2023-03-19, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Svar ja.

Instämmer i det övriga du skriver. Inom de kritiska första 48 timmarna hade de i teorin kunnat hitta henne.

Har vi tur kan denna fråga nå media i ett större forum och få gehör.

Verkar som polisen behöver all hjälp de kan få av allmänheten nu när det kommer till utredningsarbeten.

Snabbare högre andel uppklarade brott innebär också en mindre samhällskostnad för skattebetalarna.

Jag säger att den digitala omprioriteringen ligger i tiden!
Citera
2023-03-19, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Dags för självrannsakan!

I början av tråden fanns det många teorier om vad som hade hänt. Vissa var direkt inne på att mordet skulle begåtts i J:s lägenhet och att de sedan gjort sig av med kroppen. Andra, däribland jag själv, var mer skeptiska till det och trodde på alternativa lösningar.

Jag hade väldigt svårt att tro på att de båda ensamma gjort det inklusive forslat bort kroppen. Jag hade svårt att förstå att båda höll käften så bra i förhören till en början. Två ostraffade unga tjejer och när polisen lägger fram fakta och spelar ut deras berättelser mot varandra var jag övertygad över att någon skulle sjunga ut. Jag tänkte också att det var svårt för två tjejer att släpa ut kroppen, men vad fel man kan ha. Jag trodde väl heller inte direkt på någon hjälp från andra heller. De var ju inte direkt yrkeskriminella gängmedlemmar vi talar om.

Sedan störde jag mig på att grannarna förvisso hörde dunsar, men inget skrik. Men det har ju fått sin förklaring i att T blev fälld med huvudet först i golvet och sedan snabbt strypt. Inget man riktigt förväntar sig av kvinnor direkt att de slåss som typ en karl. Jag fick också uppfattningen att polisen inte hittade några spår efter mord i lägenheten då de endast satt häktade för människorov. Polisen brukar hitta spår vid mordplatser.

Jag kunde till och med tänka mig en förklaring där Tove helt enkelt blev överfallen av någon annan på vägen hem. Hon ringde vid 2:30 hem till sin pojkvän och sa att hon skulle ta sig hem. Men den teorin fick jag såklart överge när det började komma ut information om att det fanns spår som pekade på att det var dem, som när man började söka i det aktuella området och slutligen hittade kroppen.

Så jag hade fel. Hur gissade ni till en början och vilka teorier hade ni om vad som hänt?

starkt av dig, min teori var nog mer att det hänt något med henne när hon tog cykeln eller strax därefter eftersom dom båda nekade så in i helvete, inte så vanligt bland icke kriminella så att säga, men som du skrev, det vände sen när polisen öppnade upp vissa saker.

Ovanligt case hur eller hur och nu framgår det tycker jag att det faktiskt är överlagt mord om man tittar på hennes googlingar
Citera
2023-03-19, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ändring är ev. på gång, så att FUP ska vara tillgänglig under rättegången. Hur långt de kommit i utredandet vet jag inte.

Men visst finns fup tillgänglig under förhandlingen, parterna och rätten har sina ex på plats så att alla vid behov kan kolla i den, när/om någon part åberopar något specifikt i den?
Så har jag fattat det.
Citera
2023-03-19, 21:45
Medlem
mudryks avatar
Är FUP grotesk rent grafiskt eller är det bara för mig att läsa?
Citera
2023-03-19, 21:46
Medlem
Citat:
Dags för självrannsakan!

I början av tråden fanns det många teorier om vad som hade hänt. Vissa var direkt inne på att mordet skulle begåtts i J:s lägenhet och att de sedan gjort sig av med kroppen. Andra, däribland jag själv, var mer skeptiska till det och trodde på alternativa lösningar.

Jag hade väldigt svårt att tro på att de båda ensamma gjort det inklusive forslat bort kroppen. Jag hade svårt att förstå att båda höll käften så bra i förhören till en början. Två ostraffade unga tjejer och när polisen lägger fram fakta och spelar ut deras berättelser mot varandra var jag övertygad över att någon skulle sjunga ut. Jag tänkte också att det var svårt för två tjejer att släpa ut kroppen, men vad fel man kan ha. Jag trodde väl heller inte direkt på någon hjälp från andra heller. De var ju inte direkt yrkeskriminella gängmedlemmar vi talar om.

Sedan störde jag mig på att grannarna förvisso hörde dunsar, men inget skrik. Men det har ju fått sin förklaring i att T blev fälld med huvudet först i golvet och sedan snabbt strypt. Inget man riktigt förväntar sig av kvinnor direkt att de slåss som typ en karl. Jag fick också uppfattningen att polisen inte hittade några spår efter mord i lägenheten då de endast satt häktade för människorov. Polisen brukar hitta spår vid mordplatser.

Jag kunde till och med tänka mig en förklaring där Tove helt enkelt blev överfallen av någon annan på vägen hem. Hon ringde vid 2:30 hem till sin pojkvän och sa att hon skulle ta sig hem. Men den teorin fick jag såklart överge när det började komma ut information om att det fanns spår som pekade på att det var dem, som när man började söka i det aktuella området och slutligen hittade kroppen.

Så jag hade fel. Hur gissade ni till en början och vilka teorier hade ni om vad som hänt?

Jag ville så himla gärna tro att hon satt bunden i ett övergivet hus, levande.
Men annars inga större avvikelser, jag sa första veckan att dom burit ner henne i ett lakan tex.
Citera
2023-03-19, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mudryk
Jag är rätt illamagad av mig, men jag har fixat tusen sidor.
Men det är dränerande på energi att läsa. Så jag flamsar runt lite här för att pausa och inte nörda ner mig helt.
Citera
2023-03-19, 21:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men visst finns fup tillgänglig under förhandlingen, parterna och rätten har sina ex på plats så att alla vid behov kan kolla i den, när/om någon part åberopar något specifikt i den?
Så har jag fattat det.
Det är bara det som anförs under förhandlingen som är gällande, omedelbarhetsprincipen.
Någon länkade till förklaring någon sida bak.

Edit:
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Flagen.nu%2Fbegrepp%2FOme delbarhetsprincipen
Senast redigerad av sybel 2023-03-19 kl. 21:57. Anledning: Edit:
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Har vi tur kan denna fråga nå media i ett större forum och få gehör.

Verkar som polisen behöver all hjälp de kan få av allmänheten nu när det kommer till utredningsarbeten.

Snabbare högre andel uppklarade brott innebär också en mindre samhällskostnad för skattebetalarna.

Jag säger att den digitala omprioriteringen ligger i tiden!

Turen är alla gånger på vår sida.

Finns ett generellt problem med resurser som har uppmärksammats i media så bara för media att spinna vidare på.
Citera
Medlem
Jäkligt mycket att läsa nu men vad har JJs vänner och pojkvänner skrivit om henne typ hur hon är osv?
Tacksam för några citerade rader om nån orkar.
Citera
2023-03-19, 21:51
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Dags för självrannsakan!

Intressant! Låter sunt att inte kunna tänka sig dessa illdåd.

Själv fokuserade jag tidigt på JJ:s narcissistiska personlighet som orsak till mordet och den ojämlika dynamiken mellan JJ och MH. Somliga störde sig på det. Jag trodde att Tove blev strypt av JJ i lägenheten när grannen stod utanför, medan MH höll i Tove och att de sedan bar ut Tove genom entrén i någon slags väska.

Vet inte längre om jag tror att MH höll i Tove dock.
Citera
2023-03-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mudryk

Alla bilder som är potentiellt groteska är maskade. 95% är text, antingen i form av förhör eller utskrifter av data från telefon/datorer. Bilderna är från övervakningskameror, foton från lägenhet, där JJ ska ha tänt eld, och sedan finns lite kartmaterial, utskrivet eller ritat.
Citera
2023-03-19, 21:52
Medlem
lindblomsgröns avatar
Läser o läser i fub. Men tror alla är tokiga i Vetlanda, de mår dåligt, festar och delar på partners. Alla känner alla verkar det som, vilken håla att leva i. Men det verkar vara sant att Maja spydde i JJ lägenhet för polisen som kom dit på kvällen den 16 tyckte det luktade spya samt rengöringsmedel från badrummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in