2023-03-20, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Jag funderar lite kring M, den mörkhyade adoptivtjejen. Det faktum att många bilar stod skrivna på hennes adress. Eftersom hon bodde hemma får vi förmoda att det är hennes far som äger dessa bilar..

Om en av dessa bilar var iväg något dygn för ett "uppdrag" så var det nog ingen som direkt noterade det. Kan pappan ha hjälpt till att forsla bort kroppen en längre sträcka? Efter såhär många dagar med sök kan man kanske anta att kroppen inte finns i Vetlandas närområden?

Och pappan är väl präst i pingstkyrkan? I de lugnaste vattnen simmar ju de fulaste fiskarna, det är sedan gammalt(Vi minns alla knutby..). Han har säkert gott anseende på orten som ju ligger i bibelbältet. Så ingen misstänker honom om något. Och tjejerna skulle nog kunna knipa käft om en auktoritet på orten har hjälpt dem med att röja undan kroppen.

Vad tänker ni om detta?

Stämmer pappan är Präst och ska enligt vad jag hört haft en hjärtinfakt efter det kommit fram att dom mördat Tove. Undrar om pappan är sjukskriven /jobbar kvar som präst för kan ju inte vara lätt vara präst och samtidigt ha en dotter som är Mördare
Senast redigerad av jimmytheone 2023-03-20 kl. 12:27.
Citera
2023-03-20, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tycker det finns en svaghet i hela mordåtalet. TT dog genom kvävning.

Obduktionen visade att TT hade maginnehåll i lungorna? Då lär man inte få luft, åtminstone inte om man ligger på rygg och någon sitter ovanpå. Man kvävs.

Finns det en svaghet här som advokaten kan skjuta in sig på?

MH s inblandning kommer nog inte bli helt enkelt att bevisa. Finns inga biologiska spår på varken M eller T som bevisar att M hållit fast T. T s skador på rygg m.m antas ha uppkommit av att någon tryckt ner henne mot golvet, men inte av vem. Diskussionen kommer nog handla om hur trovärdig M s berättelse är och om J på egen hand bedöms kunna utföra allt våld.

I luftstrupen hittades maginnehåll, men inte i lungorna.

Edit. Kvävning orsakad av yttre våld är konstaterat av dom två rättsläkarna som utförde obduktionen.
Citera
2023-03-20, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Med ADD/ADHD-diagnos medföjler en oförmåga att grovsålla intryck. Allt registreras, viktigt som oviktigt. Hjärnan är i princip alltid överbelastad och det är inte ovanligt att dessa personer somnar i tid och otid utan att de egentligen kan styra över det.

Ja så må det vara men hon är inte diagnostiserad med narkolepsi.

Vi kan konstatera att det är många höga dunsar och bankande under en begränsad tid ca 15-20 min. Enligt den arabisktalande grannen i lägenheten precis under JJ pratar vi om tiden ca 02.30 -02.45. Det är ca 15 min.

Vi vet att de 3 kom till lägenheten runt kl 02.00.
FUP redovisar MH aktivitet i Apple Health fram till 02.20. Alltså sover hon inte här mellan.

Däremot redovisas inte Apple Health i FUP alls mellan kl. 02.20-02.43.
Är detta Rullmans trumf?

Sen redovisas åter aktivitet mellan 02.43-03.00 då mobilen går i skärmlås.

Som förhörsledaren säger till M i något av de sista förhören är det väldigt begränsad tid för sömn.

Att hon inte vill kännas vid händelsen och skyller på sömn är en annan sak. Hört har hon med stor sannolikhet gjort oavsett.
Senast redigerad av viperstyle 2023-03-20 kl. 12:44.
Citera
2023-03-20, 12:34
Medlem
Jag har inte kunnat läsa ansökan än, men i media läste jag igår att MH hade hållt fast TTs armar medan JJ ströp henne. Googlesök på hur man gör sig av med en ex-vän och sånt korkat hittades också. Har man sett på mer än ett avsnitt av true crime så vet man att det nästan är omöjligt att bränna en kropp på det sättet.

Det lär inte bli livstid iom låg ålder, att de är ostraffade sen tidigare och det det inte kommer anses finnas risk för återfall. Helt övertygad! Hoppas de får psykvård parallellt med fängelse.
Citera
2023-03-20, 12:35
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Kanske fanns fler burkar cider? Kan ha legat där sen tidigare?

Jag hittar inget kompletterande förhör med Louise om det stämmer det som Maja säger i förhör: att Louise tog med sig en burk cider från förfesten hos Johanna.
Jag reagerar på att det är ett lite väl stort sammanträffande att en burk cider är med i händelsen: på väg till Nöjet med Louise och i brandrester på fyndplatsen.
En möjlighet är att T hade burken i sin väska men det har säkert A fått frågor på.

För övrigt verkar Maja ha ovanligt bra koll på vilken tid Louise kommer hem från Nöjet. Där är de samstämmiga, Maja och Louise. Louises sambo har inte fått frågor på tid L kom hem så det anses förmodligen inte vara relevant i utredningen....
Senast redigerad av Pythia_88 2023-03-20 kl. 12:42.
Citera
2023-03-20, 12:37
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja så må det vara men hon är inte diagnostiserad med narkolepsi.

Vi kan konstatera att det är många höga dunsar och bankande under en begränsad tid ca 15-20 min. Enligt den arabisktalande grannen i lägenheten precis under JJ pratar vi om tiden ca 02.30 -02.45. Det är ca 15 min.

Vi vet att de 3 kom till lägenheten runt kl 02.00.
FUP redovisar MH aktivitet i Apple Health fram till 02.20. Alltså sover hon inte här mellan.

Däremot redovisas inte Apple Health mellan kl. 02.20-02.43.
Är detta Rullmans trumf?

Sen redovisas åter aktivitet mellan 02.43-03.00 då mobilen går i skärmlås.

Som förhörsledaren säger till M i något av de sista förhören är det väldigt begränsad tid för sömn.

Att hon inte vill kännas vid händelsen och skyller på sömn är en annan sak. Hört har hon med stor sannolikhet gjort oavsett.
Jag tror inte heller att M sovit sig igenom kvällen, men det är inte otänkbart att hon efter dådet tuppat till då och då.
Citera
2023-03-20, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag fick så snart polisen gick ut med att det var koordinater som ledde fram till fyndplatsen en känsla av att något inte stod rätt till.

Trots att vad de kallade spetskompetens varit involverat i att lokalisera fyndplatsen så hade det alltså tagit tid. Det fick mig att spekulera i om liksom någon matematiskt räknat ut med väldigt få data och med hjälp av altitud och hit och dit lyckats identifiera en plats.

Men det var enklare än så. Det räckte med att låta en programvara identifiera innehållet i mobilen och det görs i det här fallet per automatik. Sen bara för It-forensikern att sortera ut datan som i ett Excelblad typ.

Men de gjorde fel från början och varför åklagaren dröjde med att göra husrannsakan i molntjänsterna är också något av ett mysterium.

De frågor du lyfter är svåra att svara på för protokollföraren i utredningen lindar in och utelämnar en del som tydligt skulle kunna visa vad som faktiskt skett med den här mobilen.

Vissa saker kan man läsa mellan raderna men andra detaljer är bara frågetecken.

Här kan man läsa om den enhet som sysslar med de här undersökningarna. Faktiskt den för det här fallet aktuella avdelningen.

https://svt.se/nyheter/lokalt/ost/cyberbrotten-utreds-lokalt

En ganska ny organisation och man kan läsa att de haft ett rekryteringsbehov.

Åklagaren har en särskild ”guide” för hur hantera forensik och hur saker ska skötas och prioriteras.

Se: https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior-och-rattslig-vagledning/rav-2022-31-forensiska-undersokningar.pdf?_t_tags=language%3Asv%2Csiteid% 3A764c28f6-3ce5-48e7-a8ec-b 8f5f22e4245&_t_hit.id=Aklagare_Web_Models_Media_Pd fFile/_ae00e2ba-5af8-4ae7-af68-c7396e7c1ef9&_t_hit.pos=2

Bakgrunden till det bekymmersamma är att det är fel på det mesta om man ska tro internrevisionen från 2020.

Saxat från rapporten:

”Internrevisionens granskning av den it-forensiska processen visar att det finns utma- ningar i hur Polismyndigheten har styrt den it-forensiska verksamheten. Det är viktigt att NFC och Noa på processägarnivå arbetar nära varandra för att identifiera aktiviteter som ska genomföras för att uppfylla målen i Polismyndighetens strategiska verksam- hetsplan 2020-2024. Det har saknats en övergripande styrning av området, vilket bland annat har medfört en bristfällig resursdimensionering av de it-forensiska behoven. Övergripande riktlinjer har nu tagits fram där it-forensisk definieras och beskrivs. It- forensik, som är ett stöd i utredningsverksamheten, har inte verkat som en integrerad del av utredningsverksamheten. Vidare har processansvaret och samverkan mellan aktörer- na som arbetar med it-forensik inte fungerat väl. Dock är internrevisionens bedömning att överenskommelsen om samverkan har lett till ett förbättrat samarbetsklimat. Den bristande styrningen har lett till att samverkan med stödverksamheterna IT och HR inte fungerat väl.
De övergripande frågorna i processansvaret har varit eftersatta, vilket har resulterat i att verksamheten inte mäktat med att prioritera forskning och utveckling, metodutveckling, framtagande av styrdokument samt att arbeta fram ett enhetligt och systematiskt arbets- sätt. Ärendehantering har prioriterats framför processansvaret men likväl har utred- ningsverksamheten inte fått it-forensiskt stöd på en acceptabel nivå. Den it-forensiska verksamheten har stora balanser och de it-forensiska undersökningarna som utförs har inte ansetts vara fullständiga vad gäller kvalitet. Internrevisionen anser att det finns risk
slutlig ir rapport granskning av den it-forensiska verksamheten.docx

Dokument RAPPORT
Upprättad av Datum Internrevisionen 2020-09-28
Diarienr A482.094/2019
Saknr 977
Sida
27 (27)
Version 01.00
att informationsförvaltning, arkivering och gallring av data inom den it-forensiska verk- samheten inte följer regelverket.
Internrevisionens bedömer att behovet av it-stöd för it-forensik, både för it-forensiker och utredare, inte har tillgodosetts tillräckligt. Den it-forensiska verksamheten är i hög grad beroende av it-stöd, vilket gör att myndigheten behöver fastställa vilken teknisk kapacitet som ska finnas för att möta efterfrågan i utredningsverksamheten.
Kompetensförsörjnings- och kompetensutvecklingsområdet avseende den it-forensiska verksamheten behöver hanteras på ett mer systematiskt sätt och utifrån myndighetens beslutade strategi och plan. Den it-forensiska verksamheten är it-intensiv och it- kompetens behöver förstärkas. Avsaknad av it-forensik som ämne vid den polisiära grundutbildningen har medfört bristande grundkompetens vad gäller it-forensik i kärn- verksamheten. Det är av vikt att it-forensiker får en anpassad utbildning i brottsutred- ning. Arbetet med fort- och vidareutbildningar för ämnesområdet it-forensik har varit eftersatta. Kompetensförsörjning av den it-forensiska verksamheten är en av de avgö- rande aspekterna för att polisen ska lyckas med en framgångsrik it-forensisk verksam- het. Interna utbildningar måste prioriteras för att hantera skillnader i kompetens hos befintlig personal men även för att möjliggöra kvalitativ internrekrytering. Det saknas en tillräcklig nivå på kandidater med it-forensisk kompetens på marknaden, både den privata och offentliga, vilket gör att polisen har en hård konkurrens om kandidater. Po- lismyndigheten behöver samverka bättre med utbildningsäten för att ta fram nya utbild- ningar. Myndigheten behöver ta fram en plan för ett arbete att attrahera och behålla medarbetare inom den it-forensiska verksamheten.”

Källa och direktlänk till PDF:

https://polisen.se/SysSiteAssets/dokument/internrevision/slutlig-ir-rapport-it-forensik-inkl-rpc-beslut.pdf

Öven BRÅ har lite tankar kring detta:

https://bra.se/om-bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2023-01-24-polisens-forensiska-verksamhet-ar-fortsatt-underdimensionerad.html

Direktlänk till PDF:

https://bra.se/download/18.31d9e51d18529a0962614f79/1674635820637/2023_1_Polisens-forensiska-verksamhet.pdf

Helt klart verkar denna del av polisens arbete vara eftersatt. Verkar inte bara handla om en resursfråga, utan dom brottas med mängder av problem. Man blir ju besviken när man begriper hur ineffektivt och slarvigt detta sköts.

Har själv ingen kunskap om dom här bitarna. Men jag tycker det är bra att du belyser det och hoppas att du tar det vidare till berörda parter så inte fler offer behöver ligga och förmultna längre än nödvändigt.
Citera
2023-03-20, 12:43
Medlem
Citat:
Det går inte att jämföra ADD/ADHD med autism. Även de med autism har problem med många intryck samtidigt, men de har någon inbyggd "strategi" att hantera dem. Med autism följer att fokusera på en sak i taget och "stänga av" och gå in i sig själv/något specifikt när det blir för mycket, alternativt fullkomligt explodera.

Detta känner jag till, skribenten skrev om autism och att de har en tendens att somna av och till.
Citera
2023-03-20, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norris1234
De känns båda rätt iskalla, MH kunde dessutom äta efter mordet. Många mördare har antingen kräkts eller haft tarmtömning på plats p g a adrenalinet.. dessa 2 verkar tämligen opåverkade. JJ dock aningen mer påverkad av mordet - betett sig lite stissigt i trapphuset..
Kan det inte påverkas av att ha druckit alkohol? När jag dricker så är mina känslor aningen stabilare och mer avtrubbade. Kan aldrig minnas att jag haft adrenalinpåslag på fyllan och då har man ändå sett grejer.
Citera
2023-03-20, 12:48
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Helt klart verkar denna del av polisens arbete vara eftersatt. Verkar inte bara handla om en resursfråga, utan dom brottas med mängder av problem. Man blir ju besviken när man begriper hur ineffektivt och slarvigt detta sköts.

Har själv ingen kunskap om dom här bitarna. Men jag tycker det är bra att du belyser det och hoppas att du tar det vidare till berörda parter så inte fler offer behöver ligga och förmultna längre än nödvändigt.

Jag saknar DNA-analys, fingeravtryck eldpåverkad ciderburk i brandresterna på fyndplatsen, den analysen är dessvärre inte genomförd.
Citera
2023-03-20, 12:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hon verkar vara hatisk mot alla.
Var nog bara tillfället som avgjorde att det blev mord.

Anlagda mordbränder och sprayning av en väninnas bil.

fy fan. Livstid ska hon ha!!!
Citera
2023-03-20, 12:56
Medlem
Citat:
Jag tror inte heller att M sovit sig igenom kvällen, men det är inte otänkbart att hon efter dådet tuppat till då och då.

Vi vet att hon förmodligen har legat i sängen efter de varit i skogen i alla fall. Tuppat av tror jag däremot inte hon gjort pga adrenalinpåslaget.
Inte heller spytt eller ramlat omkring på toaletten, vilket hon även tar tillbaka i förhör.

Det blev en efterhandskonstruktion dirigerad av JJ för att passa ihop med vad hon sa till grannen som dök henne i trappen precis efter mordet.
Senast redigerad av viperstyle 2023-03-20 kl. 13:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in