2023-03-20, 10:28
Medlem
Citronfjerils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QueenOfKidsAndCats
Klart hon ljuger, delvis. Men hon är också dokumenterat autist, dessutom med ADD. Om din hjärna kör Windows, så kör hennes något heelt annat. Hon var i botten när hon träffade Johanna, som höjde henne men samtidigt skrämde skiten ur henne. Lägg till diagnoserna och vad de innebär när det gäller hur en person fungerar. Inte ursäkter, men förklaringar. Det är jävligt ledsamt att hon dras med ner i Johannas mörka hål. Min starka uppfattning, efter att ha läst HELA FUP:en, är att hon är lågbegåvad, omogen, osäker, hatar sig själv, men "tack vare" Johanna fick ett liv. Tänk lite själv och dra slutsatsen efter det. Autism och ADD gör också att man inte uppfattar världen precis exakt som vi andra. Återigen, inte ursäkter men förklaringar. Blir så jävla less på alla svart/vitt-tänkade idioter, för att inte tala om rasister, homofober och andra idioter som det vimlar av härinne.

Instämmer i allt du skriver! Delar också samma uppfattning kring M och JJs dynamik. JJ verkar byta vänskapskretsar på löpande band men något ”fungerade” med MH. ”Perfekt” bakgrund/funktion för en lättmanipulerad follower. Som förmodligen står ut med ganska mycket för att slippa få JJ emot sig (och isåfall också bli ensam).
Citera
2023-03-20, 10:31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Nej det är ju ett troligt scenario som du beskriver. Men MH vecklar in sig i lögner där hon ena stunden sov och nästa stund säger hon att hon bad JJ handla mat och sen säger hon att hon vaknade när JJ var på donken och då fanns ingen kropp i lägenheten och hon börjar svamla om Walk in closet??!? Hon har verkligen snärjt in sig i lögner

Nej det säger hon inte.

Hur kan du förvränga det du läser i en så enkel text och sen ljuga om det här.
Citera
2023-03-20, 10:41
Avslutad
Jag har för mig att jag har sett något rättegångsschema, vilka vittnen som kommer kallas av åkl och försvar. Nån som vet var det finns?
Citera
2023-03-20, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har mest kikat på vad som hände under den tid de vad JJ initialt beskriver som "äter haschkakor i skogen" men som visar sig vara den bisarra hanteringen av Toves kropp.

På tal om hantering så har jag i samband med det gjort en snabbanalys av utredningens arbete och främst IT-forensikernas arbete med att få fram de koordinater som ledde till fyndplatsen. Enligt min mening så har det dröjt runt två veckor för länge att hitta henne. Den är sammansatt i all hast så publiceras med reservation för evtl felaktigheter och tryckfelsnissar m.m.

Analysen är på runt 25 sidor och kan läsas via den här länken:

https://gofile.io/d/4Cf32V

Din slutsats väcker en mängd frågor som jag hoppas du kommer få svar på. Med tanke på all resursslöseri, kroppens förmultningsprocess samt anhörigas lidande som medföljde iom att det till synes tog ytterligare 2 veckor att hitta kroppen, tycker jag att man kan kräva svar på dessa frågor!

Det behöver nödvändigtvis inte handla om att peka finger mot enskilda tjänstemän där flertalet säkert gjort sitt yttersta. Hur såg ansvarsfördelningen ut? Var det dom två initiala it forensikerna eller flyttades ansvaret över till NOA för att få fram koordinaterna efter att dom kopplades in? Handlar det om okunskap, ovilja, slarv eller organisationsproblem?

Rullman själv nämnde att stora resurser lades på just denna bit då tjejerna inte var samarbetsvilliga.
Citera
2023-03-20, 10:44
Medlem
argusmaximuss avatar
Sorry om detta klargjorts men ang diskuterade 0230-uppgiften.
Ser ingenstans i fup att en kontakt, på något sätt, gjorts denna tid (förutom en andrahandsuppgift som inte bekräftats). Sista tiden är 01.49.

Stod att m* blivit kontaktad i ett förhör med annan person, men ingen sån kontakt syns i digitala genomgången.

Kort sagt: vet vi att 0230-kontakt är verklig? Isf hur?
Citera
2023-03-20, 10:46
Medlem
MH berättade i förhör att kvällen då J tände eld på sitt ex ytterdörr, att hon även brände ner den obebodda villan för att avleda misstankarna mot den första branden. Avskrevs dom misstankarna?
Citera
2023-03-20, 10:48
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
har det framkommit varför psykstörda JJ var så arg på T?

Hon verkar vara hatisk mot alla.
Var nog bara tillfället som avgjorde att det blev mord.

Anlagda mordbränder och sprayning av en väninnas bil.
Citera
2023-03-20, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Denna tös verkar bra störd när hon gång på gång intresserar sig för att röja undan de hon retar sig på.
Jag tror att det blir en smula bättre för världen om denna Lill-Johanna blir inlåst tillsammans med hennes blivande mentor Gammel-Johanna Möller på fängelset i Ystad.
Då kan de två sitta och kuckelimucka ihop olika mördar-scenarior, tänk vad roligt de får ihop, lika barn leka bäst.
Delar helt din uppfattning.
Två Johannor sittande på varsitt livstidsstraff där på anstalten i Ystad, det är vad världen faktiskt behöver -ja, förutom då fred på jorden så klart.

Tänk vad spännande för Johanna den Andra att få sitta och höra Johanna den Värsta sitta och skrodera om det enda hon har lyckats med i livet: Att mörda sin make Ak*i Paasi*la och komma undan straff för det.

Kriminalvården har svårt med ekonomin.
Startar de en crowdfunding för att hålla dessa två livslångt inspärrade är jag beredd att donera.
Citera
2023-03-20, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag har för mig att jag har sett något rättegångsschema, vilka vittnen som kommer kallas av åkl och försvar. Nån som vet var det finns?

Läs här:

https://www.domstol.se/eksjo-tingsratt/nyheter/2023/03/huvudforhandling-i-mal-b-1877-22/
Citera
2023-03-20, 11:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Denna tös verkar bra störd när hon gång på gång intresserar sig för att röja undan de hon retar sig på.
Jag tror att det blir en smula bättre för världen om denna Lill-Johanna blir inlåst tillsammans med hennes blivande mentor Gammel-Johanna Möller på fängelset i Ystad.
Då kan de två sitta och kuckelimucka ihop olika mördar-scenarior, tänk vad roligt de får ihop, lika barn leka bäst.

JJ kan ordna efterfester i kurran.
Citera
2023-03-20, 11:02
Medlem
Jag tror att MH var med och höll i TTs händer under strypningen.

Det som talar emot är väl att MH inte tidigare velat medverka i JJs mordbränder/skadegörelser (förutom att skriva BITCH med sprayfärg dock, men det är ju inte hot mot liv så som bränderna är)

Men hon ändrar uppgifter hela tiden. Och om JJ skulle strypa TT känns det som att det hade behövts en till som kan hålla nere TTs armar.

Undrar dock vad det finns för konkreta bevis. Jag hittar inget i FUP om att Toves händer/armar ska vara skadade eller att det ska finnas märken av att nån håller nere dom?

Jag tycker synd om MH att hon dragits in i detta, men har hon varit delaktig så som JJ beskriver, då ska hon också dömas till straff. Att ljuga om sin egen skuld för att gå fri kommer inte få henne att må bättre. Förhoppningsvis får hon rätt hjälp i fängelse och rehabilitering. JJ har jag svårare att tro på en förändring, men vem vet.
Citera
2023-03-20, 11:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Sorry om detta klargjorts men ang diskuterade 0230-uppgiften.
Ser ingenstans i fup att en kontakt, på något sätt, gjorts denna tid (förutom en andrahandsuppgift som inte bekräftats). Sista tiden är 01.49.

Stod att m* blivit kontaktad i ett förhör med annan person, men ingen sån kontakt syns i digitala genomgången.

Kort sagt: vet vi att 0230-kontakt är verklig? Isf hur?

Ja, det verkar komm från anmälan om försvinnande från Toves pappa. Om det är pappan som har fleaktig tidsuppgift, eller om det är mottagande polis som missuppfattar framkommer inte, men någon slags missuppfattning verkar det vara, tror jag:

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har inte läst tråden på flera dagar, så det kan redan ha tagits upp om 02:30- händelsen.

Verkar vara någon slags missuppfattning, iaf stämmer det ju inte att A*lbin och Tove ska ha haft någon kontakt vid den tidien:

Kommer från anmälan om försvunnen person. Om det är P eller polisen som tar emot uppgifterna är osagt, men så här står det:

A 153/65

"Anmälningsuppgifter
Anmälningsdatum: 2022-10-16 12:03 Enhet: 540320ST2, Stöd/Service 2 LPO Höglandet
Anmälningssätt: Telefon Anmälningsansvarig: Bergholm, Birgitta
Brott/Händelse
Försvunnen person (ej i fjällen)
Vetlanda, Vetlanda
Fr.o.m Söndag 2022-10-16 02:30
G*ustafsson, P*eter M*agnus Anmälare
Fritext
Samtal inkom till RLC 20221016 kl. 11:23 gällande försvunnen person. Undertecknad ringde upp för en
anmälningsupptagning.
HÄNDELSE
Towe har inte kommit hem till sin bostad efter en utekväll i Vetlanda kvällen/natten 221015--16.
Senaste kontakten var via telefon vid 02:30-tiden, med pojkvännen och då hade hon sagt att hon var på
väg hem. Hon hade då sagt att hon varit hos en Johanna Jansson som bor på Storgatan 71, Vetlanda.
Anmälaren uppskattar att det är c:a två kilometer hem till bostaden från den adressen. Upplevdes inte
under samtalet som att hon skulle ha varit väldigt påverkad av alkohol.[...]
"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in