Citat:
Fast jag tittade på datumet för förhöret med samsittaren och det var runt 28e oktober? Eller var det november kanske? Visste MH genom förhören vilket skick kroppen hittades i? Eller är det uppgifter MH lättat på spontant till samsittaren? Jag är ff mitt uppe i JJs förhör så har inte kommit så långt än.
Här är utdraget ur förhöret med rumskompisen(en del utav det)
Förhöret hölls med rumskompisen 2022-11-28.
Där sades bland annat:
Förhörsledarens frågor i fet svart text.
Biträdande förhörsledare, Gunilla Karlssons frågor skrivs GK: i fet svart text.
"Hur länge har du suttit tillsammans med Maja nu?
En månad minst. Vi har ju varit här lika länge, men vi fick samsitta efter en till två veckor
kanske, om jag minns det rätt då.
Ok, och hur, det här som jag sa till dig, att personal har förstått på dig att du inte vill
sitta med Maja längre, är det korrekt?
Nej, det är inte korrekt. Jag har uttryckt mig att det är tungt, för jag har både mitt egna att ta
itu med, men samtidigt då, nu bor ju vi i samma rum, vi delar rum, det blir ju liksom mycket
mera tätt inpå och höra om hennes fall och, ja allt möjligt."
"Men vad är din känsla, att det Maja pratar om, om jag förstår det rätt så är det sånt
som man har sett på nyheterna då i första hand, eller hur skall jag tolka dig?
Ja, i första hand, alltså nyheterna som hon fått berättat av advokaten och som kommit ut och
såna saker."
GK: Men mer om man säger, vilka detaljer är det som hon har berättat eller pratat om,
om man tänker sig, om vi tar det lite pö om pö vilka detaljer har hon pratat om?
Eh, om hur Johannas kropp har sett ut.
GK: Hur Johannas kropp har sett ut?
Nej, inte Johanna, Tove heter hon ju för guds skull, Tove heter hon ju. Nej, hur Toves kropp
har sett ut, att hon var, ja att hon låg i ett lakan, att hon blivit grovt misshandlad och strypt,
sen var det tänt eld på henne tror jag.
GK: Vad sa du att?
Tänt eld på personen i fråga tror jag.
GK: Grovt misshandlad, vad sa du mer?
Strypt hade hon blivit, berättade hon att Tove blivit. Och sen tänt eld på och att hon var
inlindad i ett lakan.