2023-03-19, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norris1234
Fast jag tittade på datumet för förhöret med samsittaren och det var runt 28e oktober? Eller var det november kanske? Visste MH genom förhören vilket skick kroppen hittades i? Eller är det uppgifter MH lättat på spontant till samsittaren? Jag är ff mitt uppe i JJs förhör så har inte kommit så långt än.

Här är utdraget ur förhöret med rumskompisen(en del utav det)

Förhöret hölls med rumskompisen 2022-11-28.

Där sades bland annat:

Förhörsledarens frågor i fet svart text.
Biträdande förhörsledare, Gunilla Karlssons frågor skrivs GK: i fet svart text.

"Hur länge har du suttit tillsammans med Maja nu?
En månad minst. Vi har ju varit här lika länge, men vi fick samsitta efter en till två veckor
kanske, om jag minns det rätt då.
Ok, och hur, det här som jag sa till dig, att personal har förstått på dig att du inte vill
sitta med Maja längre, är det korrekt?

Nej, det är inte korrekt. Jag har uttryckt mig att det är tungt, för jag har både mitt egna att ta
itu med, men samtidigt då, nu bor ju vi i samma rum, vi delar rum, det blir ju liksom mycket
mera tätt inpå och höra om hennes fall och, ja allt möjligt."

"Men vad är din känsla, att det Maja pratar om, om jag förstår det rätt så är det sånt
som man har sett på nyheterna då i första hand, eller hur skall jag tolka dig?

Ja, i första hand, alltså nyheterna som hon fått berättat av advokaten och som kommit ut och
såna saker."

GK: Men mer om man säger, vilka detaljer är det som hon har berättat eller pratat om,
om man tänker sig, om vi tar det lite pö om pö vilka detaljer har hon pratat om?
Eh, om hur Johannas kropp har sett ut.
GK: Hur Johannas kropp har sett ut?
Nej, inte Johanna, Tove heter hon ju för guds skull, Tove heter hon ju. Nej, hur Toves kropp
har sett ut, att hon var, ja att hon låg i ett lakan, att hon blivit grovt misshandlad och strypt,
sen var det tänt eld på henne tror jag.
GK: Vad sa du att?
Tänt eld på personen i fråga tror jag.
GK: Grovt misshandlad, vad sa du mer?
Strypt hade hon blivit, berättade hon att Tove blivit. Och sen tänt eld på och att hon var
inlindad i ett lakan.
Citera
2023-03-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Intressant hur skicklig Johanna är på att slå kilar mellan människor. Även smickra, och jag blir förstås misstänksam vilket syfte smickrandet har. För syfte, det är jag övertygad om att det handlar om.:

A 153/163

Sparade meddelanden från Johanna till Albin som på Snap, som berör Tove på ett eller annat sätt. Äldre konversationer skrivs det, vilket man inte vet vilket år det handlar om:

2 april

"Ja Timmy o mirre pratade om detta igår och vi sa det att du förtjänar ju så mkt bättre o d hoppas jag du vet!
Du är en så jävla fin människa, o d kan ingen förneka! Du ska ha någon som visar dig störda uppskattning och ska ja va ärlig är tove väldigt egocentrisk. Timmy sa d tsm att d va synd att du inte vågade stå på dig själv o göra slut med Carro tidigare, så lär dig av vad som varit o ta med dig det att du måste stå på dig själv mer. Om du är kluven så är valet redan gjort. Man ska nt tveka på sin partner, då vet man att man redan gått vidare. O du kmr ju nt gå igenom detta själv, vi kmr ju va där för dig t 100%❤
"

21 februari 2021

"Asså albin tack så mycket för denna helgen! Jag uppskattar verkligen dig som vän för du finns verkligen där när man behöver dig asså, äkta fin vän är va du är!!❤❤❤"

Men varför hade Albin forfarande kontakt med JJ om han hade sagt upp bekantskapen med JJ?
Senast redigerad av Braskamin58 2023-03-19 kl. 23:19.
Citera
2023-03-19, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Dags för självrannsakan!

I början av tråden fanns det många teorier om vad som hade hänt. Vissa var direkt inne på att mordet skulle begåtts i J:s lägenhet och att de sedan gjort sig av med kroppen. Andra, däribland jag själv, var mer skeptiska till det och trodde på alternativa lösningar.

Jag hade väldigt svårt att tro på att de båda ensamma gjort det inklusive forslat bort kroppen. Jag hade svårt att förstå att båda höll käften så bra i förhören till en början. Två ostraffade unga tjejer och när polisen lägger fram fakta och spelar ut deras berättelser mot varandra var jag övertygad över att någon skulle sjunga ut. Jag tänkte också att det var svårt för två tjejer att släpa ut kroppen, men vad fel man kan ha. Jag trodde väl heller inte direkt på någon hjälp från andra heller. De var ju inte direkt yrkeskriminella gängmedlemmar vi talar om.

Sedan störde jag mig på att grannarna förvisso hörde dunsar, men inget skrik. Men det har ju fått sin förklaring i att T blev fälld med huvudet först i golvet och sedan snabbt strypt. Inget man riktigt förväntar sig av kvinnor direkt att de slåss som typ en karl. Jag fick också uppfattningen att polisen inte hittade några spår efter mord i lägenheten då de endast satt häktade för människorov. Polisen brukar hitta spår vid mordplatser.

Jag kunde till och med tänka mig en förklaring där Tove helt enkelt blev överfallen av någon annan på vägen hem. Hon ringde vid 2:30 hem till sin pojkvän och sa att hon skulle ta sig hem. Men den teorin fick jag såklart överge när det började komma ut information om att det fanns spår som pekade på att det var dem, som när man började söka i det aktuella området och slutligen hittade kroppen.

Så jag hade fel. Hur gissade ni till en början och vilka teorier hade ni om vad som hänt?

Gissade nästan samma som dig. Jag trodde ett tag att de var oskyldiga för att det lät så orimligt. Det var så konstigt att de inte knäcktes i förhör och berättade var Tove var.

Blev sedan förvånad då jag läste FUP och JJs detaljerade beskrivning av mordet. Trodde att det var MH som snackat mest.

Var också osäker på om de skulle kunna hitta dödsorsak på Tove, och att MH och JJ då enbart skulle dömas för gravfridsbrott. Nu tror jag att JJ kommer få livstid eller långt fängelsestraff. MH kommer att dömas till gravfridsbrott i hovrätten, osäker om hon kan dömas till medhjälp då det är svårt att bevisa att hon varit med i rummet vid själva mordet.
Citera
2023-03-19, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja det krävs en driven utvecklare och ingen trött förvaltare till det omprioriteringsarbetet.
Kanske Gunnar Strömmen orkar hosta upp sig lite och driva igenom detta under sin mandatperiod.

Både medborgare, tjänstemän och politiker har ett ansvar att se till att fadäserna inte duggar så tätt.

Polisen har många nya verktyg tillhands och nya lagar underlättar deras arbete men vissa saker är grundläggande ABC i utredningsarbetet och bör göras korrekt från början. Stabilare goodwill och uppklarningsgrad får de då på köpet.
Citera
2023-03-19, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Vet man hur länge Tove befunnit sig i Vetlanda sen hon ”återvände”?
Och vet man om Johanna kände till detta? Att och när Tove va tbx?
Att Tove skulle till nöjet verkar inte varit känt för Johanna. Eller?
Det borde J ha vetat efterom T återvände till Vetlanda en tid tillbaks
Minns inte exakt när hon flyttade tillbaks
men T jobbade också i Vetlanda
Och enl hennes pojkvänn så flyttade T in hos honom under sommaren
Citera
2023-03-19, 23:06
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag har inte kommit så långt i fup till M pappa
Så jag vet fortfarande inte om det är sant om hans hjärtifarkt

Men kanske ihopblandat med detta?

I förhör med T pappa så får han ett stresspåslag under sönd så familj blir oroliga och ringer ambulans

Det står inget i förhören med pappan om någon hjärtinfarkt
Citera
2023-03-19, 23:09
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Men då kan man fråga sig vad var det Tove hade gjort mot JJ för att hon kände sig överlycklig då Tove nu var död?
Ja, det kan man verkligen undra. Kan inte komma på något som skulle få en människa att känna sån glädje.
Citera
2023-03-19, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
OM det är sant, kan det vara att hjärnan blivit bombarderad med så många intryck att den inte kan få ordning på dem och därför behöver stänga ner.

Ja det kan absolut vara stressrelaterat till ex olika trauman när hjärnan stänger av för att skydda. Förhörsledarn nämner detta i andra ord men M säger att det inte är så utan att hon faktiskt sover.

Jag kan tänka att det kan vara ett viljestyrt beteende/försvar hon lärt sig använda när det varit jobbigt, att stänga ute saker hon indirekt är medveten om, för att skydda sig.
Citera
2023-03-19, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Här är utdraget ur förhöret med rumskompisen(en del utav det)

Förhöret hölls med rumskompisen 2022-11-28.

Där sades bland annat:

Förhörsledarens frågor i fet svart text.
Biträdande förhörsledare, Gunilla Karlssons frågor skrivs GK: i fet svart text.

"Hur länge har du suttit tillsammans med Maja nu?
En månad minst. Vi har ju varit här lika länge, men vi fick samsitta efter en till två veckor
kanske, om jag minns det rätt då.
Ok, och hur, det här som jag sa till dig, att personal har förstått på dig att du inte vill
sitta med Maja längre, är det korrekt?

Nej, det är inte korrekt. Jag har uttryckt mig att det är tungt, för jag har både mitt egna att ta
itu med, men samtidigt då, nu bor ju vi i samma rum, vi delar rum, det blir ju liksom mycket
mera tätt inpå och höra om hennes fall och, ja allt möjligt."

"Men vad är din känsla, att det Maja pratar om, om jag förstår det rätt så är det sånt
som man har sett på nyheterna då i första hand, eller hur skall jag tolka dig?

Ja, i första hand, alltså nyheterna som hon fått berättat av advokaten och som kommit ut och
såna saker."

GK: Men mer om man säger, vilka detaljer är det som hon har berättat eller pratat om,
om man tänker sig, om vi tar det lite pö om pö vilka detaljer har hon pratat om?
Eh, om hur Johannas kropp har sett ut.
GK: Hur Johannas kropp har sett ut?
Nej, inte Johanna, Tove heter hon ju för guds skull, Tove heter hon ju. Nej, hur Toves kropp
har sett ut, att hon var, ja att hon låg i ett lakan, att hon blivit grovt misshandlad och strypt,
sen var det tänt eld på henne tror jag.
GK: Vad sa du att?
Tänt eld på personen i fråga tror jag.
GK: Grovt misshandlad, vad sa du mer?
Strypt hade hon blivit, berättade hon att Tove blivit. Och sen tänt eld på och att hon var
inlindad i ett lakan.
Jag visste inte att tjejerna får dela rum i häktet

Är det i syfte för utredningsprocessen på något sätt?
Citera
2023-03-19, 23:14
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Jag tror negern höll i Toves armar. Lögnerna om att hon sov är absurda då hon enligt henne själv var vaken då hon påstår att JJ låste dörren. Klart att advokaten fått henne att påstå att hon sov. Ingenting verkar stämma med att negern sov igenom våldsdådet. Märkligt hur flera här verkar ömma för den fule fan.

MH har ju ljugit ända sedan start. Ändrat sina uppgifter allt eftersom och även sin delaktighet. Det tog lång tid innan hon överbevisades att hon var med och flyttade kroppen.
Jag tror helt och fullt att hon hållit TT armar och hon sov inte alls i den utsträckning hon påstår
Märklig förklaring också när JJ drog till donken att då var inte TT där. Hon har snärjt in sig i egna lögner
Citera
2023-03-19, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Kanske Towe hade druckit den i lägenheten och JJ inte ville ha den i sin ägo. Eller att JJ eller Maja drack den på platsen. Fast det är lika konstigt bägge teorierna, bästa vore ju att lämna så lite i anslutning till liket som möjligt.
Burken var till synes oöppnad, däremot brännskadad och exploderad. Toppskivan på burken har smällt ut av värmen. Någon av tjejerna har alltså lagt en Somersby tillsammans med Tove innan de tuttade på, frågan är varför. Ingen hade reagerat ifall den låg slängd i en soptunna, det vore mer logiskt av dem att elda Toves telefon istället för en päroncider.
Citera
2023-03-19, 23:15
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Att det är planerat i JJ:s huvud är ställt utom allt rimligt tvivel

Det håller jag med om. Jag har hela tiden trott att hon är en iskall och manipulativ mörderska och när jag hörde om sparkarna i väggen så kände jag på mig att hon ströp/kvävde henne när grannen plingade på. Men att hon var så sjuk som det visar sig fick jag inte ihop, jag trodde inte det var planerat mord. Men nu vet jag, hon tog hem henne för att döda henne och strypningen var ingen paniksituation som uppstod efter en misshandel som spårade ur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in