2023-03-19, 20:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Vi är väll ändå långt därifrån idag. De värsta exempel jag sett i tråden har varit BRFer med belåningsgrad till ungefär till 50% av marknadsvärdet.
När jag köpte på 80-talet så var belåningen i föreningen ca 95% av produktionskostnaden.
Insatsen/köpeskillingen var ganska liten. (Det var också den politiska viljan då. Det var därför man gjorde så). Avgiften var då ganska hög.

Detta var inflationstider så lönerna steg mycket. Och därmed minskade föreningens lån i relation till lönerna.
Månadsavgiften steg inte speciellt mycket. Det mesta var räntor på bundna lån. Renhållning mm var bara en liten del av avgiften.

Därmed steg lönerna mycket mer än avgiften. Och som alla då kan lista ut steg priset på min BR. Mycket.
När jag sålde 1991 hade priset gått upp 660%.
Men köpeskillingen hade alla nu bara skrattat åt.

Var det en bubbla då?
Tja, när priset stigit 660% på ca 7 år så borde väl folk här prata om bubbla.
Dock var priset så lågt och räntorna så höga så dagens retorik fungerar inte.

Mitt logiska/matematiska resonemang fungerar dock. Priset steg därför att avgiftens andel av lönen minskade, och minskningen gav utrymme för en högre köpeskilling.
Strikt logiskt. 660% var ingen bubbla. Bara en konsekvens av fundamenta.
Citera
2023-03-19, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Vi är väll ändå långt därifrån idag. De värsta exempel jag sett i tråden har varit BRFer med belåningsgrad till ungefär till 50% av marknadsvärdet.

Vi borde inte vara långt därifrån. Byggnationer som startade för två år sedan och blir klara typ nu eller om ett halvår.
Citera
2023-03-19, 20:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamSmaS
Varför tror du inflationen drar iväg? Jo, därför att väldigt många har maxat sina bolån och har köpt grejer och bostäder hej vilt utan att ens ifrågasätta prislappen.
Hm, så priserna i Eu-länderna och USA drar iväg för att folk i Sverige lånar och köper BR mm.
Du anar ingen brist i ditt resonemang när jag nu uppmärksammar detta?

Om det hade varit som du säger skulle vi i Sverige ha haft ansenlig inflation i +20 år. Men det har vi inte. Tvärtom.

Tom December 2021 var inflationen låg. I December var tom varuinflationen nära 0%.

Kopplingen mellan bostadslån och priser på varor och tjänster finns bara i några huvuden med svag verklighetskontakt.

En förklaringsmodell måste kunna förklara varför priserna stigit med start i Jan 2022, och inte tidigare. Notera att den måste kunna förklara. Det måste finnas logik. Det fungerar inte med bara påhitt.

Och att Sverige åker på inflation samtidigt med USA och EU-länder borde gå att inse har globala orsaker.
Citera
2023-03-19, 20:44
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
När jag köpte på 80-talet så var belåningen i föreningen ca 95% av produktionskostnaden.
Insatsen/köpeskillingen var ganska liten. (Det var också den politiska viljan då. Det var därför man gjorde så). Avgiften var då ganska hög.

Detta var inflationstider så lönerna steg mycket. Och därmed minskade föreningens lån i relation till lönerna.
Månadsavgiften steg inte speciellt mycket. Det mesta var räntor på bundna lån. Renhållning mm var bara en liten del av avgiften.

Därmed steg lönerna mycket mer än avgiften. Och som alla då kan lista ut steg priset på min BR. Mycket.
När jag sålde 1991 hade priset gått upp 660%.
Men köpeskillingen hade alla nu bara skrattat åt.

Var det en bubbla då?
Tja, när priset stigit 660% på ca 7 år så borde väl folk här prata om bubbla.
Dock var priset så lågt och räntorna så höga så dagens retorik fungerar inte.

Mitt logiska/matematiska resonemang fungerar dock. Priset steg därför att avgiftens andel av lönen minskade, och minskningen gav utrymme för en högre köpeskilling.
Strikt logiskt. 660% var ingen bubbla. Bara en konsekvens av fundamenta.
Ja det var en bubbla för den sprack 92 och många bostadrätter som såldes för trehundratusen 1990 gick under klubban hos kronolle för ca 50000kr 1993. Så rätt statitisk klippt och rakad får man de siffror man vill ha.
Citera
2023-03-19, 20:46
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det här är ett perfekt tillfälle att integrera villaområdena. Låt staten köpa villor och bosätt somaliska och arabiska familjer där. Det är vinst för alla. Dels håller det uppe fastighetsvärdena och dels får villaområdenas toleranta invånare chansen att äntligen bo med invandrare. De har så gärna velat tidigare men tyvärr...

Jag är för övrigt helt seriös här. Om marknaden ser ut att krascha är det helt tänkbart.

Jag tror också helt allvarligt att du är inne på rätt spår.

Ett alternativ kan vara att låta den överbelånade bostadsägaren med familj bo kvar efter att villan köpts ut, men att de får dela villan med en somalisk eller arabisk familj. Två flugor i en smäll, ursprungliga bostadsägaren med familj slipper hamna på gatan med allt vad det innebär av sociala kostnader för staten - samtidigt kommer vi till rätta med bostadsbristen som till viss del är en följd av hög invandring. Win-win. Alla blir glada: Staten, den överbelånade och invandrarfamiljen. Whats not to like?
Senast redigerad av Nordanvindarna 2023-03-19 kl. 21:01.
Citera
2023-03-19, 20:55
Avslutad
Citat:
Då måste du strikt hävda enligt samma resonemang att priset nu kommer minska eftersom vi ser ökade avgifter.
Citera
2023-03-19, 21:00
Medlem
Citat:
Hm, så priserna i Eu-länderna och USA drar iväg för att folk i Sverige lånar och köper BR mm.
Du anar ingen brist i ditt resonemang när jag nu uppmärksammar detta?

Om det hade varit som du säger skulle vi i Sverige ha haft ansenlig inflation i +20 år. Men det har vi inte. Tvärtom.

Tom December 2021 var inflationen låg. I December var tom varuinflationen nära 0%.

Kopplingen mellan bostadslån och priser på varor och tjänster finns bara i några huvuden med svag verklighetskontakt.

En förklaringsmodell måste kunna förklara varför priserna stigit med start i Jan 2022, och inte tidigare. Notera att den måste kunna förklara. Det måste finnas logik. Det fungerar inte med bara påhitt.

Och att Sverige åker på inflation samtidigt med USA och EU-länder borde gå att inse har globala orsaker.

Visst var det Sverige vi talade om, eller?
Så du menar att det inte har varit någon inflation i Sverige de senaste 20 åren? Du tror inte att div. tidigare åtgärdspaket bara har dämpat känningarna av det? Låga räntor, ROT och RUT för att ta några exempel.
Vad jag vill komma till är att så gott som alla i hela Sverige har levt över sina tillgångar utan att riktigt ha vetat om det. Vi har blivit invaggade i att de styrande vet vad de sysslar med, men det är där jag vill klämma in det personliga ansvaret. För använder man huvudet så borde man ha förstått att den hysteriskt dopade samhällsekonomin skulle leda till det vi nu upplever, förr eller senare.
Citera
2023-03-19, 21:25
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamSmaS
Kanske inte hela skulden, men till en väldigt stor del i alla fall.
Varför tror du inflationen drar iväg? Jo, därför att väldigt många har maxat sina bolån och har köpt grejer och bostäder hej vilt utan att ens ifrågasätta prislappen. Vad tror du händer i ett sånt scenario? Jo, prislapparna justeras upp för att nå en bristningsgräns till vad konsumenterna tål. Men den gränsen gick knappt att nå eftersom folk köpte ändå. Det var ju bara att vänta några månader så var fastigheten värd några hundringar till. Bara att låna mer. Ett ekorrhjul utan motsvarighet.
Men nu kommer avkastningen för alla vansinniga affärer, och man har bara sig själv att skylla.
De riktiga offren i den här soppan är ju de som inte deltagit i hysterin, men måste ändå vara med att betala.

En helt amatörmässig och felaktig analys
Citera
2023-03-19, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Var det de enda två alternativen som fanns för dig.
Låna så mycket att du inte klarar av din egna stresstest när du tog lånet eller bo bakom Ica i en container?

Om folk tvingas från hus och hem i större skala så ser det inte bra ut, klart de flesta har väl släkt och vänner att flytta till men inte alla, lycka till att få en hyresrätt i Stockholm på kort varsel, särskilt om det blir rusning
Citera
2023-03-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skynet-bot
Förhoppningsvis klarar folk minst dubbel ränta mot idag. Varför låsa på den historiskt låga räntan vi har just nu?

Historiskt låg men lånen är lång dubbelt högre än förr, räkna själv pappskalle
Citera
2023-03-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
En helt amatörmässig och felaktig analys

Ledsen, men din åsikt förändrar ingenting.
Senast redigerad av SamSmaS 2023-03-19 kl. 21:44.
Citera
2023-03-19, 21:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Då måste du strikt hävda enligt samma resonemang att priset nu kommer minska eftersom vi ser ökade avgifter.
Ja. Och det har skett också. Priserna på bostäder har minskat.

Sedan finns det en detalj att hålla i minnet och det är att ränta bara är omfördelning från låntagare till långivare. De som är långivare har MER att spendera för. (Oftast är dom mer sparsamma. Det är därför dom är långivare. Och av det skälet ser vi prisfall).
Senast redigerad av liksom-fb 2023-03-19 kl. 21:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in