Citat:
Ursprungligen postat av
Urre01
Hur kunde det bli så tokigt att de inte använde sig av "rätt" metod förrän 2 veckor senare? Om det nu finns olika metoder provar man väl dem så snabbt det bara går. 2 veckors väntan i ovisshet för Toves familj och andra närstående är 2 veckor för länge.
Hoppas ansvariga tar del av din info här inne och lär sig något, så det inte upprepas.
Det hade varit lättare att svara på frågorna om det framgått vad de faktiskt gjort.
Jag är inte IT-forensiker men har hyfsad koll och jag kan läsa mellan raderna men ”inte ens jag” kan tolka ut vad det är för process den operative analytikern försöker beskriva om uppdateringar, NOA, RC3 hit och dit, osv. Dessutom saknas liksom ett vettigt protokoll för den ”logiska extraheringen” som faktiskt görs 18/10. Någon skärmdump och bild på SIM-kort men ingen tidsangivelse eller vad för innehål som tömdes.
Och jag vill förtydliga det faktum att IT-forensikern i det skedet hade helt öppet mål rakt in i iPhonen. Mao lösenkoden till den så alla data fanns tillgänglig för den mer avancerade metoden.
Jag vill att kritik ska vara underbyggd och konstruktiv och jag tyckte det jag läste var så allvarligt att jag behövde stolpa upp det för mig själv så inte första spontana slutsatsen var förhastad.
Men faktum kvarstår att den undersökning de gjorde dagar innan hon hittades hade de, eller någons morsa efter några timmar på Youtube om man ska raljera lite, kunnat göra redan 18/10.