2023-03-19, 21:19
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Är det någon som lyckats begripa varför en burk Somersby päroncider brändes tillsammans med kroppen?
Kanske Towe hade druckit den i lägenheten och JJ inte ville ha den i sin ägo. Eller att JJ eller Maja drack den på platsen. Fast det är lika konstigt bägge teorierna, bästa vore ju att lämna så lite i anslutning till liket som möjligt.
Citera
2023-03-19, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det du säger är att de borde lokaliserat kroppen ca 2 veckor tidigare än vad de gjorde?

Med tanke på utvecklingen borde polisen utredningsarbete omprioriteras till att i högre grad initialt direkt även utgå ifrån skärmtömningar för att snabbare kunna lokalisera offer, brottsplatser mm.

Snabbheten i att hitta kroppar påverkar även obduktionsresultatet och ev övrig biologisk bevisning då nedbrytningsprocesserna blir kortare och spårsäkring bättre.

Svar ja.

Instämmer i det övriga du skriver. Inom de kritiska första 48 timmarna hade de i teorin kunnat hitta henne.
Citera
2023-03-19, 21:20
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Tack. Det låter rättsosäkert, ska inte allt som framkommit ingå? Finns det något annat land med denna ”princip”, eller är Sverige sämst bland Västländer även på rättsområdet?

Vad händer om JJ och MH plötsligt nekar till allt och vägrar uttala sig?

Edit* Ja, jag förstår att det är åklagarens roll, men nog borde nämndemännen få anstränga sig mer.
Omedelbarhetsprincipen tillkom 1942 eftersom rättegångar desförinnan drog ut väldigt mycket på tiden då den som trodde sig förlora målet drog upp irrelevanta detaljer ur FUP. Speciellt när det gällde tvistemål.

I Danmark är FUP sekretessbelagda i 75 år. Det är bara åklagaren som har tillgång till polisens hela utredning, När den tilltalade säger något som strider mot utredningen kan åklagaren konfrontera lögnerna (är förstås inte lögn om GM inte är klar i huvudet)-
Citera
2023-03-19, 21:22
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Kanske Towe hade druckit den i lägenheten och JJ inte ville ha den i sin ägo. Eller att JJ eller Maja drack den på platsen. Fast det är lika konstigt bägge teorierna, bästa vore ju att lämna så lite i anslutning till liket som möjligt.
Den var inte drucken ur...
Citera
2023-03-19, 21:25
Medlem
[quote=viperstyle|83869801]Absolut ljuger en av dessa två stjärnor.

Intressant att se hur Rullman lägger upp det hela, för i Ms Apple Health redovisas inget i fupen mellan kl. 01:52 och 02:20. Däremot redovisas aktivitet direkt före och efter fram till 03:00 då mobilen skärmlåser.

För enligt M:s vittnesutsaga sover hon mest. För hennes skull hoppas jag att det är så men det ser svårt ut.

Det här med och sova verkar för M vara lite av verklighetsflykta. Likaså när hon sitter i bilen och ser JJ tända eld på TTs döda kropp somnar hon…En riktig överlevarstrategi mao.

Ingen av versionerna kanske stämmer.
MM ljuger nog om dörren men kanske ändå inte höll armarna. Hon kanske stod bredvid i badrumsdörren men ingrep inte.

MH är dålig på att ljuga JJ ljuger nog mer sofistikerat.
Citera
2023-03-19, 21:27
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Får rätten ej läsa FUPen även om de vill? Verkar helt galet i så fall.
Ändring är ev. på gång, så att FUP ska vara tillgänglig under rättegången. Hur långt de kommit i utredandet vet jag inte.
Citera
2023-03-19, 21:28
Medlem
Kämpendahls avatar
Dags för självrannsakan!

I början av tråden fanns det många teorier om vad som hade hänt. Vissa var direkt inne på att mordet skulle begåtts i J:s lägenhet och att de sedan gjort sig av med kroppen. Andra, däribland jag själv, var mer skeptiska till det och trodde på alternativa lösningar.

Jag hade väldigt svårt att tro på att de båda ensamma gjort det inklusive forslat bort kroppen. Jag hade svårt att förstå att båda höll käften så bra i förhören till en början. Två ostraffade unga tjejer och när polisen lägger fram fakta och spelar ut deras berättelser mot varandra var jag övertygad över att någon skulle sjunga ut. Jag tänkte också att det var svårt för två tjejer att släpa ut kroppen, men vad fel man kan ha. Jag trodde väl heller inte direkt på någon hjälp från andra heller. De var ju inte direkt yrkeskriminella gängmedlemmar vi talar om.

Sedan störde jag mig på att grannarna förvisso hörde dunsar, men inget skrik. Men det har ju fått sin förklaring i att T blev fälld med huvudet först i golvet och sedan snabbt strypt. Inget man riktigt förväntar sig av kvinnor direkt att de slåss som typ en karl. Jag fick också uppfattningen att polisen inte hittade några spår efter mord i lägenheten då de endast satt häktade för människorov. Polisen brukar hitta spår vid mordplatser.

Jag kunde till och med tänka mig en förklaring där Tove helt enkelt blev överfallen av någon annan på vägen hem. Hon ringde vid 2:30 hem till sin pojkvän och sa att hon skulle ta sig hem. Men den teorin fick jag såklart överge när det började komma ut information om att det fanns spår som pekade på att det var dem, som när man började söka i det aktuella området och slutligen hittade kroppen.

Så jag hade fel. Hur gissade ni till en början och vilka teorier hade ni om vad som hänt?
Citera
2023-03-19, 21:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja JJ är mycket mycket farlig.

En bland de allra farligaste kvinnorna som har åkt fast.

Visste inte att Johanna Möller fortfarande hade fulla restriktioner samt bevakas hela tiden av kriminalvårdare. Johanna Jansson är minst lika farlig. Kanske borde KV låta de båda Johannorna få dela cell så har de båda två på samma ställe? Kanske kommer de att ha mycket att prata om?

Stackars de kvinnor som JJ kommer att sätta sina klor i. JJ kommer att bli mycket mycket farlig inne på stillot. Kommer hon att agera på samma sätt där som hon gjorde hemma i Vetlanda? Vad kommer JJ att göra om en flickvän gör slut med henne och inleder ett annat förhållande med en annan intagen? Skulle detta uppstå får personalen vara extra uppmärksamma och noggrant bevaka hennes steg.

Vi får verkligen hoppas att JJ kommer att få avtjäna många många år. Dels p. g a. av bl. a. mordet men också med tanke på hur farlig hon är för andra. JJ kommer troligtvis att klara sig bra som fånge. T. o. m. mycket bra. Många kommer att vara rädda för henne och hennes hat. Det kan man däremot inte säga om Maja. Hon kommer mer eller mindre att bli en "tjänarinna" som får order om vad hon skall utföra. Som t. ex. städa cellerna, rengöra toaletter. Frågan är om det i längden ens går att ha henne på en vanlig anstalt?

Johanna Möller är ju inget charmtroll direkt, men jag skulle nog vara betydligt oroligare för att behöva sova en natt i samma rum som Johanna Jansson. Dom här kvinnorna riktigt farliga men blir farliga i helt olika situationer.

JM kan gå hur långt som helst för pengar och/eller materiella tillgångar.

JJ kan gå hur långt som helst om hon blir det minsta stött eller känner sig ”förorättad ”.
Citera
2023-03-19, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiaLotta61
I fuben står det att J säger att M höll i armarna medans M säger att J Puttade in T på toaletten och låste dörren ochberättade sen för M vad hon gjort..?? Nånljuger men vem??
M ljuger för det stämmer att hon tagit av sig sockarna som jj i hennes historia.
M ljuger om en hel del annat, hon säger att hon sover mellan alla händelser men hennes mobil är aktiv och hon spelar spel när hon kommer hem till 07, så detta med hennes sovtider är lögn.
Citera
2023-03-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfkvkif
Sida 200 i FUP med 1289 sidor. Sökningen gjordes den 13/10 och Tove försvann väl den 16/10, dvs så tre dagar innan.

Känns jävligt osannolikt att JJ bara ramlar på denna film av en slump när hon ska onanera. Känns ju som att JJ har något slags sexuellt motiv med tanke på utseendet + tillvägagångssättet som är väldigt likt filmen. Eller så fick hon inspirationen av filmen och därav ville lura med Tove hem. Känns inte som att man lagt så stor vikt vid detta vid förhör men tittar man på dina prints så är det otroligt likt Tove åtminstone.

Jag har sagt det sen November, är övertygad om att det är ”amoröst”
Besattheten hatet, det är nåt helt annat än att hon är lite sur eller sotis.
Citera
2023-03-19, 21:33
Medlem
Mellan 02-02.45 så pratade de väl i köket också? Dvs rundvisning, kökssnack och sen badrummet.
Citera
2023-03-19, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Dags för självrannsakan!

I början av tråden fanns det många teorier om vad som hade hänt. Vissa var direkt inne på att mordet skulle begåtts i J:s lägenhet och att de sedan gjort sig av med kroppen. Andra, däribland jag själv, var mer skeptiska till det och trodde på alternativa lösningar.

Jag hade väldigt svårt att tro på att de båda ensamma gjort det inklusive forslat bort kroppen. Jag hade svårt att förstå att båda höll käften så bra i förhören till en början. Två ostraffade unga tjejer och när polisen lägger fram fakta och spelar ut deras berättelser mot varandra var jag övertygad över att någon skulle sjunga ut. Jag tänkte också att det var svårt för två tjejer att släpa ut kroppen, men vad fel man kan ha. Jag trodde väl heller inte direkt på någon hjälp från andra heller. De var ju inte direkt yrkeskriminella gängmedlemmar vi talar om.

Sedan störde jag mig på att grannarna förvisso hörde dunsar, men inget skrik. Men det har ju fått sin förklaring i att T blev fälld med huvudet först i golvet och sedan snabbt strypt. Inget man riktigt förväntar sig av kvinnor direkt att de slåss som typ en karl. Jag fick också uppfattningen att polisen inte hittade några spår efter mord i lägenheten då de endast satt häktade för människorov. Polisen brukar hitta spår vid mordplatser.

Jag kunde till och med tänka mig en förklaring där Tove helt enkelt blev överfallen av någon annan på vägen hem. Hon ringde vid 2:30 hem till sin pojkvän och sa att hon skulle ta sig hem. Men den teorin fick jag såklart överge när det började komma ut information om att det fanns spår som pekade på att det var dem, som när man började söka i det aktuella området och slutligen hittade kroppen.

Så jag hade fel. Hur gissade ni till en början och vilka teorier hade ni om vad som hänt?

Jag tycker att det mesta från början pekade på att T blev mördad hemma hos J.
Cykeln bortforslad
De sista som sett henne
Hennes mobil befunnit sig där
Ringt sin pojkvän därifrån

Man går inte bara slumpartat upp i rök utifrån detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in