2023-03-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fhersh
Har läst mycket av förhören nu och man blir nästan mörkrädd av hur svart JJs hjärta är. Jag hoppas innerligt att hon åker in på livstid med tanke på hur hon varit mordlysten så länge innan mordet på TT. Hade jag trott att man kan bli bestatt av demoner hade jag nog tyckt att hon behöver en präst.

Maja fick ju för sig att det var demoner i lägenheten en gång när hon hade rökt på (eller ätit den där cannabiskakan). Det var ju kanske helt rätt, Johanna var ju där. Hennes undermedvetna kanske ville säga henne något…

Johanna är som tagen ur en skräckfilm.
Finns det inte nån från 80-talet med en liten flicka som ser till att saker brinner?
Citera
2023-03-19, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cricko73
Fast psykopati är väl varken en sjukdom eller en diagnos? Precis som du skriver,,, gör man allt detta för nån form av egen vinning så besitter man nog ett antal psykopatiska drag.

/C

De som är behöriga kan sätta diagnos personlighetsstörning, t.ex. antisocial personlighetsstörning. Men det påverkar inte om man döms till fängelse eller vård. Många i fängelse har antisocial personlighetsstörning. Så det är inte en sjukdom på så sätt att man inte vet vad man håller på med och kan få rättspsykiatrisk vård, men ändå något som psykiatriker eller psykologer kan diagnostisera.

För att få diagnosen antisocial personlighetsstörning måste man haft uppförandestörning i barndomen. Sedan kan man ju ha drag av flera personlighetsstörningar utan att nå upp till kriterierna för en diagnos.
Citera
2023-03-19, 14:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
De två Johannorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Mkt mkt. Gissar på obestämd tid, likt J Möller.
Möller har fortfarande fulla restriktioner i fängelset och kriminalvårdare som följer varje steg hon tar. Hon får inte röra sig ensam. Så farlig anser de hon va! Kan bli ngt liknande med JJ. Hon blir farlig på anstalt genom att sätta klorna i de svagare intagna och få de att göra saker för henne säkerligen.
Gissar på att J Möller kommer va den första kvinna som på riktigt kommer sitta livstid. JJ blir nog inte långt därifrån. Ska bli intressant och se hur hon uppför sig på anstalt.
MH kommer bli överkörd och må mkt dåligt av sin tid i fängelset antagligen.

Ja JJ är mycket mycket farlig.

En bland de allra farligaste kvinnorna som har åkt fast.

Visste inte att Johanna Möller fortfarande hade fulla restriktioner samt bevakas hela tiden av kriminalvårdare. Johanna Jansson är minst lika farlig. Kanske borde KV låta de båda Johannorna få dela cell så har de båda två på samma ställe? Kanske kommer de att ha mycket att prata om?

Stackars de kvinnor som JJ kommer att sätta sina klor i. JJ kommer att bli mycket mycket farlig inne på stillot. Kommer hon att agera på samma sätt där som hon gjorde hemma i Vetlanda? Vad kommer JJ att göra om en flickvän gör slut med henne och inleder ett annat förhållande med en annan intagen? Skulle detta uppstå får personalen vara extra uppmärksamma och noggrant bevaka hennes steg.

Vi får verkligen hoppas att JJ kommer att få avtjäna många många år. Dels p. g a. av bl. a. mordet men också med tanke på hur farlig hon är för andra. JJ kommer troligtvis att klara sig bra som fånge. T. o. m. mycket bra. Många kommer att vara rädda för henne och hennes hat. Det kan man däremot inte säga om Maja. Hon kommer mer eller mindre att bli en "tjänarinna" som får order om vad hon skall utföra. Som t. ex. städa cellerna, rengöra toaletter. Frågan är om det i längden ens går att ha henne på en vanlig anstalt?
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-03-19 kl. 14:48.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
De kommer att få livstid. Åtminstone 20 åringen. 18 åringen med hjälp till mord. Minst 10 år.

Nja. Gissar på att J landar på mellan 14 och 18 år. M döms nog bara för brott mot griftefriden. Vet inte om skyddande av brottsling kan bli aktuellt när hon döms för griftefridsbrottet. Troligen inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Finns det någon annan del av FUP?
Protokoll?
Vart fasen kan jag läst om ryggskador, skador på handlederna o revbenen och armbågar?!😳😳😳😳har kollat både Fup och stämningsansökan. Kan det varit från media?
Nån som känner igen det?

Jag har oxå läst om skador på rygg och armbågar samt halsen
Citera
2023-03-19, 14:46
Medlem
Vad tror ni hade hänt om MH gått emot JJ i lägenheten under mordet ? Hade MH röjts då med ?
Citera
2023-03-19, 14:47
Medlem
snooper123s avatar
Jag tycker det ser ut som att MH småler lite på bilden i förundersökningen. Eller är det hennes stora läppar som får det att se ut så???

https://imgur.com/a/oZvEg8z
Citera
2023-03-19, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag tror inte hon har lyckats förtränga utan hon är lika iskall som JJ. De trodde de skulle komma undan med det här.

MH är lite efter, det märks, men hon är iskall ändå. En sak kan jag inte förstå.Johanna är ganska intelligent hur i hela världen kan hon googla allt hon googlar ha med sig telefon över allt, betala med kort på Dollarstore och allmänt uppföra sig som en person som aldrig lyssnat på ett avsnitt av en true crime podd, eller ens sett ett avsnitt av CSI.

Sen fattar jag inte heller varför hon köpte så mycket bensin på söndagen, Tove var redan uppbränd hade hon tänkt mörda resten av kompisgänget under veckan eller var det lite dörrar som behövde brinna i Vetlanda nu när hon ändå var igång?
Jag tror tvärtom att hon är extremt korkad, med en stor övertro på sig själv. Tror hon har, i den mån det har gått, fuskat sig igenom många prov i skolan, kanske lätt för att memorera saker hon läser och bra på att fjäska för lärare. Hon verkar faktiskt riktigt verklighetsfrånvänd. Människor som hela tiden måste skryta om hur bra betyg de har, hur smarta och duktiga de är, är väl oftast inte så jätteintelligenta. Hon trodde hon skulle kunna lura hela rättsväsendet för hon är ju sååå smart! ”Kasta nycklarna där och mobilen på ett annat håll för att göra polisen förvirrad” samtidigt som hon har gjort exakt allt för att sätta dit sig själv.
Citera
2023-03-19, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaraK.E.
De som är behöriga kan sätta diagnos personlighetsstörning, t.ex. antisocial personlighetsstörning. Men det påverkar inte om man döms till fängelse eller vård. Många i fängelse har antisocial personlighetsstörning. Så det är inte en sjukdom på så sätt att man inte vet vad man håller på med och kan få rättspsykiatrisk vård, men ändå något som psykiatriker eller psykologer kan diagnostisera.

För att få diagnosen antisocial personlighetsstörning måste man haft uppförandestörning i barndomen. Sedan kan man ju ha drag av flera personlighetsstörningar utan att nå upp till kriterierna för en diagnos.

Jo fast bara för att en individ aldrig fått diagnosen innebär det ju inte per automatik att hen inte har den och kan agera typiskt utifrån diagnosen.

/C
Citera
2023-03-19, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cricko73
Jo fast bara för att en individ aldrig fått diagnosen innebär det ju inte per automatik att hen inte har den och kan agera typiskt utifrån diagnosen.

/C
Helt klart
Citera
2023-03-19, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noselake
Jag har oxå läst om skador på rygg och armbågar samt halsen

Det va på Johanna el Maja va? Små märken?
El va de på rättmedicinska undersökningen?

Edit. De va gällande tove på den rättmedicinska undersökningen
Senast redigerad av kalabalik13 2023-03-19 kl. 14:59.
Citera
2023-03-19, 14:55
Medlem
Revejs avatar
Frågan om denna Johanna eller Möller är läskigast. Den senare var ju även bra att manipulera folk till att hjälpa med deras planer.

Hur farliga är Johanna och Maja om man skulle stött på dem på gatan, kan deras humör vända från en sekund till en annan så de plötsligt hoppar på en med svart blick?

Och hur farliga är de, går de på droger som avtrubbar deras sinne, kampsporter eller är naturligt starka? Eller har lätt att ta något tillhygge till hjälp kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in