Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Dags för självrannsakan!
I början av tråden fanns det många teorier om vad som hade hänt. Vissa var direkt inne på att mordet skulle begåtts i J:s lägenhet och att de sedan gjort sig av med kroppen. Andra, däribland jag själv, var mer skeptiska till det och trodde på alternativa lösningar.
Jag hade väldigt svårt att tro på att de båda ensamma gjort det inklusive forslat bort kroppen. Jag hade svårt att förstå att båda höll käften så bra i förhören till en början. Två ostraffade unga tjejer och när polisen lägger fram fakta och spelar ut deras berättelser mot varandra var jag övertygad över att någon skulle sjunga ut. Jag tänkte också att det var svårt för två tjejer att släpa ut kroppen, men vad fel man kan ha. Jag trodde väl heller inte direkt på någon hjälp från andra heller. De var ju inte direkt yrkeskriminella gängmedlemmar vi talar om.
Sedan störde jag mig på att grannarna förvisso hörde dunsar, men inget skrik. Men det har ju fått sin förklaring i att T blev fälld med huvudet först i golvet och sedan snabbt strypt. Inget man riktigt förväntar sig av kvinnor direkt att de slåss som typ en karl. Jag fick också uppfattningen att polisen inte hittade några spår efter mord i lägenheten då de endast satt häktade för människorov. Polisen brukar hitta spår vid mordplatser.
Jag kunde till och med tänka mig en förklaring där Tove helt enkelt blev överfallen av någon annan på vägen hem. Hon ringde vid 2:30 hem till sin pojkvän och sa att hon skulle ta sig hem. Men den teorin fick jag såklart överge när det började komma ut information om att det fanns spår som pekade på att det var dem, som när man började söka i det aktuella området och slutligen hittade kroppen.
Så jag hade fel. Hur gissade ni till en början och vilka teorier hade ni om vad som hänt? 
Jag trodde länge att den kompisen man pratade om, som Tove beskyddade, inte var en kompis utan tvillingsystern - vilket gav en massa skit. Det fanns fler med den teorin, som säkert också fick däng. MH: Jag har själv flera barn - dvs numera tonåringar, i samma åldrar som de här inblandade. En har autism och dyskalkyli samt är lågbegåvad på snarlikt sätt som MH. En annan autism och ADD samt är lesbisk. En tredje ADHD och det fjärde barnet, numera 22 år och har flyttat hemifrån för flera år sedan, autism, ADD, och "könsförvirring. Jag känner igen otroligt mycket både i hur MH beskriver sig själv och hur andra beskriver henne. Utan att ursäkta inblandning i mord, så kan jag förstå hur hon hamnade där. Min åsikt är att hon självklart ska straffas, men inte på långa vägar så hårt som Johanna. Johanna är en fullfjädrad psykopat.
PS: Ett väldigt sent svar på ett tidigare påhopp: Ja, jag är journalist och ja, jag förklarade att som sådan har man tillgång till saker. Det sattes det frågetecken vid och jag ombads lägga upp FUP:en. Nu är jag lokalredaktör och varje tidning väljer hur mycket av Acta Publicas tjänster man vill köpa. Det hade varit rätt skumt om jag ringt min chef och bett om att få tillgång till dokument från en tingsrätt i en kommun väldigt långt från min arbetsplats.