag.

Ja de har gjort ett väldigt gediget jobb. Utredningen andas effektivitet men det finns skäl till att inte ha så bråttom ibland och väljer man förenklade metoder i kritiska delar så kan det bli som det blir nu.

IT-forensikerna har nog använt den metod som fanns till buds eller föreslogs av deras chef men någon måste haft ansvaret att avgöra hur man får mest koordinater ur en mobil och det är där det brustit.

Och som sagt det handlade om försvunnen person och människorov och MGM pratar själv tidigt i utredningen 19/10 om att det kan finnas platsdata i mobilen efter haschrundan. Där bör de blivit påminda om den mer avancerade tömningen och satt fokus på att finna koordinater kopplat inte bara till Snapchat och Google utan då till själva iPhonens operativsystem och dess platstjänster.

Det fångar man upp två veckor senare i o m åklagarens beslut om husrannsakan via distans i Google, Snapchat och iCloud och den ”full file system” tömning som görs efter det.
Citera
2023-03-20, 15:02
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det verkar ha blivit en missuppfattning om tidpunkten från den som delade infon i tråden.
Kanske beror det på att en av tjejerna hade kontakt med JJ på morgonen, och sedan spreds infon till någon annan som sedan blev misstänksam, åkte dit o kollade.

Att det handlar om kvällen 16/10, bekräftas av positionering och att polisen kontaktar tjejerna, har förhör därute.
Det verkar som att JJ är den (som vnligt!) som kontaktar Maja som sover då (enligt egen uppgift), hämtar upp Maja och de åker dit för att som det verkar; JJ ger instruktioner till Maja om vad hon ska säga till polisen.

A 153/45ff

"5.8 Möte vid Illharjen
5.8.1 Johanna lämnar Hadderödje och hämtar upp Maja
Kl. 17:51:22 tar Johanna kontakt med Maja och skriver ”Ska vi åka en sväng?”.
Kl. 18:36:42 skriver Johanna till Maja igen – ”Här”.
"
//
"Mellan kl. 18:49 och 22:12 positionerar Johannas mobiltelefon vid Illharjen.
Från kl. 18:56:06 och framåt positionerar Majas telefon vid Illharjen.
"

A 153/580

"I*da berättar att det är en händelse som sticker ut.
I*da säger att hon såg tjejerna på söndagskvällen 2022-10-16 efter att detta hade hänt och
man visste att Tove var försvunnen. - Jag är säker på att jag såg Maja i alla fall säger I*da.
Hon satt i en röd liten bil vid Illharjen ca kl 18.30.
"

/687

"T*ilde hade "snapchattat" med Johanna under söndagen och såg att hon positionerade utanför
Katthemmet Illharjen i Vetlanda. T*ilde hade en konstig magkänsla att Johanna inte pratade
sanning och kunde ha något med försvinnandet att göra.
"
//
"De hade även ringt till polisen och berättat att Johanna och Maja skulle sitta i en röd bil på
Illharjens parkering, Vetlanda för de tyckte det var konstigt att de satt där.
Vem var kompisen och vart plockade du upp henne?

"Vet du vilken tid ungefär?
Det var på eftermiddagen, jag är osäker på vilken tid men det hade inte hunnit bli mörkt när
jag lämnade Myresjö.
"

A 153/795 f (ett mkt intressant förhör med T*ilda!)

"Först skrev jag både med M*y och A*lbin för att höra vad som hänt med Tove. Jag tyckte det
var så konstigt att hon bara hade försvunnit och senast sedd med Johanna. En dålig
magkänsla.
Sedan började jag snappa med Johanna. Jag såg då på hennes "snapkarta" att hon var i Nye.
Jag vet att hon kommer därifrån och att hennes pappa bor där.
Vet du vad klockan var då ungefär?
Ja men runt kl 12.00 eller strax därefter
"

Bonus:

"
Hade du någon ytterligare konversation med Johanna efter att ni skrivit/snappat på morgonen söndag 15/10?
Jag skrev via snapchat hur det hade gått på polisförhöret hon uppgett att hon skulle ha. Hon
svarade att det hade gått bra. Hon skrev att hon hade varit vid Illharjen och haft polis haft
polisförhör.
Innan jag skrev med Johanna hade jag nämligen sett hon positionerade/ snapkartan/i bil vid
Illharjen. När jag såg detta var jag hemma hos min mamma, min bonussyster N*icole var
också där. Vi tyckte detta var jättekonstigt att man sitter där så vi kontaktade polis angående
detta.
Hur kom det sig att du tyckte det var konstigt?
Vi hade känslan hela tiden att Johanna var inblandad på något sätt. Det låter lite konstigt att
man åker till Illharjen annars. Man blir ju lite nojjig, vi tänkte att hon försökte gömma Tove
någonstans där. Det är ju mycket vatten och så. Varför sitter man där i bilen hur länge som
helst liksom.
"

/881

"G*örgen uppger vidare att han sett att Majas telefon befann sig vid Illharjen under
kvällen, G*örgen reagerade över att Maja sa att de pratat med polisen när han visste att de
befann sig vid Illharjen, Görgens tanke var att Maja därför ljög för honom. Maja kom sedan
hem runt 22.15 – 22.20.
"

/937 Förhör JJ

"Hon var kvar hos sin pappa till ca 18:15 och senare, vid 18:30-tiden, hämtade Johanna Maja. De åkte direkt till Illharjen där de satt och snackade. De kom till Illharjen vid ca 18:45, satt i Johannas bil hela
tiden förutom att Johanna var ute och kissade en gång, de satt i bilen på en parkering till
naturreservatet. Stället valdes eftersom det är en bra plats att vara på, där man kan sitta ostört och prata i bilen utan att det ser konstigt ut.
"

/1052

"F: Maja säger att du berättade det här för henne i efterhand och företrädelsevis då på
söndagen nere vid Illharjen där vad det var som hände i badrummet.
"
//
"Men du, om vi går tillbaka där, på söndagen och Illharjen så berättade du att Johanna
hade sagt till vad du skulle säga.
Mm
"

/1276

"BF: Första förhöret med dig Maja det hölls vid Illharjen där den 16 oktober"

Tack!

Mycket bra sammanfattning som jag inte hunnit med att kolla.

Det finns ett annat ställe här i tråden där det påstås att även en man satt i bilen vid katthemmet.
JJ och en man satt längst fram och MH satt i baksätet.
Det påstås också att det var JJ´s pappa som syntes där.
Jag ska söka och se om jag hittar det.
Citera
2023-03-20, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slut-kant
Rättsläkaren skriver att det är möjligt att skadan kan uppstå vid fall baklänges, men att det är troligare att TT har fått ett slag mot sitt bakhuvud.

.

Men fortfarande möjligt..
Citera
2023-03-20, 15:08
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag fick så snart polisen gick ut med att det var koordinater som ledde fram till fyndplatsen en känsla av att något inte stod rätt till.

Trots att vad de kallade spetskompetens varit involverat i att lokalisera fyndplatsen så hade det alltså tagit tid. Det fick mig att spekulera i om liksom någon matematiskt räknat ut med väldigt få data och med hjälp av altitud och hit och dit lyckats identifiera en plats.

Men det var enklare än så. Det räckte med att låta en programvara identifiera innehållet i mobilen och det görs i det här fallet per automatik. Sen bara för It-forensikern att sortera ut datan som i ett Excelblad typ.

Men de gjorde fel från början och varför åklagaren dröjde med att göra husrannsakan i molntjänsterna är också något av ett mysterium.

De frågor du lyfter är svåra att svara på för protokollföraren i utredningen lindar in och utelämnar en del som tydligt skulle kunna visa vad som faktiskt skett med den här mobilen.

Vissa saker kan man läsa mellan raderna men andra detaljer är bara frågetecken.

Här kan man läsa om den enhet som sysslar med de här undersökningarna. Faktiskt den för det här fallet aktuella avdelningen.

https://svt.se/nyheter/lokalt/ost/cyberbrotten-utreds-lokalt

En ganska ny organisation och man kan läsa att de haft ett rekryteringsbehov.

Åklagaren har en särskild ”guide” för hur hantera forensik och hur saker ska skötas och prioriteras.

Se: https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior-och-rattslig-vagledning/rav-2022-31-forensiska-undersokningar.pdf?_t_tags=language%3Asv%2Csiteid% 3A764c28f6-3ce5-48e7-a8ec-b 8f5f22e4245&_t_hit.id=Aklagare_Web_Models_Media_Pd fFile/_ae00e2ba-5af8-4ae7-af68-c7396e7c1ef9&_t_hit.pos=2

Bakgrunden till det bekymmersamma är att det är fel på det mesta om man ska tro internrevisionen från 2020.

Saxat från rapporten:

”Internrevisionens granskning av den it-forensiska processen visar att det finns utma- ningar i hur Polismyndigheten har styrt den it-forensiska verksamheten. Det är viktigt att NFC och Noa på processägarnivå arbetar nära varandra för att identifiera aktiviteter som ska genomföras för att uppfylla målen i Polismyndighetens strategiska verksam- hetsplan 2020-2024. Det har saknats en övergripande styrning av området, vilket bland annat har medfört en bristfällig resursdimensionering av de it-forensiska behoven. Övergripande riktlinjer har nu tagits fram där it-forensisk definieras och beskrivs. It- forensik, som är ett stöd i utredningsverksamheten, har inte verkat som en integrerad del av utredningsverksamheten. Vidare har processansvaret och samverkan mellan aktörer- na som arbetar med it-forensik inte fungerat väl. Dock är internrevisionens bedömning att överenskommelsen om samverkan har lett till ett förbättrat samarbetsklimat. Den bristande styrningen har lett till att samverkan med stödverksamheterna IT och HR inte fungerat väl.
De övergripande frågorna i processansvaret har varit eftersatta, vilket har resulterat i att verksamheten inte mäktat med att prioritera forskning och utveckling, metodutveckling, framtagande av styrdokument samt att arbeta fram ett enhetligt och systematiskt arbets- sätt. Ärendehantering har prioriterats framför processansvaret men likväl har utred- ningsverksamheten inte fått it-forensiskt stöd på en acceptabel nivå. Den it-forensiska verksamheten har stora balanser och de it-forensiska undersökningarna som utförs har inte ansetts vara fullständiga vad gäller kvalitet. Internrevisionen anser att det finns risk
slutlig ir rapport granskning av den it-forensiska verksamheten.docx

Dokument RAPPORT
Upprättad av Datum Internrevisionen 2020-09-28
Diarienr A482.094/2019
Saknr 977
Sida
27 (27)
Version 01.00
att informationsförvaltning, arkivering och gallring av data inom den it-forensiska verk- samheten inte följer regelverket.
Internrevisionens bedömer att behovet av it-stöd för it-forensik, både för it-forensiker och utredare, inte har tillgodosetts tillräckligt. Den it-forensiska verksamheten är i hög grad beroende av it-stöd, vilket gör att myndigheten behöver fastställa vilken teknisk kapacitet som ska finnas för att möta efterfrågan i utredningsverksamheten.
Kompetensförsörjnings- och kompetensutvecklingsområdet avseende den it-forensiska verksamheten behöver hanteras på ett mer systematiskt sätt och utifrån myndighetens beslutade strategi och plan. Den it-forensiska verksamheten är it-intensiv och it- kompetens behöver förstärkas. Avsaknad av it-forensik som ämne vid den polisiära grundutbildningen har medfört bristande grundkompetens vad gäller it-forensik i kärn- verksamheten. Det är av vikt att it-forensiker får en anpassad utbildning i brottsutred- ning. Arbetet med fort- och vidareutbildningar för ämnesområdet it-forensik har varit eftersatta. Kompetensförsörjning av den it-forensiska verksamheten är en av de avgö- rande aspekterna för att polisen ska lyckas med en framgångsrik it-forensisk verksam- het. Interna utbildningar måste prioriteras för att hantera skillnader i kompetens hos befintlig personal men även för att möjliggöra kvalitativ internrekrytering. Det saknas en tillräcklig nivå på kandidater med it-forensisk kompetens på marknaden, både den privata och offentliga, vilket gör att polisen har en hård konkurrens om kandidater. Po- lismyndigheten behöver samverka bättre med utbildningsäten för att ta fram nya utbild- ningar. Myndigheten behöver ta fram en plan för ett arbete att attrahera och behålla medarbetare inom den it-forensiska verksamheten.”

Källa och direktlänk till PDF:

https://polisen.se/SysSiteAssets/dokument/internrevision/slutlig-ir-rapport-it-forensik-inkl-rpc-beslut.pdf

Öven BRÅ har lite tankar kring detta:

https://bra.se/om-bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2023-01-24-polisens-forensiska-verksamhet-ar-fortsatt-underdimensionerad.html

Direktlänk till PDF:

https://bra.se/download/18.31d9e51d18529a0962614f79/1674635820637/2023_1_Polisens-forensiska-verksamhet.pdf
Precis det vi diskuterade för någon dag sedan!
Då uppmärksammades det alltså för 2 år sedan, men åtgärderna lyser med sin frånvaro.
Citera
2023-03-20, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
MH och JJ träffades första gång på en fest där de kysstes. För JJ var det säkert en annan rolig, spontan grej, för MH kan det uppstått känslor med tanke på hon inte är hetero.
MH:s mamma sa hon också hade frågat om deras relation var mer än bara vänskap.
Jag är helt säker på att en av väkterna på Nöjet som har sett tjejerna där flera gånger sa att de var ett kärlekspar. Men har svårt att hitta det nu i FUP.
Om inte jag minns fel så var det nog 2 av nöjets väktare som trodde att J och M var ett par

Som de sa i förhör
Citera
2023-03-20, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Om inte jag minns fel så var det nog 2 av nöjets väktare som trodde att J och M var ett par

Som de sa i förhör
Kan du precisera sida i del av FUP eller är det bara dina snuskiga fantasier?
Citera
2023-03-20, 15:15
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatliners
MH har gjort sin Instagram privat, hoppas hon hann läsa alla fina ord innan‼️

Hennes TikTok är också låst. Men jag har 221 objekt från den sidan.
Inget intressant där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in