2023-03-20, 11:53
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tycker det finns en svaghet i hela mordåtalet. TT dog genom kvävning.

Obduktionen visade att TT hade maginnehåll i lungorna? Då lär man inte få luft, åtminstone inte om man ligger på rygg och någon sitter ovanpå. Man kvävs.

Finns det en svaghet här som advokaten kan skjuta in sig på?

Du menar att om man spyr när man stryps så får man skylla sig själv eller...?
Citera
2023-03-20, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtrasaltat
Hur går det till rent praktiskt i en rättegång med två åtalade såhär, sitter de i rätten samtidigt och får lyssna på varandras historier?

Visas de maskade bilderna för hela rätten? Dvs kommer JJ och MH ”tvingas” se bilder från brottsplatsen och/eller obduktionen? Tänker eftersom MH verkar vara en rätt skör människa att det kanske är detta som kan få henne att bryta ihop totalt till slut.

Och en annan fråga som kan tyckas lite dum, de har ju allt material inspelat på band. Är detta något som likt FUPen är offentliga handlingar, dvs kommer man kunna ta del av ljudinspelningarna nån gång?

Jag tror att varje åtalad är på rättegången varsin dag. Kan aldrig tänka mig att de sitter tillsammans på rättegången. Rättegången är uppdelad på fyra dagar den 27, 29, 30 och 31 mars 2023.

https://www.domstol.se/eksjo-tingsratt/amnen/brott-och-straff/sa-gar-en-rattegang-till/huvudforhandlingen/
Citera
2023-03-20, 11:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte jag heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Hur fan kan man sova efter en sån händelse?!
Jag kan fan inte förstå det

Inte jag heller.

Jag har legat och sovit ganska packad vid ett par tillfällen då personer har börjat att slåss. Vaknade varje gång av allt oväsen. Jag tror inte att MH låg och sov. Om nu nu ev. gjorde det så vaknade hon och förstod då att JJ behövde "hjälp".
Citera
2023-03-20, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tycker det finns en svaghet i hela mordåtalet. TT dog genom kvävning.

Obduktionen visade att TT hade maginnehåll i lungorna? Då lär man inte få luft, åtminstone inte om man ligger på rygg och någon sitter ovanpå. Man kvävs.

Finns det en svaghet här som advokaten kan skjuta in sig på?

Med tanke på JJs personlighet så skulle jag i dagsläget gissa att JJ fällde TT bakifrån och att TT föll framåt. JJ hade eventuellt något hon slog TT med i bakhuvudet. Sedan skulle jag gissa att något lades runt halsen för att strypa TT. Jag tror alltså i dagsläget att JJ satt på TTs rygg och strypte henne med något runt hennes hals.

.
Citera
2023-03-20, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Jag tror att varje åtalad är på rättegången varsin dag. Kan aldrig tänka mig att de sitter tillsammans på rättegången. Rättegången är uppdelad på fyra dagar den 27, 29, 30 och 31 mars 2023.

https://www.domstol.se/eksjo-tingsratt/amnen/brott-och-straff/sa-gar-en-rattegang-till/huvudforhandlingen/

klart som fan dom är där samtidigt
Citera
2023-03-20, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99

Att lyssna på varandra? Det tror inte jag.
Citera
2023-03-20, 12:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Båda där samtidigt - om inte så är detta något nytt.

Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99

Naturligtvis är både JJ och MH där samtidigt under rättegången dessa tre dagar.

Om nu inte även den 31 mars behöver tas i anspråk.
Citera
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Hur fan kan man sova efter en sån händelse?!
Jag kan fan inte förstå det

Exakt.
Enl egen uppgift sov ju MH innan bil, i bil, efter bil, med jämna mellanrum.
Världens äldsta knep att undkomma frågor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Avel skriver bra men han är bra rolig undrar vad polisen tänker.
Hoppas han inte blir arg.

Ledsen om det blir löjligt men får lite Jönssonligan vibbar av Avel.
referens:
Avel och ~Bubb-Lisa~

De har säkert högläsning i fikarummet.

Jag ville visa att den här unga tjejen inte hade behövt ligga två veckor i skogen och förmultna och det har jag gjort.

Quod erat demonstrandum som Dynamit-Harry brukar säga.
Citera
2023-03-20, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Att lyssna på varandra? Det tror inte jag.

då har du alltså ingen aning om hur en rättegång går till om du tror det
Citera
2023-03-20, 12:02
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Inte jag heller.

Jag har legat och sovit ganska packad vid ett par tillfällen då personer har börjat att slåss. Vaknade varje gång av allt oväsen. Jag tror inte att MH låg och sov. Om nu nu ev. gjorde det så vaknade hon och förstod då att JJ behövde "hjälp".

MHs mobil avslöjar att hon inte sov så mkt som hon säger sig gjort.
Dessutom är MHs förklaringar till de olika toabesöken osannolika. Läs förhören, de är avslöjande.
Citera
2023-03-20, 12:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheforest
Vet att det snackats om det tidigare i tråden, men värt att nämnas igen tror jag - att man kanske ska försöka se till enklast möjliga scenarios snarare än att komplicera saker och ting.
Vi vet att TT meddelat AW att hon blivit slagen och en liten stund senare uppger hon att hon är på väg till JJ för att lösa konflikten. Naivt? Ja, kanske, men utöver att många vittnat om att JJ har en drivande personlighet, så är det många som vittnat om att TT var en varm och godhjärtad människa. Det är nog dessutom få som tänker att det kan resultera i ens död om man väljer att snacka ut med någon (men kanske något man bör göra hädanefter..). Nu kanske inte TT hade planerat att sova hos sin far, men JJs bostad är på vägen hem till honom, och det regnade en hel del den aktuella kvällen, så inte helt svårt för JJ att övertala TT att haka på upp till henne för att clear the air.
Sen kanske det är naivt av mig, men jag har lite svårt att tro att mordet är planerat. För det känns ofantligt dumt att välja att mörda någon i sin egna bostad, allra helst om bostaden är ett lägenhetshus centralt belägen i en stad. Men visst, hon hade onekligen starkt hat mot TT och hennes syster, och TTs kommentar på Nöjet blev kanske sista droppen i bägaren och hon såg svart (tappade helt rationellt och logiskt tänkande).

Vad gäller att byxor var uppknäppta tror jag har med hur TT behandlats under resans gång från bostad till skog. De har lyft och släpat henne nerför trappor, in och ut ur bil, trätt på henne sopsäckar och slutligen dragit henne genom tät skog.

Men ja, det är även för mig ett frågetecken vad som faktiskt sker de där 45 minuterna från det att de väl anlänt till bostaden, oavsett om man tänker sig det hela ur JJs och MHs version av det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Blond peruk och solglasögon. Som att hon är någon jäkla filmkaraktär som ska utföra något diskret, mördarjobb. Hon verkar ha tyckt det var jättehäftigt. Sjuk jävel! Sedan att hon blev så arg och besviken när hon misslyckades döda exet också (precis så arg som hon blev när hon misslyckades bränna inne Tove med familj), säger väldigt mycket om hur hon är som person.

All handsprit och skit hon sprang och handlade på Dollarstore stup i kvarten för att försöka bränna inne människor och döda dem. Ta saker i egen hand.

Kan någon av våra kära hobby psykologer härinne förklara hur en människa kan bli så? Kan man verkligen bara födas och bli så, även om man har en rätt så bra uppväxt? Eller tror vi på sexuellt trauma i barndomen?
Jag läste någonstans (tror jag länkat tidigare) att senaste forskningen pekade på 50/50 för arv och miljö för narcissister. Med en observant, stöttande omgivning kan det då gå bra, medan det kan gå käpprakt åt H_e med det omvända.

Det behöver alltså inte vara något traumatiskt direkt utan kan räcka med en "odlande" miljö som förstärker symptomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in