I min analys om att polisen tog drygt två veckor för lång tid på sig att hitta Tove så framgår att de gör en förenklad extrahering av platsdata från mobilen vid IT-forensisk undersökning 18/10.
Dagen efter så medger JJ spontant att hon och MH har varit på en haschrunda i skogen. Enligt min mening så är det en lögn som JJ kommer på pga det förhörsledaren säger här i första stycket om mobil i beslag och hur den ”rört” sig.
”Det påtalas för J att polisen har hennes telefon i beslag, att man i en mobiltelefon kan få ut mycket information. Som exempel på sådan information är att man i vissa fall kan få fram hur en mobiltelefon rört sig. På fråga till J om vilken information som skulle hittas i J mobiltelefon om polisen tittade i den svarade J att den tex. skulle visa var hon varit eftersom den varit med henne. ”
153/937
”Förhöret var på väg att övergå i andra delar när J säger att hon har något hon vill säga först.
Juttrycker att det är en sak hon vill säga först, säger sedan att "det kan vara så att vi åkte runt lite först" för att J och hennes kompisar "bakat såna haschkakor innan", "det kan ha varit så att vi åkte runt lite, jag och M och letade efter en plats där vi kanske kunde äta dom här haschkakorna på utan att det skulle märkas". J menar att även detta kommer att synas i hennes telefon.
På fråga beskriver J sedan att de först åkte en bit på vägen mot Skede, därefter i riktning mot J pappa, "vi har en plast där, så vi åkte runt lite".
Då J sagt att det kan vara så att de åkte runt lite tillfrågades hon om hur det var och säger att det var så att de åkte runt”
153/938
Att polisen uttrycker sig som att ”detta kommer att synas i hennes telefon” föranleder ju en att tro att de i samband med det gjorde en fördjupad extrahering i mobilen men så sker alltså inte förrän två veckor senare. Trots att polisen i förhör redan 19/10 säger att de tittar på koordinater och JJ i princip medger att de kommer hitta platsdata för rundan i skogen i mobilen.
JJ:s ord borde göra att de sätter in alla resurser för att specifikt leta efter koordinater i mobilen men det sker inte i anslutning till det här förhöret utan långt senare.
Länken igen till min analys av polisens utredning av koordinaterna:
https://gofile.io/d/4Cf32V