2023-03-20, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Jag saknar DNA-analys, fingeravtryck eldpåverkad ciderburk i brandresterna på fyndplatsen, den analysen är dessvärre inte genomförd.

Började precis tänka på ciderburken igen. Samtliga dryckesburkar har ett identifikationsnummer oftast på nedsidan av burkens etikett, precis intill vad jag misstänker är Ball-logotypen (Ball tillverkar väldigt många burkar, det är som burkarnas Tetra Pak). Detta identifikationsnummer är kopplat till en viss batch alternativt förpackning. Med andra ord, hade den brända ciderburken kommit från ett sexpack som JJ eller MH köpt så kan man bekräfta detta, förutsatt att någon av burkarna i samma sexpack återfunnnits i någon av MGM:s ägo.
Citera
2023-03-20, 13:08
Medlem
SweKingCalles avatar
Har inte tillgång till fup.

Bar de ut kroppen innan eller efter donken ?

Hittade man något i dammen/källaren ?

Var det j:s bil på fotona från macken ?

Cykel ?

Varför grepen ?

Står det något om detta i fup ?
Citera
2023-03-20, 13:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
Är det sant att JJ och MH var vid illharjen på söndags morgonen?

Det verkar ha blivit en missuppfattning om tidpunkten från den som delade infon i tråden.
Kanske beror det på att en av tjejerna hade kontakt med JJ på morgonen, och sedan spreds infon till någon annan som sedan blev misstänksam, åkte dit o kollade.

Att det handlar om kvällen 16/10, bekräftas av positionering och att polisen kontaktar tjejerna, har förhör därute.
Det verkar som att JJ är den (som vnligt!) som kontaktar Maja som sover då (enligt egen uppgift), hämtar upp Maja och de åker dit för att som det verkar; JJ ger instruktioner till Maja om vad hon ska säga till polisen.

A 153/45ff

"5.8 Möte vid Illharjen
5.8.1 Johanna lämnar Hadderödje och hämtar upp Maja
Kl. 17:51:22 tar Johanna kontakt med Maja och skriver ”Ska vi åka en sväng?”.
Kl. 18:36:42 skriver Johanna till Maja igen – ”Här”.
"
//
"Mellan kl. 18:49 och 22:12 positionerar Johannas mobiltelefon vid Illharjen.
Från kl. 18:56:06 och framåt positionerar Majas telefon vid Illharjen.
"

A 153/580

"I*da berättar att det är en händelse som sticker ut.
I*da säger att hon såg tjejerna på söndagskvällen 2022-10-16 efter att detta hade hänt och
man visste att Tove var försvunnen. - Jag är säker på att jag såg Maja i alla fall säger I*da.
Hon satt i en röd liten bil vid Illharjen ca kl 18.30.
"

/687

"T*ilde hade "snapchattat" med Johanna under söndagen och såg att hon positionerade utanför
Katthemmet Illharjen i Vetlanda. T*ilde hade en konstig magkänsla att Johanna inte pratade
sanning och kunde ha något med försvinnandet att göra.
"
//
"De hade även ringt till polisen och berättat att Johanna och Maja skulle sitta i en röd bil på
Illharjens parkering, Vetlanda för de tyckte det var konstigt att de satt där.
Vem var kompisen och vart plockade du upp henne?

"Vet du vilken tid ungefär?
Det var på eftermiddagen, jag är osäker på vilken tid men det hade inte hunnit bli mörkt när
jag lämnade Myresjö.
"

A 153/795 f (ett mkt intressant förhör med T*ilda!)

"Först skrev jag både med M*y och A*lbin för att höra vad som hänt med Tove. Jag tyckte det
var så konstigt att hon bara hade försvunnit och senast sedd med Johanna. En dålig
magkänsla.
Sedan började jag snappa med Johanna. Jag såg då på hennes "snapkarta" att hon var i Nye.
Jag vet att hon kommer därifrån och att hennes pappa bor där.
Vet du vad klockan var då ungefär?
Ja men runt kl 12.00 eller strax därefter
"

Bonus:

"
Hade du någon ytterligare konversation med Johanna efter att ni skrivit/snappat på morgonen söndag 15/10?
Jag skrev via snapchat hur det hade gått på polisförhöret hon uppgett att hon skulle ha. Hon
svarade att det hade gått bra. Hon skrev att hon hade varit vid Illharjen och haft polis haft
polisförhör.
Innan jag skrev med Johanna hade jag nämligen sett hon positionerade/ snapkartan/i bil vid
Illharjen. När jag såg detta var jag hemma hos min mamma, min bonussyster N*icole var
också där. Vi tyckte detta var jättekonstigt att man sitter där så vi kontaktade polis angående
detta.
Hur kom det sig att du tyckte det var konstigt?
Vi hade känslan hela tiden att Johanna var inblandad på något sätt. Det låter lite konstigt att
man åker till Illharjen annars. Man blir ju lite nojjig, vi tänkte att hon försökte gömma Tove
någonstans där. Det är ju mycket vatten och så. Varför sitter man där i bilen hur länge som
helst liksom.
"

/881

"G*örgen uppger vidare att han sett att Majas telefon befann sig vid Illharjen under
kvällen, G*örgen reagerade över att Maja sa att de pratat med polisen när han visste att de
befann sig vid Illharjen, Görgens tanke var att Maja därför ljög för honom. Maja kom sedan
hem runt 22.15 – 22.20.
"

/937 Förhör JJ

"Hon var kvar hos sin pappa till ca 18:15 och senare, vid 18:30-tiden, hämtade Johanna Maja. De åkte direkt till Illharjen där de satt och snackade. De kom till Illharjen vid ca 18:45, satt i Johannas bil hela
tiden förutom att Johanna var ute och kissade en gång, de satt i bilen på en parkering till
naturreservatet. Stället valdes eftersom det är en bra plats att vara på, där man kan sitta ostört och prata i bilen utan att det ser konstigt ut.
"

/1052

"F: Maja säger att du berättade det här för henne i efterhand och företrädelsevis då på
söndagen nere vid Illharjen där vad det var som hände i badrummet.
"
//
"Men du, om vi går tillbaka där, på söndagen och Illharjen så berättade du att Johanna
hade sagt till vad du skulle säga.
Mm
"

/1276

"BF: Första förhöret med dig Maja det hölls vid Illharjen där den 16 oktober"
Senast redigerad av notknapparen 2023-03-20 kl. 13:12.
Citera
2023-03-20, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Kan det inte påverkas av att ha druckit alkohol? När jag dricker så är mina känslor aningen stabilare och mer avtrubbade. Kan aldrig minnas att jag haft adrenalinpåslag på fyllan och då har man ändå sett grejer.

J och M s agerande kan inte förklaras med alkoholpåverkan. Ingen av dom hade druckit nån större mängd. Det dom gjort är väldigt få som klarar av. Förutom mordet finns det mängder av detaljer som visar på att båda två är störda.

Helt klart är J den drivande och på något sätt får hon med sig sin smått efterblivna knähund på resan. Ska man vara snäll i sin analys av M så verkar hon vara trollbunden av J s omfamnande av henne, trots att J har behandlat M illa flera gånger. Som t.ex då M mådde dåligt efter att ha ätit en haschkaka och inte ville följa med till Nöjet. J blir då arg och springer hem till lägenheten, men vägrar släppa in M. M får då stå utanför J s lägenhet i 5 timmar. Dagen efter blir J återigen arg på M eftersom hon inte vill följa med ut och festa. Livrädd för att bli avvisad och påhoppad av J, (då hon vet vad som kan hända) väljer hon att stå vid hennes sida, trots att hon vet vad hon är kapabel till.

Bara det att M är hungrig 30 min efter mordet och käkar en cheeseburgare i samma lägenhet som liket tycker jag visar på det inte står rätt till.

Att J blir arg på M efter att M lagt sig för att vila i hennes säng strax efter dom kommit tillbaks efter dumpningen är också stört. Vem f…bryr sig om sånt i det läget?
Citera
2023-03-20, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Naturligtvis är både JJ och MH där samtidigt under rättegången dessa tre dagar.

Om nu inte även den 31 mars behöver tas i anspråk.
Ska vi gissa på MH kommer sitta skakis och inte våga titta åt JJ:s håll medan JJ kommer skicka mördarblickar åt MH:s håll för att hon ”förstörde allt”?
Citera
2023-03-20, 13:13
Medlem
Kan man få tag i slasken? Eller är det typ onödigt att ens läsa den?
Citera
2023-03-20, 13:15
Medlem
Har FUPen kommit ännu?
Citera
2023-03-20, 13:16
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willla
Har FUPen kommit ännu?
Ja du hittar den i första inlägget
Citera
2023-03-20, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Ja du hittar den i första inlägget
Nämen oj! Dåligt av ni. Tack snälla!
Citera
2023-03-20, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willla
Har FUPen kommit ännu?
Vakna

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2023-03-20, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
J och M s agerande kan inte förklaras med alkoholpåverkan. Ingen av dom hade druckit nån större mängd. Det dom gjort är väldigt få som klarar av. Förutom mordet finns det mängder av detaljer som visar på att båda två är störda.

Helt klart är J den drivande och på något sätt får hon med sig sin smått efterblivna knähund på resan. Ska man vara snäll i sin analys av M så verkar hon vara trollbunden av J s omfamnande av henne, trots att J har behandlat M illa flera gånger. Som t.ex då M mådde dåligt efter att ha ätit en haschkaka och inte ville följa med till Nöjet. J blir då arg och springer hem till lägenheten, men vägrar släppa in M. M får då stå utanför J s lägenhet i 5 timmar. Dagen efter blir J återigen arg på M eftersom hon inte vill följa med ut och festa. Livrädd för att bli avvisad och påhoppad av J, (då hon vet vad som kan hända) väljer hon att stå vid hennes sida, trots att hon vet vad hon är kapabel till.

Bara det att M är hungrig 30 min efter mordet och käkar en cheeseburgare i samma lägenhet som liket tycker jag visar på det inte står rätt till.

Att J blir arg på M efter att M lagt sig för att vila i hennes säng strax efter dom kommit tillbaks efter dumpningen är också stört. Vem f…bryr sig om sånt i det läget?
Tror fortfarande MH varit kär i JJ, verkligen förtrollad av henne. JJ har inte besvarat detta. JJ har dejtat andra, legat med killar osv. MH har också försökt köra på samma sätt (ligga med killar), men alltid varit kär i JJ oavsett hur mycket hon än låtsas som hon inte är det. Och sen i kombination med anknytningsbesvär, de första kritiska månaderna av ens liv, en känsla av att aldrig höra hemma någonstans. Hon tyckte nog JJ var hennes enda äkta ”familj”. Hon hade säkert gått i döden med henne också, om JJ bett om det.
Citera
2023-03-20, 13:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
JJs mycket skrämmande blick.

Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Ska vi gissa på MH kommer sitta skakis och inte våga titta åt JJ:s håll medan JJ kommer skicka mördarblickar åt MH:s håll för att hon ”förstörde allt”?

Det kan vi nog utgå ifrån att MH kommer att göra.

När JJ spänner sina skrämmande ögon mot henne så vill säkert MH inte titta in i dessa. JJ har en fruktansvärd blick som skrämmer de flesta. Uppenbarligen förstod inga i detta "kompisgäng" HUR farlig hon var - och är fortfarande.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-03-20 kl. 13:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in