2023-03-20, 01:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Varför han inte hade tänkt ut någon plan för flykten berodde ju OM SE var GM ,att han inte hade en aning om att han strax skulle komma att mörda statsministern. SE visste inte att han behövde en plan. Mördarens hantering av Lisbeth tyder för övrigt starkt på att GM agerade i stunden och saknade plan.

Det finns väl uppgifter om en blå Passat eller möjligen Opel utanför Restaurang Karelia vid Snickarbacken som användes som flyktbil? Eftersom Exfrun nekar till att ha ringt samtalen från Idre så är det nog så att SE inte åkte med den bilen.

SE satt troligast inne på restaurang Bohemia då och lugnade nerverna samtidigt som GM mötte upp denna flyktbil.

Den här bilen var omskriven i media kort tid efter mordet och måste så klart förklaras bort om SE är GM.
Någon tog fel på dag eller blandade ihop bilen med en annan plats kanske? Bortförklaringarna när det gäller uppgifter som inte passar in i GM-SE-teorin brukar vara stöpta i ungefär den formen har jag noterat.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-20 kl. 01:12.
Citera
2023-03-20, 03:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
JA mindes uppenbarligen glasögonen.

Skandiamannens förväxling var påhittad. Det här är den verkliga förväxlingen i fallet.

Det stora förväxlingsmysteriet är väl ändå hur TP har kunnat förväxla GM-SE, som helt slumpvis skjuter OP utan motiv och med ett vapen han inte har, med Vittnes-SE?

Vittnes-SE kommer lite sent, ser LJ i gränden, håller sig i bakgrunden, noterar noga vad han ser, hör LP säga "mörkblå täckjacka", lufsar in efter poliserna i gränden. Går in på Bohemia där han blir sedd av vittnen och återvänder sedan till mordplatsen där han blir avvisad av polisen som står och tar ett signalement från en annan person. Då halvspringer Vittnes-SE en sväng till Hötorgets tunnelbanestation vid Kungsgatan där han missar tåget innan han därefter återvänder till receptionen på Skandia.

Det är bara TP som naivt tror att enda alternativa sysselsättningen för SE är att vara GM utan motiv och med påhittat mordvapen när han inte syns på mordplatsen. En sväng till Bohemia och en sväng till Kungsgatan för Vittnes-SE är ett betydligt mer realistiskt alternativ. Det är inte heller något konstigt med att Vittnes-SE inte syntes vid mordplatsen just då, eftersom Vittnes-SE inte var på mordplatsen just då.

Vittnes-SE berättar själv för kollegorna på Skandia efteråt att han var en sväng till Kungsgatan och vittnen har sett SE inne på Bohemia. Tipset om SE inne på Bohemia noterar polisen redan 02.05 på mordnatten.

Å andra sidan är nästan allt konstigt med GM-SE, vilket TP helt obegripligt missar. Dessa fria fantasier om GM-SE har TP skrivit en hel bok om. En helt osannolik bok dessutom!

Edit: Då Vittnes-SE hört LP säga "mörkblå täckjacka" och sett LJ med täckjacka i gränden beslutar han sig för att ringa polisen. Vittnes-SE påpekar också att det andra signalementet som gått ut låter mer som hur han var klädd än vad LP beskrev.

Vittnes-SE som gillar att stå i centrum överdriver sin inblandning, men håller sig till sånt han sett andra göra och tänjer lite på tiderna och utelämnar både Bohemia och Kungsgatan i sina förhör hos polisen för att bli ett mer intressant vittne än han egentligen var. Vittnes-SE fortsätter livet ut att hävda att han blev förväxlad med mördaren.

Ålandskvinnans substanslösa fantasier lurade upp både TP och KP ordentligt på läktaren och resten är som man säger historia.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-20 kl. 04:29.
Citera
2023-03-20, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Varför han inte hade tänkt ut någon plan för flykten berodde ju OM SE var GM ,att han inte hade en aning om att han strax skulle komma att mörda statsministern. SE visste inte att han behövde en plan. Mördarens hantering av Lisbeth tyder för övrigt starkt på att GM agerade i stunden och saknade plan.

Gör det? Jag tycker det var ett relativt ”välexekverat” uppdrag. Han skjöt Palme rakt genom ryggradspelaren, vilket leder till att kroppen kollapsar. Lisbeth vände sig i skottögonblicket. Ren flax att hon klarade sig. Han trodde först att han träffat rätt men det var ont om tid och han valde därför att avvika.

Hade det varit ett impulsmord borde mördaren rimligtvis haft viss erfarenhet sen tidigare med tanke på utförandet.
Senast redigerad av Malvaktsfantomen 2023-03-20 kl. 06:35. Anledning: Ändring av ord
Citera
2023-03-20, 07:26
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BabianBlatten

Från det ena till det andra så skrevs det ganska kvickt efter mordet
att MGM haltade lite grand ? Men på vilket ben denne haltade minns jag inte.

Nej, det skrevs inte "ganska kivickt" om en haltande gärningsman.

Det uppstod först efter att CP blev aktuell i utredningen.
Alltså ca 2 år senare.
Citera
2023-03-20, 07:28
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Gör det? Jag tycker det var ett relativt ”välexekverat” uppdrag. Han skjöt Palme rakt genom ryggradspelaren, vilket leder till att kroppen kollapsar. Lisbeth vände sig i skottögonblicket. Ren flax att hon klarade sig. Han trodde först att han träffat rätt men det var ont om tid och han valde därför att avvika.

Hade det varit ett impulsmord borde mördaren rimligtvis haft viss erfarenhet sen tidigare med tanke på utförandet.

Om jag slår en tärning en gång och får en 6a.
Är jag en expert på att slå 6or eller hade jag tur?
Citera
2023-03-20, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Om jag slår en tärning en gång och får en 6a.
Är jag en expert på att slå 6or eller hade jag tur?

En bebis kan slå en sexa med en tärning. Hantering av en revolver kräver
viss vana, i synnerhet för att utföra ett mord.

Hoppas du skämtar med mig.
Citera
2023-03-20, 07:52
Medlem
Nakedcats avatar
För några veckor sedan lade Sumer upp en länk med förhör och tips rörande StayBehind.

138 sidor långt och naturligtvis mycket maskat så det var kanske inte så många som läste igenom det.

https://drive.google.com/file/d/1H8eLR72gqxe7hqgNjCTNmPJ27kIrM4oc/view

På sidorna 63-73 finns dock ett mycket intressant förhör med PH från 2017-10-20 som faktiskt inte är helt söndermaskat.

På sidan 65 talas om en portkamera med 24-timmarsband.

Av det som sägs senare i förhöret drar i varje fall jag slutsatsen att RB när han var inne på Skandia under lördagen var så noggrann att han inte bara stämde av stämpelklockan med fröken ur utan även tog ur bandet till portkameran.

Läs själva!
Citera
2023-03-20, 08:31
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
En bebis kan slå en sexa med en tärning. Hantering av en revolver kräver
viss vana, i synnerhet för att utföra ett mord.

Hoppas du skämtar med mig.

Oj, nu missade vi poängen.

Poängen är inte att likställa ett tärningskast med att skjuta med en revolver.
Poängen är att sannolikhetsberäkningen för att avgöra resultatet av handlingen är densamma. Detta finns med i vad som idag kallar för Matte 1.

https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/statistik-och-sannolikhet/sannolikhet-for-en-handelse#!/

Du hävdar att resultatet påvisar att det var ett relativt ”välexekverat” uppdrag.

Hur kommer vi fram till det?

Du har 1 skott (visserligen 2, men det andra missade) att göra någon typ av bedömning eller sannolikhetsberäkning på.

Eftersom du inte gillar tärnings-exemplet kan vi byta det till en straffspark.

Ponera att jag får 3 straffsparkar.

Första sparken sätter jag i krysset.
Andra blir stolpe ut.

Hur ska du beräkna resultatet för straffspark nr 3?
Vad är din bedömning gäller straffspark 1?
Är jag expert på att sätta den i krysset?

Det spelar ingen roll om det gäller att skjuta med en revolver, slå en tärning, lägga en straffspark etc. Beräkningen är densamma!

Självklart behövs den en viss mängd förskunskap för att avfyra en revolver, men det är inte relevant i uträkningen av sannolikheten av att skottet direkt var dödande.

Påstår du att varje gång någon har blivit skjuten med 1 skott som direkt var dödande så innebär det att det var ett ett relativt ”välexekverat” uppdrag?
Citera
2023-03-20, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Oj, nu missade vi poängen.

Poängen är inte att likställa ett tärningskast med att skjuta med en revolver.
Poängen är att sannolikhetsberäkningen för att avgöra resultatet av handlingen är densamma. Detta finns med i vad som idag kallar för Matte 1.

https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/statistik-och-sannolikhet/sannolikhet-for-en-handelse#!/

Du hävdar att resultatet påvisar att det var ett relativt ”välexekverat” uppdrag.

Hur kommer vi fram till det?

Du har 1 skott (visserligen 2, men det andra missade) att göra någon typ av bedömning eller sannolikhetsberäkning på.

Eftersom du inte gillar tärnings-exemplet kan vi byta det till en straffspark.

Ponera att jag får 3 straffsparkar.

Första sparken sätter jag i krysset.
Andra blir stolpe ut.

Hur ska du beräkna resultatet för straffspark nr 3?
Vad är din bedömning gäller straffspark 1?
Är jag expert på att sätta den i krysset?

Det spelar ingen roll om det gäller att skjuta med en revolver, slå en tärning, lägga en straffspark etc. Beräkningen är densamma!

Självklart behövs den en viss mängd förskunskap för att avfyra en revolver, men det är inte relevant i uträkningen av sannolikheten av att skottet direkt var dödande.

Påstår du att varje gång någon har blivit skjuten med 1 skott som direkt var dödande så innebär det att det var ett ett relativt ”välexekverat” uppdrag?

Varför gå över ån efter vatten? GM visste att han inte skulle få många chanser. Vi vet vad som hände i skottögonblicket utifrån vittnesobservationer och obducering. Den visar också att skotten avfyrades på kort avstånd i en någotnedåtlutande bana rakt genom kotpelaren. Du överlever knappast en sån träff. Antagligen var avsikten att träffa Lisbeth på samma sätt men hon han vrida kroppen när andra skottet avlossades och skotten nuddade därför bara. Två skott. En död. Statsministern. ”Bra” utdelning. Uppdrag slutfört.
Citera
2023-03-20, 09:44
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Ja vad skrev jag och svara på egentligen?
Reagerar på när folk använder ord som dikta ihop, fantisera, sagor osv.
Tycker det är så låg nivå av argumentation.
En del av ett utredningsarbete innefattar att använda sin fantasi utifrån kända fakta och bygga upp en hypotes.
Varför inte hålla sig till ordet hypotes alt teori?
Alla spår innefattar fantasi när det byggs en hypotes omkring hur det skulle gått till.
Alla andra spår verkar det vara väldigt högt i tak när det gäller att bygga upp en hypotes.
Varför inte detta förhållningssätt när det gäller SE?
Vad är din favorithypotes när det gäller GM-SE?
Vad är din favorithypotes när det gäller vittnet-SE?

Vet inte om fantasi är så nödvändigt i en mordutredning.
Jag försöker föra fram den fakta vi har. Bl.a har vi en fotokonfrontation
i maj -86, där man ganska klart kan fastslå att JA tycks känna igen Engström.

"När han kommer till fotografi föreställande Engström E63-00 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad".

Att då påstå att JA pekar utan JÅS det är ju fantasi utöver det vanliga.

(ja jag vet att det finns ett förhör där JA pratar om JÅS men det har ju inte med fotokonfrontationen att göra)

Tror ni "anhängare" att ni kommer framåt genom att blunda för fotokonfrontationen som JA gör?
Citera
2023-03-20, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det finns väl uppgifter om en blå Passat eller möjligen Opel utanför Restaurang Karelia vid Snickarbacken som användes som flyktbil? Eftersom Exfrun nekar till att ha ringt samtalen från Idre så är det nog så att SE inte åkte med den bilen.

SE satt troligast inne på restaurang Bohemia då och lugnade nerverna samtidigt som GM mötte upp denna flyktbil.

Den här bilen var omskriven i media kort tid efter mordet och måste så klart förklaras bort om SE är GM.
Någon tog fel på dag eller blandade ihop bilen med en annan plats kanske? Bortförklaringarna när det gäller uppgifter som inte passar in i GM-SE-teorin brukar vara stöpta i ungefär den formen har jag noterat.
Den bilen behöver ju inte ha ett skit med mordet att göra.Vi är helt överens om att SE inte åkte i denna bil i vart fall. Vi vet heller inte vem som ringde in detta tips och hur korrekt tipset faktiskt var.
Citera
2023-03-20, 10:08
Medlem
Citat:

Ja det gör det. Mördaren uppträdde mycket oprofessionellt på en lång rad områden. Valet av vapen tid och plats. En av Stockholms mest välbefolkade gator på en löne fredag. Man valde ett tillfälle när OPs hustru var med honom. OP rörde sig ju dagligen utan livvaktsskydd det fanns så många lämpligare platser och tillfällen att utföra mordet på. Mördaren exponerade sig för en lång rad människor.

Det är osäkert men finns iaf vissa vittnen som menar att mördaren hade lågskor tyder det på att mordet var planerat ? Nä absolut inte snarare tvärtom med tanke på årstid och väderlek.

Den man YN såg var med mycket stor sannolikhet mördaren. Denna sprang med öppen och fladdrande rock/ jacka och höll på att fibbla med sin väska vilket drar till sig onödiga blickar. Ett proffs som planerat mordet hade väl ändå fixat dessa saker FÖRE mordet!??

Hanteringen av LP, mördaren missade henne från mycket nära håll avstod sedan från fler försök. Antingen borde han ju inte skjutit mot henne alls eller så sett till att skjuta igen och släckt även henne. Att skjuta ett, dåligt skott, missa och sedan avstå fler försök tyder starkt på att mördaren saknade plan. Ingen plan i världen innehåller väl BÅDE skjut och skjut inte!??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in