2023-03-19, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Men varför hade Albin forfarande kontakt med JJ om han hade sagt upp bekantskapen med JJ?
Det reagerade jag också på när jag läste det
Varför?
Jag får det intrycket av att Albin ville vara vön med alla
Och var mycket konflikträdd

Minns inte nu när de avslutade den kontakten men jag reagerade på att de fortfarande hade kontakt fram till att T flyttade in hos A i sommras
Kan minnas fel
Kanske något tidigare?.
I den kontakten så pratades det om T
Om nu T visste eller senare fick reda på det här så kan jag förstå att T könde sig sviken och även arg på J
Citera
2023-03-19, 23:28
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Undrar varför JJ följde med grannen till McDonalnds … vad gjorde Maja då under dessa minuter … .. sammanfaller dessa med dem steg som registrerades … ..

Det bisarra av bisarra är den där porrfilmen och vad den betyder …. …

Jag har tydligen missat porrfilmsdelen. Satte JJ på den på morgonen? Var finns den informationen och fick hon frågor om detta i förhör?
Citera
2023-03-19, 23:29
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Jag önskar att Maja var lite mindre lögnaktig. Hon är så ung. Men tyvärr uppdagas hon väll med lika många lögner eller fler än JJ.
Ja efter att ha läst FUPen så är det bara att inse att MH ljuger hur mycket som helst. Mycket svårt att tro på något hon säger längre
Citera
2023-03-19, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag är med dig i det dilemmat, tror inte jag har laddat upp hela fup:en. Är det någon här som kan bidra med en länk där alla bilagor är med.

https://gofile.io/d/iYNmq1
Citera
2023-03-19, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Dags för självrannsakan!

I början av tråden fanns det många teorier om vad som hade hänt. Vissa var direkt inne på att mordet skulle begåtts i J:s lägenhet och att de sedan gjort sig av med kroppen. Andra, däribland jag själv, var mer skeptiska till det och trodde på alternativa lösningar.

Jag hade väldigt svårt att tro på att de båda ensamma gjort det inklusive forslat bort kroppen. Jag hade svårt att förstå att båda höll käften så bra i förhören till en början. Två ostraffade unga tjejer och när polisen lägger fram fakta och spelar ut deras berättelser mot varandra var jag övertygad över att någon skulle sjunga ut. Jag tänkte också att det var svårt för två tjejer att släpa ut kroppen, men vad fel man kan ha. Jag trodde väl heller inte direkt på någon hjälp från andra heller. De var ju inte direkt yrkeskriminella gängmedlemmar vi talar om.

Sedan störde jag mig på att grannarna förvisso hörde dunsar, men inget skrik. Men det har ju fått sin förklaring i att T blev fälld med huvudet först i golvet och sedan snabbt strypt. Inget man riktigt förväntar sig av kvinnor direkt att de slåss som typ en karl. Jag fick också uppfattningen att polisen inte hittade några spår efter mord i lägenheten då de endast satt häktade för människorov. Polisen brukar hitta spår vid mordplatser.

Jag kunde till och med tänka mig en förklaring där Tove helt enkelt blev överfallen av någon annan på vägen hem. Hon ringde vid 2:30 hem till sin pojkvän och sa att hon skulle ta sig hem. Men den teorin fick jag såklart överge när det började komma ut information om att det fanns spår som pekade på att det var dem, som när man började söka i det aktuella området och slutligen hittade kroppen.

Så jag hade fel. Hur gissade ni till en början och vilka teorier hade ni om vad som hänt?

Jag trodde länge att den kompisen man pratade om, som Tove beskyddade, inte var en kompis utan tvillingsystern - vilket gav en massa skit. Det fanns fler med den teorin, som säkert också fick däng. MH: Jag har själv flera barn - dvs numera tonåringar, i samma åldrar som de här inblandade. En har autism och dyskalkyli samt är lågbegåvad på snarlikt sätt som MH. En annan autism och ADD samt är lesbisk. En tredje ADHD och det fjärde barnet, numera 22 år och har flyttat hemifrån för flera år sedan, autism, ADD, och "könsförvirring. Jag känner igen otroligt mycket både i hur MH beskriver sig själv och hur andra beskriver henne. Utan att ursäkta inblandning i mord, så kan jag förstå hur hon hamnade där. Min åsikt är att hon självklart ska straffas, men inte på långa vägar så hårt som Johanna. Johanna är en fullfjädrad psykopat.

PS: Ett väldigt sent svar på ett tidigare påhopp: Ja, jag är journalist och ja, jag förklarade att som sådan har man tillgång till saker. Det sattes det frågetecken vid och jag ombads lägga upp FUP:en. Nu är jag lokalredaktör och varje tidning väljer hur mycket av Acta Publicas tjänster man vill köpa. Det hade varit rätt skumt om jag ringt min chef och bett om att få tillgång till dokument från en tingsrätt i en kommun väldigt långt från min arbetsplats.
Senast redigerad av QueenOfKidsAndCats 2023-03-19 kl. 23:34.
Citera
2023-03-19, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Den var inte drucken ur...
Plockade inte J in en påse med nåt i från T cykelkorg? Kan ju varit den som åkte ner i farten med dom andra sakerna?
Citera
2023-03-19, 23:34
Medlem
Jag började tänka på en grej, tidigt i tråden så minns jag en massa skriverier om att pojkvännen skulle ha hört någonting i ett röstmeddelande som fick honom att förstå omedelbart att något inte stod rätt till. Var detta bara tidiga rykten, eller framgick någonting som styrker detta i FUP:en??
Citera
2023-03-19, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nja. Gissar på att J landar på mellan 14 och 18 år. M döms nog bara för brott mot griftefriden. Vet inte om skyddande av brottsling kan bli aktuellt när hon döms för griftefridsbrottet. Troligen inte.
Allt avgörs av vad åklagaren kan bevisa och göra troligt
Citera
2023-03-19, 23:38
Medlem
notknapparens avatar
Har inte läst tråden på flera dagar, så det kan redan ha tagits upp om 02:30- händelsen.

Verkar vara någon slags missuppfattning, iaf stämmer det ju inte att A*lbin och Tove ska ha haft någon kontakt vid den tidien:

Kommer från anmälan om försvunnen person. Om det är P eller polisen som tar emot uppgifterna är osagt, men så här står det:

A 153/65

"Anmälningsuppgifter
Anmälningsdatum: 2022-10-16 12:03 Enhet: 540320ST2, Stöd/Service 2 LPO Höglandet
Anmälningssätt: Telefon Anmälningsansvarig: Bergholm, Birgitta
Brott/Händelse
Försvunnen person (ej i fjällen)
Vetlanda, Vetlanda
Fr.o.m Söndag 2022-10-16 02:30
G*ustafsson, P*eter M*agnus Anmälare
Fritext
Samtal inkom till RLC 20221016 kl. 11:23 gällande försvunnen person. Undertecknad ringde upp för en
anmälningsupptagning.
HÄNDELSE
Towe har inte kommit hem till sin bostad efter en utekväll i Vetlanda kvällen/natten 221015--16.
Senaste kontakten var via telefon vid 02:30-tiden, med pojkvännen och då hade hon sagt att hon var på
väg hem. Hon hade då sagt att hon varit hos en Johanna Jansson som bor på Storgatan 71, Vetlanda.
Anmälaren uppskattar att det är c:a två kilometer hem till bostaden från den adressen. Upplevdes inte
under samtalet som att hon skulle ha varit väldigt påverkad av alkohol.[...]
"
Citera
2023-03-19, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det reagerade jag också på när jag läste det
Varför?
Jag får det intrycket av att Albin ville vara vön med alla
Och var mycket konflikträdd

Minns inte nu när de avslutade den kontakten men jag reagerade på att de fortfarande hade kontakt fram till att T flyttade in hos A i sommras
Kan minnas fel
Kanske något tidigare?.
I den kontakten så pratades det om T
Om nu T visste eller senare fick reda på det här så kan jag förstå att T könde sig sviken och även arg på J

Denna artikeln som är låst reagerade jag på:

Pojkvännen: ”Jag har blivit av med personen jag älskar”

Toves pojkvän har berättat att han och Tove var hemma den här lördagskvällen. När ett par vänner till honom vill dra ut till Nöjet blir Tove sugen på att hänga med, medan pojkvännen väljer att stanna hemma eftersom han är hundvakt.

https://www.vetlandaposten.se/2023-03-18/pojkvannen-jag-har-blivit-av-med-personen-jag-alskar

Vilka kan vännerna till Albin vara mån tro?
Citera
2023-03-19, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja jag håller absolut med dig. Tycker för övrigt det kommer upp riktigt bra uppslag emellanåt i dessa nyare krimtrådar här på fb.

All cred till att du flyttar fram positionerna!

Ibland behöver man bara hjälp att se skogen för alla träden.

Karin Olsson menade i en text i Expressen för en tid sedan att utredningsarbete inte ska pågå här på internets bakgård och då gällde det främst tråden om en uppmärksammad kvinnlig NOA-chef.
Nivån i den tråden var och är låg.

Well, tonar man ner rasbiologin och hatet här så kan det finnas utrymme för riktigt vettiga diskussioner ja håller jag med om.
Senast redigerad av Avel 2023-03-20 kl. 00:03.
Citera
2023-03-19, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Ja efter att ha läst FUPen så är det bara att inse att MH ljuger hur mycket som helst. Mycket svårt att tro på något hon säger längre

Klart hon ljuger, delvis. Men hon är också dokumenterat autist, dessutom med ADD. Om din hjärna kör Windows, så kör hennes något heelt annat. Hon var i botten när hon träffade Johanna, som höjde henne men samtidigt skrämde skiten ur henne. Lägg till diagnoserna och vad de innebär när det gäller hur en person fungerar. Inte ursäkter, men förklaringar. Det är jävligt ledsamt att hon dras med ner i Johannas mörka hål. Min starka uppfattning, efter att ha läst HELA FUP:en, är att hon är lågbegåvad, omogen, osäker, hatar sig själv, men "tack vare" Johanna fick ett liv. Tänk lite själv och dra slutsatsen efter det. Autism och ADD gör också att man inte uppfattar världen precis exakt som vi andra. Återigen, inte ursäkter men förklaringar. Blir så jävla less på alla svart/vitt-tänkade idioter, för att inte tala om rasister, homofober och andra idioter som det vimlar av härinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in